Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.568.2023.1.KW

Otrzymane w formie dotacji kwoty nie będą podlegać opodatkowaniu jako ukryte zyski ani też wydatki niezwiązane z działalnością, gdyż nie dają się przyporządkować do żadnej z ww. kategorii podstaw podatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który skutków podatkowych otrzymanej dotacji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka jest firmą produkcyjną, w której przeważającą formą działalności jest (…).

Spółka produkuje (…) Spółka realizuje wiele inwestycji mających na celu zwiększenie możliwość produkcyjnych, które będą odpowiadały oczekiwaniom stawianym przez kontrahentów zarówno krajowych i zagranicznych, a także mających na celu poprawę ochrony środowiska w otoczeniu zakładu i dostosowanie działalności zakładu do obowiązujących przepisów i oczekiwań lokalnego otoczenia.

W dniu (…) 2022 r. Spółka podpisała umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznaniu pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Działanie nr 16 Współpraca na realizację inwestycji pn. (…).

Wniosek o przyznanie pomocy Spółka złożyła w 2020 r., natomiast realizację projektu Spółka rozpoczęła od stycznia 2021 r. Zadanie realizowane było w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020. Zadanie realizowane było przez Konsorcjum trzech firm: Lidera - firmę Wnioskodawcy, Instytut badawczy oraz firmę doradczą.

Celem operacji było opracowanie i wdrożenie znacznie udoskonalonych/ rozwijanych technologii. W ramach operacji doszło do opracowania (…).

W ramach operacji były wykonywane prace rozwojowe w rozumieniu art 4 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 pkt 3 stanowiły główny koszt realizacji operacji.

Cel operacji został osiągnięty w wyniku przeprowadzenia prac rozwojowych prowadzonych w zakresie poniższych zadań Operacji. Operacja dotyczyła projektu o charakterze badawczo -rozwojowym.

Opracowanie (…), które ma być wytworzone dzięki wkładowi intelektualnemu i naukowemu kadry naukowej. Cel nie mógłby być osiągnięty bez wykonania prac rozwojowych przez kadrę zaangażowaną do projektu.

Operacja została podzielona na etapy:

I. Prace rozwojowe w zakresie opracowania projektu(…)

II. Prace rozwojowe w zakresie wytworzenia (…),

III. Prace rozwojowe w zakresie rozruchu, optymalizacji i dalszego usprawniania(…):

W ramach realizacji operacji Spółka jako Lider poniosła następujące rodzaje kosztów:

I.Koszty badań (prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 pkt 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym) stanowiące główny koszt realizacji operacji. Koszty badań stanowiły koszty kwalifikowalne, refundowane w wysokości 90% poniesionych kosztów.

Na koszty badań składały się:

1.Wynagrodzenia osób bezpośrednio wykonujących prace rozwojowe (umowy o prace, umowy zlecenia):

a.Zespół B+R-Kluczowa kadra B+R

b.Zespół Techniczny B+R - kadra pomocnicza B+R

2.Zakup aparatury badawczo-pomiarowej:

3.Odpisy amortyzacyjne aparatury stanowiącej środek trwały,

4.Zakup elementów do (…)

5.Zakup odczynników chemicznych.

II.Koszty bieżące - refundowane w formie ryczałtu w 100%, na które składały się m.in. koszty operacyjne, koszty personelu administrującego operacją, koszty szkolenia, koszty finansowe, koszty związane z kształtowaniem wizerunku.

III.Koszty ogólne - refundowane w 100%, na które składały się m.in. koszty: dokumentacji technicznej, budowlanej, kosztorysów, raportów środowiskowych, nadzoru inwestorskiego itp.

Spółka ponosiła ww. koszty ze środków obrotowych.

Refundacja kosztów miała nastąpić po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, do tego czasu Spółka jako Lider finansowała w 100% koszty z tytułu realizacji projektu.

Wyniki operacji zostały podsumowane w raporcie końcowym, który określa Operację jako zakończoną z wynikiem pozytywnym.

Spółka zakwalifikowała i wprowadziła z dniem 30 lipca 2022 r. jako wartość niematerialną i prawną prace rozwojowe z uwzględnieniem następujących kosztów:

1.Wynagrodzeń osób bezpośrednio wykonujących prace rozwojowe,

2.Zakupu elementów do wytworzenia (…),

3.Kosztów związanych z dokumentacją, raportem środowiskowym, kosztorysem oraz nadzorem inwestorskim - tzw. Koszty ogólne oraz zastosowała od wskazanej wartości niematerialnej i prawnej podatkowe odpisy amortyzacyjne w wysokości 50% w rozłożeniu na dwa lata, zgodnie z art. 15 ust. 4a p. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

Pozostałe koszty, tj. tzw. koszty bieżące - ujęła bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

We wrześniu 2023r. Spółka otrzymała dofinansowanie.

Od lutego 2023r. Spółka wybrała jako formę opodatkowania - ryczałt od dochodów spółek, zwany estońskim CIT.

Spółka rozpoznała przychód (bilansowy) z tytułu otrzymania dotacji. Przychód taki wpłynie na wysokość zysku, a następnie wpłynie na podstawę opodatkowania estońskim CIT, w przypadku jego wypłaty Spółka w związku z otrzymaniem dotacji nie sporządziła korekt deklaracji CIT-8 za lata 2021 i 2022 (lata w których ponosiła koszty kwalifikowalne) gdyż obowiązujące przepisy na gruncie CIT estońskiego nie przewidują takiej możliwości. Nie dokonała również uwzględnienia otrzymanej dotacji w CIT/KW.

Pytania

1.Czy w związku z otrzymaną w roku 2023 dotacją Spółka ma obowiązek sporządzenia korekt deklaracji CIT-8 za lata 2021 i 2022, tj. za lata w których ponosiła wydatki na koszty kwalifikowalne w ramach zawartej Umowy o przyznaniu pomocy, czy też wyłącznie powinna rozpoznać przychód (bilansowo) z tytułu otrzymania dotacji?

2.Czy w związku z otrzymaną dotacją Spółka ma obowiązek sporządzenia korekty CIT/KW?

3.Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu na zasadach ryczałtu od dochodów spółek z tytułu ukrytych zysków, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2) Ustawy CIT?

4.Czy poniesione przez Wnioskodawcę wydatki, które zostały pokryte dotacją podlegają opodatkowaniu na zasadach ryczałtu od dochodów spółek z tytułu dochodu odpowiadającemu wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą), o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3) Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy Spółka nie powinna sporządzać korekt deklaracji CIT-8 za lata 2021 i 2022, tj. za lata w których ponosiła wydatki na koszty kwalifikowalne w ramach zawartej Umowy o przyznaniu pomocy. Spółka prawidłowo wyłącznie rozpoznała przychód (bilansowo) z tytułu otrzymania dotacji.

Zgodnie z art. 28h ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.), dalej zwana „ustawą CIT” podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d ustawy CIT.

Do podatnika opodatkowanego ryczałtem przepisy rozdziału 3a stosuje się odpowiednio, przy czym kwoty niezaliczane do kosztów uzyskania przychodów lub zaliczane do dochodów (przychodów) na podstawie art. 16o ust 1. art. 16p ust. 1 i 2. art. 16q art. 16r, art. 16t ust. 1 oraz art. 16u ust. 2 uznaje się za dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych.

Estoński CIT jako forma opodatkowania odchodzi od zasad ogólnych podatku dochodowego CIT, a zasadniczo rozliczanie następuje w oparciu o zasady rachunkowości budżetowej. Spółka powinna zatem rozpoznać przychód (bilansowy) z tytułu otrzymania dotacji. W konsekwencji przychód taki wpłynie na wysokość zysku, a następnie wpłynie na podstawę opodatkowania estońskim CIT (przy jego wypłacie).

Dotacje (inne niż do cen) stanowią pozostałe przychody operacyjne jednostki, przy czym jeśli są przeznaczone na nabycie/ wytworzenie środka trwałego, ujmuje się je w księgach rachunkowych jako rozliczenia międzyokresowe przychodów (art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości). Następnie zwiększają one stopniowo pozostałe przychody operacyjne - równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych z nich sfinansowanych (art. 41 ustawy o rachunkowości).

Na gruncie przepisów ogólnych CIT otrzymanie dotacji po rozpoczęciu amortyzacji środków trwałych lub WNiP skutkowałoby pomniejszeniem kosztów uzyskania przychodów o odpisy amortyzacyjne w proporcji do kwoty dotacji w miesiącu jej otrzymania bez konieczności korygowania tych kosztów wstecz.

Natomiast w sytuacji, kiedy dotacja do ceny nabycia/ kosztu wytworzenia środka trwałego lub WNIP wpłynęła po przyjęciu ich do używania i rozpoczęciu naliczania odpisów amortyzacyjnych, to w księgach rachunkowych nie powinno korygować się wcześniej dokonanych odpisów.

Odpowiednią część dotacji - ustaloną proporcjonalnie do odpisów amortyzacyjnych dokonanych do dnia jej otrzymania - powinno się ująć jednorazowo w pozostałych przychodach operacyjnych. Pozostała część dotacji powinna być zaliczana w odpowiedniej części, co miesiąc, do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z dotacji.

W opisanym stanie faktycznym w przypadku gdy Spółka rozlicza się ryczałtem od dochodów Spółek, odmiennie niż w stosunku do zasad obowiązujących na gruncie „tradycyjnego CIT”, otrzymanie dotacji nie powoduje obowiązku korekty kosztów w księgach rachunkowych. Brak jest przepisów wskazujących, że po przejściu na CIT estoński należy wstecznie skorygować koszty uzyskania przychodu. Tym samym Spółka stoi na stanowisku, że w związku z otrzymaniem dotacji nie musi sporządzać korekt deklaracji CIT-8 za lata 2021 i 2022.

Ad 2

Wnioskodawca uważa, że Spółka nie powinna uwzględniać otrzymanej dotacji w CIT/KW. Wynika to z okoliczności, że dla celów korekty wstępnej powinno się uwzględnić wyłącznie różnice o charakterze przejściowym.

Zasady sporządzenia tzw. korekty wstępnej zostały określone w art. 7aa ustawy o CIT. W myśl tych przepisów podatnik, który wybrał opodatkowanie estońskim CIT (ryczałtem od dochodów spółek), jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem:

1)sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2)wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a)kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, oraz

b)kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Jak wskazano w objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r.. pt. „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek”, celem dokonania ww. korekty wstępnej jest wyeliminowanie:

  • podwójnego opodatkowania tych samych przychodów,
  • możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych przychodów,
  • podwójnego odliczenia tych samych kosztów,
  • możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych kosztów.

Na skutek korekty wstępnej podatnik dokonuje ujednolicenia swoich rozliczeń podatkowych i rachunkowych. Po przejściu na estoński CIT przychody i koszty podatnika ustalane dla celów rachunkowych stają się bowiem również kategoriami podatkowymi.

Zapłaty podatku należnego wynikającego z korekty wstępnej podatnik dokonuje generalnie z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania estońskim CIT, jeżeli podatnik stosował to opodatkowanie krócej niż cztery lata podatkowe, przy czym w przypadku stosowania opodatkowania estońskim CIT w sposób nieprzerwany przez okres co najmniej czterech lat podatkowych zobowiązanie podatkowe wygasa w całości.

W ramach CIT/KW ujmowane są zatem przychody i koszty, które występują zarówno w rozliczeniu podatkowym jak i bilansowym, tyle że w różnych okresach, przez co w jednym wyniku już były ujęte, a w drugim jeszcze nie. Różnic trwałych np. dotacji nie uwzględnia się w korekcie wstępnej. W CIT/KW ujmuje się natomiast różnice pomiędzy amortyzacją podatkową a rachunkową.

Spółka powinna zatem wyłącznie rozpoznać przychód (bilansowy) z tytułu otrzymania dotacji, a w konsekwencji przychód taki wpłynie na wysokość zysku, a następnie wpłynie na podstawę opodatkowania estońskim CIT przy jego wypłacie. 

Ad 3

Zdaniem Spółki otrzymana dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek tzw. estońskim CIT w wysokości 20% podstawy opodatkowania z tytułu ukrytych zysków.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawy CIT) opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub,

b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

3)wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

4)nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

5)sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

6)wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym wspólnikiem. Przepis art. 28m ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, iż za ukryty zysk uznaje się każde świadczenie, którego beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany. Świadczenie ma być wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk.

Dochód z tytułu ukrytego zysku powstaje w wyniku wszelkich świadczeń związanych z funkcjonowaniem podatnika w grupie podmiotów powiązanych, których beneficjentem jest wspólnik lub inny podmiot powiązany (bezpośrednio lub pośrednio) z podatnikiem (spółką) lub z jego wspólnikiem. Aby świadczenie uznane było za ukryty zysk powinno być związane z wywieraniem wpływu na działanie i decyzje spółki będącej podatnikiem ryczałtu.

Innymi słowy, świadczenie powinno bezpośrednio lub pośrednio wynikać z uzgodnień pomiędzy podmiotami powiązanymi, niezależnie od ich formy. Świadczenie uznane za ukryty zysk, w przypadku którego stroną jest wspólnik spółki opodatkowanej ryczałtem, może być ocenianie w kontekście świadczenia ekwiwalentnego dywidendzie. Takie świadczenie powstanie m.in. w sytuacji, kiedy podatnik dokonując czynności prawnej (jednej lub wielu) osiąga taki sam efekt ekonomiczny, jaki osiągnąłby poprzez wypłatę zysku w formie dywidendy.

Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu - CIT estoński - jest co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca /akcjonariusza / wspólnika, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji (ukryte zyski). Otrzymanie dotacji nie spełnia żadnego z warunków do uznania za ukryty zysk. Nie jest to świadczenie wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, a beneficjentem jest Spółka, nie wspólnik. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymane w formie dotacji kwoty nie będą podlegały opodatkowaniu jako ukryte zyski.

Ad 4

Zdaniem Spółki otrzymana dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek tzw. estońskim CIT w wysokości 20% podstawy opodatkowania z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił również dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Przy czym w ustawie o CIT nie ma ani definicji ani przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków. Oceniając czy określone wydatki kwalifikują się do tego rodzaju dochodów należy ustalić jakie cele te wydatki realizują, tj. czy ponoszone są w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Jeżeli zatem dane wydatki są bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub na zabezpieczenie lub zachowanie jego źródła to wydatków takich nie można uznać za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.

W Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 roku, wydanym przez Ministra Finansów, wskazano, że w ocenie wydatków kwalifikujących się do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą można posiłkować się kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz bogatym orzecznictwem sądowo-administracyjnym. Ocena zachowania podatnika, kwalifikującego określony wydatek jako koszt podatkowy, powinna być dokonywana z perspektywy jego związku z prowadzoną działalnością gospodarcza oraz wiedzy podatnika na temat tego, czy dany wydatek może obiektywnie przyczynić się do realizacji celu jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła.

Jakkolwiek Ustawa CIT nie definiuje pojęcia „wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą” to jednak ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki oraz koszty związane z prowadzeniem badań i realizacją Operacji w ramach umowy o przyznaniu pomocy dotyczących (…) są wydatkami ściśle związanymi z prowadzaną przez Wnioskodawcę działalnością.

Celem ich poniesienia jest bowiem wykorzystanie (…) w procesie produkcji produktów Spółki i poprawa otoczenia środowiskowego.

Powyższe wydatki zostały pokryte na zasadzie refinansowania poniesionych kosztów. Zgodnie z Ustawą o CIT - wydatki pokrywane dotacją, która stanowi dochód zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy CIT, zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust 1 pkt 58 Ustawy CIT. To jednak w ocenie Wnioskodawcy, nie wpływa to prawidłowość zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska.

Przywołany art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy CIT nie znajdzie tu zastosowania, bowiem w przypadku podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek przychody i koszty na potrzeby wyliczenia podatku ustala się na podstawie prawa bilansowego, a nie podatkowego. U podatników korzystających z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek nie występują więc „podatkowe” koszty uzyskania przychodów.

Niezależnie jednak od powyższego, tj. braku bezpośredniego zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy CIT do sytuacji Wnioskodawcy, nawet generalna kwalifikacja wydatków pokrytych dotacjami jako niestanowiących kosztów uzyskania przychodów nie wpływa na dokonaną przez Wnioskodawcę kwalifikację przedmiotowych wydatków jako stanowiących wydatki związane z działalnością gospodarczą.

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki opisane w niniejszym wniosku należy kwalifikować jako związane z działalnością Wnioskodawcy i niewątpliwie mające na celu uzyskanie, zachowanie a także zabezpieczenie źródła przychodów Wnioskodawcy.

Dodatkowo, wskazać należy, iż wprawdzie aktualne brzmienie przepisów Ustawy CIT nie przewiduje chociażby przykładowego wyliczenia wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą tak jak ma to miejsce w przypadku tzw. ukrytych zysków, gdzie został wskazany przykładowy katalog tego rodzaju wydatków, to jednak warto zwrócić uwagę, że w projekcie ustawy z dnia 27 czerwca 2022 r. zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, dodano art. 28m ust. 4a Ustawy CIT, który zawiera przykład wydatku niezwiązanego z działalnością gospodarczą.

Wskazano tam, że do wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie zalicza się m.in.: wydatków i odpisów amortyzacyjnych związanych z używaniem samochodów osobowych - w pełnej wysokości, w przypadku wykorzystywania ich wyłącznie na cele działalności gospodarczej. W przypadku, gdy nie są one wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej, 50 % ww. wydatków, w tym odpisów amortyzacyjnych uważa się za niezwiązane z działalnością gospodarczą, tj. jako wydatki niesłużące wykonywaniu działalności gospodarczej.

Treść tego przepisu potwierdza więc prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko, że pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” należy rozumieć zgodnie z literalną wykładnią jako wydatki, które nie pozostają w związku z prowadzoną działalnością i nie służą w żaden sposób prowadzeniu działalności podatnika. Identyfikując wydatki jako niezwiązane z działalnością gospodarczą podatnika należy zatem kierować się przede wszystkim celem ich poniesienia.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowe wydatki, które Wnioskodawca poniósł stanowią wydatki związane z działalnością gospodarczą, a zatem ich poniesienie, w świetle art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, nie będzie skutkować powstaniem dochodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Są bowiem działaniami nastawionymi na realizację celów gospodarczych prowadzonej przez Wnioskodawcę w ramach spółki działalności.

Biorąc pod uwagę przepisy artykułu 28m ustawy o CIT oraz ich analizę na podstawie Przewodnika do ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. wydanego przez Ministerstwo Finansów otrzymane w formie dotacji kwoty nie będą podlegać opodatkowaniu jako ukryte zyski ani też wydatki niezwiązane z działalnością, gdyż nie dają się przyporządkować do żadnej z ww. kategorii podstaw podatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

 albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00