Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.355.2023.1.MW

Zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej przez Gminę oraz braku obowiązku po stronie Gminy: złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym, składania deklaracji na podatek akcyzowy, prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 30 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej przez Gminę oraz braku obowiązku po stronie Gminy:

-złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym;

-składania deklaracji na podatek akcyzowy;

-prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej,

wpłynął 1 grudnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40), zgodnie z którym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej a także kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury. Art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

W celu realizacji nałożonych zadań własnych, Gmina (…) utworzyła m.in. Szkołę Podstawową w (…), stanowiącą jednostkę organizacyjną, działającą w budynku Szkoły będącym własnością Gminy (…). Gmina (…) nie ma ustanowionego dla tego budynku trwałego zarządu. Budynek został nieodpłatnie udostępniony jednostce organizacyjnej (Szkole) w celu realizacji zadań własnych Gminy.

W 2018 r. Gmina (…) zrealizowała inwestycje w zakresie odnawialnych źródeł energii, polegające na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych (zainstalowaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej) o mocy 50 kW na budynku Szkoły Podstawowej w (…), stanowiących własność Gminy. Energia elektryczna wytwarzana z instalacji wykorzystywana jest na potrzeby własne jednostki budżetowej na zasadach opisanych w umowie „kompleksowej sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji” z zakładem energetycznym. Gmina nie wytwarza energii elektrycznej z innych źródeł niż energia słoneczna. Na potrzeby budynku Szkoły, na którym znajduje się instalacja fotowoltaiczna, Gmina korzysta z energii elektrycznej nabytej od dostawcy energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej. Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

W budynku Szkoły Gmina zamierza wynajmować pomieszczenia osobom trzecim w ramach:

1)najmu godzinowego, w tym przypadku przedmiotem najmu będzie np. sala lekcyjna, a w trakcie najmu odbywają się np. zajęcia języka obcego, albo najemcy korzystać będą indywidualnie z wynajętego pomieszczenia np. do zajęć sportowych;

2)najmu stałego, gdzie obowiązującym okresem rozliczeniowym jest np. miesiąc kalendarzowy - przykładem jest wynajem powierzchni szkolnej pod automat ze zdrowymi przekąskami i napojami.

Ponadto pomieszczenia szkolne mogą być udostępniane nieodpłatnie w ramach umowy użyczenia, na:

1)spotkania z mieszkańcami organizowane przez organy administracji rządowej i samorządowej;

2)organizację narad, konferencji, szkoleń, kursów organizowanych przez organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny;

3)realizację zadań statutowych Gminy i jednostek organizacyjnych gminy (…);

4)bezpłatne zajęcia edukacyjne dla dzieci oraz uczniów;

5)zajęcia sportowe organizowane przez kluby sportowe dotowane przez Gminę - w ramach uprawianej dyscypliny sportu;

6)działalność statutową organizacji pozarządowych z terenu Gminy (…);

7)imprezy zlecone przez Gminę lub odbywające się pod patronatem Burmistrza (…).

W trakcie najmu ww. pomieszczeń dochodzić będzie do zużycia energii elektrycznej, w szczególności w związku z oświetleniem pomieszczeń oraz zasilaniem urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach. Najemcy będą posiadać zapewniony dostęp do zaplecza sanitarnego (szatnie, toalety itp.) oraz części wspólnych (np. klatki schodowe, hol).

Za wynajem pomieszczeń/powierzchni w budynku Szkoły Podstawowej w (…), Gmina będzie obciążała najemców wyłącznie czynszem, wg obowiązujących w Gminie (…) stawek za wynajem pomieszczeń/powierzchni. Stawki za wynajem pomieszczeń szkolnych w Gminie (…) w wynikają z obowiązującego w Gminie cennika najmu wprowadzonego Zarządzeniem Burmistrza (…) w sprawie regulaminu wynajmu obiektów szkolnych, ustalenia minimalnych opłat za wynajem lub dzierżawę pomieszczeń szkolnych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina (…), określenia zasad korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz określenia zasad sporządzania umów zawieranych w celu korzystania z tych pomieszczeń.

Stawki za wynajem lub dzierżawę pomieszczeń szkolnych obejmują koszty eksploatacji pomieszczeń szkolnych, a w szczególności energii elektrycznej, cieplnej, wody, ścieków, a także utrzymania porządku i czystości.

Pytania

1.Czy w przypadku najmu i użyczenia pomieszczeń/powierzchni Szkoły Podstawowej w (…) Gmina będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej znajdującej się na budynku, w którym znajdują się wynajmowane pomieszczenia, czy też w związku z wynajmem pomieszczeń Gmina powinna rozliczyć akcyzę od energii elektrycznej zużytej w trakcie wynajmu?

2.Czy w związku z zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej oraz w momencie podpisania umowy najmu Gmina (…) ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej umieszczonej na budynku Szkoły Podstawowej w (…)?

3.Czy Gmina jest zwolniona z obowiązku składania deklaracji w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej umieszczonej na budynku Szkoły Podstawowej w (…) i w związku z przewidywanym wynajmem pomieszczeń/powierzchni?

4.Czy Gmina jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej umieszczonej na budynku Szkoły Podstawowej w (…) i w związku z przewidywanym wynajmem pomieszczeń/powierzchni?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542) zwanej dalej „ustawą akcyzową”, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy akcyzowej, jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z powyższymi przepisami sprzedaż energii elektrycznej, w tym wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii podlega opodatkowaniu akcyzą. Odnawialne źródło energii zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii  t.j. Dz.U. z 2023 poz. 1436 ze zm.) to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy akcyzowej, przez sprzedaż rozumie się czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Natomiast art. 11 ust. 2 tego przepisu wskazuje, że wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Nabywcą końcowym, zgodnie z art. 2 ust 1 pkt 19 ustawy akcyzowej, jest podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385), z wyłączeniami wskazanymi w tym przepisie.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2023. 1891 t.j.) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, t.j. ze zm.) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 7b ustawy akcyzowej, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową oraz samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe oraz urząd marszałkowski.

Zdaniem Gminy (…) w omawianej sytuacji nie dojdzie do powstania obowiązku podatkowego w akcyzie z tytułu sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Budując instalację fotowoltaiczną na budynku Szkoły Podstawowej w (…) głównym zamierzeniem Gminy było obniżenie kosztów z tytułu zużycia energii elektrycznej w tym budynku, a nie jej sprzedaż. Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności, którą jest wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Energia elektryczna wytwarzana w instalacji fotowoltaicznej zużywana jest w budynku Szkoły przede wszystkim na potrzeby działalności statutowej Gminy, czyli działalność edukacyjną. W takim przypadku, obciążanie kosztami zużytej energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii najemców pomieszczeń/powierzchni Szkoły, nie może być rozpatrywane w kategoriach sprzedaży energii.

Gmina zamierza wynajmować pomieszczenia lub powierzchnie na podstawie umów cywilnoprawnych. Najemców Gmina zamierza obciążać tylko i wyłącznie kwotą czynszu. W związku z tym, nie można najemcy przypisać statusu nabywcy końcowego ponieważ faktycznie podmiot ten nie będzie nabywał energii elektrycznej, lecz w ramach zawartej umowy najmu będzie korzystał z energii elektrycznej w okresie wynajmu.

Ponadto, wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną. Gmina (…) nie będzie wystawiała odrębnej faktury na sprzedaż energii elektrycznej najemcy. Na fakturach wystawianych przez Gminę będzie widniała jedna pozycja: „czynsz za najem pomieszczenia/powierzchni”. Gmina nie zamierza obciążać najemców dodatkowo kosztami zużycia energii elektrycznej.

W omawianej sytuacji Gmina (…) nie dokonuje więc sprzedaży energii elektrycznej na rzecz najemców, gdyż świadczy na ich rzecz usługę najmu i z tego tytułu rozliczać się będzie z najemcami. Gmina uważa, że przedmiotem opodatkowania akcyzą w omawianym przypadku nie będzie zużycie energii elektrycznej przez Gminę w budynku Szkoły, ponieważ energia ta nie jest przedmiotem sprzedaży, lecz jest zużywana w ramach prowadzonej przez gminę działalności.

Zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach odbywa się na bieżąco, a powstałe nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci będą sukcesywnie rozliczane przez dostawcę energii elektrycznej przez najbliższe 12 miesięcy (zgodnie z zapisami umowy, nierozliczona część nadwyżki przepada).

W związku z powyższym obecnie Gmina (…) korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Gmina uważa, że w przypadku zawarcia umów najmu nadal będzie mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 7b ustawy akcyzowej, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową oraz samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe oraz urząd marszałkowski.

Instalacja fotowoltaiczna została zamontowana na budynku będącym własnością Gminy (…) tj. na budynku Szkoły Podstawowej w (…). Moc paneli fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW. Biorąc pod uwagę powyższe zapisy, Gmina (…) w związku z zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej na budynku Szkoły Podstawowej w (…) oraz przewidywanym wynajmem pomieszczeń/powierzchni w tym budynku, nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w w/w instalacji fotowoltaicznych.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy akcyzowej deklaracji podatkowej w zakresie wyrobów akcyzowych, nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W związku z przewidywanym wynajmem pomieszczeń/powierzchni w budynku Szkoły Podstawowej w (…), Gmina (…) będzie zwolniona z obowiązku składania deklaracji podatkowej w zakresie wyrobów akcyzowych w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej umieszczonej na budynku Szkoły Podstawowej w (…).

Ad. 4.

Zgodnie z art. 138h ust 1 ustawy akcyzowej ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 przedmiot opodatkowania w przypadku energii elektrycznej ust. 1 pkt 3 i 4;

3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 podatnik akcyzy ust. 5;

4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

Natomiast zgodnie z art. 138h ust 2 przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

Gmina (…) uważa, że będzie zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej umieszczonej na budynku Szkoły Podstawowej w (…) i wynajmem części jej pomieszczeń/powierzchni.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż to czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Faktura to faktura w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług zawierająca dane nabywcy i jego adres oraz dane dotyczące ilości (liczby) i miary nabywanych wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych.

Jak wynika z art. 9 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Wskazać także należy, że zgodnie z art. 4 ustawy:

Ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do akcyzy.

Jak z kolei stanowi art. 5 ustawy:

Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1-5, art. 9 ust. 1, art. 9a ust. 1 i 2, art. 9b ust. 1 i 2, art. 9c ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1-2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1.podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

W myśl z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:

1) podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego;

Zgodnie z art. 16 ust. 7b ustawy:

7b. Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 7a pkt 1, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową oraz samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe oraz urząd marszałkowski.

Stosownie do art. 24 ust. 1, 3 i 4 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

3. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.

Stosownie do art. 24e ust. 1, 1a i 1b ustawy:

1.W zakresie wyrobów akcyzowych:

1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

3) podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu

4) naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru z kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po

5) kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Zgodnie z art. 138h ust. 1-2a ustawy:

1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

2a. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, tej energii w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1891):

Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, podlega co do zasady opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, pociągającą za sobą obowiązek rozliczenia akcyzy na zasadach wynikających z art. 24 i 24e ustawy, a także skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej oraz obowiązkiem prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych i ewidencyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.

Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.

Podkreślić należy, że obowiązek podatkowy w przypadku energii elektrycznej powstaje m.in. w momencie jej sprzedaży nabywcy końcowemu (konsumentowi), przy czym, co wynika z art. 11 ust. 2 ustawy, jest to związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną. Podstawę do obliczenia należnego podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży energii na terytorium kraju stanowi ilość energii fizycznie wydanej danemu klientowi, wyrażoną w MWh.

Zgodnie z definicją nabywcy końcowego, wprowadzono zasadę opodatkowania akcyzą ostatniego etapu obrotu, czyli etapu wydania energii elektrycznej do konsumpcji nabywcy końcowemu, w tym przez podmiot posiadający koncesję, jak i przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię. Dla opodatkowania sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu, co do zasady, nie ma zatem znaczenia status podmiotu sprzedającego. Dla uznania, że dojdzie do sprzedaży energii elektrycznej istotne jest to, aby doszło do wydania energii elektrycznej, a sprzedawca wystawił fakturę lub inny dokument, z którego wynika należność za sprzedaną (wydaną) energię elektryczną.

Opodatkowaniu akcyzą podlega także zużycie energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji, który tę energię wyprodukował.

Z kolei opodatkowaniu akcyzą nie podlega samo wytwarzanie energii elektrycznej, energia elektryczna, która jest przedmiotem obrotu pomiędzy podmiotami posiadającymi koncesję, sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję przez podmiot, który tę energię elektryczną wyprodukował, i który sam takiej koncesji nie posiada, jak i wprowadzenie do sieci przez ten podmiot nadwyżek nieskonsumowanej energii elektrycznej w celu jej zmagazynowania.

Opodatkowaniu, zgodnie z zasadą jednofazowości, nie podlega także energia elektryczna nabyta przez nabywcę końcowego (nabyta od podmiotu posiadającego koncesję), która została odsprzedana (refakturowana) innemu podmiotowi.

Podsumowując – obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, podlega co do zasady opodatkowaniu akcyzą, a ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy (w zw. z art. 11 ustawy) wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem rozliczenia akcyzy na zasadach wynikających z art. 24 i 24e ustawy, a także skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej oraz obowiązkiem prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy. Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej, a także wyłączeń z obowiązków rejestracyjnych, deklaracyjnych i ewidencyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy w przypadku najmu i użyczenia pomieszczeń/powierzchni Szkoły Podstawowej w (…) Gmina będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej znajdującej się na budynku, w którym znajdują się wynajmowane pomieszczenia, czy też w związku z wynajmem pomieszczeń Gmina powinna rozliczyć akcyzę od energii elektrycznej zużytej w trakcie wynajmu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (…) w ramach zadań własnych utworzyła m.in. Szkołę Podstawową w (…), stanowiącą jednostkę organizacyjną, działającą w budynku Szkoły będącym własnością Gminy (…). Budynek został nieodpłatnie udostępniony jednostce organizacyjnej (Szkole) w celu realizacji zadań własnych Gminy. W 2018 r. Gmina (…) zrealizowała inwestycje w zakresie odnawialnych źródeł energii, polegające na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych (zainstalowaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej) o mocy 50 kW na budynku Szkoły Podstawowej w (…), stanowiących własność Gminy. Energia elektryczna wytwarzana z instalacji wykorzystywana jest na potrzeby własne jednostki budżetowej na zasadach opisanych w umowie „kompleksowej sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji” z zakładem energetycznym. Gmina nie wytwarza energii elektrycznej z innych źródeł niż energia słoneczna. Na potrzeby budynku szkoły, na którym znajduje się instalacja fotowoltaiczna, Gmina korzysta z energii elektrycznej nabytej od dostawcy energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej. Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną.

W budynku Szkoły Gmina zamierza wynajmować pomieszczenia osobom trzecim w ramach:

1)najmu godzinowego, w tym przypadku przedmiotem najmu będzie np. sala lekcyjna, a w trakcie najmu odbywają się np. zajęcia języka obcego, albo najemcy korzystać będą indywidualnie z wynajętego pomieszczenia np. do zajęć sportowych;

2)najmu stałego, gdzie obowiązującym okresem rozliczeniowym jest np. miesiąc kalendarzowy - przykładem jest wynajem powierzchni szkolnej pod automat ze zdrowymi przekąskami i napojami.

Ponadto pomieszczenia szkolne mogą być udostępniane nieodpłatnie w ramach umowy użyczenia, na:

1)spotkania z mieszkańcami organizowane przez organy administracji rządowej i samorządowej;

2)organizację narad, konferencji, szkoleń, kursów organizowanych przez organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny;

3)realizację zadań statutowych Gminy i jednostek organizacyjnych Gminy (…);

4)bezpłatne zajęcia edukacyjne dla dzieci oraz uczniów;

5)zajęcia sportowe organizowane przez kluby sportowe dotowane przez Gminę - w ramach uprawianej dyscypliny sportu;

6)działalność statutową organizacji pozarządowych z terenu gminy (…);

7)imprezy zlecone przez Gminę lub odbywające się pod patronatem Burmistrza (…).

W trakcie najmu ww. pomieszczeń dochodzić będzie do zużycia energii elektrycznej, w szczególności w związku z oświetleniem pomieszczeń oraz zasilaniem urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach. Najemcy będą posiadać zapewniony dostęp do zaplecza sanitarnego (szatnie, toalety itp.) oraz części wspólnych (np. klatki schodowe, hol).

Za wynajem pomieszczeń/powierzchni w budynku Szkoły Podstawowej w (…), Gmina będzie obciążała najemców wyłącznie czynszem, wg obowiązujących w Gminie (…) stawek za wynajem pomieszczeń/powierzchni. Stawki za wynajem pomieszczeń szkolnych w Gminie (…) w wynikają z obowiązującego w Gminie cennika najmu wprowadzonego Zarządzeniem Burmistrza (…) w sprawie regulaminu wynajmu obiektów szkolnych, ustalenia minimalnych opłat za wynajem lub dzierżawę pomieszczeń szkolnych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina (…), określenia zasad korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz określenia zasad sporządzania umów zawieranych w celu korzystania z tych pomieszczeń. Stawki za wynajem lub dzierżawę pomieszczeń szkolnych obejmują koszty eksploatacji pomieszczeń szkolnych, a w szczególności energii elektrycznej, cieplnej, wody, ścieków, a także utrzymania porządku i czystości.

Kluczowe dla rozstrzygnięcia Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 jest zatem ustalenie, czy w przypadku najmu i użyczenia pomieszczeń/powierzchni Szkoły Podstawowej w (…) będą spełnione przesłanki do uznania, że będzie dochodzić do sprzedaży wyprodukowanej przez Gminę w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na budynku Szkoły w (…) energii elektrycznej osobom trzecim, jako czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

Zdaniem Organu, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, w których Gmina za wynajem pomieszczeń/powierzchni w budynku Szkoły będzie obciążała najemców wyłącznie czynszem (który będzie obejmował wszystkie koszty łącznie, w tym energii elektrycznej), wg obowiązujących w Gminie (…) stawek za wynajem pomieszczeń/powierzchni, po stronie Gminy, jako wynajmującego nie będzie dochodziło do czynności sprzedaży energii elektrycznej pochodzącej z instalacji fotowoltaicznej, jako czynności podlegającej opodatkowaniu.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w ww. sytuacji będzie zdaniem Organu zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej przez Gminę , tj. czynności o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Rozpatrując Państwa wątpliwości dotyczące możliwości korzystania przez Gminę ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na budynku Szkoły w (…), ustalić należy, że z przywołanych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wynika zwolnienie od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W sytuacji, w której łączna moc instalacji wytwarzającej energię elektryczną ze źródeł odnawialnych wykorzystywanych przez Gminę w jednostce organizacyjnej jaką jest Szkoła w (…)nie przekracza 1 MW (co wynika z opisu stanu faktycznego), zużycie przez nią energii elektrycznej, którą sama wyprodukowała w tej instalacji, i która nie jest przedmiotem sprzedaży lub wprowadzenia do sieci, może podlegać zwolnieniu z akcyzy w oparciu o § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Jednocześnie należy wskazać, że wytwarzanie przez Państwa energii elektrycznej nie dotyczy wymogów ustanowionych w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE.

Zatem, należy zauważyć, że zużycie energii elektrycznej przez Gminę – podmiotu nieposiadającego koncesji, wyprodukowanej w opisanej instalacji fotowoltaicznej w jednostce organizacyjnej jaką jest Szkoła w (…), o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, będzie mogło korzystać ze zwolnienia od akcyzy na mocy cytowanego wyżej § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W świetle powyższego Państwa stanowisko, w odpowiedzi na pytanie nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą.

Jak wynika z okoliczności sprawy - zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej – Gmina jest podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek rejestracji w CRPA z tego tytułu.

Jednakże wobec Gminy znajdzie zastosowanie wyłączenie z tego obowiązku przewidziane w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, który stanowi, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Przy czym warunek ten nie znajdzie zastosowania w Państwa sytuacji, ponieważ przy produkcji energii elektrycznej nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Z kolei obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak w art. 24 ust. 3 ustawy wyjątek, zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast, jak zostało wyżej wskazane, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.

Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (o ile nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą, z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych). Jednak zgodnie z art. 24e ust. 1b ustawy, deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Z okoliczności sprawy wynika, że łączna moc zamontowanych instalacji fotowoltaicznych w jednostce organizacyjnej jaką jest Szkoła w (…), nie przekracza 1 MW, a energia elektryczna jest wytwarzana i zużywana przez Państwa na potrzeby własne, (czego dotyczą ustalenia zawarte w odpowiedzi na pytanie nr 1). Dodatkowo na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej Gmina nie jest zobowiązana jak wykazano powyżej - do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej, nie jest zatem również zobowiązana do składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Natomiast przepisy art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nakładają na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Z art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy wynika obowiązek prowadzenia ewidencji przez podatnika zużywającego energię elektryczną, który tę energię wyprodukował i nie posiada koncesji.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki również odnoszące się do obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Jak zostało wskazane w art. 138h ust. 2 przepisy ust. 1 (czyli również wyżej wskazanego ust. 1 pkt 2) nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.

Skoro, co zostało wyżej wskazane, Gmina w zakresie niniejszej sprawy jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej, nie jest wobec tego zobowiązana do prowadzenia ewidencji ilościowej w zakresie zużytej energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na budynku Szkoły w (…).

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00