Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.676.2023.2.KS

Dokumentowanie otrzymania środków finansowanych na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy dokumentowania otrzymania środków finansowanych na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. (zwana dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest akademicką uczelnią publiczną posiadającą osobowość prawną, stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.). Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, aktów wykonawczych do niej wydanych oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 11 pkt 1 - 5 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy m.in. są:

1.prowadzenie kształcenia na studiach;

2.prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3.prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4.prowadzenie kształcenia doktorantów;

5.kształcenie i promowanie kadr uczelni.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT).

W ramach prowadzonej działalności naukowej Wnioskodawca wykonuje różnego typu badania. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki finansowane są najczęściej z subwencji, dotacji lub różnego typu grantów finansowych. Wiele instytucji, w tym państwowych agencji wykonawczych, ogłasza konkursy na finansowanie działalności badawczej (m.in. realizowanej przez uczelnie wyższe). Agencje ogłaszają konkurs, zainteresowane jednostki aplikują w konkursie i po spełnieniu warunków konkursowych otrzymują grant/dofinansowanie, etc.

Jedną z agencji, która ogłasza konkursy na dofinansowanie różnego typu przedsięwzięć m.in. dotyczących badań naukowych czy prac rozwojowych jest N. (zwane dalej we wniosku również N.). W grudniu 2021 r. Dyrektor N. w porozumieniu z B. S.A. (zwane dalej B. S.A.) ogłosił II konkurs w ramach wspólnego przedsięwzięcia polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej zat. „(…) - B.” (zwanym dalej także B.). Konkurs B. to efekt porozumienia zawartego przez N. oraz B. S.A., którego finalnym celem ma być wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033.

Jak wynika z ogólnie dostępnych informacji (…) N. oraz B. S.A., (tj. konkurs B.) ma przyczynić się do poprawy stanu technicznego sieci linii kolejowych, ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko, sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz poprawy bezpieczeństwa. Ponadto jego realizacja ma umożliwić opracowanie Innowacyjnych systemów informatycznych, co wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu. Ma nastąpić wzrost aktywności badawczo-rozwojowej w obszarze infrastruktury kolejowej oraz wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w obszarze infrastruktury kolejowej.

Całkowity budżet dla konkursu B.  wyniósł 50 mln PLN, z czego:

  • ze strony N. wypłacone zostaje - 25 mln PLN (na podstawie zawieranych umów o dofinansowanie),
  • ze strony B. S.A. wypłacone zostaje - 25 mln PLN (na podstawie zawieranych umów na realizację projektu).

Do konkursu mogły przystąpić wyłącznie konsorcja.

Celem przystąpienia do ww. konkursu 1 kwietnia 2022 r. Wnioskodawca wraz z jeszcze dwoma uczelniami publicznymi oraz instytutem (jednostką badawczo-rozwojową) zawarli umowę konsorcjum. Jest to konsorcjum składające się z jednostek naukowych. Wnioskodawca jest konsorcjantem, liderem konsorcjum jest inna uczelnia publiczna. Umowa konsorcjum została zawarta w celu złożenia wspólnego wniosku konkursowego w konkursie B., a w przypadku jego pozytywnego wytypowania, w celu wspólnej realizacji projektu zatytułowanego: „(…)” (zwanego dalej „Projektem”).

Rezultatem końcowym realizacji Projektu będzie opracowanie, przetestowanie i zastosowanie dla pilotażowych odcinków sieci kolejowej zarządzanej przez B. S.A. jednolitej metody technicznej wspartej zaawansowanymi narzędziami informatycznymi pozyskania informacji o drzewach i krzewach zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowych i opracowanie metodyki efektywnego zarządzania drzewami w sposób zapewniający realizację obowiązków prawnych i konieczności adaptacji do zmian klimatu.

Osiągnięcie celu Projektu realizowane będzie w kilku etapach. Każdy z konsorcjantów realizuje inny etap Projektu. Jednakże jedynie łączne wykonanie wszystkich etapów (częściowo równolegle, a częściowo następująco po sobie) pozwala uzyskać rezultat końcowy realizacji Projektu. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu, Wnioskodawca odpowiada bezpośrednio za realizację dwóch etapów Projektu. Pozostałe etapy są realizowane przez innych konsorcjantów.

Umowa konsorcjum określa zasady wspólnej realizacji Projektu przez strony oraz wzajemne prawa i obowiązki stron.

Zgodnie z § 5 ust. 1 umowy konsorcjum, lider jest upoważniony przez pozostałych członków konsorcjum do pośredniczenia w przekazywaniu członkom konsorcjum środków finansowych otrzymanych z N. i B. S.A. i ich rozliczaniu. Każdy z konsorcjantów odpowiada za realizację przypadających na niego zadań, wynikających z realizacji Projektu (par. 6 ust. 1 umowy konsorcjum). Członkowie konsorcjum nie świadczą na swoją rzecz wzajemnych usług, w tym nie realizują żadnych czynności na rzecz lidera konsorcjum. Członkowie konsorcjum nie świadczą także żadnych czynności na rzecz N.  (N. to tylko instytucja finansująca Projekt). W przypadku nienależytego wykonania ciążących na poszczególnych konsorcjantach obowiązków każdy z konsorcjantów samodzielnie przejmuje odpowiedzialność w tym zakresie wobec roszczeń N. oraz B. S.A. (podobnie względem osób trzecich). Każdy z konsorcjantów pracuje na własny rachunek i ryzyko oraz ponosi pełną odpowiedzialność wobec pozostałych za prawidłowe i terminowe wykonane prac i zobowiązań podjętych w ramach Projektu (par. 6 umowy konsorcjum).

Na mocy § 11 ust. 2 umowy konsorcjum, konsorcjanci zobowiązują się do realizacji pełnego zakresu rzeczowego Projektu oraz do wdrożenia wyników prac B+R. W § 11 ust. 16 umowy konsorcjum przewidziano, że w ramach wdrożenia wyników prac B+R konsorcjanci udzielą B. S.A. bezterminowej, darmowej (nieodpłatnej) i niewyłącznej licencji na korzystanie z przysługujących im praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych, z prawem do udzielenia sublicencji wobec podmiotów zależnych B. S.A., w zakresie usług świadczonych dla B. S.A.

Szczegółowe prawa i obowiązki konsorcjum (w tym Wnioskodawcy) w zakresie realizacji Projektu określają również:

  • umowa o dofinansowanie Projektu zawarta z N. oraz
  • umowa o realizację Projektu zawarta z B. S.A.

Zgodnie z § 3 ust. 1 umowy o dofinansowanie Projektu, N.  jest zobowiązane udzielić liderowi konsorcjum oraz za jego pośrednictwem konsorcjantom dofinansowania na realizację Projektu w wysokości określonej w tej umowy. Płatności dokonywane w ramach umowy o dofinansowanie mają formę zaliczek. Wydatki wykraczające poza całkowitą kwotę kosztów kwalifikowanych, określoną w umowie o dofinansowanie, w tym wydatki wynikające ze wzrostu całkowitego kosztu realizacji projektu po zawarciu umowy o dofinansowanie są ponoszone przez lidera lub konsorcjanta i są kosztami niekwalifikowalnymi. Lider oraz konsorcjanci (w tym Wnioskodawca) są zobowiązani do zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowalnych niezbędnych do realizacji Projektu we własnym zakresie. Dofinansowanie jest przekazywane na rachunek bankowy lidera Konsorcjum. Lider i konsorcjanci zobowiązani są do założenia wyodrębnionych rachunków bankowych do obsługi Projektu. Do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki, lider i konsorcjanci zobowiązani są do finansowania realizacji Projektu ze środków własnych (za § 6 ust. 9 i 10 umowy o dofinansowanie Projektu). Zgodnie z § 8 umowy o dofinansowanie Projektu lider konsorcjum niezwłocznie przekazuje konsorcjantom środki finansowe, w kwotach zapewniających właściwą realizację Projektu/płynność finansową w Projekcie.

Jak wskazuje § 6 umowy na realizację Projektu, prawa majątkowe do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem projektu, powstałych w zakresie finansowania projektu, przysługują konsorcjantowi, któremu przyznano finansowanie (ust. 1). Podział praw majątkowych do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem Projektu, przysługujących Liderowi lub konsorcjantom, nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej. Umowy zawarte z podwykonawcami nie mogą naruszać reguły określonej w zdaniu poprzedzającym. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników prac B+R będących rezultatem Projektu pomiędzy liderem lub konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw (ust. 2). Konsorcjum, do praw o których mowa w ust. 1, udzieli B. S.A. bezterminowej, nieodpłatnej i odpowiednio niewyłącznej albo otwartej licencji z prawem do sublicencji wobec podmiotów zależnych, w zakresie usług świadczonych dla B. S.A. (ust. 3). Przy czym zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie licencji B. S.A. jest ściśle powiązane z wypłatą przez B. S.A. wynagrodzenia na rzecz członków konsorcjum (jest świadczeniem ekwiwalentnym).

W związku z opisanym wyżej stanem faktycznym Wnioskodawca wystąpił 12 kwietnia 2023 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, zadając następujące pytania:

1.Czy otrzymywane od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środki finansowe (w postaci dofinansowania przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy) stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jako środki, które można uznać za zapłatę otrzymaną od nabywcy lub osoby trzeciej?

2.Czy otrzymywane od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środki finansowe (w postaci dofinansowania przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy) stanowią tzw. dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi (licencji) przekazywanej na rzecz B. S.A. (dotację, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług)?

W zakresie pytania nr 1 Wnioskodawca wyraził stanowisko, że otrzymywane od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środki finansowe (w postaci dofinansowania przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy) nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jako środki, które można uznać za zapłatę otrzymaną od nabywcy lub osoby trzeciej.

W zakresie pytania nr 2 Wnioskodawca wyraził stanowisko, że otrzymywane od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środki finansowe (w postaci dofinansowania przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy), nie stanowią tzw. dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę usługi (licencji) przekazywanej na rzecz B. S.A. (dotacji, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 6 lipca 2023r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.244.2023.2.MK, uznał oba ww. stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Motywując swoje rozstrzygnięcie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „otrzymane od N. dofinansowanie należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze), które ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa usług w ramach realizacji zadań przypisanych w Projekcie i ma wpływ na cenę sprzedaży licencji na rzecz B. S.A.. Oznacza to, że dofinansowanie to stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W niniejszej sprawie taki związek występuje, zatem dofinansowanie na pokrycie kosztów realizacji projektu podlega opodatkowaniu. Reasumując, dofinansowanie otrzymywane od N. stanowi dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi (licencji) przekazywanej na rzecz B. S.A., co oznacza, że stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”.

Mając na względzie treść powyższego rozstrzygnięcia, zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Wnioskodawca z tytułu otrzymania dotacji jest zobowiązany do rozliczania podatku należnego i ujęcia tego zdarzenia w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku od towarów i usług.

Na str. 7 Przewodnika Kwalifikowalności Kosztów wydanego przez N., który reguluje podstawowe zagadnienia dotyczące kwalifikowalności kosztów w projektach badawczo-rozwojowych (w części dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług) wskazano:

„2.1 Po otrzymaniu zaliczek Beneficjent wystawia faktury zaliczkowe zgodnie z postanowieniami ustawy o VAT.

2.2 W sytuacji, gdy faktury zaliczkowe nie obejmują całej zapłaty za wykonany etap/projekt, po zakończeniu realizacji etapu/projektu Beneficjent wystawia fakturę końcową zgodnie z postanowieniami Ustawy o VAT oraz przesyła ją wraz z wnioskiem o refundację.

2.3 W przypadku, gdy finansowanie będzie przekazywane wyłącznie w formie refundacji wraz z wnioskiem o płatność Beneficjent wystawia i przesyła fakturę za wykonanie części prac/etapu.”

W Przewodniku Kwalifikowalności Kosztów przewidziano jednak zastrzeżenie (w przypisie przy § 2 zatytułowanym: „Podatek VAT należny - jeśli dotyczy”), że: „obowiązek wystawiania faktur należy analizować w kontekście ustawy o VAT. W razie wątpliwości w tym zakresie należy zwrócić się z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. VAT w stosunku do kosztów, dla których Beneficjent odlicza ten podatek jest kwalifikowany pod warunkiem ujęci podatku jako wydatku kwalifikowalnego w umowie o dofinansowanie. Zmiana umowy o dofinansowanie może nastąpić w przypadkach budzących wątpliwości interpretacyjne w zakresie odzyskania lub zwrotu VAT (co determinuje możliwość kwalifikowalności VAT w projekcie). W takim wypadku Beneficjent powinien złożyć do Centrum otrzymaną interpretację przepisów prawa podatkowego.”

Mając na uwadze powyższy zapis oraz fakt, że środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę od N.  za pośrednictwem lidera konsorcjum stanowią, zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi, która wlicza się do podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca powziął wątpliwości co do sposobu udokumentowania tego zdarzenia.

Kwestie wystawiania faktur na rzecz B. S.A. z tytułu świadczonej na rzecz B. S.A. usługi - jak wskazano we wniosku z 12 kwietnia 2023 r. o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego - reguluje umowa o realizację Projektu. Mocą § 4 ust. 10 umowy o realizację Projektu, B. S.A. dokonuje wypłaty wynagrodzenia należnego Konsorcjum w częściach, w wysokościach i w terminach określonych w Harmonogramie płatności Projektu. Wynagrodzenie należne konsorcjum będzie wypłacane po podpisaniu przez przedstawicieli B. S.A. protokołu odbioru potwierdzającego wykonanie prac określonych w umowie (ust. 11). Podstawą do podpisania protokołu odbioru będzie pozytywna ocena przez B. S.A. udokumentowanych wyników danego zadania lub pozytywne zatwierdzenie raportu okresowego lub raportu końcowego przez Komitet Sterujący (ust. 12). B. S.A. dokonuje wypłaty wynagrodzenia należnego konsorcjum na podstawie prawidłowo wystawionej faktury powiększonej o podatek od towarów i usług (jeżeli dany członek konsorcjum jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT) lub rachunku (ust. 17). B. S.A. dokonuje wypłaty wynagrodzenia na rzecz konsorcjum, w terminie 30 (trzydziestu) dni od daty doręczenia przez lidera konsorcjum prawidłowo wystawionej faktury lub rachunku danego członka Konsorcjum. Wypłata wynagrodzenia dla konsorcjanta następuje za pośrednictwem lidera konsorcjum (ust. 18).

Pytanie

1.Czy otrzymując od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środki finansowe (w postaci dofinansowania przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy uznanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi) Wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania tego zdarzenia fakturą?

2.Jeżeli nie istnieje obowiązek udokumentowania opisanego w pytaniu nr 1 zdarzenia fakturą, czy Wnioskodawca może udokumentować fakt otrzymania od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środków finansowych (w postaci dofinansowania - przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy - uznanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi), dowolnym dokumentem rozliczeniowym, np. fakturą wewnętrzną?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Państwa zdaniem, otrzymując od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środki finansowe (w postaci dofinansowania przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy, uznanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi), Wnioskodawca nie jest obowiązany (wręcz nie może) udokumentować tego zdarzenia fakturą.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 3 oraz 5 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać: imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (pkt 3), numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi (pkt 5).

Z przywołanych przepisów wynika, że wystawienie faktury wymagane jest w ściśle określonych okolicznościach (dokładnie, w przypadku dokonania sprzedaży). Aby wystawić fakturę należy uprzednio ustalić przedmiot opodatkowania oraz podmiot będący nabywcą usługi lub towaru, na rzecz którego faktura ma zostać wystawiona. A contratrio, brak ustalenia przedmiotu opodatkowania i/lub nabywcy świadczenia uniemożliwia wystawienie faktury i generuje konieczność zastąpienia jej innym dokumentem.

Jak wynika z wydanej na rzecz Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2023r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.244.2023.2.MK, zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „otrzymane od N.  dofinansowanie należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze), które ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa usług w ramach realizacji zadań przypisanych w Projekcie i ma wpływ na cenę sprzedaży licencji na rzecz B. S.A. Oznacza to, że dofinansowanie to stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W niniejszej sprawie taki związek występuje, zatem dofinansowanie na pokrycie kosztów realizacji projektu podlega opodatkowaniu. Reasumując, dofinansowanie otrzymywane od N. stanowi dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi (licencji) przekazywanej na rzecz B. S.A., co oznacza, że stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo, że wypłacona przez N. (za pośrednictwem lidera konsorcjum) dotacja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz N. żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a wypłata dotacji nie wiąże się z jakimkolwiek ekwiwalentem ze strony Wnioskodawcy - realizacją świadczenia, którego N. byłoby beneficjentem. N. jedynie współfinansuje projekt realizowany przez konsorcjum, ale nie jest jego odbiorcą. Beneficjentem tego przedsięwzięcia jest bowiem B. S.A., na rzecz którego Wnioskodawca udziela bezterminowej, darmowej (nieodpłatnej) i niewyłącznej licencji na korzystanie z przysługujących im praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych, z prawem do udzielania sublicencji wobec podmiotów zależnych B. S.A., w zakresie usług świadczonych dla B. S.A. W zamian za to świadczenie B. S.A. wypłaca konsorcjum (a tym samym także Wnioskodawcy) wynagrodzenie na podstawie odrębnie zawartej umowy o realizację Projektu. I to w tej relacji zachodzi bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy nie ma podstaw do wystawiania na rzecz N. faktury dokumentującej fakt otrzymania dotacji. Przy czym bez znaczenia pozostają zapisy umieszczone w Przewodniku Kwalifikowalności Kosztów, dotyczące wystawienia faktury zaliczkowej, albowiem pierwszeństwo w tym zakresie mają przepisy ustawy o VAT. Sam zaś Przewodnik Kwalifikowalności Kosztów zawiera zastrzeżenie, że: „obowiązek wystawiania faktur należy analizować w kontekście ustawy o VAT.

Obowiązek wystawienia faktury z tytułu otrzymanego od N. dofinansowania nie wystąpi również w relacji Wnioskodawca - lider konsorcjum lub inny członek konsorcjum. Zgodnie z § 5 ust. 1 umowy konsorcjum, lider jest upoważniony przez pozostałych członków konsorcjum do pośredniczenia w przekazywaniu członkom konsorcjum środków finansowych otrzymanych z N. i B. S.A. i ich rozliczaniu. W myśl § 8 umowy o dofinansowanie projektu, lider konsorcjum niezwłocznie przekazuje konsorcjantom środki finansowe, w kwotach zapewniających właściwą realizację projektu/płynność finansową w projekcie. Umowa konsorcjum określa zasady wspólnej realizacji Projektu przez strony oraz wzajemne prawa i obowiązki stron. Zgodnie z § 5 ust. 1 umowy konsorcjum, lider jest upoważniony przez pozostałych członków konsorcjum do pośredniczenia w przekazywaniu członkom konsorcjum środków finansowych otrzymanych z N. i B. S.A. i ich rozliczaniu. Każdy z konsorcjantów odpowiada za realizację przypadających na niego zadań, wynikających z realizacji Projektu (par. 6 ust. 1 umowy konsorcjum). Członkowie konsorcjum nie świadczą na swoją rzecz wzajemnych usług, w tym nie realizują żadnych czynności na rzecz lidera konsorcjum. W przypadku nienależytego wykonania ciążących na poszczególnych konsorcjantach obowiązków każdy z konsorcjantów samodzielnie przejmuje odpowiedzialność w tym zakresie wobec roszczeń N.  oraz B. S.A. (podobnie względem osób trzecich). Każdy z konsorcjantów pracuje na własny rachunek i ryzyko oraz ponosi pełną odpowiedzialność wobec pozostałych za prawidłowe i terminowe wykonane prac i zobowiązań podjętych w ramach Projektu (par. 6 umowy konsorcjum). Lider konsorcjum dodatkowo jeszcze realizuje czynności techniczne polegające na przekazaniu środków finansowych od podmiotu finansującego na rzecz beneficjentów dotacji, które są nieistotne z perspektywy ustawy o VAT.

N. nie można także uznać za płatnika względem świadczenia realizowanego na rzecz B. S.A. mocą umowy o realizację Projektu. Umowa o realizację Projektu zawarta z B. S.A. określa wysokość należnego konsorcjum (w tym także Wnioskodawcy) wynagrodzenia. Kwotę tę B. S.A. wypłaci konsorcjum (w tym Wnioskodawcy za pośrednictwem lidera konsorcjum) bezpośrednio.

Ad. 2

Państwa zdaniem, Wnioskodawca może udokumentować fakt otrzymania od N. - na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu - środków finansowych (w postaci dofinansowania - przypisanego do kosztów jakie powstają przy realizowaniu czynności przypisanych w Projekcie do Wnioskodawcy - uznanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę usługi), dowolnym dokumentem rozliczeniowym, np. fakturą wewnętrzną czy tzw. dowodem wewnętrznym.

Wnioskodawca wskazuje, że co prawda 1 stycznia 2014 r. uchylono art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, nakazujący podatnikom dokumentowanie określonych w nim czynności za pomocą faktur wewnętrznych (m.in. faktury wewnętrzne do końca 2014 r. były wystawiane w związku z otrzymaniem lub zwrotem kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze), jednak odejście od tego ustawowego obowiązku nie wprowadziło jednocześnie zakazu wystawiania tego typu dokumentu. Uchylenie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT oznacza możliwość prowadzenia przez podatnika dowolnej dokumentacji, która takie czynności będzie odzwierciedlać. Podatnicy nadal mogą wystawiać faktury wewnętrzne, jeśli taka będzie ich wola.

Brak jest zatem przeszkód, aby otrzymanie dotacji (która podlega opodatkowaniu na mocy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT) zostało przez Wnioskodawcę udokumentowane i rozliczone w ewidencji podatku od towarów i usług na podstawie dowodu księgowego, który będzie zawierał wszystkie dane, które w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. zawierała faktura wewnętrzna.

Warto przy tym zaznaczyć, że w tym zakresie podatnik może wystawić w zasadzie dowolny wewnętrzny dokument rozliczeniowy, na podstawie którego wprowadzi on powyższe zdarzenie do ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług (określonej w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT).

Mając powyższe na względzie, skoro Państwa zdaniem otrzymanie wskazanego w stanie faktycznym sprawy dofinansowania z N. (za pośrednictwem lidera) nie skutkuje obowiązkiem wystawienia faktury na rzecz podmiotu finansującego, lidera konsorcjum innego członka konsorcjum, czy też B. S.A., czynność ta może zostać zaewidencjonowana w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług na podstawie dowolnego dokumentu wewnętrznego, w tym np. faktury wewnętrznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council, EU:C:1988:120: „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Należy też zwrócić uwagę na wyrok w sprawie C-16/93 Tolsma, EU:C:1994:80, gdzie Trybunał zauważył, że czynność: „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Zatem, za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy:

podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:

na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przywołanych wyżej przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności naukowej wykonują Państwo różnego typu badania. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki finansowane są najczęściej z subwencji, dotacji lub różnego typu grantów finansowych. Jedną z agencji, która ogłasza konkursy na dofinansowanie różnego typu przedsięwzięć m.in. dotyczących badań naukowych czy prac rozwojowych jest N.  (zwane dalej: N.). W grudniu 2021 r. Dyrektor N.  w porozumieniu z B. S.A. (zwane dalej B. S.A..) ogłosił II konkurs w ramach wspólnego przedsięwzięcia polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej zat. „(…) - B” (zwanym dalej także B.). Do konkursu mogły przystąpić wyłącznie konsorcja. Celem przystąpienia do ww. konkursu 1 kwietnia 2022 r. wraz z jeszcze dwoma uczelniami publicznymi oraz instytutem (jednostką badawczo-rozwojową) zawarli Państwo umowę konsorcjum. Państwo są konsorcjantem, liderem konsorcjum jest inna uczelnia publiczna. Umowa konsorcjum została zawarta w celu złożenia wspólnego wniosku konkursowego, a w przypadku jego pozytywnego wytypowania, w celu wspólnej realizacji Projektu. Zgodnie z § 5 ust. 1 umowy konsorcjum, lider jest upoważniony przez pozostałych członków konsorcjum do pośredniczenia w przekazywaniu członkom konsorcjum środków finansowych otrzymanych z N. i B. S.A. i ich rozliczaniu. Każdy z konsorcjantów odpowiada za realizację przypadających na niego zadań, wynikających z realizacji Projektu (par. 6 ust. 1 umowy konsorcjum). Członkowie konsorcjum nie świadczą na swoją rzecz wzajemnych usług, w tym nie realizują żadnych czynności na rzecz lidera konsorcjum. Członkowie konsorcjum nie świadczą także żadnych czynności na rzecz N. (N. to tylko instytucja finansująca Projekt). Każdy z konsorcjantów pracuje na własny rachunek i ryzyko oraz ponosi pełną odpowiedzialność wobec pozostałych za prawidłowe i terminowe wykonane prac i zobowiązań podjętych w ramach Projektu (par. 6 umowy konsorcjum). Na mocy § 11 ust. 2 umowy konsorcjum, konsorcjanci zobowiązują się do realizacji pełnego zakresu rzeczowego Projektu oraz do wdrożenia wyników prac B+R. W § 11 ust. 16 umowy konsorcjum przewidziano, że w ramach wdrożenia wyników prac B+R konsorcjanci udzielą B. S.A. bezterminowej, darmowej (nieodpłatnej) i niewyłącznej licencji na korzystanie z przysługujących im praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych, z prawem do udzielenia sublicencji wobec podmiotów zależnych B. S.A., w zakresie usług świadczonych dla B. S.A. Zgodnie z § 3 ust. 1 umowy o dofinansowanie Projektu, N. jest zobowiązane udzielić liderowi konsorcjum oraz za jego pośrednictwem konsorcjantom dofinansowania na realizację Projektu w wysokości określonej w tej umowy. Dofinansowanie jest przekazywane na rachunek bankowy lidera Konsorcjum. Lider konsorcjum niezwłocznie przekazuje konsorcjantom środki finansowe, w kwotach zapewniających właściwą realizację Projektu/płynność finansową w Projekcie. Jak wskazuje § 6 umowy na realizację Projektu, prawa majątkowe do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem projektu, powstałych w zakresie finansowania projektu, przysługują konsorcjantowi, któremu przyznano finansowanie (ust. 1). Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników prac B+R będących rezultatem Projektu pomiędzy liderem lub konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw (ust. 2). Konsorcjum, do praw o których mowa w ust. 1, udzieli B. S.A. bezterminowej, nieodpłatnej i odpowiednio niewyłącznej albo otwartej licencji z prawem do sublicencji wobec podmiotów zależnych, w zakresie usług świadczonych dla B. S.A. (ust. 3). Przy czym zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie licencji B. S.A. jest ściśle powiązane z wypłatą przez B. S.A. wynagrodzenia na rzecz członków konsorcjum (jest świadczeniem ekwiwalentnym).

Ponadto z opisu sprawy wynika, że w wydanej dla Państwa interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „otrzymane od N. dofinansowanie należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze), które ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa usług w ramach realizacji zadań przypisanych w Projekcie i ma wpływ na cenę sprzedaży licencji na rzecz B. S.A. Oznacza to, że dofinansowanie to stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.”

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii dokumentowania otrzymania środków finansowanych od N. w związku z realizacją Projektu.

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów).

Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Co do zasady, konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum, realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem.

Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Jednocześnie należy wskazać, że aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konsorcjum - w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. Powyższego nie zmienia okoliczność, że w przypadku umów konsorcjum dopuszczalne jest zawarcie ustaleń, że rozliczenia gospodarcze i księgowe, w tym dotyczące podpisywania umów i wystawiania faktur za prace wykonane przez uczestników konsorcjum na rzecz podmiotów zamawiających te prace na podstawie zawartego z nimi kontraktu - będzie dokonywał wytypowany przez uczestników konsorcjum podmiot wiodący.

Wyjaśnić należy, że przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum, powinni oni do dokonywanych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur dokumentujących wykonywane przez nich czynności. Uczestnicy Konsorcjum z uwagi na swą odrębność prawnopodatkowną w zakresie podatku od towarów i usług są zatem zobowiązani do dokumentowania dokonywanych świadczeń, odpłatnej dostawy towarów/odpłatnego świadczenia usług. Ponadto wybierają oni spośród siebie podmiot, który będzie odpowiedzialny za rozliczenia ze zleceniodawcą.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach wdrożenia wyników prac B+R konsorcjanci udzielą B. S.A. bezterminowej, darmowej (nieodpłatnej) i niewyłącznej licencji na korzystanie z przysługujących im praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych, z prawem do udzielenia sublicencji wobec podmiotów zależnych B. S.A., w zakresie usług świadczonych dla B. S.A.

Ponadto zgodnie z wydaną dla Państwa interpretacją indywidualną, otrzymane od N. dofinansowanie należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze), które ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa usług w ramach realizacji zadań przypisanych w Projekcie i ma wpływ na cenę sprzedaży licencji na rzecz B. S.A. Oznacza to, że dofinansowanie to stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że skoro podmiotem na rzecz którego świadczą Państwo usługi jest B. S.A., a otrzymana dotacja od N. stanowi dopłatę do ceny świadczonych usług (co wynika z wydanej na Państwa rzecz interpretacji indywidualnej wskazanej w opisie sprawy), tym samym zobowiązani są Państwo do wystawienia faktury z tytułu wykonanych usług na rzecz B. S.A., uwzględniając w niej wysokość należnego od N. dofinansowania. Nie są Państwo zobowiązani zatem do wystawienia faktury na rzecz podmiotu finansującego (N.), lidera konsorcjum lub członka konsorcjum.

W analizowanym przypadku występuje więc podstawa do wystawienia faktury na rzecz B. S.A. (jako bezpośredniego beneficjenta świadczonych przez Państwa usług) obejmującej przyznane Państwu dofinansowanie od N., na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy. Nie ma podstaw, aby kwotę otrzymanego od N. dofinansowania dokumentować notą, czy fakturą wewnętrzną, gdyż dotacja ta zgodnie z wydaną dla Państwa interpretacją indywidualną ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonej na rzecz B. S.A. usługi i w konsekwencji stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informujemy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych członków Konsorcjum.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań), tj. w zakresie dokumentowania otrzymania środków finansowanych na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu).Inne kwestie, które nie zostały objęte treścią zadanych pytań nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności jako element opisu sprawy przyjęto podane przez Państwa informacje wynikające z wydanej 6 lipca 2023 r. interpretacji indywidualnej sygn. 0114-KDIP4-1.4012.244.2023.2.MK.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00