Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.752.2023.2.MB

Skutki podatkowe opodatkowania renty chorobowej otrzymanej w Belgii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem wpływ 13 grudnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan obywatelem Belgii. W czerwcu 2022 roku kupił Pan wraz z żoną dom w Polsce i macie Państwo tutaj teraz stały adres pobytu. W Polsce przebywał Pan dosłownie kilka miesięcy, ale zdecydowanie krócej niż 183 dni, ponieważ już w sierpniu 2022 r. musiał Pan przejść operację, która miała miejsce w Belgii.

Dochodził Pan do zdrowia tygodniami zanim przyjechał do Polski. Już przed operacją Pana stan zdrowia nie był najlepszy bo od 1997 roku przebywa Pan na rencie chorobowej stałej z tytułu niezdolności do pracy i uszczerbku na zdrowiu xx (teraz jest zdecydowanie większy stopień uszczerbku na zdrowiu, ale i ten poprzedni jest najwyższym w Belgii).

Z tego tez tytułu otrzymuje Pan rentę chorobową od A – podstawowy fundusz zdrowia – wg Pana odpowiednik polskiego ZUS. Każdy kto mieszka lub pracuje w Belgii ma obowiązek przystąpienia do tego funduszu zdrowia.

A jest największym funduszem zdrowia w Belgii i spełnia podwójną rolę:

1)np. zwraca część poniesionych kosztów na opiekę zdrowotną,

2)zapewnia dochód zastępczy jeżeli z powodu choroby lub wypadku jest się niezdolnym do pracy – tak jak właśnie w Pana przypadku.

Dochód Pana (wraz z żoną) rozlicza Pan co roku w Belgii, jednak Pana dochód jest tam zwolniony z podatku.

W Polsce nie posiada Pan żadnych dochodów. Ten dochód z Belgii z tytułu Pana niezdolności do pracy jest Pana jedynym dochodem z czego utrzymuje Pan rodzinę (3 osoby).

Pana żona również dzwoniła do Urzędu Skarbowego i powiedziano Państwu, że skoro nie macie Państwo dochodu w Polsce nie musicie rozliczać się tutaj z podatku, co wydaje się Panu logiczne, ale Urząd Skarbowy powołuje się na metodę proporcjonalnego rozliczania.

Pana renta składa się również z podstawy i dodatków z tego tytułu, iż Pana żona nie pracuje, ponieważ musi zajmować się Panem, a Pana stan zdrowia jak opisywał Pan wcześniej nie pozwala na indywidualne funkcjonowanie.

W roku 2022 Pana żona miała również niewielki dochód z tytułu opieki nad dzieckiem do lat 8.

Dochód z renty jest Państwa jedynym źródłem utrzymania i nie zmieni się raczej w najbliższych latach, ponieważ Pana żona nie może podjąć pracy, ponieważ opiekuje się Panem i córką.

Kwota Pana dochodu to (…).

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi w następujący sposób na zadane w wezwaniu pytania:

W jakim kraju posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w roku podatkowym 2022 (tzn. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

W roku 2022 nie przebywał Pan w Polsce więcej niż 183 dni, ani też nie posiadał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych ani gospodarczych.

Którego państwa/których państw był Pan rezydentem podatkowym do czerwca 2022 r., przed zakupem domu w Polsce.

Przed zakupem domu w Polsce, był Pan rezydentem Belgii.

Pytanie

Czy ma Pan obowiązek składania rozliczenia rocznego za rok 2022 w Polsce w urzędzie skarbowym z dochodu otrzymanego w Belgii od Instytucji Państwowej z tytułu stałej renty chorobowej (inwalidzkiej), jeśli taki obowiązek Pan ma to, czy podatek jest rozliczany od całości czy tylko od podstawy a dodatki są zwolnione?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, nie ma Pan takiego obowiązku, ponieważ co roku rozlicza się Pan z belgijskim urzędem skarbowym. W Polsce nie osiąga Pan żadnych dochodów.

Skoro w Belgii Pana dochód jest zwolniony z podatku, nie rozumie Pan dlaczego miałby zapłacić go w Polsce, skoro obowiązują prawa UE.

Dochód Pana jest również z inwalidztwa, czyli niezdolności do pracy, a nie z tytułu pracy zarobkowej.

Dodatkowo nie posiada Pan również obywatelstwa polskiego, co jeszcze ogranicza Pana w prawach wyborczych, wydaje się, że ta sama zasada powinna obowiązywać co do rozliczenia podatku.

Ważny jest również fakt, że środki finansowe z innego kraju wprowadza Pan na rynek polski, ponieważ tu Pan żyje, tu robi opłaty, tu będzie Pan inwestował, o ile zdrowie pozwoli, więc wspiera Pan polską gospodarkę, nie licząc na nic w zamian.

Uważa Pan również, że nie powinien z tytułu mieszkania tutaj zostać obarczony podatkiem od osób fizycznych z tytułu otrzymania renty, która jest zwolniona z jakiegokolwiek podatku w innym państwie UE – tu Belgii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy:

za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Tym samym, aby można było mówić o podleganiu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polskiej rezydencji podatkowej) dana osoba musi posiadać na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych lub też czas pobytu danej osoby na terytorium Polski powinien przekroczyć 183 dni w ciągu roku podatkowego. Spełnienie którejkolwiek z tych przesłanek skutkuje uznaniem osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ww. ustawy:

za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Na podstawie art. 4a ustawy:

przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak Pan sam wskazał zarówno we wniosku jak i w jego uzupełnieniu – jest Pan obywatelem Belgii, w 2022 r. nie przebywał Pan w Polsce więcej niż 183 dni, ani też nie posiadał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych ani gospodarczych, tym krajem była Belgia, zatem nie został spełniony w 2022 r. warunek posiadania miejsca zamieszkania na terytorium Polski wymieniony w art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, w związku z faktem, że w stosunku do Pana nie znajduje zastosowania przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to jednocześnie nie znajduje zastosowania przepis art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 211, poz. 2139).

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie nie jest Pan zobowiązany do opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych w 2022 r. z tytułu renty chorobowej wypłaconej w Belgii. W konsekwencji powyższego nie jest Pan zobowiązany do złożenia w Polsce rozliczenia rocznego za rok 2022 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00