Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.632.2023.2.MBN

Usługi kulturalne, świadczone przez Fundację, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Państwa usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 grudnia 2023 r. (wpływ 22 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 27 grudnia 2023 r. (wpływ 27 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu)

Fundacja (…), zwana dalej Fundacją, została ustanowiona aktem notarialnym z dnia (…) listopada 2019 r., Repertorium (…). W dniu (…) sierpnia 2022 r. Fundacja została wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, a także Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy. Fundacja działa na podstawie ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem przedmiotem zadań Fundacji jest działalność kulturalna, oświatowa i edukacyjna, jak również społeczna i dobroczynna. Fundacja nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury. Fundacja działa od 2020 roku. Wszystkie dochody są przeznaczane na cele statutowe.

Założeniem działalności Fundacji jest zwiększanie dostępności do kultury i edukacji oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Te założenia stanowią jednocześnie ideę prowadzonych przez Fundację zajęć tanecznych i teatralnych mających na celu przygotowanie grup do występów na scenach instytucji kulturalnych, tworzenie spektakli. Zajęcia te mają cel artystyczny, wychowawczy i społeczny − rozwijają wyobraźnię, kształtują wartości i wrażliwość, a także przybliżają do sztuki oraz uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez organizację przeglądów i spektakli. Zgodnie z tym opisem zajęcia te mieszczą się w pojęciu „usług kulturalnych” z uwagi na to, że ich zasadniczym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury.

Zgodnie ze statutem celem Fundacji jest m.in.:

1.prowadzenie wszelkich form działalności w dziedzinie kultury, różnych form sztuki, sportu, ze szczególnym uwzględnieniem tańca nowoczesnego i teatru tańca;

2.działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury, różnych form sztuki, sportu, ze szczególnym uwzględnieniem tańca nowoczesnego i współczesnego;

3.prezentacja, promocja i profesjonalizacja sztuki tanecznej;

4.prowadzenie działalności na płaszczyźnie artystycznej, edukacyjnej, organizacyjnej, impresaryjnej, naukowej, kulturalnej i oświatowej;

5.tworzenie autorskiego programu edukacji artystycznej w zakresie różnych form sztuki, sportu, ze szczególnym uwzględnieniem tańca nowoczesnego i współczesnego;

6.upowszechnianie innowacyjnych programów edukacyjnych;

7.animowanie życia tanecznego oraz kulturalnego w regionie, także poprzez realizację wspólnych projektów z innymi jednostkami kultury, nauki i sztuki;

8.produkcja przedstawień z zakresu różnych form sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem tańca nowoczesnego i współczesnego, teatru tańca i sztuk performatywnych;

9.upowszechnianie rożnych form rekreacji ruchowej, kultury fizycznej i sportu.

Aby osiągnąć wytyczone cele Fundacja realizuje w szczególności następujące działania:

1.organizowanie zajęć, warsztatów i imprez z zakresu różnych form sztuki, sportu, rekreacji ruchowej, ze szczególnym uwzględnieniem tańca nowoczesnego i współczesnego, teatru;

2.organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych, rekreacyjnych, sportowych, m.in. zawodów, przeglądów, festiwali;

3.organizowanie szkoleń, warsztatów dla tancerzy, choreografów, zawodników i kadry instruktorsko-trenerskiej.

Działania te Fundacja realizuje poprzez:

1.Prowadzenie zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu przygotowujących się do pokazów na scenach: teatrów i innych instytucji kulturalnych (charakter płatności − wpisowe, opłata miesięczna. Osoby w trudnej sytuacji materialnej są zwolnione z opłat, opłaty są całkowicie przeznaczone na cele statutowe fundacji). Zajęcia w ramach edukacji tanecznej grup zespołu prowadzone są pod kątem możliwości wielokierunkowego rozwoju. W ramach wpisowego każdy tancerz jest przydzielany do odpowiedniej grupy wiekowej, o odpowiednim poziomie zaawansowania i stylu. Trener zatrudniony przez Fundację dobiera odpowiednie techniki dostosowane do uczestnika, które pozwolą mu w przyszłości zaprezentować się na scenie w stworzonym przez zatrudnionych przez Fundację choreografów spektaklu. Tancerze biorą udział w warsztatach z trenerami z całej Polski, aby udoskonalić swoje umiejętności, które później mogą prezentować na deskach teatrów czy filharmonii. Organizowany jest dla nich szereg zajęć ogólnorozwojowych i edukacyjnych mających na celu szybki rozwój.

2.Organizację stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji − to projekty, których finałem jest spektakl taneczny (charakter płatności − wpisowe, opłata jednorazowa. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty za projekt dla uczestników o trudnej sytuacji materialnej).

3.Organizowanie niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu, przygotowujących tancerzy do występów na scenach instytucji kulturalnych. Podczas obozu zajęcia prowadzone są przez instruktorów Fundacji, ale również Gości zaproszonych zarówno z kraju jak i z zagranicy. Podczas obozu Fundacja zapewnia: wyżywienie, nocleg, transport, ubezpieczenia i wynagrodzenie instruktorów, materiały (np. koszulki). Charakter płatności − wpisowe, opłata jednorazowa. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłaty dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej. Wszystkie opłaty za ww. usługi ustalane są w takiej wysokości, aby pokryły koszty i pozwoliły Fundacji prowadzić działania zgodne z celami statutowymi. Wszystkie uzyskiwane dochody Fundacja przeznacza na cele statutowe związane z dalszym rozwojem zespołu oraz Fundacji. Fundacja przewiduje zwolnienia z opłat dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej.

Do tej pory przychody Fundacji nie przekroczyły kwoty 200.000 zł. W związku z tym, że co do zasady przychody z działalności kulturalnej są zwolnione z podatku VAT, powstaje wątpliwość, czy wszystkie przychody Fundacji powinny być wliczane do limitu określonego w art. 113 ust. 1 u.p.t.u.

W uzupełnieniu opisu sprawy wskazali Państwo, że 21 grudnia Fundacja została zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT w związku z przekroczeniem limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, uzupełnili Państwo opis sprawy, odpowiadając na poniższe pytania:

1.Czy Państwa Fundacja, na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku, będzie podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym – jeśli tak należy wskazać na podstawie konkretnie jakich przepisów?

Odp.: Fundacja nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Fundacja jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wymienionym w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

2.Czy Państwa Fundacja, na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku, będzie organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571)?

Odp.: Tak.

3.Czy Państwa Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie?

Odp.: Tak.

4.Czy Państwa Fundacja, wykonując wskazane we wniosku czynności, osiąga w sposób systematyczny zyski z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia − czy są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?

Odp.: Świadczone przez Fundację usługi kulturalne nie mają na celu systematycznego osiągania zysków z tej działalności, a uzyskiwane wpływy − opłaty są ustalane tak, aby pokrywały koszty i pozwalały na udoskonalenie usług. Niektórzy tancerze otrzymują stypendia oraz są zwolnieni z opłat.

5.W czym przejawia się działalność kulturalna w odniesieniu do usług będących przedmiotem wniosku (wskazane w pkt 1-5 zadanego pytania)? Prosimy szczegółowo opisać każdą ze świadczonych usług. Proszę opisać, w jaki sposób realizowany jest powyższy cel, odrębnie w stosunku do każdej usługi (czynności)? Jakie konkretnie czynniki decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tej czynności, w jaki sposób wykonywana czynność przyczynia się do rozwijania i rozpowszechniania kultury?

Odp.:

a.Prowadzenie zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu

Zajęcia prowadzone są w celu stworzenia choreografii, spektakli i prezentowaniu ich na scenach instytucji kulturalnych. Zajęcia te mają cel artystyczny, wychowawczy i społeczny − rozwijają wyobraźnię, kształtują wartości i wrażliwość, a także przybliżają do sztuki oraz uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych. Zgodnie z tym opisem zajęcia te mieszczą się w pojęciu „usług kulturalnych” z uwagi na to, że ich zasadniczym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury.

b.Organizacja stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji

Projekty taneczno-artystyczne to tygodniowy program intensywnych zajęć taneczno -artystycznych, które mają przybliżyć dzieci, młodzież i dorosłych do kultury. W programie znajdują się m.in. lekcje z historii tańca, które mają cel ochrony kultury. Zajęcia mają również cel artystyczny, wychowawczy i społeczny − rozwijają wyobraźnię, kształtują wartości i wrażliwość, a także przybliżają do sztuki oraz uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez udział w tworzonym spektaklu tanecznym. Zgodnie z tym opisem zajęcia te mieszczą się w pojęciu „usług kulturalnych” z uwagi na to, że ich zasadniczym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury. Stacjonarne projekty artystyczne umożliwiają szybszy rozwój artystów dzięki zwiększonej ilości godzin.

c.Organizacja niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu

Usługa kulturalna w postaci obozu przejawia się szerokim spektrum prowadzonych zajęć kształtujących wartości rozwijającym wrażliwość uczących kreatywności, wrażliwości na sztukę. Zasadniczym celem jest stworzenie spektakli upowszechniających kulturę w przeciągu kilku intensywnych dni.

d.Udział tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, turniejach

Turnieje tańca oraz spektakle umożliwiają wymianę doświadczeń artystom, konfrontację umiejętności, ocenę przez jury techniki i jakości spektakli, przedstawień, choreografii. Mając na uwadze upowszechnianie kultury niezbędne jest umożliwianie konfrontacji nabytych umiejętności lub stworzonych choreografii podczas przedsięwzięć kulturalnych typu turnieje, spektakle. Artyści prezentujący się na scenie uwrażliwiają publiczność na sztukę uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze i rozpowszechniają sztukę.

e.Zajęcia teatralne

Zajęcia prowadzone są w celu stworzenia spektakli i prezentowaniu ich na scenach instytucji kulturalnych. Zajęcia te mają cel artystyczny, wychowawczy i społeczny − rozwijają wyobraźnię, kształtują wartości i wrażliwość, a także przybliżają do sztuki oraz uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych. Zgodnie z tym opisem zajęcia te mieszczą się w pojęciu „usług kulturalnych” z uwagi na to, że ich zasadniczym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury.

6.Czy celem usług będących przedmiotem wniosku, które Państwa Fundacja realizuje jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Odpowiedź proszę uzasadnić.

Odp.: Tak. Prowadzone prze Fundację usługi mają na celu edukację kulturalną (prowadzenie zajęć tanecznych i teatralnych), upowszechnianie kultury poprzez wystawianie spektakli na scenach instytucji kulturalnych. Zajęcia te mają cel artystyczny, wychowawczy i społeczny − rozwijają wyobraźnię, kształtują wartości i wrażliwość, a także przybliżają do sztuki oraz uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych. Zgodnie z tym opisem zajęcia te mieszczą się w pojęciu „usług kulturalnych” z uwagi na to, że ich zasadniczym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury.

7.Czy usługi będące przedmiotem wniosku (wskazane w pkt 1-5 zadanego pytania), które Państwa Fundacja realizuje, należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług (jeśli tak, to do których − prosimy o podanie dla każdej czynności oddzielnie)?

Odp.: Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach

Nie należą.

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

Nie należą.

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

Nie należą.

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

Nie należą

5)działalności agencji informacyjnych;

Nie należą.

6)usług wydawniczych;

Nie należą.

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

Nie należą.

8)usług ochrony praw.

Nie należą.

8.Kto jest odbiorcą ww. usług, do kogo kierowane są usługi i jaki jest cel ich świadczenia?

Odp.: Odbiorcą usług jest lokalna społeczność, dzieci, młodzież i dorośli, którzy chcą edukować się w dziedzinie tańca i teatru oraz brać udział w spektaklach wystawianych na scenach instytucji kulturalnych. Celem świadczenia usług jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

9.Kto ponosi odpłatność za ww. usługi?

Odp.: Płatność za usługi ponoszą uczestnicy zajęć. Osoby pochodzące z rodzin o niskim budżecie są w części lub całości zwolnione z opłat

Pytanie

Czy nw. usługi kulturalne, świadczone przez Fundację, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług:

1.Prowadzenie zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu,

2.Organizacja stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji,

3.Organizacja niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu,

4.Udział tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, turniejach,

5.Zajęcia teatralne?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Państwa zdaniem, usługi kulturalne świadczone przez Fundację korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Tak jest w przypadku Fundacji Life and Dance. Tym samym, Fundacja wpisuje się w zakres przedmiotowy zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Podobnie usługi w zakresie prowadzenia zajęć edukacji tanecznej prowadzonej w formie zajęć tanecznych grup zespołu, stacjonarnych projektów tanecznych i artystycznych warsztatów, obozów, udziału tancerzy w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, turniejach, organizacja spektakli i turniejów tańca, prowadzenie warsztatów, zajęć teatralnych, są usługami kulturalnymi. Mają one bowiem charakter upowszechniania działalności artystycznej. W konsekwencji, usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wskazują Państwo, że w podobnej sprawie wydana została interpretacja indywidualna z 13 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-563/16/DM, w której uznano usługi, podobne do tych jakie świadczą Państwo, za zwolnione z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podkreślić należy, że dokonana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L, Nr 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), który stanowi, że;

Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego lub podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Jeśli chodzi o grupę innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, należy podkreślić, że art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy nie odsyła do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Czyni to jedynie w odniesieniu do grupy podmiotów wpisanych do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zatem odrębne przepisy, które uznają dany podmiot za instytucje o charakterze kulturalnym, nie muszą być tożsame ze wspomnianą wyżej ustawą.

Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, należy przywołać regulacje ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.

Wskazać należy, że ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kulturalnych przez inne podmioty.

Mając to na uwadze uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571). W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy:

Organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

− osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Jak wynika z powołanych przepisów, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT uznaje się również fundacje oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzi do wniosku, że regulacja ta zgodna jest z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy, gdyż podobnie jak w przepisie Dyrektywy, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie polskiej ustawy wymaga spełnienia warunku o charakterze przedmiotowym i podmiotowym. Zwalnia się bowiem od podatku usługi kulturalne oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (przesłanka przedmiotowa) świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (przesłanka podmiotowa). Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem przedmiotem zadań Fundacji jest działalność kulturalna, oświatowa i edukacyjna, jak również społeczna i dobroczynna. Założeniem działalności Fundacji jest zwiększanie dostępności do kultury i edukacji oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Te założenia stanowią jednocześnie ideę prowadzonych przez Fundację zajęć tanecznych i teatralnych mających na celu przygotowanie grup do występów na scenach instytucji kulturalnych, tworzenie spektakli. Zajęcia te mają cel artystyczny, wychowawczy i społeczny − rozwijają wyobraźnię, kształtują wartości i wrażliwość, a także przybliżają do sztuki oraz uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez organizację przeglądów i spektakli. Fundacja jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wymienionym w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Państwa Fundacja, na moment świadczenia usług objętych zakresem wniosku, będzie organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Państwa Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Świadczone przez Fundację usługi kulturalne nie mają na celu systematycznego osiągania zysków z tej działalności, a uzyskiwane wpływy − opłaty są ustalane tak, aby pokrywały koszty i pozwalały na udoskonalenie usług. Niektórzy tancerze otrzymują stypendia oraz są zwolnieni z opłat. Celem usług będących przedmiotem wniosku, które Państwa Fundacja realizuje jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Odbiorcą usług jest lokalna społeczność, dzieci, młodzież i dorośli, którzy chcą edukować się w dziedzinie tańca i teatru oraz brać udział w spektaklach wystawianych na scenach instytucji kulturalnych.

Zatem, Państwa Fundację należy uznać za podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy.

W następnej kolejności należy zbadać, czy usługi:

1.Prowadzenie zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu,

2.Organizacja stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji,

3.Organizacja niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu,

4.Udział tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, turniejach

5.Zajęcia teatralne,

które Państwa Fundacja realizuje, spełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.

Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura, to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową − ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Jak wskazano we wniosku usługi, które Państwo świadczą mają cel artystyczny, wychowawczy i społeczny − rozwijają wyobraźnię, kształtują wartości i wrażliwość, a także przybliżają do sztuki oraz uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych. Zgodnie z tym opisem zajęcia te mieszczą się w pojęciu „usług kulturalnych” z uwagi na to, że ich zasadniczym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury:

1.Prowadzenie zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu − zajęcia prowadzone są w celu stworzenia choreografii, spektakli i prezentowaniu ich na scenach instytucji kulturalnych;

2.Organizacja stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji − Projekty taneczno-artystyczne to tygodniowy program intensywnych zajęć taneczno-artystycznych, które mają przybliżyć dzieci, młodzież i dorosłych do kultury. W programie znajdują się m.in. lekcje z historii tańca, które mają cel ochrony kultury. Stacjonarne projekty artystyczne umożliwiają szybszy rozwój artystów dzięki zwiększonej ilości godzin;

3.Organizacja niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu − usługa kulturalna w postaci obozu przejawia się szerokim spektrum prowadzonych zajęć kształtujących wartości, rozwijającym wrażliwość uczących kreatywności, wrażliwości na sztukę. Zasadniczym celem jest stworzenie spektakli upowszechniających kulturę w przeciągu kilku intensywnych dni;

4.Udział tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, turniejach − turnieje tańca oraz spektakle umożliwiają wymianę doświadczeń artystom, konfrontację umiejętności, ocenę przez jury techniki i jakości spektakli, przedstawień, choreografii. Mając na uwadze upowszechnianie kultury niezbędne jest umożliwianie konfrontacji nabytych umiejętności lub stworzonych choreografii podczas przedsięwzięć kulturalnych typu turnieje, spektakle. Artyści prezentujący się na scenie uwrażliwiają publiczność na sztukę uczą aktywnego uczestnictwa w kulturze i rozpowszechniają sztukę;

5.Zajęcia teatralne − zajęcia prowadzone są w celu stworzenia spektakli i prezentowaniu ich na scenach instytucji kulturalnych.

Ponadto, z opisu sprawy wynika, że wszystkie opłaty za ww. usługi ustalane są w takiej wysokości, aby pokryły koszty i pozwoliły Fundacji prowadzić działania zgodne z celami statutowymi i pozwalały na udoskonalenie usług. Wszystkie uzyskiwane dochody Fundacja przeznacza na cele statutowe związane z dalszym rozwojem zespołu oraz Fundacji. Świadczone przez Fundację usługi kulturalne nie mają na celu systematycznego osiągania zysków z tej działalności. Niektórzy tancerze otrzymują stypendia oraz są zwolnieni z opłat. Fundacja przewiduje również zwolnienia z opłat dla uczniów o trudnej sytuacji materialnej.

Jednocześnie jak wskazano we wniosku, usługa polegająca na:

1.Prowadzeniu zajęć w ramach edukacji tanecznej grup zespołu,

2.Organizacji stacjonarnych edukacyjnych projektów tanecznych i artystycznych podczas ferii i wakacji,

3.Organizacji niestacjonarnych obozów tanecznych dla grup zespołu,

4.Udziale tancerzy grup zespołu w spektaklach repertuarowych instytucji kultury, turniejach

5.Zajęciach teatralnych,

które Państwa Fundacja realizuje, nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.

Tym samym, w świetle przedstawionych okoliczności sprawy, świadczone przez Państwa Fundację usługi wymienione we wniosku, należy uznać za usługi kulturalne w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Zatem, skoro organizowane przez Państwa Fundację jako wskazany w opisie sprawy − inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym − ww. usługi stanowią usługę kulturalną, to w niniejszym przypadku są one objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, zwracam uwagę, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00