Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.603.2023.1.AS

Określenie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem z ARiMR wsparcia finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych, poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych, w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części dotyczącej:

  • braku powstania przychodu, w związku z otrzymaniem wsparcia finansowego od ARiMR, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT (pytanie nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania wsparcia finansowego otrzymanego od ARiMR na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia skutków podatkowych związanych z otrzymaniem z ARiMR wsparcia finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych, poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych, w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą jest spółką z o.o. Sp. k. prowadząca gospodarstwo drobiarskie (dalej: ,,Gospodarstwo") w zakresie produkcji mięsa drobiowego i jaj. W latach 2019-2021 Gospodarstwo Wnioskodawcy znalazło się na terenie, na którym odnotowano ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków, czyli na tzw. terenie zapowietrzonym, o którym mowa w § 10 ust. 1 rozporządzanie Ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków (dalej: Rozporządzenie w sprawie zwalczania grypy ptaków). W związku z tym, w tym okresie w stosunku do Gospodarstwa Wnioskodawcy zastosowano środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 oraz § 17 ust. 1 Rozporządzania w sprawie zwalczania grypy ptaków. To z kolei skutkowało obniżeniem produkcji w Gospodarstwie i znacznym spadkiem przychodów.

We wrześniu 2023 r., na wniosek Wnioskodawcy, decyzją numer (…) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzieliła mu wsparcia finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z ww. wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Wsparcie finansowe zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. 2023 poz. 1063 ze zm., dalej: ,,Rozporządzenie w sprawie wspierania rynku”).

Jak wskazano w decyzji, część kwoty pomocy została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji.

Pytania:

1. Czy otrzymane wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT?

2. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. uznanie że wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT, to czy wsparcie to korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy otrzymane wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Otrzymane od Wnioskodawcy wsparcie stanowi nieodpłatne świadczenie finansowe ze środków budżetu państwa wypłacanych przez agencję wykonawczą, Wnioskodawca nie ma obowiązku spełnienia żadnego świadczenia wzajemnego. Natomiast jeżeli chodzi o charakter środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT, należy odnieść się do ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.533.2023.1. AA „W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej. Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich”.

Mając powyższe na względzie, otrzymane wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT.

Ad 2.

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. uznanie że wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT, to wsparcie to korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT ustawy o CIT do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Aby uznać otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe należy zatem ustalić czy:

1) Wsparcie zostało wypłacone przez agencję wykonawczą,

2) Agencja wypłacająca wsparcie, otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.

Wskazać należy, że jak nakazuje rozumieć ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2023 poz. 1270 ze zm.) agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Jedną z agencji wykonawczych, o której mowa powyżej, jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR) działająca w oparciu o ustawę z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t.j. Dz. U. 2023 poz. 1199 ze zm.).

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.423.2017.2.KS: „Jeżeli więc Wnioskodawca otrzymał/otrzyma środki w ramach programu "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020" realizowanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą, a środki w istocie agencja otrzymała/otrzyma z budżetu państwa, zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Pierwszy warunek uznać zatem należy za spełniony − wsparcie zostało wypłacone przez agencję wykonawczą.

Rozważając natomiast charakter środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT, należy odnieść się do ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.533.2023.1.AA ,,W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na (płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich”.

Mając powyższe na względzie, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. uznanie, że wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT, to wsparcie to korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w części dotyczącej:

  • braku powstania przychodu, w związku z otrzymaniem wsparcia finansowego od ARiMR, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT (pytanie nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania wsparcia finansowego otrzymanego od ARiMR na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na wstępie zauważyć należy, że wsparcie finansowe dla producentów rolnych, którzy ponieśli straty spowodowane czasowym wyłączeniem gospodarstwa z produkcji drobiarskiej w następstwie zastosowania środków zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych, określonych w unijnych i krajowych przepisach prawnych, wprowadzone zostało w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków, stanowi jeden z elementów działań interwencyjnych na rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce.

Warunki otrzymania wsparcia zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. Urz. UE L 317 z 09.12.2022, str. 56) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce z dnia 2 czerwca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1063).

Wsparcie udzielane w ramach mechanizmu „Nadzwyczajne środki wspierania rynku w sektorze jaj i mięsa drobiowego” finansowane jest w 50 % z budżetu Unii Europejskiej oraz w 50 % ze środków krajowych. Wsparcie udzielane jest w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego ubiegającego się o wsparcie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U z 2023 r. poz. 973 ze zm.):

Państwową osobą prawną jest agencja wykonawcza, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236 i 1535), w szczególności Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. 2023 r. poz. 1199 ze zm.):

Agencja jest państwową osobą prawną.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymali Państwo z ARiMR w postaci wsparcia finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), która określa m. in. zakres i zasady działania agencji wykonawczych oraz zasady gospodarowania środkami publicznymi pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków krajowych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określa, że:

środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Jak wynika z opisanego przez Państwa stanu faktycznego prowadzą Państwo gospodarstwo drobiarskie, w którym produkowane są mięso drobiowe i jaja. W latach 2019-2021 Państwa Gospodarstwo znalazło się na terenie, na którym odnotowano ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków. W związku z tym, w tym okresie w Gospodarstwie zastosowano środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 oraz § 17 ust. 1 Rozporządzania w sprawie zwalczania grypy ptaków. Działania te skutkowały obniżeniem produkcji w Gospodarstwie i znacznym spadkiem przychodów.

We wrześniu 2023 r., na Państwa wniosek, decyzją numer OR07/2023/2.2 Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzieliła Państwu wsparcia finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków. Jak Państwo wyjaśnili, wsparcie finansowe zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. 2023 poz. 1063 ze zm., dalej: ,,Rozporządzenie w sprawie wspierania rynku”). Jak wskazano w decyzji, część kwoty pomocy została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji.

Biorąc pod uwagę opis sprawy i obowiązujące regulacje prawne dotyczące charakteru przyznanych Państwu środków pomocowych należy stwierdzić, że otrzymane przez Państwa wsparcie finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków, ma charakter środków publicznych (pochodzących w 50 % z budżetu Unii Europejskiej i w 50% ze środków krajowych), którymi zarządza Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako krajowa agencja wykonawcza.

Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 1 dotyczą ustalenia, czy otrzymane wsparcie finansowe od ARiMR, nie stanowi Państwa przychodu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT.

Przechodząc do meritum rozpatrywanej sprawy w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymywanym przez Państwa wsparciem finansowym od ARiMR należy wskazać, że w myśl z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie ww. art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można zatem stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Z powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT wynika natomiast, że gdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą otrzyma nieodpłatne świadczenie (lub świadczenie częściowo odpłatne) obowiązany jest wykazać z tego tytułu przychód podatkowy. Co istotne, przysporzenie majątkowe musi być powiązane z uzyskaniem przez podatnika korzyści niezwiązanej z jakikolwiek świadczeniem ekwiwalentnym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczając nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie do czynników kształtujących podstawę opodatkowania, nie precyzuje przy tym, co należy rozumieć przez „nieodpłatne” czy „częściowo odpłatne” świadczenie, ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 5-6b ustawy, sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 5 ustawy o CIT:

Wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych nieodpłatnie, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, z zastrzeżeniem ust. 6b.

Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o CIT:

Wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Mimo, że ustawa o CIT nie definiuje pojęcia nieodpłatnego świadczenia, to jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowała się linia orzecznicza, zgodnie z którą pojęcie to ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono, bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy” (uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02, potwierdzona uchwałą powiększonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 października 2006 r. sygn. akt II FPS 1/06).

Aby móc w pełni zdefiniować pojęcie „nieodpłatne” zasadnym jest także odwołanie się do wykładni gramatycznej, zgodnie z którą odpłacać to „oddawać komuś coś w zamian”, odpłatny zaś to „taki za który się płaci, wymagający zapłacenia, zwrot kosztów” (Nowy słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002).

Zatem nieodpłatnym świadczeniem są wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

O nieodpłatnym świadczeniu, mającym cechy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym można więc mówić tylko w sytuacji, gdy:

  • podmiot, na rzecz którego dokonywane jest tego rodzaju świadczenie odnosi korzyść, a więc musi zaistnieć u niego trwale przysporzenie majątkowe,
  • korzyść ta musi zostać odniesiona kosztem innego podmiotu, a więc powinna istnieć możliwość ustalenia, kto poniósł ekonomiczny ciężar owego przesunięcia majątkowego,
  • korzyść musi mieć konkretny wymiar finansowy,
  • świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny – nie może ono zatem wiązać się z jakimkolwiek ekwiwalentem ze strony podatnika.

Ustawa o CIT przewiduje przy tym wyjątki od powszechnej reguły opodatkowania przychodu. Dotyczą one m.in. przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się:

14) wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Należy zauważyć, że art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT − jeżeli chodzi o źródło przysporzenia uznawane przez ustawodawcę za przychód podatkowy − odnosi się do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym przychodem jest m.in. wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Jest to niewątpliwie inne źródło, niż wymienione w pkt 1 − otrzymane pieniądze.

W zakresie zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT, wypowiedział się m.in. WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 23 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Go 39/10, w którym stwierdzono: „W myśl przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami – z zastrzeżeniem m. in. ust. 4 – są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Pkt 2 tegoż przepisu uznaje za przychody wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych (...) otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie. Zatem art. 12 ust. 1 w kolejnych punktach jako przychody rozróżnia otrzymane pieniądze i wartości pieniężne od wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Ust. 4, z którego zastrzeżeniem stosuje się przepisy art. 12 ust. 1, enumeratywnie wymienia jakich kwot nie zalicza się do przychodów. Jego pkt 14 wyłącza zaliczenie do przychodów wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa (…). Na podkreślenie zasługuje, że wymienia on wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, o których mowa także w art. 12 ust. 1 pkt 2. Wartości tych wówczas nie zalicza się do przychodu, gdy są finansowane lub współfinansowane z konkretnych środków wymienionych w pkt 14. (…)

Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne czyli nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Jednakże art. 12 w ust. 1 wyraźnie odróżnia inne nieodpłatne świadczenia (pkt 2) od otrzymanych pieniędzy (pkt 1). Pomoc finansowa, o której mowa w cyt. wyżej ustawie o grupach producentów rolnych (...) to pieniądze, które w konkretnej wysokości, obliczonej według przepisów tej ustawy, otrzymywały grupy producentów rolnych, w tym także skarżąca”.

Podsumowując wątek dotyczący przychodów należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadził do ustawy o CIT ogólnej definicji przychodu podatkowego. Przywołana na wstępie treść art. 12 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że zostały ustanowione jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do kategorii przychodów. Natomiast art. 12 ust. 4 ww. ustawy, określa w sposób enumeratywny, które zdarzenia nie stanowią przychodu. Jednocześnie należy stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa, poza tym musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny. Ponadto, użyty zwrot „w szczególności” oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, natomiast zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy. Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można zatem stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, otrzymali Państwo środki finansowe jako pomoc publiczną, o której mowa w ustawie o finansach publicznych (pochodzącą w 50 % z budżetu Unii Europejskiej i w 50% ze środków krajowych), którymi zarządza Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako krajowa agencja wykonawcza. Natomiast art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT odnosi się do wartości otrzymanych nieodpłatnie (lub częściowo odpłatnie) rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych (lub częściowo odpłatnych) świadczeń finansowych. Zatem, otrzymane przez Państwa pieniądze w formie ww. pomocy ze środków publicznych nie mogą stanowić nieodpłatnych bądź częściowo odpłatnych świadczeń, o których mowa w tym przepisie. Co zostało wykazane powyżej, nieodpłatne świadczenia/częściowo odpłatne świadczenia stanowią bowiem odrębną od środków pieniężnych kategorię przychodów, wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że otrzymane przez Państwa z ARiMR pieniądze stanowiące wsparcie finansowe dla producentów rolnych, którzy ponieśli straty spowodowane czasowym wyłączeniem gospodarstwa z produkcji drobiarskiej w następstwie zastosowania środków weterynaryjnych, nie mogą zostać objęte dyspozycją art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT. Otrzymaną kwotę środków pieniężnych, jakie otrzymali Państwo z ARiMR zobowiązani są Państwo uznać za przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku powstania przychodu, w związku z otrzymaniem wsparcia finansowego od ARiMR, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT (pytanie nr 1), należy uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie uwzględnić jednak należy przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o CIT dotyczące zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stwierdzić zatem należy, że w doniesieniu do otrzymanego przez Państwa wsparcia finansowego od ARiMR, środki pomocowe korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT i stanowią przychód zwolniony z opodatkowania.

Co zostało wykazane na wstępie, środki finansowe, jakie otrzymali Państwo z ARiMR z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków, pochodzą z budżetu państwa, na który to budżet składają się zarówno środki krajowe, jak i środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, przez co mają one charakter środków publicznych i zostały wypłacone przez ARiMR jako agencję wykonawczą. Powyższe elementy spełniają dyspozycję art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, przez co przepis ten znajduje zastosowanie w opisanej przez Państwa sprawie.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia z opodatkowania wsparcia finansowego otrzymanego od ARiMR na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT (pytanie nr 2), należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/ zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach, w odmiennym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Interpretacja indywidualna wiąże strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00