Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.684.2023.3.SP

Opisana we wniosku transakcja nie spełnia wymogu określonego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu ze zbycia akcji w Spółce Zależnej zostało złożone po dniu zawarcia umowy sprzedaży ww. akcji.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia akcji spółki zależnej przez spółkę holdingową. Uzupełnili go Państwo pismami z 21 oraz 22 lutego 2024 r. (data wpływu odpowiednio 21 oraz 22 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest (i) spółką prawa handlowego, (ii) mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”).

W 2023 r. akcjonariuszami A. S.A. z siedzibą w (…), o kapitale zakładowym (…) zł w całości wpłaconym („A.”) byli m.in.:

a)Wnioskodawca - B. Sp. z o.o. - 52 % akcji A.,

b)C. GmbH z siedzibą w D. (Niemcy) („C. GmbH”) - około 35 % akcji A.

W dniu (…) września 2023 r., Wnioskodawca zawarł z C. GmbH Umowę Sprzedaży Akcji, na podstawie której miało dojść do przeniesienia pakietu 52,09 % akcji A. („Umowa Sprzedaży Akcji”).

Zgodnie z Umową Sprzedaży Akcji (wybrane postanowienia):

1)§ 1 Umowy Sprzedaży Akcji - „Przedmiotem [Umowy Sprzedaży Akcji] jest sprzedaż (…) akcji, tj.:

1)(…) akcji serii A o numerach (…);

2)(…) akcji serii A1 o numerach (…);

3)(…) akcji serii C o numerach (…);

4)(…) akcji serii C o numerach (…)

o łącznej wartości nominalnej (…) zł, każda o wartości nominalnej (…) zł w [A.]”;

2)§ 4 pkt 1 Umowy Sprzedaży Akcji - „Na zasadach i warunkach określonych w [Umowie Sprzedaży Akcji], Sprzedawca [Podatnik] sprzedaje Kupującemu [C. GmbH] Sprzedawane Akcje [A.], a Kupujący [C. GmbH] je od Sprzedawcy [Podatnika] kupuje”

3)§ 4 pkt 3 Umowy Sprzedaży Akcji - „Sprzedawca [Wnioskodawca] przenosi na Kupującego [C. GmbH] prawo własności Sprzedawanych Akcji [A.], z zastrzeżeniem § 6 [Umowy Sprzedaży Akcji], natomiast Kupujący [C. GmbH]zobowiązuje się do zapłaty ceny sprzedaży określonej w § 5 ust. 2 do [Umowy Sprzedaży Akcji]”,

4)§ 6 PRZEJŚCIE WŁASNOŚCI AKCJI Umowy Sprzedaży Akcji - „Do przejścia prawa własności Sprzedawanych Akcji [A.] na Kupującego [C. GmbH] wymagane jest uznanie rachunku bankowego Sprzedawcy [Wnioskodawcy] całością kwoty stanowiącej Cenę kupna (o czym Sprzedawca [Wnioskodawca] niezwłocznie poinformuje Kupującego [C. GmbH]) oraz uzyskanie wpisu w rejestrze akcjonariuszy Spółki [A.], stosownie do art. 3289 § 1 [KSH]. Sprzedawca [Wnioskodawca] w terminie 5 dni roboczych od dnia uznania jego rachunku bankowego całością kwoty stanowiącej Cenę kupna, zobowiązany jest do przedłożenia Kupującemu [C. GmbH] zgody na dokonanie wpisu na podstawie art. 3284 § 3 [KSH] w celu przyspieszenia procedury dokonania wpisu w rejestrze akcjonariuszy.”

Wnioskodawca oraz C. GmbH są „podmiotami niepowiązanymi” w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT oraz jednocześnie nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Na moment zbycia akcji A., Wnioskodawca posiadał akcje A. w wysokości przekraczającej 10% nieprzerwanie przez okres ponad 2 lat.

Na moment zbycia akcji A., A. nie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Na moment zbycia akcji A., A. oraz Wnioskodawca nie były spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową (PGK).

Na moment zbycia akcji A., A. nie była spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

W dniu (…) października 2023 r., Wnioskodawca złożył do urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT.

W dniu (…) października 2023 r. Wnioskodawca złożył do urzędu skarbowego uzupełnienie zawiadomienia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT wskazując dodatkowo numer identyfikacji podatkowej Kupującego akcje A., tj. C. GmbH.

W dniu (…) października 2023 r. został złożony wniosek do KRS natomiast w dniu (…) października 2023 r. został złożony wniosek do Rejestru Akcjonariuszy zgodnie z § 6 Umowy Sprzedaży Akcji, przy czym wpis w rejestrze akcjonariuszy A. został uzyskany w dniu (…) listopada 2023 r. natomiast wpis w KRS został uzyskany w dniu (…) listopada 2023 r. Przeniesienie własności Akcji nastąpiło w dniu (…) listopada 2023 r.

Wnioskodawca na moment zawarcia Umowy Sprzedaży Akcji - oprócz A. - był wspólnikiem 3 spółek, oraz nimi zarządzał.

Pismami z 21 oraz 22 lutego 2024 r. uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego o następujące stwierdzenia:

Na dzień poprzedzający dzień uzyskania przychodów ze zbycia udziałów w spółce A., Wnioskodawca spełniał następujące warunki:

a)brak korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT,

b)prowadzenie rzeczywistej działalności gospodarczej,

c)udziałów Wnioskodawcy nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,

- i warunki z lit. a)-c) były spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat przed dniem zbycia udziałów w A.

Wnioskodawca nie uzyskiwał i nie uzyskuje dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT, tj. (i) z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604) oraz (ii) dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005).

Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą.

Udziały Wnioskodawcy - na dzień poprzedzający dzień uzyskania przychodów ze zbycia udziałów w spółce A., posiadał:

1)R.L. - (…) udziałów o łącznej wartości (…) zł;

2)A.L. - (…) udziałów o łącznej wartości (…) zł;

3)E. S.A. z siedzibą w Luksemburgu - (…) udziałów o łącznej wartości (…) zł.

Warunki:

a)braku udziału w Podatkowej Grupie Kapitałowej zarówno przez Wnioskodawcę, jak i spółkę A.,

b)brak posiadania przez A. tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze

- na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w A. były spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Spółka A. na dzień poprzedzający dzień zbycia przez Wnioskodawcę udziałów w tej spółce była podatnikiem posiadającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającym w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę transakcji zbycia akcji w spółce zależnej A., dochód uzyskany z transakcji zbycia akcji A. podlega zwolnieniu z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ na moment transakcji spełnione były warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a spółka zależna, której akcje były sprzedawane spełniała warunki posiadania statusu „krajowej spółki zależnej” nieprzerwanie przez okres 2 lat, a także A. nie posiadała aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, a Wnioskodawca jako spółka holdingowa dokonała złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed zbyciem akcji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę transakcji zbycia akcji w spółce zależnej A., dochód uzyskany z transakcji zbycia akcji A. podlega zwolnieniu z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ na moment transakcji spełnione były warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a spółka zależna, której akcje były sprzedawane spełniała warunki posiadania statusu „krajowej spółki zależnej” nieprzerwanie przez okres 2 lat, a także A. nie posiadała aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, a Wnioskodawca jako spółka holdingowa dokonała złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed zbyciem akcji.

[Ustawy Nowelizujące] Na mocy przepisów Ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. Poz. 2105) („Ustawa Nowelizująca”) od dnia 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy o CIT szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

Od dnia 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję „spółki holdingowej”. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione Ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. Poz. 2180) dalej jako „Druga Ustawa Nowelizująca”). Zgodnie z art. 20 ust. 1 Drugiej Ustawy Nowelizującej: „Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 [ustawy o CIT], w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.”

[Definicja „spółki holdingowej” i „spółki zależnej” w ustawie o CIT]

W aktualnym stanie prawnym oraz na moment zbycia akcji A., w myśl art. 24m ust. 1 ustawy o CIT: „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 [ustawy o CIT];

2)spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 [ustawy o CIT], spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 [ustawy o CIT],
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 [Ordynacji podatkowej],
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3)spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)(uchylona),

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)(uchylona).”

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT: „Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

[Zwolnienie dochodu spółki holdingowej z tytułu zbycia udziałów/akcji spółki zależnej]

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT

„1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 [ustawy o CIT], pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w [art. 24o] ust. 1 [ustawy o CIT], nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 [ustawy o CIT]stosuje się odpowiednio.”

Celem opisanych powyżej zmian było doprecyzowanie przepisów i zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej albo zagranicznej spółki zależnej.

[Wnioskodawca jako „spółka holdingowa” w rozumieniu ustawy o CIT] Z opisu stanu faktycznego Wniosku wynika m.in., że 52% udziałów w Spółce Zależnej (tj. A.) posiadał Wnioskodawca. Wnioskodawca był więc większościowym wspólnikiem A. Przy czym Wnioskodawca posiadał co najmniej 52% udziałów A. przez nieprzerwany 2 letni okres. W dniu (…) marca 2021 r. odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie A., podczas którego zmieniono statut A., a zgodnie z Listą Obecności Podatnik reprezentował/był właścicielem 82,81% akcji A., w tym właścicielem wszystkich akcji założycielskich.

W związku z tym, na moment zbycia udziałów spółki zależnej A., Wnioskodawca spełniał następujące warunki:

1)posiadanie na podstawie tytułu własności co najmniej 10% akcji w kapitale A.;

2)brak statusu spółki tworzącej podatkową grupę kapitałową,

3)brak korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;

4)prowadzenie rzeczywistej działalności gospodarczej (Wnioskodawca - oprócz A. - wspólnikiem 3 spółek, oraz nimi zarządzał),

5)bezpośrednimi lub pośrednimi udziałowcami Wnioskodawcy nie są podmioty mające siedzibę lub zarząd lub zarejestrowane lub położone w jurysdykcjach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT), wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, z którymi nie ma podstawy do wymiany informacji w sprawach podatkowych.

W związku z tym, Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki i na moment sprzedaży akcji A. mógł być uznany za „spółkę holdingową” w rozumieniu ustawy o CIT.

[A. jako „spółka zależna” w rozumieniu ustawy o CIT] A. z kolei spełniała - na moment zbycia akcji - następujące warunki:

1)najmniej 10% akcji w kapitale tej spółki posiadał bezpośrednio na podstawie tytułu własności Wnioskodawca,

2)A. nie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;

3)A. nie była spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową (PGK),

4)A. nie była spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

W związku z tym, A. spełnia wszystkie warunki i na moment sprzedaży akcji A. mogła być uznana za „spółkę zależną” w rozumieniu ustawy o CIT.

[Zwolnienie z opodatkowania dochodu Wnioskodawcy z tytułu zbycia akcji A.]

Jak już zostało wspomniane, wprowadzenie do polskiego porządku prawnego tzw. „reżimu holdingowego” Ustawą Nowelizującą, miało zapewnić polskim przedsiębiorcom korzystnych warunków zakładania i kontroli grup holdingowych oraz stworzenie konkurencyjnego otoczenia podatkowego, które będzie sprzyjać powrotowi polskich przedsiębiorców z zagranicznych jurysdykcji.

Przepisy o tzw. „reżimie holdingowym” wprowadzone Ustawą Nowelizującą generowały problemy interpretacyjne w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnień podatkowych oferowanych spółkom holdingowym.

W związku z powyższym, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie szeregu zmian w zakresie zwolnień podatkowych opisanych w rozdziale 5b ustawy o CIT. Celem wprowadzonych zmian (Drugą Ustawą Nowelizującą) było m.in. doprecyzowanie przepisów i zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej albo zagranicznej spółki zależnej oraz możliwość zastosowania przepisów tego rozdziału dla większej ilości podmiotów poprzez usunięcie niektórych warunków ograniczających potencjalne grono korzystających ze zwolnień.

Na podstawie Drugiej Ustawy Nowelizującej, do ustawy o CIT dodano m.in. art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym przepisy rozdziału 5b ustawy o CIT stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

[Warunek posiadania akcji przez okres co najmniej 2 lat]

Warunkiem do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT jest m.in. uznanie, czy Wnioskodawca spełniał wszystkie warunki posiadania statusu „spółki holdingowej” opisane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT i czy posiadana A. jako „spółka zależna” spełniała warunki posiadania statusu spółki zależnej określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT na moment transakcji zbycia akcji A. oraz spełnienie warunku posiadania co najmniej 10% udziałów nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Okres nieprzerwanego posiadania udziałów/akcji przez spółkę holdingową powinien być bowiem ustalany (obliczany) również w oparciu o stan faktyczny, który wystąpił odpowiednio przed wejściem w życie/nowelizacją reżimu holdingowego. Przyjęcie bowiem odmiennego poglądu stałoby w sprzeczności z celem ustawodawcy, którym jest przypływ kapitału inwestycyjnego, przyczyniający się do wzrostu gospodarczego w Polsce.

[Warunek zbycia akcji na rzecz podmiotu niepowiązanego]

Jak wynika z opisu stanu faktycznego akcje w A. jako spółce zależnej zostały przez Wnioskodawcę jako spółkę holdingową zbyte na rzecz podmiotu niepowiązanego, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT (posiadanie przez Wnioskodawcę oraz kupującego C. GmbH akcji w A. nie konstytuowało te podmioty jako podmioty powiązane względem siebie w rozumieniu ustawy o CIT).

[Warunek złożenia oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia] Przed dokonaniem zbycia Akcji, Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia akcji A. (przeniesieniem własności akcji A.), oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Przeniesienie własności akcji nastąpiło zgodnie z § 6 „PRZEJŚCIE WŁASNOŚCI AKCJI” Umowy Sprzedaży Akcji - „Do przejścia prawa własności Sprzedawanych Akcji [A.] na Kupującego [C. GmbH] wymagane jest uznanie rachunku bankowego Sprzedawcy [Wnioskodawcy] całością kwoty stanowiącej Cenę kupna (o czym Sprzedawca [Wnioskodawca] niezwłocznie poinformuje Kupującego [C. GmbH]) oraz uzyskanie wpisu w rejestrze akcjonariuszy Spółki [A.], stosownie do art. 3289 § 1 [KSH]. Sprzedawca [Wnioskodawca] w terminie 5 dni roboczych od dnia uznania jego rachunku bankowego całością kwoty stanowiącej Cenę kupna, zobowiązany jest do przedłożenia Kupującemu [C. GmbH] zgody na dokonanie wpisu na podstawie art. 3284 § 3 [KSH] w celu przyspieszenia procedury dokonania wpisu w rejestrze akcjonariuszy.”, a więc w momencie ziszczenia się tych warunków, a nie z dniem podpisania samej Umowy Sprzedaży Akcji.

W powyższym stanie faktycznym opisanym we Wniosku doszło zatem do:

1)zbycia akcji A. przez spółkę spełniającą warunki do uznania jej za spółkę holdingową nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, tj. Wnioskodawcę;

2)zbycia akcji spółki spełniającej warunki do uznania jej za spółkę zależną nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, tj. A.;

3)zbycia akcji w spółce zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, tj. C. GmbH;

4)złożenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przez spółkę holdingową, tj. Wnioskodawcę;

5)spełnienia warunku, zgodnie z którym zbywane akcje nie będą dotyczyć krajowej spółki zależnej, w której co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy. prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę transakcji zbycia akcji w spółce zależnej A., dochód uzyskany z transakcji zbycia akcji A. podlega zwolnieniu z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ na moment transakcji spełnione były warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a spółka zależna, której akcje były sprzedawane spełniała warunki posiadania statusu „krajowej spółki zależnej” nieprzerwanie przez okres 2 lat, a także A. nie posiadała aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, a Wnioskodawca jako spółka holdingowa dokonała złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed zbyciem akcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „udpop”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180 dalej jako „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

W aktualnym stanie prawnym, w myśl art. 24m ust. 1 updop:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 [ustawy o CIT];

2)spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 [ustawy o CIT], spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na te­rytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 [ustawy o CIT],

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 [Ordynacji podatkowej],

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3)spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)(uchylona),

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)(uchylona).”

4)zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 updop:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Celem opisanych powyżej zmian było doprecyzowanie przepisów i zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej albo zagranicznej spółki zależnej. Wynika to wprost z uzasadnienia do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2544).

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz uzasadnienie do zmian regulacji dotyczącej spółek holdingowych, należy stwierdzić, że skorzystanie ze zwolnienia o którym jest mowa w art. 24o ust. 1 updop do dochodu osiągniętego po 1 stycznia 2023 r. wymaga spełnienia warunków określonych w Rozdziale 5b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej, przepisy zmieniane tą ustawą (w tym m.in. art. 24m updop), a dotyczące regulacji z zakresu opodatkowania spółek holdingowych, należy stosować do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r. Zatem celem zmian doprecyzowujących, wprowadzonych przez ustawodawcę była możliwość zastosowania przepisów z Rozdziału 5b ustawy o CIT do przychodów osiąganych przez spółkę holdingową już od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z wykładnią językową analizowanych przepisów, należy stwierdzić, że do okresu „co najmniej 2 lat”, o którym mowa w art. 24m ust. 2 updop w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu dwuletniego, nieprzerwanego okresu spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 mógł mieć miejsce wcześniej, przykładowo w 2021 r.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są spółką prawa handlowego, mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski, podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W 2023 r. posiadali Państwo akcje reprezentujące 52% kapitału zakładowego w polskiej spółce akcyjnej (Spółka Zależna). Z opisu wniosku wynika, że posiadali Państwo co najmniej 52% udziałów Spółki Zależnej przez okres przekraczający 2 lata. (…) września 2023 r. zawarli Państwo umowę sprzedaży akcji na rzecz podmiotu niepowiązanego. (…) października 2023 r. złożyli Państwo do urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia opisanego w art. 24o ustawy o CIT. (…) października 2023 r. został złożony wniosek do KRS, zaś (…) października 2023 r. został złożony wniosek do Rejestru Akcjonariuszy. W dzień poprzedzający dzień zbycia akcji, posiadali Państwo ponad 10% akcji Spółki Zależnej nieprzerwanie przez okres ponad 2 lat. Przed dokonaniem Zbycia Udziałów złożyli Państwo właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia udziałów, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy o CIT. Nie wchodzili Państwo w skład podatkowej grupy kapitałowej. Nie korzystali Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT i stan ten nie zmienił się do momentu planowanej transakcji. Spółka Zależna działała w formie spółki akcyjnej, posiadała siedzibę na terytorium RP, była podatnikiem podatku CIT i podlegała w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania. Na moment sprzedaży akcji posiadali Państwo ponad 52% akcji w Spółce Zależnej i przedmiotem sprzedaży było 52,09% akcji. Spółka Zależna nie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, żadnych innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze. Spółka nie wchodziła w skład podatkowej grupy kapitałowej. Spółka Zależna na moment zbycia akcji nie była spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. Zbycie udziałów nastąpiło po upływie dwóch lat nieprzerwanego posiadania przez Państwa udziałów w Spółce Zależnej. Prowadzili i prowadzą Państwo rzeczywistą działalność gospodarczą. Ponadto, na moment transakcji sprzedaży akcji, udziałów w Państwa spółce nie posiadał, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej lub z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych. Z opisu sprawy wynika jednoznacznie, że opisane w art. 24m ust. 1 pkt 2 i 3 były spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat przed dniem sprzedaży akcji Spółki Zależnej.

Jak wcześniej wskazano, w myśl art. 24o ustawy o CIT:

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 updop:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 12 ust. 3a updop:

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się inne, niż określone w pkt 1 i 2, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, w tym:

a)przychody ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia,

b)przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów

Jak wynika z opisu sprawy, zbycie akcji w Spółce Zależnej spełniało warunek określony w art. 12 ust. 3 i 3a w zw. z art. 7b ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, a zatem przychód z opisanej we wniosku transakcji powstał już w momencie zawarcia umowy sprzedaży akcji, tj. (…) września 2023 r.

Nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem co do rozumienia momentu przeniesienia własności zbywanych akcji. Wbrew Państwa przekonaniu o momencie przeniesienia własności akcji nie mogą decydować wewnętrzne zapisy w umowie sprzedaży, lecz tym momentem jest sam fakt zawarcia umowy sprzedaży. Uwzględnienie umownych, wewnętrznych zapisów umowy mogłoby prowadzić do modyfikacji przepisów podatkowych - co jest niedopuszczalne. Wyrażone przez Państwa stwierdzenia nie znajdują oparcia w przepisach prawa podatkowego, a wynikają wyłącznie z treści Umowy Sprzedaży Akcji.

Za moment zbycia akcji (oraz moment powstania przychodu) w Spółce Zależnej należy uznać dzień zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy stronami, zgodnie z regulacją zawartą w art. 12 ust. 3a updop. Należy również stwierdzić, że przywołany przez Państwa art. 3289 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek handlowych (Dz.U. z 2024, poz. 18 ze zm., dalej „KSH”) dotyczy nabycia akcji, natomiast regulacja opisana w art. 24o ust. 1 updop odwołuje się do „zbycia akcji” w spółce zależnej.

Na prawidłowość przyjętego przez organ stanowiska wskazuje również treść art. 24o ust. 2 pkt 4 updop. Zgodnie z tym przepisem, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera planowaną datę zawarcia umowy, a zatem nie może być to data z przeszłości. Zgodnie z treścią wniosku, umowa sprzedaży akcji Spółki Zależnej została zawarta (…) września 2023 r., natomiast (…) października 2023 r. złożyli Państwo do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia opisanego w art. 24o ustawy o CIT.

Zgodnie z powyższym, opisana we wniosku transakcja nie spełnia wymogu określonego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu ze zbycia akcji w Spółce Zależnej zostało złożone po dniu zawarcia umowy sprzedaży ww. akcji.

Zgodnie z powyższym, przedstawione we wniosku Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00