Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.615.2023.4.JF

W zakresie ustalenia: - czy niezależnie czy Bony wydawane byłyby Kontrahentom nieodpłatnie (jako nagrody) czy zbywane za symboliczną złotówkę, koszty nabycia Bonów będą stanowić koszt uzyskania przychodu („KUP”) dla Wnioskodawcy. - jaka byłaby podstawa opodatkowania podatkiem CIT przychodu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży Bonów z upustem (za symboliczną złotówkę).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia:

  • czy niezależnie czy Bony wydawane byłyby Kontrahentom nieodpłatnie (jako nagrody) czy zbywane za symboliczną złotówkę, koszty nabycia Bonów będą stanowić koszt uzyskania przychodu („KUP”) dla Wnioskodawcy.
  • jaka byłaby podstawa opodatkowania podatkiem CIT przychodu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży Bonów z upustem (za symboliczną złotówkę).

Uzupełnili go Państwo pismem z 15 stycznia 2024 r. (wpływ do organu 22 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z o.o., dalej zwana „Wnioskodawcą”, jest spółką kapitałową będącą rezydentem podatkowym w Polsce i podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…). Powyższe towary dalej zwane są „Towarami”.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Posiada na terenie Polski kilka tysięcy odbiorców (dalej: „Kontrahenci”). Prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż Towarów na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje szeregu czynności o charakterze marketingowym. Działania te kierowane są do Kontrahentów, jako odbiorców Spółki, którymi są zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i spółki. Kontrahenci nie są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu przepisów updop.

Wnioskodawca obecnie rozważa zorganizowanie dla Kontrahentów programu lojalnościowego („Program”) opartego na sprzedaży premiowej w ramach którego, Kontrahenci, po spełnieniu określonych warunków (nabycie określonego asortymentu Towarów w określonej ilości lub wartości), otrzymywaliby od Wnioskodawcy lub byliby uprawnieni do nabycia od Wnioskodawcy po preferencyjnej cenie (cenie z upustem) bonów, w szczególności bonów (kart) paliwowych, o określonej wartości nominalnej, zakupionych uprzednio w tym celu przez Wnioskodawcę od danego emitenta bonów (od koncernu paliwowego).

Docelowym celem wdrożenia Programu przez Spółkę byłoby doprowadzenie do sukcesywnego zwiększania zamówień na Towary ze strony Kontrahentów, a w rezultacie zwiększenie obrotów ze sprzedaży Towarów.

Bony, jakie byłyby przekazywane lub sprzedawane Kontrahentom, byłyby bonami jednego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 43 uptu, zwane dalej „Bonami jednego przeznaczenia” i/lub bonami różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 uptu, zwane dalej „Bonami różnego przeznaczenia”.

Bony jednego przeznaczenia i Bony różnego przeznaczeniazwane są dalej łącznie „Bonami”.

Bony jednego przeznaczenia umożliwiałyby Kontrahentom nabycie za te bony paliwa o wartości (cenie zakupu) nieprzekraczającej wartości nominalnej bonu, w dowolnej, wybranej przez Kontrahenta stacji paliw w Polsce należącej do danego emitenta bonów, w dowolnym czasie, w ramach okresu ważności bonu.

Bony różnego przeznaczenia umożliwiałyby Kontrahentom nabycie za te bony zarówno paliwa, jak i innych towarów lub usług o łącznej wartości (cenie zakupu) nieprzekraczającej wartości nominalnej bonu, w dowolnej, wybranej przez Kontrahenta stacji paliw należącej do danego emitenta bonów, w dowolnym czasie, w ramach okresu ważności bonu.

W zależności od ostatecznego brzmienia warunków i zasad (regulaminu) Programu, Kontrahenci otrzymywaliby (nabywaliby) od Wnioskodawcy Bony:

1)jako nagrodę (nagroda za zakup określonego asortymentu lub ilości Towarów lub zakup Towarów o określonej wartości);

lub

2)za cenę symbolicznej złotówki (uprawnienie do zakupu Bonów za symboliczną cenę w przypadku zakupu określonego asortymentu lub ilości Towarów lub zakupu Towarów o określonej wartości).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:

1)W jaki konkretnie sposób dokonują Państwo weryfikacji, że warunki programu lojalnościowego o którym mowa we wniosku zostały przez Kontrahentów spełnione (za pomocą jakich dokładnie mechanizmów/działań, dokumentów jest to ustalane)?

Odpowiedź: Celem zorganizowania dla Kontrahentów programu lojalnościowego (Program) ma być intensyfikacja sprzedaży Towarów przez Spółkę (Wnioskodawcę) do tych Kontrahentów i w rezultacie zwiększanie przychodów ze sprzedaży. Ponieważ uprawnienie Kontrahentów do otrzymania Bonów od Spółki lub nabycia ich za cenę symbolicznej złotówki uzależnione byłoby od zakupu przez nich określonego asortymentu Towarów w określonej ilości lub wartości w określonym czasie (okresie), weryfikacja przez Spółkę spełnienia przez Kontrahentów warunków uprawniających do otrzymania lub nabycia Bonów oparta byłaby o zestawienia (raporty) sprzedaży zrealizowanej przez Spółkę na rzecz poszczególnych Kontrahentów w danym okresie rozliczeniowym (np. kwartale lub roku). Zestawienia sprzedaży uwzględniałyby sprzedaż zrealizowaną i zafakturowaną przez Spółkę w danym okresie.

Innymi słowy, w oparciu o zestawienie sprzedaży zrealizowanej (i zafakturowanej) na rzecz danego Kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokonywałaby weryfikacji, czy zostały przekroczone przez tegoż Kontrahenta wartościowe i/lub ilościowe pułapy zakupów Towarów określone w warunkach (regulaminie) Programu, uprawniające Kontrahenta do otrzymania lub nabycia Bonów.

2)Czy Kontrahenci w celu nabycia od Państwa po preferencyjnej cenie (cenie z upustem) bonów wskazanych we wniosku Kontrahentom są zobowiązani do wykonywania na Państwa rzecz dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży Państwa towarów, tj. osprzęt (…) ?

Odpowiedź: W celu uczestnictwa w Programie i nabycia Bonów po preferencyjnej cenie Kontrahenci nie będą obowiązani do wykonania na rzecz Spółki jakichkolwiek dodatkowych czynności, w tym czynności w celu wsparcia i intensyfikacji sprzedaży Towarów przez Spółkę. Uprawnienie do nabycia przez nich Bonów po preferencyjnej cenie uzależnione będzie wyłącznie od zakupu przez nich od Spółki określonego asortymentu Towarów w określonej wartości lub ilości w danym okresie.

3)Czy wydatki ponoszone przez Państwa na opłacenie wskazanych w opisie sprawy Bonusów będą przez Państwa finansowane z własnych zasobów finansowych i nie zostaną Państwu zwrócone w jakikolwiek sposób?

Odpowiedź: Wydatki ponoszone przez Spółkę na opłacenie (zakup) Bonów będę finansowane ze środków własnych Spółki i nie zostaną one zwrócone Spółce w jakikolwiek sposób. W przypadku sprzedaży Bonów za cenę symbolicznej złotówki Spółka niejako jedynie „odzyska” tę symboliczną złotówkę. Spółka uzyskiwać będzie przychody ze sprzedaży Towarów. W założeniu swym, zorganizowanie Programu ma na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży Towarów.

4)Czy w związku ze sprzedażą bonów wystawiają Państwo od siebie faktury na ww. sprzedaż?

Odpowiedź: Spółka będzie wystawiać faktury w związku ze sprzedażą Bonów jednego przeznaczenia. Sprzedaż Bonów różnego przeznaczenia nie będzie przedmiotem fakturowania, gdyż transakcja taka nie podlegałaby opodatkowaniu VAT.

5)Czy na wystawionej fakturze jako cenę sprzedaży podają Państwo z tego tytułu 1 zł czy też rzeczywistą cenę nabycia ww. bonów z udzielonym upustem?

Odpowiedź: Ponieważ Program nie został jeszcze wdrożony, Spółka nie wystawiała jeszcze faktur na sprzedaż Bonów (jednego przeznaczenia) za symboliczną złotówkę. Niemniej jednak, na fakturach, jako cena sprzedaży, byłaby wykazywana cena 1 zł jako cena promocyjna już uwzględniająca upust.

6)Czy między Państwem a Kontrahentami istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

7)W przypadku wskazania, że Państwo i Kontrahenci są podmiotami powiązanymi w rozumieniu ww. przepisu art. 32 ustawy o VAT należy wskazać, czy w odniesieniu do Państwa i Kontrahentów właściwy organ podatkowy wydał decyzję w sprawie porozumienia, o której mowa w art. 20a Ordynacji podatkowej?

Odpowiedź na pytania 6 i 7: Spółka i Kontrahenci nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 32 ust. 2 uptu.

Pytanie

1.Czy Wnioskodawca, przekazując Kontrahentom w ramach Programu Bony jednego przeznaczenia jako nagrodę lub odsprzedając je za symboliczną złotówkę (sprzedaż z upustem), będzie obowiązany do naliczenia podatku VAT należnego, a jeśli tak, to jaka będzie podstawa opodatkowania?

2.Czy Wnioskodawca, nabywając Bony jednego przeznaczenia w celu ich wydania jako nagrody w Programie lub sprzedaży za symboliczną złotówkę, będzie miał prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej ich nabycie?

3.Czy Wnioskodawca, przekazując Kontrahentom w ramach Programu Bony różnego przeznaczenia jako nagrodę lub odsprzedając je za symboliczną złotówkę, będzie obowiązany do naliczenia podatku VAT?

4.Czy Wnioskodawca, nabywając Bony różnego przeznaczenia w celu ich wydania jako nagrody w Programie lub sprzedaży za symboliczną złotówkę, będzie miał prawo do odliczenia ewentualnego podatku VAT z tytułu nabycia takich bonów? 

5. Czy, niezależnie czy Bony wydawane byłyby Kontrahentom nieodpłatnie (jako nagrody) czy zbywane za symboliczną złotówkę, koszty nabycia Bonów będą stanowić koszt uzyskania przychodu („KUP”) dla Wnioskodawcy.

6.Jaka byłaby podstawa opodatkowania podatkiem CIT przychodu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży Bonów z upustem (za symboliczną złotówkę)?

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytań nr 5 i 6 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytań od nr 1 do 4 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 5

Z perspektywy przepisów updop, niezależnie czy Bony wydawane byłyby Kontrahentom nieodpłatnie jako nagroda w Programie, czy też zbywane za symboliczną złotówkę w ramach Programu, koszty ich nabycia powinny stanowić KUP dla Wnioskodawcy.

Powyższy wniosek wynika wprost z istnienia bezpośredniego związku przyczynowo skutkowego między nabyciem Bonów i ich przekazaniem lub sprzedażą na rzecz Kontrahentów w ramach Programu a sprzedażą Towarów realizowaną przez Wnioskodawcę. Organizacja Programu ma wpływać pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie przez Wnioskodawcę większego zysku ze sprzedaży Towarów. Wdrożenie Programu będzie miało zatem na celu zwiększenie sprzedaży Towarów oraz utrzymanie określonej pozycji Wnioskodawcy na rynku. Realizowanie Programu będzie w rezultacie pozostawać w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i mieć na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, koszty nabycia Bonów będą stanowić KUP u Wnioskodawcy.

Ad 6

W ocenie Wnioskodawcy, kwota należna (bez podatku VAT) z tytułu sprzedaży Bonów stanowiłaby przychód podatkowy dla Wnioskodawcy.

Z przepisu art. 12 ust. 3 updop wynika, że udzielenie upustu w postaci obniżenia ceny za towar lub usługę stanowi podstawę do pomniejszenia przychodu z tytułu tej sprzedaży. Wartość tak udzielonej obniżki podlega bowiem wyłączeniu z przychodów sprzedawcy - przykładowo, interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.697.2021.1.MBD.

Zgodnie art. 14 ust. 1 updop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Niemniej jednak, w ślad za tezami z orzecznictwa sądowego i linią interpretacyjną organów podatkowych, jeśli sprzedaż za symboliczną złotówkę jest odpowiednio udokumentowana to nie jest ona sprzeczna z prawem. Istotne jest tu zatem, aby promocyjna cena była uzasadniona względami ekonomicznymi towarzyszącymi danej transakcji, co w ocenie Wnioskodawcy będzie miało miejsce w analizowanym przypadku. Wdrożenie realizacji Programu stanowiłoby element strategii sprzedażowej Wnioskodawcy, co w założeniu swym miałoby doprowadzić do umocnienia pozycji Wnioskodawcy na rynku poprzez zwiększenie wolumenu sprzedaży Towarów przez Wnioskodawcę, a w rezultacie do osiągnięcia, czy też sukcesywnego zwiększania przychodów ze sprzedaży Towarów.

Reasumując, w przypadku sprzedaży Bonu z upustem - za symboliczną złotówkę - przychodem Wnioskodawcy będzie kwota 1 zł, pomniejszona o podatek VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań nr 5 i 6 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 5

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”),

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W większości przypadków związek kosztu z przychodem nie nasuwa żadnych wątpliwości. Są jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest tak jednoznaczny. Wszystkie te sytuacje należy zatem rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

  • „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
  • „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
  • „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie handlu i dystrybucji towarów takich jak, w szczególności, osprzęt (…) . W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonują Państwo szeregu czynności o charakterze marketingowym. Działania te kierowane są do Kontrahentów, jako odbiorców Spółki, którymi są zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i spółki. Kontrahenci nie są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Obecnie rozważają Państwo zorganizowanie dla Kontrahentów programu lojalnościowego opartego na sprzedaży premiowej w ramach którego, Kontrahenci, po spełnieniu określonych warunków (nabycie określonego asortymentu Towarów w określonej ilości lub wartości), otrzymywaliby od Państwa lub byliby uprawnieni do nabycia od Państwa po preferencyjnej cenie (cenie z upustem) bonów, w szczególności bonów (kart) paliwowych, o określonej wartości nominalnej, zakupionych uprzednio w tym celu przez Państwa od danego emitenta bonów (od koncernu paliwowego). Docelowym celem wdrożenia Programu przez Spółkę byłoby doprowadzenie do sukcesywnego zwiększania zamówień na Towary ze strony Kontrahentów, a w rezultacie zwiększenie obrotów ze sprzedaży Towarów. Bony, jakie byłyby przekazywane lub sprzedawane Kontrahentom, byłyby bonami jednego przeznaczenia i/lub bonami różnego przeznaczenia.

Ponadto jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku celem zorganizowania dla Kontrahentów programu lojalnościowego (Program) ma być intensyfikacja sprzedaży Towarów przez Spółkę do tych Kontrahentów i w rezultacie zwiększanie przychodów ze sprzedaży. Ponieważ uprawnienie Kontrahentów do otrzymania Bonów od Spółki lub nabycia ich za cenę symbolicznej złotówki uzależnione byłoby od zakupu przez nich określonego asortymentu Towarów w określonej ilości lub wartości w określonym czasie (okresie), weryfikacja przez Spółkę spełnienia przez Kontrahentów warunków uprawniających do otrzymania lub nabycia Bonów oparta byłaby o zestawienia (raporty) sprzedaży zrealizowanej przez Spółkę na rzecz poszczególnych Kontrahentów w danym okresie rozliczeniowym (np. kwartale lub roku). Zestawienia sprzedaży uwzględniałyby sprzedaż zrealizowaną i zafakturowaną przez Spółkę w danym okresie. W celu uczestnictwa w Programie i nabycia Bonów po preferencyjnej cenie Kontrahenci nie będą obowiązani do wykonania na rzecz Spółki jakichkolwiek dodatkowych czynności, w tym czynności w celu wsparcia i intensyfikacji sprzedaży Towarów przez Spółkę. Uprawnienie do nabycia przez nich Bonów po preferencyjnej cenie uzależnione będzie wyłącznie od zakupu przez nich od Spółki określonego asortymentu Towarów w określonej wartości lub ilości w danym okresie. Wydatki ponoszone przez Spółkę na opłacenie (zakup) Bonów będę finansowane ze środków własnych Spółki i nie zostaną one zwrócone Spółce w jakikolwiek sposób. W przypadku sprzedaży Bonów za cenę symbolicznej złotówki Spółka niejako jedynie „odzyska” tę symboliczną złotówkę. Spółka uzyskiwać będzie przychody ze sprzedaży Towarów. W założeniu swym, zorganizowanie Programu ma na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży Towarów.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 5 budzi kwestia czy, niezależnie czy Bony wydawane byłyby Kontrahentom nieodpłatnie (jako nagrody) czy zbywane za symboliczną złotówkę, koszty nabycia Bonów będą stanowić dla Państwa koszt uzyskania przychodu.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatków na nabycia Bonów, które to Bony wydawane byłyby Kontrahentom nieodpłatnie (jako nagrody) czy zbywane za symboliczną złotówkę, wszystkie przesłanki dotyczące uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT będą spełnione.

Z wniosku jednoznacznie wynika, że bony wydawane są w szczególnych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków. Zarówno sprzedaż Bonów za symboliczną złotówkę jak i wydawanie ich jako nagrody ma wpłynąć na uzyskanie przychodów Spółki za sprzedaży towarów przez nią oferowanych.

Bez wątpienia zatem w przedstawionych we wniosku sytuacjach istnieje związek pomiędzy poniesieniem wskazanych we wniosku wydatków a uzyskaniem, czy też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednocześnie ww. wydatki nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do treści powołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT nie ulega wątpliwości, że koszty nabycia Bonów będą stanowić dla Państwa koszt uzyskania przychodu.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Ad 6

Pojęcie przychodu nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT, a przepis art. 12 ustawy o CIT zawiera listę jedynie niektórych kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

Należy zauważyć, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów w podatku CIT decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.

Otrzymane świadczenie może być bowiem uznane u podatnika za przychód w podatku CIT, jeżeli ma ono charakter ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na mocy ww. przepisów, przychodem z działalności gospodarczej są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Tym samym zasadniczo o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.

Art. 12 ust. 4 ustawy o CIT wymienia natomiast przychody nie zaliczane do przychodów na gruncie ustawy o CIT.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług;

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 6 dotyczą ustalenia przychodu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży Bonów z upustem (za symboliczną złotówkę).

Jak wynika z wniosku wdrożenie realizacji Programu stanowiłoby element Państwa strategii sprzedażowej. Powyższe miałoby doprowadzić do umocnienia Państwa pozycji na rynku poprzez zwiększenie wolumenu sprzedaży Towarów przez Państwa, a w rezultacie do osiągnięcia, czy też sukcesywnego zwiększania przychodów ze sprzedaży Towarów. Sprzedaż za symboliczną złotówkę jest odpowiednio udokumentowana. Promocyjna cena będzie uzasadniona względami ekonomicznymi towarzyszącymi danej transakcji.

Opisane powyżej okoliczności wskazują, że stosowanie przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży bonów na potrzeby realizacji programu lojalnościowego ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. W konsekwencji, przychodem Spółki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży ww. bonów za symboliczną złotówkę w okolicznościach opisanych przez Spółkę, powinna być cena należna Spółce za ww. bony, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, również w przypadku gdy cena ta znacznie odbiega od wartości rynkowej tych bonów. W opisanym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym nie występują okoliczności uzasadniające oszacowanie przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej sprzedawanych bonów.

Biorąc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że kwota należna (bez podatku VAT) z tytułu sprzedaży Bonów stanowiłaby dla Państwa przychód podatkowy. Tym samym w przypadku sprzedaży Bonu z upustem - za symboliczną złotówkę – Państwa przychodem będzie kwota 1 zł, pomniejszona o podatek VAT.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytań nr 5 i 6 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytań od nr 1 do nr 4 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że pytania postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczy tylko kwestii będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytań). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy lub własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00