Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD

Opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu usług świadczonych przez kierownika projektu (Project Manager) - PKWiU 70.22.20.0 .

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lutego 2024 r. (wpływ 11 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan od  marca 2022 r. jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie koordynowania projektów (PKD 70.22.Z). Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od początku formą opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jest ryczał ewidencjonowany. Przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, osiąga Pan od marca 2022 r. Od marca 2022 r. są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Wniosek dotyczy lat 2022-2023 oraz przyszłych okresów.

Główny przedmiot Pana działalności to zarządzanie projektami w zakresie elektromobilności, obejmujące:

·opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów, strategia biznesowa i techniczna,

·współtworzenie i opracowywanie dokumentacji niezbędnej do uzyskiwania dofinansowań, prowadzenie projektów dla klienta,

·prowadzenie projektów krótko i długoterminowych,

·współpracę ze wszystkimi działami firmy,

·współpracę i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi,

·koordynację działań w procesie przygotowania do realizacji zadania,

·zarządzanie działem elektromobilności,

·reprezentowanie spółki na zewnątrz,

·nadzór nad pracą podległego zespołu.

Usługi świadczone w 2022 r., 2023 r. i przyszłych okresach były i będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager).

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że Pana działalność dotyczy wykonywania usług związanych z koordynacją wyznaczonych projektów lub samodzielne wykonywanie czynności mających na celu finalizację projektu. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W tym miejscu przedstawił Pan dokładne czynności/zadania jakie wykonuje w ramach wskazanego grupowania PKWiU 70.22.20.0.

Opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów, strategia biznesowa i techniczna obejmuje:

koordynowanie opracowania strategii technicznej przez dział techniczny, tj. aranżowanie spotkań z osobami działu technicznego, przedstawienie problematyki, przetworzenie i przekazanie wymagań deweloperów i klientów odnośnie projektu; cel - wykonanie przez dział marketingu kart katalogowych i instrukcji niezbędnych dla działu sprzedaży;

aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii biznesowej projektu (na podstawie przygotowanego harmonogramu/kosztu/opisu zleceniodawca podejmuje decyzje czy projekt będzie realizowany, rozszerzony, zamrożony lub zamknięty);

przygotowanie raportu do działu sprzedaży z bieżących postępów prac, wdrażanie zmian, w tym zmian w obszarze decyzji biznesowych, na podstawie otrzymanych decyzji z działu sprzedaży; przykład: zlecenie z działu sprzedaży optymalizacji projektu lub jego zamrożenie, a nawet zatrzymanie ponieważ nastąpił brak finansowania lub dokonują się zmiany budżetowe, na które Pan nie ma wpływu. Cel nadrzędny: dostarczenie do klienta ostatecznej wersji projektu.

Współtworzenie i opracowywanie dokumentacji niezbędnej do uzyskiwania dofinansowań, prowadzenie projektów dla klienta oznacza, że projekt wymaga od początku do końca koordynacji poszczególnych komórek, warunków oraz dokumentacji, w której zawarte są informacje, takie jak: funkcje dostarczanego produktu lub harmonogramy prac oraz zaprezentowanie rozwiązania klientowi. Łączy Pan pozostałe elementy dokumentacji do jednego spójnego dokumentu, np.: schematy wykonane przez dedykowany dział, opisy techniczne, instrukcje, deklaracje i certyfikaty wykorzystanych urządzeń. Procesowanie potrzebnych dokumentów do NFOŚiGW w celu uzyskania dofinansowania do projektu budowy stacji ładowania. Koordynacja osób z działu technicznego w celu przedstawienia rozwiązań projektowych. Wykonywanie zapytań do OSD (Operatorów Sieci Dystrybucyjnych) o podanie warunków przyłączeniowych, omawianie problematyki z działem realizacji w celu przetworzenia danych i przekazania do działu zakupów wyceny. Złożenie dokumentacji do NFOŚiGW oraz prowadzenie korespondencji z NFOŚiGW dotyczącej przyznania dofinansowania dla klienta.

Prowadzenie projektów krótko i długoterminowych to:

  • na przykładzie projektu krótkoterminowego wdrożenie Systemu .... do sieci sprzedaży, tj. koordynowanie zadań poszczególnych komórek w celu przygotowania ceny, rozwiązania technicznego oraz oferty. Przykład zadania: konsultacje z działem technicznym odnośnie opracowania i wykorzystania sprzętu, prośba o wyceny rozwiązań technicznych, określenie ram czasowych, koordynacja osób z działu prawnego w celu przygotowania odpowiedniej umowy, przekazanie kompletu informacji do działu sprzedaży. Czas trwania: 1-6 tygodni;
  • na przykładzie projektu długoterminowego:

budowa stacji ładowania 180 kW wraz z realizacją warunków przyłączeniowych. Przygotowanie wniosku o wydanie warunków przyłączeniowych,

przekazanie warunków przyłączeniowych do działu technicznego, po otrzymaniu analizy wniosku, przygotowanie harmonogramu prac,

udział w przygotowaniu list materiałowych i przekazanie ich do działu zakupów z prośbą o zamówienie materiału, zgodnie z terminem prac i harmonogramem,

koordynowanie realizacji właściwej (tj. prac ekip podwykonawczych) warunków przyłączeniowych oraz montażu stacji ładowania,

przygotowanie kompletnej dokumentacji do wykonanej stacji ładowania,

koordynacja odbiorów UDT (Urząd Dozoru Technicznego) do momentu uzyskania pozytywnego badania - zakończenie projektu.

Czas trwania: od 6 miesięcy do 3 lat.

Współpraca ze wszystkimi działami firmy to koordynowanie wyżej wymienionych projektów, które wymaga zaangażowania różnych jednostek i komórek firmy, dla której świadczy Pan usługi, a co za tym idzie, naturalna jest współpraca z osobami z wszystkich działów firmy (dział prawny, techniczny, sprzedaży, marketingu, realizacji).

Współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi polegają na przekazywaniu do klientów informacji o postępach w realizacji projektu, nanoszeniu zmian na podstawie wymagań klienta, aranżowaniu ewentualnych spotkań, udziale w tych spotkaniach, w razie napotkanych trudności udział w negocjacjach z klientem, w tym zmiany terminów, na podstawie informacji otrzymanych z działu technicznego lub zmiany zakresu realizacji projektu.

Koordynacja działań w procesie przygotowania do realizacji zadania, której celem jest zakończenie projektu, wiąże się z podjęciem przez podmioty wyznaczone przez zleceniodawcę działań, konkretnie przez dział realizacji. Aby dział realizacji mógł przystąpić do podjęcia zadania, należy przygotować materiał do wydania, dokładnie określić obszar zadania, zaangażowanie działu księgowego oraz działu prawnego w celu przygotowania odpowiednich protokołów odbioru oraz faktur. Odpowiada Pan bezpośrednio za koordynację wszystkich ww. działów, aby działania były wykonywane przez nie na czas, zgodnie z podanym zakresem.

Zarządzanie działem elektromobilności to zarządzanie przygotowań, montaży i uruchomień stacji ładowania, koordynowanie wielu zadań i komórek w celu sfinalizowania oddania ładowarki do klienta, konsultacje międzydziałowe, zbieranie i kompletowanie w tym: dokumentacji, ustaleń, korespondencji, schematów, projektów w celu finalnego zakończenia i oddania projektu ładowarkowego do klienta.

Reprezentowanie spółki (spółka w rozumieniu zleceniodawca) na zewnątrz - jako kierownik projektu jest Pan zobowiązany przez klienta końcowego reprezentować firmę zamawiającego ponieważ to spółka jest odpowiedzialna za dostarczenie i wykonanie finalnego projektu do klienta końcowego.

Nadzór nad pracą podległego zespołu - jeśli projekt wymaga zaangażowania większej grupy osób, za zgodą zleceniodawcy oraz odpowiednich kierowników i managerów powstaje zespół projektowy, którego pracę Pan nadzoruje aby postępowanie projektu odbywało się, zgodnie z założeniami i harmonogramem.

Nie wykonuje Pan usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach świadczonych usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające.

Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie są usługami firm centralnych (head Office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. Na chwilę obecną wszystkie świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi objęte są grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

W tym miejscu dodaje Pan, że od października 2023 r. rozszerzył Pan swoją działalność o wykonywanie audytów energetycznych, zgodnie z PKWiU 71.20.1., nie ma to związku z wyżej wymienionym świadczeniem usług zarządzania projektami.

Usługi opisane we wniosku świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych. Natomiast wspomniany wyżej zakres audytów wykonał Pan dla osób fizycznych. Na chwilę obecną Pana głównym zleceniodawcą jest spółka akcyjna, nie jest Pan w żaden sposób powiązany ze spółką, nie jest jej wspólnikiem i nie należy Pan do zarządu spółki. W spółce zajmuję się Pan jedynie zarządzaniem projektami (przede wszystkim w zakresie elektromobilności). Odpowiedzialność za każdy projekt ponosi Pana zleceniodawca, jako właściciel i twórca projektu. Natomiast Pan, jako podwykonawca realizujący określoną część projektu, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada Pan za wykonane czynności wobec zleceniodawcy. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody w zakresie przeprowadzania audytu energetycznego. Nie są to jednak usługi związane z opisanymi czynnościami we wniosku i są świadczone na rzecz innych podmiotów.

Pytanie

Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych usług zarządzania projektami (które nie są usługami doradztwa) w ramach działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem, świadczone usługi odnoszą się do art. 12 ust. 1 punkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podatek od świadczonych przez Pana usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, powinien być rozliczany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ponadto, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług: architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

We wniosku przedstawił Pan informacje, z których wynika, że od marca 2022 r., prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy głównie usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych korzysta Pan od początku prowadzenia działalności, tj. od marca 2022 r. Usługi świadczone w 2022 r., 2023 r. i przyszłych okresach były i będą związane z usługami sklasyfikowanymi pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. Prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager). Główny przedmiot Pana działalności to zarządzanie projektami w zakresie elektromobilności, obejmujące:

·opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów, strategia biznesowa i techniczna,

·współtworzenie i opracowywanie dokumentacji niezbędnej do uzyskiwania dofinansowań, prowadzenie projektów dla klienta,

·prowadzenie projektów krótko i długoterminowych,

·współpracę ze wszystkimi działami firmy,

·współpracę i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi,

·koordynację działań w procesie przygotowania do realizacji zadania,

·zarządzanie działem elektromobilności,

·reprezentowanie spółki na zewnątrz,

·nadzór nad pracą podległego zespołu.

Wskazał Pan, że usługi świadczone przez Pana nie są usługami firm centralnych (head office) oraz usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wyjaśniam ponadto, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania, tj. określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0, natomiast nie dotyczy usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 71.20.1 - wykonywanie audytów energetycznych, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00