Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.750.2023.2.RG

Obowiązek korekty oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać korekty podatku VAT naliczonego, w odniesieniu do faktur za zakup i dystrybucję węgla, który przekazany będzie na realizację zadań własnych (pomoc społeczna).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 8 listopada 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku korekty oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać korekty podatku VAT naliczonego, w odniesieniu do faktur za zakup i dystrybucję węgla, który przekazany będzie na realizację zadań własnych (pomoc społeczna).

Państwa Gmina uzupełniła go – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 stycznia 2024 r. (data wpływu).

Opis stanu faktycznego

Gmina … jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez gminę w ramach reżimu publiczno-prawnego. Niemniej jednak, wybrane czynności gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilno-prawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych gmina dokonuje:

A.Transakcji opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek podatku VAT. Czynności wykonywane przez gminę podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT:

a)dzierżawa gruntów

b)sprzedaż działek pod zabudowę

c)wynajem pomieszczeń do celów prowadzenia działalności gospodarczej i innej

d)sprzedaż mienia komunalnego

e)dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków

B.Transakcji zwolnionych

a)wynajem pomieszczeń na cele mieszkalne

b)dzierżawa gruntów na cele rolnicze

Po stronie gminy występują także zdarzenia spoza VAT (tj. zdarzenia w ogóle niepodlegające ustawie o VAT):

C.Zarówno polegające na uzyskiwaniu przez gminę dochodów i przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., o finansach publicznych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1270 ze zm.). W powiązaniu z ustawią z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j Dz.U. z 2023 r., poz. 1586 ze zm.)

D.Jak również niezwiązane z uzyskaniem wpływów - w tym budowa gminnej infrastruktury drogowej, promocja, pomoc społeczna.

W zakresie czynności A-B gmina występuje jako podatnik podatku VAT - art. 15 ust. 1, natomiast w zakresie czynności C-D gmina działa jako organ władzy publicznej w myśl art. 15 ust. 6.

Gmina … jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilno-prawnych, umów najmu, dzierżawy, dostawy wody i oczyszczania ścieków.

Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. 2022 r. poz. 2236, dalej: „ustawa węglowa”) umożliwiła Gminie realizowanie zadania polegającego na zakupie paliwa stałego i jego dystrybucji do mieszkańców uprawnionych do dokonania zakupu preferencyjnego. Tym samym w związku z realizacją ww. zadania Gmina poniosła wydatki na zakup paliwa stałego i jego dystrybucję. Ww. wydatki były dokumentowane wystawianymi przez dostawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Następnie Gmina dokonała sprzedaży na rzecz mieszkańców części paliwa stałego i wystawiła z tego tytułu faktury VAT z wykazanym podatkiem należnym. Pobrane od mieszkańców wpłaty za węgiel Gmina wykazała w składanych plikach JPK_V7M i odprowadziła z tego tytułu VAT należny.

Zamiarem Gminy było wykorzystanie paliwa stałego wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, tj. sprzedaży na rzecz mieszkańców uprawnionych do dokonania zakupu preferencyjnego, w związku z czym Gmina dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej kwocie z wszystkich faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania zakupu i dystrybucji węgla na rzecz mieszkańców.

Dnia 31 lipca br. zakończyła się preferencyjna sprzedaż węgla na mocy ustawy. W Gminie pozostał jednak niesprzedany mieszkańcom węgiel. Według wyjaśnień przedstawionych przez Ministerstwo Aktywów Państwowych pozostały węgiel Gmina wykorzystać może na realizację zadań własnych. Zamiarem Gminy jest nieodpłatne przekazanie pozostałego węgla uprawnionym mieszkańcom w ramach świadczenia pomocy społecznej.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Nieodpłatne przekazanie (niesprzedanego) węgla uprawnionym mieszkańcom w ramach świadczenie pomocy społecznej stanowiło będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina powinna dokonać korekty podatku VAT naliczonego, w odniesieniu do faktur za zakup i dystrybucję węgla, który przekazany będzie na realizację zadań własnych (pomoc społeczna) w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi to przekazanie?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy będzie ona miała obowiązek zwrotu odliczonego podatku VAT w odniesieniu do faktur za zakup i dystrybucję węgla, który przekazany będzie na realizację zadań własnych (pomoc społeczna) w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi to przekazanie. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 i 8 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne gminy obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

W odniesieniu do zadań w zakresie pomocy społecznej wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego należy wskazać, że warunki ich realizacji (reżim) określają ustawy szczególne dotyczące pomocy społecznej. Z przepisów tych ustaw wynika m.in. krąg osób, do których kierowane są określone świadczenia oraz warunki przyznania prawa do korzystania z nich.

Uznać więc należy, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań w zakresie pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są omówione wcześniej przesłanki, w szczególności, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu.

Zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy VAT w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z tym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2023 poz. 40 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty - na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy - należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Wykorzystanie węgla przez Gminę na realizację jej zadań własnych nie stanowi czynności opodatkowanej. W związku z powyższym nastąpi zmiana w prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w odniesieniu do węgla wykorzystanego na cele pomocy społecznej. Węgiel ten będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, które nie podlegają opodatkowaniu VAT. Węgiel zostanie przekazany uprawnionym mieszkańcom nieodpłatnie. Nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. A zatem podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Tym samym Gmina nie będzie miała dłużej, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z zakupem i dystrybucją przekazanego na cele pomocy społecznej węgla.

Podsumowując, Gminie nie będzie dłużej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabycia i dystrybucji węgla przekazanego na potrzeby pomocy społecznej. W tym zakresie Gmina nie będzie występować w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione w tym zakresie nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT, a zatem Gmina dokona korekty podatku naliczonego w deklaracji za okres, w którym węgiel przekazany zostanie na cele pomocy społecznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła we wniosku Państwa Gmina jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak więc jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wskazano w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak z powyższego wynika, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki, tzn.:

-odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz

-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z kolei przepisy zawarte w art. 91 ustawy wprowadzają regułę ostatecznego rozliczenia podatku naliczonego za dany rok podatkowy w sytuacji, gdy uprzednio odliczona kwota podatku naliczonego z różnych przyczyn musi zostać skorygowana lub przypadku, gdy podatek naliczony nie został odliczony, bo na moment realizacji prawa do odliczenia nabyty towar lub usługa nie miały służyć działalności opodatkowanej, ale sytuacja ta uległa zmianie.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 91 ust. 7d ustawy:

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 40, ze zm.):

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Zgodnie z art. 43 ustawy o samorządzie gminnym:

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2236, ze zm.; dalej jako: „ustawa o zakupie preferencyjnym”):

Gmina, która zamierza dokonać zakupu paliwa stałego zgodnie z ust. 1, zawiera umowę z podmiotem wprowadzającym do obrotu, po dokonaniu wstępnego ustalenia liczby gospodarstw domowych znajdujących się na terenie tej gminy zainteresowanych zakupem paliwa stałego w ramach zakupu preferencyjnego.

Stosownie do art. 3 ust. 7 ustawy o zakupie preferencyjnym:

Cena paliwa stałego, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nie może być wyższa niż 1500 złotych brutto za tonę paliwa stałego. Do ceny tej nie wlicza się kosztów transportu paliwa stałego z położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca składowania przez podmiot wprowadzający do obrotu tego paliwa stałego do miejsca jego składowania przez gminę.

Regulacja zawarta w art. 5 ust. 2 ustawy o zakupie preferencyjnym stanowi, że:

Gmina sprzedaje paliwo stałe w ramach zakupu preferencyjnego po cenie nie wyższej niż 2000 złotych brutto za tonę tego paliwa stałego.

Jak wskazano w art. 14a ust. 1 ustawy o zakupie preferencyjnym:

W przypadku gdy gminie albo innemu podmiotowi pozostało niesprzedane paliwo stałe nabyte na podstawie umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3, mogą oni ogłosić, nie wcześniej niż w dniu 1 maja 2023 r., sprzedaż końcową tego paliwa.

Zgodnie z art. 14a ust. 10 ustawy o zakupie

Sprzedaż paliwa stałego na zasadach określonych w ust. 1-9 może odbywać się najpóźniej do dnia 31 lipca 2023 r.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jak Państwo wskazali, ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych umożliwiła Gminie realizowanie zadania polegającego na zakupie paliwa stałego i jego dystrybucji do mieszkańców uprawnionych do dokonania zakupu preferencyjnego. Tym samym w związku z realizacją ww. zadania Gmina poniosła wydatki na zakup paliwa stałego i jego dystrybucję. Wydatki te były dokumentowane wystawianymi przez dostawców na Gminę fakturami VAT. Następnie Gmina dokonała sprzedaży na rzecz mieszkańców części paliwa stałego i wystawiła z tego tytułu faktury VAT z wykazanym podatkiem należnym. Pobrane od mieszkańców wpłaty za węgiel Państwa Gmina wykazała w składanych plikach JPK_V7M i odprowadziła z tego tytułu VAT należny. Zamiarem Państwa Gminy było wykorzystanie paliwa stałego wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, tj. sprzedaży na rzecz mieszkańców uprawnionych do dokonania zakupu preferencyjnego, w związku z czym Państwa Gmina dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej kwocie z wszystkich faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania zakupu i dystrybucji węgla na rzecz mieszkańców. Dnia 31 lipca br. zakończyła się preferencyjna sprzedaż węgla na mocy ustawy. W Państwa Gminie pozostał niesprzedany mieszkańcom węgiel. Według wyjaśnień przedstawionych przez Ministerstwo Aktywów Państwowych pozostały węgiel Gmina wykorzystać może na realizację zadań własnych. Zamiarem Państwa Gminy jest nieodpłatne przekazanie pozostałego węgla uprawnionym mieszkańcom w ramach świadczenia pomocy społecznej. Nieodpłatne przekazanie (niesprzedanego) węgla uprawnionym mieszkańcom w ramach świadczenie pomocy społecznej stanowiło będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakresem pytania objęta jest kwestia dotycząca obowiązku korekty oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać korekty podatku VAT naliczonego, w odniesieniu do faktur za zakup i dystrybucję węgla, który przekazany będzie na realizację zadań własnych (pomoc społeczna).

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy umożliwia podatnikowi obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz do dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu ich wykorzystania. Zaznaczyć należy, że związek podatku do odliczenia z poszczególnymi rodzajami czynności (opodatkowanymi lub nieopodatkowanymi) ma charakter prognozowany, planowany. Zatem ten związek może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia lub to odliczenie uzasadniając.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia nabywanych towarów i usług – zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi – podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku. Wskazać należy, że art. 91 ust. 7d ustawy ma zastosowanie w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do towarów handlowych, surowców, materiałów.

W niniejszej sprawie zakup węgla kamiennego był dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do czynności opodatkowanych. Skoro Gmina nie sprzedała całej ilości zakupionego węgla, nabytego z zamiarem wykorzystania do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego i zamierza nieodpłatnie przekazać niesprzedany węgiel uprawnionym mieszkańcom w ramach świadczenia pomocy społecznej, które będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to jest zobowiązana do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego z tytułu zakupu i dystrybucji węgla, zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy.

Zatem, w zaistniałej sytuacji – zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy – Państwa Gmina powinna dokonać korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego z tytułu zakupu i dystrybucji węgla, który przekazany będzie na realizację zadań własnych (pomoc społeczna) w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług (nieodpłatne przekazanie – niesprzedanego - węgla uprawnionym mieszkańcom).

Tym samym Państwa stanowisko w ww. kwestii uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00