Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.614.2023.1.KSA

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca - Fundacja (…), działa od (…), posiada osobowość prawną, jest również zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców i może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w statucie. Działalność gospodarcza jest wyodrębniona pod względem rachunkowym i finansowym od działalności statutowej. Fundacja (…) jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Warto dodać, że w przeciągu ostatnich dwóch lat Fundacja prowadzi działalność gospodarczą na małą skalę. Znacznie większą rolę odgrywa działalność statutowa Fundacji.

Od 2023 roku Fundacja (…) realizuje w ramach swojej działalności statutowej projekt pt. „(…)”. Jest to projekt badawczy, dwuletni, którego celem jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie znacznie udoskonalonego produktu w postaci (…) oraz nowej technologii poprzez opracowanie i optymalizację metod otrzymywania (…) oraz ich wykorzystanie w procesie (…), a także automatyzacja procesu przygotowania i obróbki surowca. W celu realizacji projektu, w 2021 roku zostało zawiązane konsorcjum, pod nazwą „(…)”, skupiające łącznie czterech partnerów: jeden państwowy instytut badawczy, podmiot doradczy ((…)) oraz jednego rolnika. Fundacja (…) jest jednym z partnerów i zarazem liderem tego konsorcjum.

Projekt podzielony jest na zadania, przyporządkowane do poszczególnych partnerów. Każdy z parterów wykonuje zadania, które są jemu przyporządkowane. Projekt korzysta z dofinansowania od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest instytucją finansującą i rozliczającą Projekt. Rozliczenie dofinansowania odbywa się na postawie wniosków o płatność po zakończeniu kolejnych etapów (refundacja kosztów). Dofinansowanie jest podzielone pomiędzy członków grupy operacyjnej. Po stronie Fundacji (…) i pozostałych partnerów, dofinansowanie ma pokrywać 90% badań, pozostałe 10% to wkład własny.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, w części realizowanej przez Wnioskodawcę, są wystawiane na Wnioskodawcę. Koszty w tym dokumentowane fakturami, jakie ponosi Fundacja (…) w ramach realizacji Projektu to m.in.: wynagrodzenie, koszty zakupu materiałów niezbędnych do badań oraz materiały do budowy (…). Każdy z parterów otrzymuje dofinansowanie na swoje działania. Każdy z partnerów wchodzących w skład grupy operacyjnej powołanej na potrzeby realizacji Projektu, wykonuje przyjęte na siebie zadania i ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację. Każdy z partnerów ponosi koszty kwalifikowalne w zależności od przypisanego zadania we własnym imieniu. Realizacja Projektu jest podzielona na 3 etapy. Po przeprowadzeniu danego etapu, Lider (działając w imieniu całej Grupy operacyjnej) składa wnioski o płatność. Każdy z partnerów jest zobowiązany do przedłożenia dokumentacji swoich kosztów. Refundacja od ARiMR ma miejsce, jeśli wydatki są zgodne z założeniami Projektu. Agencja nie wypłaca dofinansowania w razie naruszenia warunków dofinansowania (w takiej sytuacji możliwy jest także zwrot wypłaconego wcześniej dofinansowania). Lider pośredniczy w przekazywaniu dofinansowania. Lider nie rozlicza jednak w istocie dofinansowania - czyni to Agencja.

Fundacja (…) nie planuje wykorzystywania wyników Projektu w sposób komercyjny. Możliwe jest wykorzystanie wyników realizacji projektu, do dalszych badań naukowych. Wiedza o Projekcie będzie upowszechniana w sposób nieodpłatny. Członkowie Grupy będą aktywnymi uczestnikami prowadzenia strony internetowej, a w ramach ich zobowiązań wynikających z uczestnictwa w konsorcjum (…) jest udział w działaniach promujących rezultaty projektu. Wykorzystując uzyskane wyniki badań Fundacja (…) nie będzie świadczyła odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu. Dofinansowanie stanowi refundację poniesionych przez Fundację (…) kosztów kwalifikowalnych operacji.

W ramach Projektu, Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Podobnie będzie po zakończeniu Projektu. Z perspektywy Fundacji (…), wyniki realizacji Projektu to upowszechnianie zdobytej wiedzy. Ma to podstawę w umowie konsorcjum, w której wprost przewidziano, że wyniki Operacji będą nieodpłatne udostępnianie do publicznej wiadomości. Wnioskodawca docelowo nie zamierza przenosić odpłatnie żadnych praw do wyników badań powstałych w związku z realizacją przedmiotowego projektu na rzecz innych podmiotów. Nieodpłatne rozpowszechnianie wyników (wiedzy) stanowić będzie przejaw działalności statutowej Wnioskodawcy - niebędącej działalnością gospodarczą.

Ponoszone przez Fundację (…) wydatki, związane z realizacją Projektu, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a efekty operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Pochodzące od ARiMR środki (dofinansowanie) będą przeznaczone na realizację zadań Fundacji (…) w ramach Projektu i nie mogą być wydatkowane na inne cele. Prawa do efektów realizowanego projektu będą przysługiwały temu spośród członków grupy operacyjnej, którego prace doprowadziły do powstania tych zasobów. Pomiędzy członkami grupy nie wystąpi przekazywanie praw w sposób odpłatny.

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)” i czy podatek ten stanowi koszt kwalifikowalny projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ ponoszone przez Fundację (…) wydatki związane z realizacją Projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a efekty operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. Projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2023 roku w ramach swojej działalności statutowej realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Jest on objęty dofinansowaniem od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Celem Projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie znacznie udoskonalonego produktu w postaci (…) oraz nowej technologii poprzez opracowanie i optymalizację metod otrzymywania (…) oraz ich wykorzystanie w procesie (…), a także automatyzacja procesu przygotowania i obróbki surowca. Realizacja Projektu rozpoczęła się w 2023 roku i ma potrwać 2 lata.

W celu realizacji Projektu zostało zawiązane konsorcjum pn. „(…)”, którego są Państwo liderem. Jako jeden z czterech partnerów mają Państwo przyporządkowane swoje indywidualne zadania. Wydatki związane z realizacją Państwa części Projektu są dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa. Koszty, jakie Państwo ponoszą, dotyczą wynagrodzeń, zakupu materiałów niezbędnych do badań oraz materiałów do budowy (…). Do Państwa obowiązków należy również aktywne prowadzenie strony internetowej oraz udział w działaniach promujących rezultaty Projektu.

Nie planują Państwo wykorzystywania efektów Projektu w sposób komercyjny. Nie będą Państwo wykorzystywać wyników Projektu do odpłatnego świadczenia usług i odpłatnej dostawy towarów. Zakupione w związku z Projektem towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie zamierzają Państwo przenosić odpłatnie praw do wyników Projektu. Efektem projektu będzie nieodpłatne udostępnienie jego wyników do publicznej wiadomości.

Ponoszone przez Państwa wydatki w celu realizacji Projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a jego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego bowiem wydatki, które Państwo ponoszą w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od całości wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” dofinansowanego ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00