Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.857.2023.2.IM

Opodatkowanie działalności na karcie podatkowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 5 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą na karcie podatkowej od 1999 r. jako mechanik, automatyk maszyn i urządzeń dla branży spożywczej, przede wszystkim dla x, ale ostatnio coraz więcej również dla x.

Na stan obecny jest Pan tylko usługodawcą, nic nie produkując.

Obecnie zgłosił się do Pana klient z propozycją, żeby Pan produkował dla niego maszyny x. Miałyby one charakteryzować się tym, że produkowane byłyby ściśle na potrzeby odbiorcy końcowego, głównie producentów rzemieślniczych.

Rocznie mógłby Pan wyprodukować 10-20 maszyn spełniających takie założenia.

Przewidywalna cena zbytu takiego urządzenia w zależności od konfiguracji wyniosłaby około 100 – 150 tyś. zł netto, w tym koszt materiałów do produkcji takiego urządzenia to około 30 – 40 % ceny. Pozostała część to Pana wiedza, doświadczenie, praca związana z budową takich maszyn i umiejętności.

Może się zdarzyć również zamówienie od odbiorcy przemysłowego. Maszyna taka jest dużo bardziej skomplikowana i mógłby Pan rocznie wyprodukować początkowo 1 sztukę, z czasem być może więcej. Cena zbytu jednej maszyny przemysłowej oscylowałaby w okolicach 1,5 miliona zł netto.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis sprawy, że wytwarzane przez Pana maszyny/urządzenia w zależności od indywidualnego zamówienia mogą być przeznaczone przez zamawiających do dalszej odsprzedaży, jeżeli takie będzie zlecenie. Głównie jednak planuje Pan wytwarzać maszyny pod klienta końcowego – x wtedy nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży, jak również nie będą służyć zamawiającym do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy czy też części. Wszystko będzie zależało od rynku zbytu na wytwarzane maszyny.

Pytania

1.Czy produkując i sprzedając takie urządzenia pod indywidualne zamówienia, nadal może być Pan opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?

2.Jakie przychody w roku podatkowym może Pan osiągnąć z przedstawionej działalności gospodarczej, będąc na karcie podatkowej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – produkując i sprzedając takie maszyny i urządzenia, nadal może być Pan opodatkowany kartą podatkową zgodnie z poz. 11 zał. 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 1998, Nr 144 poz. 930 ze zm.), zgodnie z którym mowa jest o: „Wyrób, naprawa, konserwacja, montaż, demontaż maszyn i urządzeń mechanicznych przemysłowych...”.

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – uważa Pan, że wytwarzając maszyny/urządzenia, o których mowa we wniosku, nadal może Pan korzystać z opodatkowania swoich dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Karta podatkowa dotyczy m.in. wyrób (...) maszyn i rządzeń mechanicznych przemysłowych (...). Nie ma żadnych limitów dochodów, które mógłby Pan osiągać ze sprzedaży maszyn, które są przedmiotem pytania. Nie ma też żadnych zastrzeżeń dotyczących klienta końcowego. Produkując maszyny x nadal może Pan korzystać z opodatkowania kartą podatkową.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1) kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2) (uchylony)

3) przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4) nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5) małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6) nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7) pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą na karcie podatkowej jako mechanik, automatyk maszyn i urządzeń dla branży spożywczej, przede wszystkim x. Obecnie zgłosił się do Pana klient z propozycją, żeby produkował Pan dla niego maszyny x. Byłyby one produkowane ściśle na potrzeby odbiorcy końcowego, głównie producentów rzemieślniczych. Rocznie mógłby Pan wyprodukować 10-20 maszyn spełniających takie założenia. Przewidywalna cena zbytu takiego urządzenia w zależności od konfiguracji wyniosłaby około 100 – 150 tyś. zł netto, w tym koszt materiałów do produkcji takiego urządzenia to około 30 – 40 % ceny. Pozostała część to Pana wiedza, doświadczenie, praca związana z budową takich maszyn i umiejętności. Ponadto może się zdarzyć również zamówienie od odbiorcy przemysłowego. Maszyna taka jest dużo bardziej skomplikowana i mógłby Pan rocznie wyprodukować początkowo 1 sztukę, z czasem być może więcej. Cena zbytu jednej maszyny przemysłowej oscylowałaby w okolicach 1,5 miliona zł netto.

Usługi w zakresie mechaniki maszyn sklasyfikowane zostały w poz. 11 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi te – po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy – mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu czterech pracowników.

Zakres usług w zakresie mechaniki maszyn szczegółowo określono w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i obejmuje on:

Wyrób, naprawa, konserwacja, montaż i demontaż maszyn i urządzeń mechanicznych przemysłowych, hydraulicznych i gospodarstwa domowego oraz pomp. Wyrób części zamiennych do maszyn. Obróbka ręczna i maszynowa części maszyn. Regulacja nowych, naprawianych i konserwowanych maszyn, urządzeń oraz kontrola ich sprawnego działania. Projektowanie wytwarzanych maszyn i urządzeń mechanicznych i hydraulicznych. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Ponadto, zgodnie z ust. 3 objaśnień do części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :

Przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest – poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – wytwarzanie:

1)przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

2)przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

– jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wskazał Pan również, że wytwarzane przez Pana maszyny/urządzenia w zależności od indywidualnego zamówienia mogą być przeznaczone przez zamawiających do dalszej odsprzedaży, jeżeli takie będzie zlecenie. Głównie jednak planuje Pan wytwarzać maszyny pod klienta końcowego – x i wtedy nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży, jak również nie będą służyć zamawiającym do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy czy też części.

Co do zasady prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Wprowadzony przez ustawodawcę wyjątek od powyższej zasady dotyczy wykonywania usług wymienionych m.in. w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pozycjami 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym w roku 2023 kwoty 82 705 zł/w roku 2024 kwoty 93 622 zł przychodu rocznie.

Zgodnie z ust. 5 objaśnień do części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do powołanej ustawy:

Za świadczenia dla ludności uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie „ludność” rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie „ludność” obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

Stosownie do ust. 6 objaśnień do części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do powołanej ustawy:

Pojęcie świadczeń dla ludności nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (w tym półfabrykatów, elementów, części, obróbki elementów) przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odprzedaży oraz wykonywania robót budowlano-montażowych w ramach tzw. podwykonawstwa, jeżeli inwestorem są inne osoby i jednostki niż wymienione w ust. 5.

Dlatego też stwierdzam, że usługi wykonywane przez Pana w zakresie wytwarzania maszyn/urządzeń, których charakterystyka została przedstawiona w opisie sprawy, będą mogły być świadczone przez Pana bez ograniczenia wielkości przychodów.

Z powołanych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że w przypadku świadczenia usług w zakresie „mechaniki maszyn” polegających na wytwarzaniu maszyn przeznaczonych przez zamawiającego do dalszej odsprzedaży lub jeżeli wyroby te służyć będą zamawiającym do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy czy też części, wyklucza opodatkowanie osiąganych przychodów w formie karty podatkowej. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie przewiduje żadnych wyjątków w tym zakresie.

Ponieważ w opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan – „wytwarzane maszyny/urządzenia w zależności od indywidualnego zamówienia mogą być przeznaczone przez zamawiających do dalszej odsprzedaży, jeżeli takie będzie zlecenie (…)”, stanowisko Pana uznałem za nieprawidłowe. Wytwarzając w zależności od rynku zbytu maszyny przeznaczone do dalszej odsprzedaży, utraci Pan prawo do dalszego opodatkowania swojej działalności w formie karty podatkowej.

Reasumując – w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług w zakresie mechaniki maszyn, w przypadku ich opodatkowania na zasadzie karty podatkowej, nie ma ograniczenia w wielkości uzyskiwanych przychodów w roku podatkowym. Jednak produkując i sprzedając maszyny/urządzenia pod indywidualne zamówienia, nie może Pan być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00