Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1054.2023.1.MK1

SkutkI podatkowe wypłaty od 1 stycznia 2024 r. świadczenia dodatkowego na rzecz uczestników Funduszu i związanych z tym obowiązków płatnika.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty od 1 stycznia 2024 r. świadczenia dodatkowego na rzecz uczestników Funduszu i związanych z tym obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym z siedzibą w (...) (dalej: Fundusz) utworzonym na podstawie ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 681 zm., dalej: „ustawa o funduszach”). Fundusz zarządzany jest i reprezentowany przez (...) (dalej: (...) lub Towarzystwo).

Zgodnie ze statutem Funduszu, jego celem inwestycyjnym jest wzrost wartości aktywów w wyniku wzrostu wartości lokat. (...).

Fundusz emituje certyfikaty inwestycyjne imienne, reprezentujące jednakowe prawa majątkowe uczestników, którymi mogą być zarówno osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, jako posiadacze certyfikatów inwestycyjnych, przy czym status rezydencji podatkowej nie ma znaczenia dla uczestnictwa w Funduszu. W praktyce z uwagi na wysoką minimalną wartość inwestycji uczestnikami Funduszu są zamożni inwestorzy indywidualni oraz osoby prawne.

Zgodnie ze statutem Funduszu, jego dochodami są przychody z lokat netto Funduszu lub zrealizowany zysk (strata) ze zbycia lokat. Fundusz nie przewiduje wypłacania uczestnikom swoich dochodów. Dochody osiągane przez Fundusz powiększają wartość aktywów Funduszu, a tym samym zwiększają odpowiednio wartość aktywów netto na certyfikat inwestycyjny.

Towarzystwo z tytułu zarządzania Funduszem pobiera z aktywów funduszu wynagrodzenie składające się z części stałej (management fee), w wysokości 2 % wartości aktywów netto Funduszu w skali roku, naliczanej proporcjonalnie od wartości aktywów netto Funduszu w danym dniu wyceny oraz, po spełnieniu określonych warunków, części zmiennej (success fee), uzależnionej od wzrostu wartości aktywów netto na Certyfikat Inwestycyjny,naliczanej zgodnie z odpowiednimi regulacjami statutu. W praktyce część zmienna jest należna Towarzystwu pod warunkiem osiągnięcia przez Fundusz odpowiednio dobrego wyniku inwestycyjnego.

Z uczestnikiem Funduszu może zostać zawarta umowa o wypłacanie świadczenia dodatkowego z tytułu posiadanych Certyfikatów Inwestycyjnych. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia dodatkowego jest podejmowana w formie uchwały przez zarząd Towarzystwa zarządzającego Funduszem.

Zgodnie ze statutem, wysokość świadczenia dodatkowego uzależniona jest od średniej wartości posiadanych przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych, kalkulowanej jako iloczyn certyfikatów inwestycyjnych posiadanych w danym dniu oraz wartości aktywów netto Funduszu na certyfikat inwestycyjny w tym samym dniu (wg ostatniej oficjalnej wyceny aktywów Funduszu dostępnej w tym dniu).

Świadczenie dodatkowe jest wypłacane przez Fundusz, ze środków przeznaczonych na pokrycie wynagrodzenia Towarzystwa, przy czym świadczenie dodatkowe jest wypłacane przed wypłatą wynagrodzenia Towarzystwa, a kwota wypłaconego przez Fundusz świadczenia dodatkowego odpowiednio pomniejsza wynagrodzenie Towarzystwa. Wysokość świadczenia dodatkowego i szczegółowe zasady jego naliczania określa umowa i jest ona uzależniona od średniej wartości certyfikatów inwestycyjnych posiadanych przez uczestnika Funduszu. Świadczenie dodatkowe stanowi więc w praktyce (z biznesowego punktu widzenia klienta Funduszu) zniżkę w standardowej 2% opłacie stałej za zarządzanie (management fee) dla największych klientów Funduszu, którzy utrzymują wysoką (powyżej 5 mln zł) wartość inwestycji. Zniżka ta może maksymalnie (w zależności od zainwestowanej kwoty) obniżyć efektywną opłatę stałą za zarządzanie do poziomu 1%.

Zgodnie z zawieranymi przez Funduszu umowami o świadczenie dodatkowe, świadczenie jest przyznawane za kwartalne okresy rozliczeniowe, przez które rozumie się okresy kwartału kalendarzowego, w których uczestnik posiadał łącznie certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez Fundusz (i był wpisany do ewidencji uczestników Funduszu jako ich właściciel) o łącznej wartości nie niższej niż określona w umowie kwota pieniężna, na koniec kwartału roku kalendarzowego, w którym kończy się dany okres rozliczeniowy.

Dotychczas, Wnioskodawca wypłacając wyżej opisane świadczenie dodatkowe na rzecz osób fizycznych, jako płatnik był zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT.

W związku jednak z nowelizacją ustawy o PIT, która wejdzie w życie z dniem 1.1.2024 r. Wnioskodawca powziął wątpliwość co do sposobu opodatkowania świadczeń dodatkowych wypłacanych na rzecz osób fizycznych, jak również ewentualnych obowiązków jakie mogą ciążyć na Wnioskodawcy jako płatniku.

W celu rozwiania przedmiotowych wątpliwości, Wnioskodawca składa niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Pytania:

1.Czy wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym w szczególności na podstawie art. 30a ustawy o PIT?

2.Czy wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobie fizycznej (uczestnikowi) określonej informacji podatkowej, na podstawie której ta osoba fizyczna (uczestnik) będzie zobowiązana do samodzielnego odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych ?

Państwa stanowisko w sprawie

 1.Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym w szczególności na podstawie art. 30a ustawy o PIT.

 2.Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobie fizycznej (uczestnikowi) określonej informacji podatkowej, na podstawie której ta osoba fizyczna (uczestnik) będzie zobowiązana do samodzielnego odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 1.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy o PIT, fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych są funduszami kapitałowymi w rozumieniu ustawy o PIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, w brzmieniu obowiązującym zarówno do końca 2023 r. jak i począwszy od 1.1.2024 r., przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych stanowią przychody z kapitałów pieniężnych.

Do końca 2023 r., zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych (Fundusz) jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika (uczestnika) pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w Funduszu. Innymi słowy na podstawie przedmiotowych regulacji Fundusz jest płatnikiem tego podatku.

Stosownie zaś do art. 42 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z dniem 1 stycznia 2024 r., na podstawie Ustawy Nowelizującej ww. regulacje dotyczące przychodów (dochodów) z funduszy kapitałowych zostaną znowelizowane. Wprawdzie przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT w dalszym ciągu będzie stanowił, że przychodami z kapitałów pieniężnych są przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, niemniej w świetle art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT (który do końca 2023 r. przewiduje obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wszelkich dochodów z tytułu udziału w Funduszu), zryczałtowany 19 % podatek będzie pobierany z tytułu świadczeń otrzymanych z dochodów funduszu kapitałowego, jeżeli statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu.

Wprawdzie uzasadnienie do Ustawy Nowelizującej, w żaden sposób nie odnosi się do nowelizowanych przepisów art. 30a ustawy o PIT, niemniej nie ulega wątpliwości, że intencją ustawodawcy było to aby dochody z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych były opodatkowane jako tzw. inne dochody kapitałowe, a więc wraz z dochodami z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych. Dzięki temu rozwiązaniu, od 1 stycznia 2024 r. możliwe będzie zatem dokonanie kompensaty strat lub zysków z inwestycji w fundusze kapitałowe z innymi dochodami lub stratami kapitałowymi, np. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, czy udziałów (akcji).

Ustawodawca pozostawił jednak opodatkowanie 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stosunku do przychodów (świadczeń) uzyskanych z dochodów funduszu kapitałowego, jeżeli statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu. W takim przypadku fundusz, nadal będzie pełnił funkcję płatnika i pobierał 19 % zryczałtowany podatek dochodowy.

W kontekście zatem analizowanej nowelizacji ustawy o PIT, zachodzi potrzeba rozstrzygnięcia, czy świadczenie dodatkowe o jakim mowa w opisie zdarzenia przyszłego może być wciąż rozumiane jako objęte dyspozycją art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, a więc stanowi świadczenie otrzymane z dochodów funduszu kapitałowego (…), jeżeli statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu.

W ocenie Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że świadczenie dodatkowe jest i po 31.12.2023 r. w dalszym ciągu będzie niewątpliwie powiązane z nabyciem i posiadaniem certyfikatów inwestycyjnych. Istnieje i istnieć będzie więc bezpośredni związek pomiędzy uzyskaniem świadczenia dodatkowego a posiadaniem (utrzymaniem posiadania) certyfikatów inwestycyjnych. W konsekwencji świadczenie dodatkowe wypłacane przez Fundusz powinno zostać począwszy od 1.1.2024 r. w dalszym ciągu uznawane za dochód z tytułu udziału w funduszu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT (przychód z kapitałów pieniężnych). Stanowisko to znajduje potwierdzenie również w świetle interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2011 r., sygn. IPPB2/415-931/10-4/MK1 oraz z dnia 20 lipca 2012 r., sygn. IPPB2/415-515/12-2/AK, wydanych na tle dotychczas obowiązującego stanu prawnego.

Sposób opodatkowania kapitałów pieniężnych jest obecnie i będzie począwszy od 1.1.2024 r. w dalszym ciągu określony w art. 30a ustawy o PIT (przewidującym pobór podatku przez płatnika) oraz art. 30b ustawy o PIT (rozliczenie w indywidualnie składanym zeznaniu rocznym). Jednakże jednocześnie należy zauważyć, że obie regulacje ustanawiają dość komplementarny (zamknięty) zakres świadczeń opodatkowanych wg tych regulacji – o ile do końca 2023 r., wszystkie świadczenia stanowiące dochody z udziału w funduszach są opodatkowane ryczałtem pobieranym przez płatnika (art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT), o tyle począwszy od 2024 r., tylko niektóre będą w ten sposób opodatkowane (ryczałtem pobieranym przez fundusz).

W ocenie Wnioskodawcy należy zwrócić uwagę, że uzyskanie przez uczestnika świadczenia dodatkowego w żaden sposób nie jest uzależnione od dochodu Funduszu – jego wysokość jest bowiem uzależniona wyłącznie od wartości posiadanych przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych – w tym znaczeniu, że im wyższa jest wartość tych certyfikatów, tym wyższe świadczenie uzyskuje uczestnik (z biznesowego punktu widzenia klienta Funduszu, otrzymuje on zniżkę w opłacie za zarządzanie jako duży uczestnik Funduszu, tym większą, im większe środki utrzymuje w Funduszu). W ocenie Wnioskodawcy zatem, fakt wypłaty świadczenia dodatkowego z Funduszu jest zupełnie oderwany od dochodu Funduszu lub jego poziomu.

Również analiza treści art. 30a oraz art. 30b ustawy o PIT, obowiązujących począwszy od 2024 r. prowadzi do wniosku, że trudno w tych regulacjach doszukać się właściwego ustępu (lub całej regulacji), który byłby właściwy dla świadczeń dodatkowych z funduszu.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, wypłacając świadczenie dodatkowe począwszy od 1.1.2024 r. nie powinien on pełnić funkcji płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie treści art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT (w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT), bowiem regulacje art. 30a ustawy o PIT, w brzmieniu obowiązującym od 2024 r. nie będą przewidywać takiego obowiązku.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie obowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanego począwszy od 1.1.2024 r. świadczenia dodatkowego, a w konsekwencji również wpłaty jakiegokolwiek podatku na rachunek urzędu skarbowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 2.

W konsekwencji stanowiska Wnioskodawcy, iż świadczenie dodatkowe wypłacane począwszy od 1.1.2024 r. nie będzie traktowane jako przychód o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, lecz jednocześnie będzie stanowiło przychód z kapitałów pieniężnych o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, w ocenie Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobie fizycznej (uczestnikowi) określonej informacji podatkowej, na podstawie której ta osoba fizyczna (uczestnik) będzie zobowiązana do samodzielnego odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Stanowisko to wynika przede wszystkim z braku regulacji, która by taki obowiązek na Wnioskodawcę (począwszy od 1.1.2024 r.) nakładał.

Warto zauważyć, że stosownie do treści art. 39 ust. 3 ustawy o PIT (również w stanie prawnym obowiązującym od 1.1.2024 r.), osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje (PIT-8C) o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Przepis art. 30b ust. 2 ustawy o PIT wymienia i wymieniać będzie (w stanie prawnym od 1.1.2024 r.) szereg przychodów z kapitałów pieniężnych opodatkowanych samodzielnie przez podatnika na podstawie otrzymanego dokumentu PIT-8C, przy czym w ocenie Wnioskodawcy w regulacji tej nie znajduje się przychód z tytułu świadczenia dodatkowego.

W konsekwencji powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobie fizycznej (uczestnikowi) określonej informacji podatkowej, na podstawie której ta osoba fizyczna (uczestnik) będzie zobowiązana do samodzielnego odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Co najwyżej, wobec pewnego rodzaju luki w przepisach ustawy o PIT, w ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony (lecz nie zobowiązany) do przedstawienia otrzymującym świadczenie dodatkowe informacji pisemnej o kwocie wypłaconego w danym roku podatkowym świadczenia dodatkowego, przy czym nie będzie to dokument/informacja sporządzana na podstawie określonego przepisu prawa podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W myśl art.  9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

1. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

Źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Art. 17 ust. 1 pkt 5 stanowi, że:

1. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

5) przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c;

W myśl art. 17 ust. 1c ww. ustawy:

Nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 605).

Art. 30a ust. 1 pkt 5 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r. stanowi:

1. Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:

5) ze świadczeń otrzymanych z dochodów funduszu kapitałowego, jeżeli statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu;

Z kolei wprowadzony od 1 stycznia 2024 r. do art. 30b ust. 1 - pkt 5 stanowi, że:

1. Od dochodów uzyskanych:

5) z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych

- podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W przypadku opodatkowania na zasadzie art. 30a ww. ustawy to na płatniku ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy:

1. Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W przypadku opodatkowania na zasadzie art. 30b podatnik samodzielnie składa zeznanie podatkowe i opodatkowuje swoje dochody, o czym stanowi art. 30b ust. 6 ww. ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Natomiast w myśl art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku dochodów z kapitałów pieniężnych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca przewidział od 1 stycznia 2024 r. odmienne zasady opodatkowania wyrażone w art. 30a i 30b tej ustawy.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia czy wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – są Państwo zobowiązani do pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym w szczególności na podstawie art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym. Z uczestnikiem Funduszu może zostać zawarta umowa o wypłacanie świadczenia dodatkowego z tytułu posiadanych Certyfikatów Inwestycyjnych. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia dodatkowego jest podejmowana w formie uchwały przez zarząd Towarzystwa zarządzającego Funduszem. Zgodnie ze statutem, wysokość świadczenia dodatkowego uzależniona jest od średniej wartości posiadanych przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych, kalkulowanej jako iloczyn certyfikatów inwestycyjnych posiadanych w danym dniu oraz wartości aktywów netto Funduszu na certyfikat inwestycyjny w tym samym dniu (wg ostatniej oficjalnej wyceny aktywów Funduszu dostępnej w tym dniu). Świadczenie dodatkowe jest wypłacane przez Fundusz, ze środków przeznaczonych na pokrycie wynagrodzenia Towarzystwa, przy czym świadczenie dodatkowe jest wypłacane przed wypłatą wynagrodzenia Towarzystwa, a kwota wypłaconego przez Fundusz świadczenia dodatkowego odpowiednio pomniejsza wynagrodzenie Towarzystwa. Wysokość świadczenia dodatkowego i szczegółowe zasady jego naliczania określa umowa i jest ona uzależniona od średniej wartości certyfikatów inwestycyjnych posiadanych przez uczestnika Funduszu. Świadczenie dodatkowe stanowi więc w praktyce (z biznesowego punktu widzenia klienta Funduszu) zniżkę w standardowej 2% opłacie stałej za zarządzanie (management fee) dla największych klientów Funduszu, Zgodnie z zawieranymi przez Funduszu umowami o świadczenie dodatkowe, świadczenie jest przyznawane za kwartalne okresy rozliczeniowe, przez które rozumie się okresy kwartału kalendarzowego, w których uczestnik posiadał łącznie certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez Fundusz (i był wpisany do ewidencji uczestników Funduszu jako ich właściciel) o łącznej wartości nie niższej niż określona w umowie kwota pieniężna, na koniec kwartału roku kalendarzowego, w którym kończy się dany okres rozliczeniowy.

Świadczenie dodatkowe jest niewątpliwie związane z nabyciem i posiadaniem przez osoby fizyczne certyfikatów inwestycyjnych. Stanowi więc dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5  ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy wypłacie świadczenia dodatkowego nie dochodzi do umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Wypłata świadczenia dodatkowego nie może być zatem objęta dyspozycją art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie można zgodzić się z Państwem, że wypłacając świadczenie dodatkowe począwszy od 1 stycznia 2024 r. nie powinniście Państwo pełnić funkcji płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie treści art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tego powodu, że regulacje art. 30a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 2024 r. nie będą przewidywać takiego obowiązku.

Powołany wyżej przepis art. 30a ust. 1 pkt 5 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r. obejmuje świadczenia otrzymane z dochodów funduszu kapitałowego, jeżeli statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu.

Z opisu sprawy wynika, że zgodnie ze statutem, wysokość świadczenia dodatkowego uzależniona jest od średniej wartości posiadanych przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych.

Statut przewiduje zatem wypłatę świadczenia dodatkowego uczestnikom. Następuje to bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu. Tym samym wypłata świadczenia dodatkowego spełnia dyspozycje przepisu art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.

Zatem wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – są Państwo zobowiązani do pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia, czy wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – są Państwo zobowiązani do sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobie fizycznej (uczestnikowi) określonej informacji podatkowej, na podstawie której ta osoba fizyczna (uczestnik) będzie zobowiązana do samodzielnego odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak już wyżej zostało wyjaśnione wypłata świadczenia dodatkowego spełnia dyspozycje przepisu art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r. Przy wypłacie świadczenia dodatkowego nie dochodzi do umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, dlatego też nie może być objęta dyspozycją art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiący o obowiązku informacyjnym ma zastosowanie w sytuacji, gdy dochód jest objęty regulacją art. 30b ww. ustawy. W związku z powyższym nie ciążą na Państwu obowiązki informacyjne wynikające z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek wykazania dochodu w informacji PIT-8C, gdyż przepis ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Zatem wypłacając począwszy od 1 stycznia 2024 r. świadczenie dodatkowe na rzecz uczestników Funduszu – osób fizycznych – nie są Państwo zobowiązani do sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobie fizycznej (uczestnikowi) informacji podatkowej. Stanowisko Państwa Organ uznał w całości za nieprawidłowe ze względu na odmienne uzasadnienie od zawartego w Państwa stanowisku.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00