Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.513.2023.3.RM

Korekta podatku z tytułu importu towarów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2023 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 2 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korekty podatku z tytułu importu towarów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 stycznia 2024 r. (wpływ 23 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jesteście Państwo oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy z siedzibą w Turcji (Spółka matka), który prowadzi działalność gospodarczą z głównym PKD (…) - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Spółka matka oraz Oddział posługują się tym samym numerem NIP. Przy czym, Państwo na potrzeby rozliczeń posługują się dwoma numerami NIP: jednym dla celów CIT i VAT, i drugim - do rozliczeń w charakterze płatnika PIT i składek ZUS.

Oddział zagranicznego przedsiębiorcy został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce i wykonuje tutaj czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Oddział zagranicznego przedsiębiorcy jako zakład (w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy CIT), rozlicza się w Polsce również z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

W związku z prowadzoną działalnością w Polsce, Oddział zagranicznego przedsiębiorcy, wykorzystuje maszyny i sprzęt, które zostały sprowadzone/przemieszczone z terytorium Turcji (od zagranicznego przedsiębiorcy, tj. Spółki matki). Służą one prowadzonej działalności gospodarczej Oddziału na terenie Polski, tj. jako sprzęt na budowę. Są one wykorzystane do prowadzonej przez Oddział na terenie Polski działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Maszyny te zostały sprowadzone z Turcji na terytorium Polski zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami celnymi, w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych. W zakresie sprowadzanych maszyn sprzętu Oddział otrzymał interpretację indywidualną, zgodnie z którą ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT. Interpretacja z dnia 29 września 2023 roku znak: 0114-KDIP1-2.4012.311.2023.2.RM „Odniesienie do Państwa sytuacji:

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, towary objęte odprawą celną są:

  • importowane w ramach procedury odprawy czasowej dla celów wykonania usług budowlanych, które następnie podlegają opodatkowaniu VAT;
  • jesteście Państwo podatnikiem VAT z tytułu dokonania importu przedmiotowych maszyn i rozliczają Państwo VAT należny;
  • w analizowanej sytuacji, nie wystąpi żadna z przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu importu towarów.”

„Zapłacony podatek VAT z tytułu importu towarów mogą Państwo odliczyć w pliku JPK składanym za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów lub w rozliczeniu za jeden z dwóch (rozliczenie kwartalne) lub trzech (rozliczenie miesięczne) następnych okresów rozliczeniowych.

Momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów jest - co do zasady - moment powstania długu celnego. Z kolei dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym:

  • procedurą dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu, lub
  • procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych, z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego.

Państwa zdaniem, mają Państwo prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji w miesiącu (…) 2022 roku (...)”

Zgodnie z otrzymaną interpretacją, Oddział w momencie powstania długu celnego ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT. Z uwagi jednak na wspominaną procedurę odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych w momencie powrotu/wywozu do Turcji przedmiotowego sprzętu/maszyn Oddział odzyska część zapłaconego podatku VAT. Zgodnie bowiem z uzyskaną informacją od agencji celnej:

„W pierwszej kolejności odbiorca musi przesłać przelew bankowy wraz z kaucją należności importowych (cło i VAT) na konto Urzędu Celnego - w tym przypadku będzie to:

  • cło importowe 0% wartości ładunku zgodnie z fakturą handlową (ponieważ dla tego typu sprzętu i ex Turcja wynosi 0%);
  • importowy podatek VAT - 23% wartości ładunku zgodnie z fakturą handlową.

Kaucja w powyższej kwocie zostanie zwrócona Odbiorcy po zakończeniu tymczasowego importu i reeksporcie sprzętu budowlanego z Polski do kraju pochodzenia.

Po drugie, gdy sprzęt będzie zwracany z Polski, w tym momencie Urząd Celny pobierze 3% kwoty Należności Importowych pomnożonej przez liczbę miesięcy, w których sprzęt przebywał w Polsce - jest to zgodnie z wymogiem zawartym w (Polskim Celnym) Przewodniku Importu Tymczasowego.”

Przy czym należy zwrócić uwagę, iż stan faktyczny dotyczy dwóch sytuacji:

1)przyjazd i wyjazd maszyny z cłem (cło było naliczone przy przyjedzie) - sporadyczne sytuacje,

2)przyjazd i wyjazd maszyny bez cła (cła nie było przy przyjeździe).

W związku z powyższym, Spółka (Oddział zagranicznego przedsiębiorcy) powzięła wątpliwości co do konieczności skorygowania odliczonego wcześniej podatku VAT.

Kolejno, w związku z prowadzoną działalnością, Spółka (Oddział zagranicznego przedsiębiorcy) wykorzystuje również konstrukcje budowlane, które zostały sprowadzone/przemieszczone na terytorium Polski z terytorium Turcji (od Spółki matki). Służą one prowadzonej działalności gospodarczej Spółki, tj. są wykorzystywane do budowy prowadzonej na terenie Polski.

Wyżej opisane konstrukcje budowlane są wykorzystywane w ramach prowadzonej na terenie Polski działalności przez Oddział.

Oddział od spółki matki, z tytułu ich nabycia, otrzymuje fakturę, tj. Commercial Invoice z danymi Spółki matki oraz Oddziału w Polsce. Przedmiotowe konstrukcje są importowane w ramach procedury celnej 4000. Są one wykorzystywane do prowadzonych prac budowlanych w Polsce (wykorzystywane do budowy). Konstrukcje te pozostają na terenie Polski, są wykorzystane w trakcie prowadzonych prac budowalnych - stanowią element budowy. Nie wracają ponownie do Spółki matki. W konsekwencji należy uznać, iż przyczyniają się do osiągnięcia przychodu w rozumieniu ustawy CIT (który podlega opodatkowaniu na terenie Polski). Podkreślenia wymaga fakt, iż Spółka matka na terenie Turcji wykazuje do opodatkowania przychód z tytułu wystawionych faktur na Oddział w Polsce.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania, wskazali Państwo następująco:

1) Kiedy została przeprowadzona transakcja będąca przedmiotem zapytania, tj. kiedy towary zostały przetransportowane z Turcji do Polski (prosimy podać datę)?

Transakcje były wykonywane w różnych odstępach czasu. Jedna z transakcji będąca przedmiotem wniosku miała miejsce (…) 2022 roku.

2) W jaki sposób rozliczyli Państwo podatek z tytułu importu towarów, tj. na podstawie art. 33a ustawy o VAT czy na zasadach ogólnych wskazanych w art. 33 ust. 1 ustawy o VAT?

Na zasadach ogólnych wskazanych w art. 33 ust. 1 ustawy o VAT.

3) Jaki towar był przedmiotem dokonanego importu?

Konkretna transakcja z (…) 2022 roku dotyczyła poniższego sprzętu:

Żuraw (...) - z przeznaczeniem do czasowego wykorzystania przy realizacji budowy nowego kompleksu (…) w zakładach (…). Ilość 1 szt., marka: (…), Rok produkcji: (…).

4) Czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, w odniesieniu do towarów przetransportowanych z Turcji do Polski powstał dług celny, jeśli tak prosimy podać kiedy powstał dług celny z tytułu importu ww. towarów?

Tak, dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym jedną z następujących procedur celnych:

  • dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem należności celnych przywozowych.

W ww. przypadkach dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. Taka też sytuacja wystąpiła u Wnioskodawcy, tj. (…) 2022 roku.

5) Czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania byliście Państwo podatnikiem z tytułu importu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?

Tak.

6) Czy posiadają Państwo dokument celny, z którego wynika kwota podatku VAT z tytułu importu towarów oraz kiedy Państwo otrzymali ten dokument (prosimy podać datę)?

Zapłata podatku nastąpiła na podstawie otrzymanego wykazu należności celno - podatkowych (odprawa celna zgłaszana przez podmiot trzeci (...)). Na podstawie ww. dokumentu podatek został zapłacony w wysokości (...) zł na konto US (…). Dokument ten został otrzymany (...) 2022 roku.

7) Kiedy (prosimy podać datę) zapłacili Państwo podatek VAT związany z dokonanym importem towarów oraz w jaki sposób rozliczyli Państwo dokonaną transakcję, w tym czy wykazali Państwo podatek VAT związany z dokonanym importem towarów w deklaracji podatkowej – jeśli tak prosimy wskazać w deklaracji za jaki okres wykazali Państwo ww. podatek VAT, czy dokonali Państwo odliczenia podatku VAT związanego z dokonanym importem towarów (jeśli dokonali Państwo takiego odliczenia prosimy wskazać kiedy/za jaki okres)?

Kwota VAT została uiszczona w dniu (…) 2022 roku na rachunek urzędu jako zabezpieczenie kwoty obejmującej wartość podatku VAT. Zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną z dnia 17 lipca 2023 roku 0114-KDIP12.4012.311.2023.2.RM podatek został rozliczony w deklaracji za m-c (…) 2022 roku.

8) Czy importowane towary zostały powrotnie przemieszczone z Polski do Turcji - jeśli tak, prosimy wskazać kiedy nastąpiło to przemieszczenie?

Część towarów została już powrotnie przemieszczona do Turcji. Jednak duża cześć zostanie przemieszczona dopiero po zakończeniu inwestycji (planowana na koniec 2024 roku). W tym przedmiot wniosku, tj. żuraw (...) zostanie przemieszczony powrotnie, ale dotyczy to niedalekiej przyszłości, tj. do końca 2024 roku.

9) Czy urząd celno-skarbowy zwrócił Państwu kwotę podatku VAT uiszczoną przez Państwa z tytułu importu towarów (prosimy wskazać kiedy), jaki dokument otrzymali Państwo od urzędu celno-skarbowego w związku z ww. zwrotem podatku VAT, jakie dane zawiera ten dokument?

US jeszcze nie zwrócił żadnej kwoty, wniosek dotyczy przyszłości. Wnioskodawca otrzymał jednak informację, którą zawarł we wniosku, iż „gdy sprzęt będzie zwracany w tym momencie Urząd Celny pobierze 3% kwoty należności importowych pomnożonej przez liczbę miesięcy, w których sprzęt przebywał w Polsce”.

Pytania

 1) Czy Państwo (Oddział zagranicznego przedsiębiorcy) z uwagi na otrzymanie zwrotu części zapłaconego podatku VAT powinni dokonać jego korekty?

W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1:

2) Czy powinni Państwo dokonać korekty podatku VAT w bieżącym okresie rozliczeniowym (otrzymania zwrotu części podatku VAT) czy też powinni Państwo cofnąć się do okresu pierwotnego odliczenia podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi - w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy o VAT,

c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b ustawy o VAT,

d)wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

Jednocześnie, sytuacje, w których wyłączone jest prawo do odliczenia VAT naliczonego wymienione zostały w art. 88 ustawy VAT. W analizowanej sytuacji, nie wystąpi żadna z tych przesłanek.

Mając na uwadze regulacje przedstawione powyżej należy podkreślić, że ustawa o VAT uzależnia prawo do odliczenia VAT importowego od:

1)dokonania zgłoszenia celnego (tj. wystąpienia VAT należnego po stronie podatnika);

2)niewystąpienia przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy o VAT;

3)wykorzystania importowanych towarów na cele wykonywanej działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu VAT;

4)dysponowania dokumentem celnym, z którego wynika kwota podatku.

Zgodnie z powyższym dokonują Państwo odliczenia podatku VAT w kwocie całego zapłaconego podatku VAT.

Z uwagi jednak na zastosowaną procedurę odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych w momencie powrotu/wywozu do Turcji przedmiotowego sprzętu/maszyn, odzyskają Państwo część zapłaconego podatku VAT. Bowiem gdy sprzęt będzie zwrócony z Polski, w tym momencie Urząd Celny pobierze 3% kwoty zobowiązań importowych pomnożoną przez liczbę miesięcy, w których sprzęt przebywał w Polsce i odda pozostałą kwotę na rachunek bankowy Oddziału.

Ad 2

Państwa zdaniem, powinni Państwo wtedy dokonać korekty odliczonego podatku VAT o kwotę zwróconą z urzędu celnego w bieżącym okresie, tj. okresie rozliczeniowym, w którym otrzymali Państwo zwrot części podatku VAT.

Z uwagi na zasadę neutralności podatku VAT, w sytuacji, gdy dokonano odliczenia podatku VAT w wyższej wysokości powinna ona zostać skorygowana o wartość zwróconego podatku VAT przy wyjeździe. Należy jej jednak dokonać w bieżącym okresie rozliczeniowym bowiem w okresie zapłaty jak i odliczenia podatku VAT nie byli Państwo w stanie przewidzieć wysokości dokonanego zwrotu (który jest uzależniony od liczby miesięcy przebywania na terenie Polski).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1)uszlachetniania czynnego,

2)odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3)składowania celnego,

4)tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5)wolnego obszaru celnego

- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów. Z kolei dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

  • „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
  • „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
  • „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1)Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a) dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b) odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2)Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3)Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)

Art. 33 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)zgłoszeniu celnym albo

2)rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

- kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Według art. 33 ust. 2 ustawy:

Jeżeli przed zwolnieniem towaru, o którym mowa w art. 194 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.24)), zwanego dalej ,,unijnym kodeksem celnym”, organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celno-skarbowego wydaje decyzję, w której określa:

1)podatek w prawidłowej wysokości - w przypadku gdy decyzja jest wydawana przed zwolnieniem towaru;

2)różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną - w przypadku gdy decyzja jest wydawana po zwolnieniu towaru.

W myśl art. 33 ust. 3 ustawy:

Po przyjęciu zgłoszenia celnego lub po przedstawieniu rozliczenia zamknięcia podatnik może wystąpić z wnioskiem do naczelnika urzędu celno-skarbowego o wydanie decyzji określającej różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną albo określoną.

Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy:

Podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku, z zastrzeżeniem art. 33a i art. 33b.

Na podstawie art. 40 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego.

Z powołanego art. 40 ustawy wynika, że podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota ta nie pomniejszyła kwoty podatku należnego (a więc nie została przez podatnika wykazana w deklaracji). Powyższa regulacja upraszcza procedurę związaną z rozliczeniem podatku VAT z tytułu importu towarów. Omawiany przepis odnosi się do sytuacji, w których podatnicy dokonujący importu towarów deklarują (i dokonują) zapłaty zawyżonych kwot podatku. Zawyżenie takie może wynikać np. z różnicy pomiędzy wartością (oraz ilością) dostaw wykazywanych na fakturach a rzeczywistymi dostawami lub też zawyżenia ceny towarów.

Jednakże, art. 40 ustawy nie znajduje zastosowania w analizowanej sprawie ponieważ w tym przypadku nie wystąpiła nadpłata podatku. Podatek VAT zapłacony przez Spółkę wynika z decyzji organu celno-skarbowego.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego.

Zatem, zgodnie z powołanym art. 86 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym - stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku naliczonego wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego.

Według art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Na podstawie art. 86 ust. 10d ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje:

1)w przypadku stosowania w imporcie towarów uproszczenia, o którym mowa w art. 182 unijnego kodeksu celnego - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru zgłaszającego; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w dokumencie celnym stanowiącym zgłoszenie uzupełniające dotyczące tego okresu rozliczeniowego, z zastrzeżeniem art. 33a;

2)w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34 - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

Jednocześnie, w myśl art. 168 lit. e) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.):

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, który jest zobowiązany zapłacić – VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT należnego lub zapłaconego w związku z importem towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy z siedzibą w Turcji. Jesteście Państwo zarejestrowani w Polsce jako czynny podatnik VAT.

Złożony wniosek dotyczy transakcji dokonanej (...) 2022 roku. W ramach tej transakcji dokonali Państwo importu żurawia (...) - z przeznaczeniem do czasowego wykorzystania przy realizacji budowy kompleksu (…). Maszyna została sprowadzona z Turcji do Polski, w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych. Podatek z tytułu importu towarów rozliczyli Państwo na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy. Dług celny z tytułu importu ww. urządzenia powstał (...) 2022 r. Państwo byliście podatnikiem z tytułu importu, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy. Na podstawie wykazu należności celno-podatkowych (odprawa celna zgłaszana przez podmiot trzeci (...)) otrzymanego (...) 2022 r., w dniu (…) 2022 r. zapłacili Państwo podatek ((...) zł). Kwota podatku VAT została uiszczona na rachunek US (…) jako zabezpieczenie kwoty obejmującej wartość podatku VAT. Rozliczyli Państwo podatek w deklaracji za (…) 2022 r. Żuraw (...), który był przedmiotem importu zostanie przemieszczony powrotnie do Turcji, do końca 2024 roku.

Z uwagi na zastosowaną procedurę odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych, w momencie powrotnego wywozu żurawia (...) z Polski do Turcji Spółka odzyska część zapłaconego podatku VAT.

W związku z tym powzięli Państwo wątpliwości, czy w związku z otrzymaniem zwrotu części zapłaconego podatku VAT powinni Państwo dokonać jego korekty (pytanie 1), a jeśli tak to w jakim okresie (pytanie 2).

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie przewidują szczególnych zasad korekty podatku z tytułu importu towarów w sytuacji opisanej we wniosku. Zatem korektę importu należy rozliczyć zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami.

Termin dokonania korekty podatku od towarów i usług powodującej zmniejszenie należności podatkowych uzależniony jest od okoliczności, które spowodowały powstanie korekty. Jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już na etapie zawarcia danej transakcji (np. błędnie określona cena, ilość), to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym rozliczona została pierwotna transakcja (korekta wsteczna).

Drugi rodzaj korekt, to korekty wynikające z przyczyn o charakterze wtórnym, które nie istniały w momencie rozliczenia importu i których powstanie nie jest uzależnione od błędu dostawcy czy importera (m.in. podwyższenie ceny towaru już po wystawieniu faktury pierwotnej, następcze udzielenie rabatu, zwrot towaru itp.). Jeśli korekta jest spowodowana przyczyną „następczą”, podatnik nie koryguje wartości importu towarów w miesiącu, w którym wykazał pierwotny obowiązek podatkowy lecz rozlicza korektę na bieżąco w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty.

W analizowanej sprawie, Spółka dokonała importu żurawia (...) korzystając z procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych. Spółka skorzystała z prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu importu towarów ((...) 2022 r.). Spółka wskazała, że w momencie powrotu/wywozu żurawia (...) z Polski do Turcji odzyska część zapłaconego podatku VAT. Z informacji przekazanej przez agencję celną wynika, że w pierwszej kolejności odbiorca musi przesłać przelew bankowy wraz z kaucją należności importowych (cło i VAT) na konto Urzędu Celnego. W tym przypadku będzie to cło importowe 0% wartości ładunku zgodnie z fakturą handlową (dla tego typu sprzętu i ex Turcja wynosi 0%) oraz importowy podatek VAT w wysokości 23% wartości ładunku zgodnie z fakturą handlową. Przy czym, kaucja w powyższej kwocie zostanie zwrócona Odbiorcy po zakończeniu tymczasowego importu i reeksporcie sprzętu budowlanego z Polski do kraju pochodzenia. W momencie powrotnego przemieszczenia maszyny z Polski do Turcji, Urząd Celny pobierze 3% kwoty należności importowych pomnożonej przez liczbę miesięcy, w których sprzęt przebywał w Polsce.

Jak Państwo wskazali, urządzenie zostało przetrasowane do Polski z zamiarem jego czasowego użytkowania na budowie. Zatem, w momencie dokonania importu, a w konsekwencji zapłaty i odliczenia podatku VAT z tego tytułu nie mogli Państwo przewidzieć ile czasu importowane urządzenie będzie przebywało na terytorium kraju. Należy zatem zgodzić się z Państwem, że w tej sytuacji mają Państwo prawo dokonać korekty podatku z tytułu importu towarów. Przy tym, korekta ta wynika z przyczyn niezależnych od Spółki ponieważ w momencie dokonania importu towarów Spółka nie wiedziała kiedy żuraw (...) zostanie przemieszczony z Polski do Turcji, a w konsekwencji jaką kwotę zwrotu podatku otrzyma z urzędu celno-skarbowego. Wobec tego otrzymanie części zapłaconego podatku VAT należy uznać za nową okoliczność, niemożliwą do przewidzenia w chwili dokonania importu towarów. W związku z powyższym, Spółka powinna dokonać korekty podatku „na bieżąco”, tj. za okres, w którym organ celny dokona zwrotu części podatku VAT w związku z zamknięciem procedury celnej.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wyjaśniamy, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00