Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1048.2023.2.MT

Przychody uzyskane przez Panią w listopadzie i grudniu 2023 r. oraz latach kolejnych z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 28 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 stycznia 2024 r. (wpływ 15 stycznia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną podlegająca na terytorium Polski nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm. dalej: ustawa o PIT).

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 2 maja 2019 r. Do końca 2021 r. prowadziła Pani działalność gospodarczą z formą opodatkowania podatkiem liniowym. W ramach jednoosobowej działalności będzie Pani świadczyć usługi obejmujące poniższe czynności:

  • doradztwo w zakresie rozwoju i realizacji Inwestycji zleceniodawcy ze specjalnym uwzględnieniem procesu, czasu, technologii i kosztów,
  • doradztwo w zakresie wdrożenia rozwiązań mających na celu prawidłowe prowadzenie, nadzór i koordynację postępowania przygotowawczego poprzedzającego inwestycję zleceniodawcy,
  • doradztwo w zakresie rozwiązań mających na celu wypracowanie procedur nadzoru nad działaniami podwykonawców biorących udział w przygotowaniu inwestycji,
  • doradztwo dotyczące wdrożenia u zleceniodawcy procedur nadzoru nad przygotowaniem podań i wniosków dotyczących uregulowań, opinii odpowiednich organów, instytucji, wszystkich potrzebnych pozwoleń, warunków lub decyzji administracyjnych potrzebnych do realizacji inwestycji,
  • reprezentowanie i utrzymywanie kontaktów, w imieniu zleceniodawcy, a także podmiotów wskazanych przez zleceniodawcę z organami administracji, szczególnie władzami lokalnymi, instytucjami nadzoru technicznego, klientami oraz zaangażowanymi konsultantami i wykonawcami,
  • świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z procedurami przetargowymi,
  • negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej między zleceniodawcą, a klientami i wykonawcami,
  • doradztwo w zakresie wdrożenia procedur aktualizacji i nadzorowania funkcjonowania procesów i procedur dotyczących przygotowania administracyjnego i realizacji inwestycji zleceniodawcy.

PKWiU świadczonych usług, to: 74.90.19.0 i 74.90.20.0.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Wskazała Pani, że:

  • Wniosek dotyczy przychodów osiągniętych w listopadzie i grudniu 2023 r. oraz lat kolejnych (2024, 2025 itd.)
  • Od 2 listopada 2023 r. będzie Pani świadczyła w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi?
  • Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, w ramach której świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 74.90.19.0 i 74.90.20.0 osiągnęła Pani 29 listopada 2023r.
  • Zakres działalności gospodarczej, z której przychody opodatkowywała Pani podatkiem liniowym, to działalność z zakresu projektowania architektonicznego sklasyfikowana pod symbolem PKWiU: 71.11.Z oraz nauczania języków obcych sklasyfikowana pod symbolem PKWiU: 85.59.A, 85.59.B.
  • Działalność gospodarcza, z której przychody opodatkowywała Pani podatkiem liniowym została rozszerzona o nowy zakres usług w listopadzie 2023 r. (wpis do CEiDG nastąpił w październiku 2023 r.), później niż zmiana sposobu opodatkowania z liniowego na ryczałt. W styczniu 2022 r. złożyła Pani wniosek o zmianę sposobu opodatkowania z podatku liniowego na zryczałtowany podatek dochodowy, prowadząc w dalszym ciągu działalność w zakresie usług architektonicznych i inżynierskich, w tym wykonywania analiz, opodatkowaną stawą 14% według art. 12 ust.1 pkt 2a lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W listopadzie zaczęła Pani wykonywać usługi doradztwa nie mieszczące się w zakresie poprzedniej działalności.
  • Wniosek do CEiDG o zmianę wpisu w zakresie formy opodatkowania został złożony 1 stycznia 2022 r. Nr sprawy (…).
  • Oprócz wskazanej działalności gospodarczej, której dotyczy zadane we wniosku pytanie nie uzyskuje/uzyska Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
  • Do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). W szczególności, nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta Pani z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego oraz nie pozostaje Pani ze zleceniodawcą w stosunku pracy lub spółdzielczym stosunku pracy.
  • Pani przychód z prowadzenia działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  • Aktualnie nie prowadzi Pani ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, ponieważ nie świadczy Pani usług wymagających różnych stawek opodatkowania. Będzie Pani prowadzić ewidencję przychodów, na podstawie której będzie można określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeśli taka sytuacja nastąpi w przyszłości.
  • Czynności realizowane przez Panią, w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 74.90.19.0 i 74.90.20.0 są to usługi doradcze i konsultacje obejmujące: doradztwo w zakresie rozwoju i realizacji Inwestycji Zleceniodawcy ze specjalnym uwzględnieniem procesu, czasu, technologii i kosztów, udział w spotkaniach i koordynacjach zespołowych, wsparcie w wypracowywaniu rozwiązań korzystnych dla spółki, wsparcie merytoryczne w przygotowaniu pism urzędowych i wniosków, sprawdzanie ich zawartości i zasadności w danej sprawie, doradztwo i pomoc w przygotowaniu harmonogramów przy poszczególnych zadaniach, doradztwo w zakresie przygotowania najefektywniejszych rozwiązań mających na celu prawidłowe prowadzenie, nadzór i koordynację postępowania przygotowawczego poprzedzającego inwestycję zleceniodawcy, konsultowanie i sprawdzanie otrzymywanej dokumentacji wraz z wnoszeniem uwag i przygotowywaniem wytycznych do prac naprawczych, doradztwo w zakresie ekonomicznych aspektów planowanych inwestycji, koordynowanie międzybranżowe przy tworzeniu budżetów, doradztwo w zakresie przygotowania rozwiązań mających na celu wypracowanie procedur nadzoru nad działaniami podwykonawców biorących udział w przygotowaniu inwestycji, doradztwo i nadzór nad przygotowaniem podań i wniosków dotyczących uregulowań, opinii odpowiednich organów, instytucji, wszystkich potrzebnych pozwoleń, warunków lub decyzji administracyjnych potrzebnych do realizacji inwestycji, reprezentowanie i utrzymywanie kontaktów, w imieniu zleceniodawcy, a także podmiotów wskazanych przez zleceniodawcę z organami administracji, szczególnie władzami lokalnymi, instytucjami nadzoru technicznego, klientami oraz zaangażowanymi konsultantami i wykonawcami, świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z procedurami przetargowymi, konsultowanie przy tworzeniu dokumentacji przetargowych, negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej między zleceniodawcą, a klientami i wykonawcami, - koordynowanie prac przygotowawczych przy realizacji inwestycji zleceniodawcy.
  • Nie istnieją, ani nie będą istnieć powiązania osobiste, czy gospodarcze pomiędzy Panią, a zleceniodawcą. Nie jest i nie będzie Pani wspólnikiem w spółce ani nie pełni/nie będzie Pani pełnić w niej funkcji zarządczych. Zakres Pani obowiązków nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce.

Pytanie

Czy świadczone usługi w zakresie wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z PKWiU: 74.90.19.0 i 74.90.20.0?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie usługi, które będzie Pani świadczyła od listopada kwalifikują się jako usługi wskazane w (PKWiU: 74.90.19.0 i 74.90.20.0). Usługi, które będzie Pani świadczyła, nie obejmują w szczególności usług reklamowych, usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73), związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W stosunku do planowanych usług nie znajdują zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz. 930 z późn. zm. dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym). W szczególności, nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego oraz nie pozostawała Pani ze zleceniodawcą w stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług: - przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), - prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, - firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzeniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Usługi, które będzie Pani świadczyła, nie stanowią usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód z prowadzenia działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność, którą będzie Pani prowadziła, spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożyła Pani do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o zmianie formy podatkowania w terminie, tj. do dnia 20 lutego 2022 r. Niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy zmiany charakteru wykonywanej pracy, który ma nastąpić od listopada 2023 r. Pierwszy przychód, który chce Pani opodatkować stawką ryczałtu w wysokości 8,5% będzie osiągnięty w listopadzie 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 2 maja 2019 r. z zakresu projektowania architektonicznego sklasyfikowana pod symbolem PKWiU: 71.11.Z oraz nauczania języków obcych sklasyfikowana pod symbolem PKWiU: 85.59.A, 85.59.B. Do końca 2021 r. przychody z działalności opodatkowywała Pani podatkiem liniowym. W styczniu 2022 r. złożyła Pani wniosek o zmianę sposobu opodatkowania z podatku liniowego na zryczałtowany podatek dochodowy. W listopadzie 2023 r. (wpis do CEiDG nastąpił w październiku 2023 r.), rozszerzyła Pani działalność gospodarczą o nowy zakres usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWIU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wskazała Pani również, że Pani przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2022 r. 2 000 000 euro, oraz że do wykonywanej przez Panią działalności nie będą mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Panią w listopadzie i grudniu 2023 r. oraz latach kolejnych z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pani inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

  • Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
  • Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
  • Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
  • Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00