Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.726.2023.2.AA

Przyznanie wsparcia finansowego – działy specjalne produkcji rolnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 18 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 grudnia 2023 r. (wpływ 7 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 zwraca się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pana sprawie. Jako osoba fizyczna prowadzi Pani działy specjalne produkcji rolnej w zakresie chów i hodowla drobiu, drób nieśny (produkcja jaj konsumpcyjnych) od 15.04.2010 r. Podczas prowadzenia działalności dwukrotnie wystąpiło na Pana terenie ognisko ptasiej grypy, gdzie została zagazowana całość obsady kur znajdująca się na kurnikach.

W dniu 20.09.2023 r. wpłynęła do Pana z ARiMR decyzja z dnia 12.09.2023 przyznająca Panu wsparcie finansowe w wysokości (…) zł z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Jak opodatkowane są Pana przychody z działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu, drobiu nieśnego (produkcji jaj konsumpcyjnych)?

Pana przychody z działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu, drobiu nieśnego (produkcji jaj konsumpcyjnych ) opodatkowane są na zasadach ogólnych – podatek liniowy.

Na podstawie jakich przepisów udzielono Panu wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021?

We wrześniu 2023 r. na Pana wniosek decyzją ARiMR udzieliła wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021. Wsparcie finansowe zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez ARiMR zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. 2023 poz. 1063 ze zm., dalej „Rozporządzenie w sprawie wspierania rynku”). Jak wskazano w decyzji, część kwoty pomocy została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji.

Kiedy otrzymał Pan ww. wsparcie finansowe – prosimy wskazać datę?

Wyżej wymienione wsparcie otrzymał Pan dnia 25-09-2023 r.

Czy kwota wsparcia finansowego, którą przekazała Panu ARiMR, pochodzi ze środków otrzymanych na ten cel przez ARiMR – jako agencję wykonawczą – z budżetu państwa; jeśli nie – prosimy wskazać jakie jest źródło finansowania tego wsparcia?

Otrzymana kwota wsparcia od ARiMR pochodzi ze środków otrzymanych na ten cel przez ARiMR – jako agencję wykonawczą – z budżetu państwa.

Pytanie

Czy udzielone wsparcie finansowe jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie otrzymane wsparcie finansowe od ARiMR nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Aby uznać otrzymane przez Pana wsparcie finansowe, należy zatem ustalić czy:

1.wsparcie zostało wypłacone przez agencję wykonawczą,

2.Agencja wypłacająca wsparcie otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.

Wskazać należy, że jak nakazuje rozumieć ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. 2023 poz. 1270 ze zm.) agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Jedną z agencji wykonawczych, o której mowa powyżej, jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR) działająca w oparciu o ustawę z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR (t.j. Dz. U. 2023 poz. 1199 ze zm.).

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.423.2017.2.KS: ,,Jeżeli więc Wnioskodawca otrzymał/otrzyma środki w ramach programu „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020” realizowanego przez ARiMR, która jest agencją wykonawczą, a środki w istocie agencja otrzymała/otrzyma z budżetu państwa, zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Pierwszy warunek uznać zatem należy za spełniony – wsparcie zostało wypłacone przez agencję wykonawczą.

Rozważając natomiast charakter środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT, należy odnieść się do ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając powyższe na względzie, otrzymane wsparcie finansowe od ARiMR nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

-pozarolnicza działalność gospodarcza,

-działy specjalne produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 9a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, którzy dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, ustalają na podstawie prowadzonych ksiąg, mogą wybrać sposób opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w ust. 2, sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. W tym samym terminie podatnicy mogą zawiadomić na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

Art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego odnosi się ww. art. 15 ust. 1 tej ustawy, dotyczy przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W art. 14 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy ustawodawca wskazał jakie rodzaje przychodów są kwalifikowane do tego źródła przychodów. Natomiast w art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano przychody, które nie są zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej. Z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad przewidzianych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasad dotyczących przychodów z działalności gospodarczej. Oznacza to, że przepisy art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące przychodów z działalności gospodarczej mają również zastosowanie do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym.

Jak stanowi art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W świetle powyższego, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, nie stanowią przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jeżeli podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym uzyska wsparcie finansowe w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, otrzymane środki stanowią przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że pochodzą one od agencji wykonawczych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym powyżej przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odniosę się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5) środki przeznaczone na realizację:

a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),

b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006,str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);

6) inne środki.

W myśl art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych:

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa wart. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/2116” po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W myśl art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1) dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2) wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki budżetu państwa dzielą się na grupy wydatków, w tym wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3) dotacje celowe dla beneficjentów;

4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;

6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jednocześnie wskazuję, że stosownie do art. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:

Ustawa określa zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych funduszy celowych.

Zgodnie z art. 18 ustawy o finansach publicznych:

Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Zasady działania agencji wykonawczej określa ustawa, o której mowa w art. 18, oraz statut.

W myśl art. 20 ustawy o finansach publicznych:

Agencja wykonawcza prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w niniejszej ustawie i w ustawie, o której mowa w art. 18.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje.

Stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych:

Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o finansach publicznych:

Podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, obejmujący realizację zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty – z wyszczególnieniem wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 973 ze zm.):

Państwową osobą prawną jest agencja wykonawcza, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236 i 1535), w szczególności Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. 2023 r. poz. 1199 ze zm.):

Agencja jest państwową osobą prawną.

Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

Przychodami Agencji są środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych oraz inne przychody.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działy specjalne produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu, drobiu nieśnego (produkcja jaj konsumpcyjnych). Podczas prowadzenia przez Pana tej działalności dwukrotnie na terenie jej prowadzenia wystąpiło ognisko ptasiej grypy i w związku z tym zagazowano całość kur znajdujących się w kurnikach. We wrześniu 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyznała Panu wsparcie finansowe z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków. Wsparcie finansowe zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez ARiMR zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. 2023 r. poz. 1063). Otrzymana kwota wsparcia od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pochodzi ze środków otrzymanych na ten cel przez tę agencję – jako agencję wykonawczą – z budżetu państwa.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. 2023 r. poz. 1063):

Rozporządzenie określa zadania realizowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”, związane z udzielaniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. Urz. UE L 317 z 09.12.2022, str. 56), zwanego dalej „rozporządzeniem 2022/2406”, oraz sposób i tryb realizacji tych zadań.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce:

Agencja realizuje zadania związane z udzielaniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia 2022/2406, zwanego dalej „wsparciem”, w tym przeprowadzaniem kontroli, o których mowa w art. 4 rozporządzenia 2022/2406. Do przeprowadzania przez Agencję czynności kontrolnych stosuje się przepisy art. 20 ust. 2 pkt 1 i ust. 3-9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 287 i 412).

Stosownie do § 3 rozporządzeniaw sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce:

Wsparcie jest udzielane producentowi rolnemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2023 r. poz. 885), zwanemu dalej „producentem rolnym”, który w okresach od dnia 29 grudnia 2019 r. do dnia 13 maja 2020 r. lub od dnia 24 listopada 2020 r. do dnia 28 lipca 2021 r. prowadził gospodarstwo drobiarskie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2022/2406, zwane dalej „gospodarstwem”, w zakresie działalności, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. h lub n ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421 oraz z 2022 r. poz. 1570):

1) które znajdowało się na obszarze zapowietrzonym lub obszarze zagrożonym, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków (Dz. U. poz. 1752), w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków, o których mowa w art. 1 rozporządzenia 2022/2406;

2) w którym zastosowano w tych okresach środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 lub § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków, zwane dalej „środkami w zakresie zdrowia zwierząt”.

Ponieważ otrzymał Pan wsparcie finansowe z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021 od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą, a środki te w istocie Agencja otrzymała z budżetu państwa, zastosowanie w Pana sprawie znajduje cytowany powyżej art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że kwota otrzymanej pomocy nie stanowi przychodu podatkowego.

Reasumując – udzielone Panu wsparcie finansowe otrzymane od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – jako agencji wykonawczej – nie stanowi dla Pana przychodu z działów specjalnych produkcji rolnej, zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00