Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.518.2023.2.EK

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w trybie egzekucji dwóch zabudowanych nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży w drodze egzekucji sądowej dwóch zabudowanych nieruchomości. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 listopada 2023 r. (wpływ 28 listopada 2023 r.) oraz pismem z 4 grudnia 2023 r. (wpływ 4 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (Wnioskodawca), działając zgodnie z wnioskiem wierzyciela, dokonał 28 marca 2022 r. zajęcia dwóch zabudowanych nieruchomości dłużnika B. Sp. z o.o. w likwidacji (NIP, REGON, KRS), położonych pod adresem: (…), dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgi wieczyste o numerach 1 oraz 2.

1.

Nieruchomość 1 nabyta została na podstawie Umowy sprzedaży i ustanowienia służebności gruntowej z 30 października 2001 r., Rep. A (…). Składa się z działki oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków numerem A o powierzchni 0.0835 ha – grunty rolne zabudowane (Br-RVI). Znajduje się na terenie, dla którego nie ma aktualnego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Na dzień wyceny (26 lipca 2022 r.) obowiązywało Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy O., zatwierdzone Uchwałą Rady Gminy O. z 30 stycznia 2014 r., zgodnie z którym teren pełni funkcję zabudowy mieszkaniowej (M).

Działka zabudowana jest pawilonem handlowym oraz budynkiem magazynowym, budynki tworzą jedną całość na kształt litery L i są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Budynek został wybudowany w technologii tradycyjnej murowanej, następnie rozbudowany w latach 90. i wyremontowany.

Ściany murowane z cegły pełnej i bloczków betonowych; dach dwuspadowy oraz jednospadowy o konstrukcji drewnianej i stalowej, pokryty od frontu dachówką cementową oraz eternitem; stolarka okienna PCV; drzwi wejściowe PCV przeszklone; drzwi wewnętrzne drewniane pełne aluminiowe; bramy aluminiowe, ściany – pomalowane farbą, pokryte tapetą; w pomieszczeniach sanitarnych wyłożone płytkami ceramicznymi, w pomieszczeniach magazynowych tynki; podłogi wykończone płytkami ceramicznymi, panelami podłogowymi i wykładziną dywanową, w części magazynowej posadzki cementowe. Budynek wyposażony jest w instalację: energetyczną, wodną, kanalizacyjną, gazową, CO gazowe i węglowe w części biurowo-handlowej oraz sieć komputerową i telefoniczną.

W budynku o powierzchni użytkowej 383,0 m2 znajdują się: sala sprzedaży, 2 pomieszczenia biurowe, jadalnia, szatnia pracowników, pomieszczenie gospodarcze, łazienka, 2 pomieszczenia WC, magazyn opału, kotłownia, 2 pokoje, 3 pomieszczenia magazynowe.

2.

Nieruchomość 2 nabyta została na podstawie Warunkowej umowy sprzedaży z 17 lutego 2004 r., Rep. A (…) oraz Umowy przeniesienia własności nieruchomości i ustanowienia hipoteki z 20 lutego 2004 r. Rep. A (…).

Składa się z trzech działek oznaczonych w operacie ewidencji gruntów i budynków numerami: B, C, D, o łącznej powierzchni 0.1981 ha.

nr B o powierzchni 0.0458 ha – grunty rolne zabudowane (Br-RVI)

nr D o powierzchni 0.0362 ha – grunty orne (RVI)

nr C o powierzchni 0.1161 ha – grunty orne (RVI)

Znajduje się na terenie, dla którego nie ma aktualnego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Na dzień wyceny (26 lipca 2022 r.) obowiązywało Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy O., zatwierdzone Uchwałą Rady Gminy O. z 30 stycznia 2014 r., zgodnie z którym teren pełni funkcję zabudowy mieszkaniowej (M).

Działka nr B o powierzchni 458 m2 zabudowana jest wolnostojącym budynkiem magazynowym, z częściowo użytkowym poddaszem; budynek wybudowany został w roku 2002 w technologii tradycyjnej murowanej, ściany z pustaków; konstrukcja dachu stalowo-drewniana, jednospadowa, pokryta blachą trapezową; bramy wjazdowe aluminiowe i drewniane; posadzki – wylewki betonowe. W budynku znajdują się 4 pomieszczenia magazynowe, 3 pomieszczenia gospodarcze, korytarz oraz pomieszczenie magazynowe na poddaszu, powierzchnia użytkowa budynku wynosi 456,90 m2.

Działka nr C o powierzchni 1161 m2 oraz działka nr D o powierzchni 363 m2 stanowią utwardzony betonem plac magazynowo-składowy; na działkach tych znajduje się wolnostojący budynek konstrukcji lekkiej w formie wiaty, wykonany z płyt betonowych wspartych na betonowych słupach, dach dwuspadowy konstrukcji stalowo-drewnianej pokryty eternitem.

Zgodnie z zapisami w akcie notarialnym Rep. A (…) z 30 października 2001 r. została ustanowiona nieodpłatna służebność gruntowa na rzecz każdoczesnego właściciela oznaczonej działki A, polegająca na prawie przejazdu i przechodu przez pas drożny o szerokości 4 m i długości 50 m, biegnący od ulicy R. wzdłuż północnej granicy działki E. Przedmiotowa nieruchomość ma więc dostęp do drogi publicznej przez działkę F, ponieważ ta działka graniczy bezpośrednio z ulicą R., a działka E uległa późniejszemu podziałowi, w wyniku którego powstała między innymi działka F. Fakt ten nie został ujawniony w księdze wieczystej.

Informację o nieruchomościach pozyskano z operatu szacunkowego wykonanego 26 lipca 2022 r. przez biegłego sądowego Sądu Okręgowego w dziedzinie szacowania nieruchomości i wyceny przedsiębiorstw.

Jedyny wspólnik dłużnej Spółki, a zarazem jej likwidator, na wezwanie komornika do udzielenia wyjaśnień z 29 sierpnia 2022 r. przedłożył jedynie oświadczenie, że:

-Spółka nie jest podatnikiem VAT,

-nieruchomości wprowadzone są do działalności Spółki,

-nie przysługiwało odliczenie podatku VAT,

-nie było wydatków na ulepszenie stanowiącej 30% wydatków początkowych,

-budynek nie był wykorzystany przez 5 lat do rozliczeń VAT,

-decyzja o obowiązku o podatku VAT należy do sprzedającego.

Innych szczegółowych danych dotyczących wymienionych nieruchomości nie zdołano pozyskać od dłużnika.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż przedmiotowych nieruchomości w drodze egzekucji powinna korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., albowiem firma B. Sp. z o.o. w likwidacji w ciągu ostatnich dwóch lat nie dokonała ulepszeń budynków, budowli znajdujących się na nieruchomości.

Nieruchomości w najbliższym czasie mają być przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Na pytania o treści:

1)co oznacza stwierdzenie, że: „Spółka nie jest podatnikiem VAT”? Czy kiedykolwiek Spółka była czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT? Jeśli tak, to w jakim okresie? Czy na dzień nabycia nieruchomości, o których mowa we wniosku, dłużna Spółka była czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

2)czy nabycie przez dłużną Spółkę nieruchomości będących przedmiotem sprzedaży, zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie określić, czy była to czynność opodatkowana, tj. czy został naliczony podatek VAT, czy zwolniona)?Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki.

3)czy przy nabyciu ww. nieruchomości dłużnej Spółce przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny. Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki.

4)co oznacza stwierdzenie, że: „Nie przysługiwało odliczenie podatku VAT?”; w szczególności należy wyjaśnić dlaczego dłużnej Spółce nie przysługiwało odliczenie podatku VAT oraz w jakim zakresie, tj. od jakich wydatków nie przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego?;

5)co oznacza stwierdzenie, że: „Budynek nie był wykorzystywany przez 5 lat do rozliczeń VAT”?, w szczególności należy wskazać, o którym budynku mowa i jakie rozliczenia VAT są przedmiotem ww. stwierdzenia;

6)czy nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży licytacyjnej przez Wnioskodawcę były wykorzystywane przez dłużną Spółkę przez cały okres posiadania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to na podstawie jakiego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta korzystała ze zwolnienia? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki.

7)w jaki sposób nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji, były wykorzystywane przez dłużną Spółkę od momentu nabycia do momentu sprzedaży?Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki.

8)czy obiekty znajdujące się na działce nr B, są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)?

9)czy „wolnostojący budynek konstrukcji lekkiej w formie wiaty”, usytuowany na działce nr C i nr D, spełnia definicję budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane? Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie tego obiektu wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.)? Jeśli nie jest budynkiem, to czy spełnia definicję budowli zawartą w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane?

10)czy na działkach będących przedmiotem sprzedaży znajdują się budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki ze wskazaniem, na której dokładnie działce znajdują się poszczególne budowle.

11)czy utwardzony betonem plac magazynowo-składowy spełnia definicję budowli w świetle przepisów art. 3 ust. 3 ustawy Prawo budowlane?

12)czy na działkach będących przedmiotem sprzedaży znajdują się urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki ze wskazaniem, na której dokładnie działce znajdują się poszczególne urządzenia.

13)jeśli na działce/działkach znajdują się urządzenia budowlane, to należy wskazać, z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane;

14)czy poszczególne naniesienia budowlane (budynki/budowle lub ich części) położone na wszystkich działkach będących przedmiotem sprzedaży zostały przez dłużną Spółkę nabyte wraz z działkami, czy też przez nią wybudowane? Jeśli zostały wybudowane, to kiedy budowa poszczególnych budynków/budowli została zakończona. Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdujących się na działkach będących przedmiotem zbycia;

15)czy z tytułu nabycia/budowy każdego budynku/budowli dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny;

16)czy w odniesieniu do budynków/budowli lub ich części, doszło już do pierwszego zasiedlenia, tj. do pierwszego zajęcia budynku/budowli lub ich części (oddania do używania)? Jeżeli tak, to kiedy? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdujących się na działkach będących przedmiotem zbycia.

17)czy między pierwszym zasiedleniem (oddaniem do użytkowania) a dostawą budynku/budowli lub ich części mających być przedmiotem zbycia upłynie okres dłuższy niż 2 lata? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdujących się na działkach będących przedmiotem zbycia.

18)czy stwierdzenie zawarte we wniosku, cyt.: „Nie było wydatków na ulepszenie stanowiącej 30% wydatków początkowych” dotyczy wszystkich usytuowanych na ww. działkach budynków/budowli lub ich części i oznacza, że dłużna Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie lub przebudowę danego budynku/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia? Jeżeli dłużna Spółka ponosiła takie wydatki, to:

a)kiedy były one ponoszone?

b)czy po dokonaniu tych ulepszeń poszczególne budynki/budowle były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej ponoszącego wydatki oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?

c)czy dłużnej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdujących się na działkach będących przedmiotem zbycia.

19)jeżeli na działkach nr C i nr D na dzień ich sprzedaży nie będzie budynków/budowli, to czy do momentu planowanego zbycia tych działek wydana zostanie decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu? Informacji należy udzielić odrębnie dla działki nr C i nr D.

20)jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy jednoznacznie wskazać:

a)czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana działań?

b)czy działania te zostały udokumentowane?

c)czy po wezwaniu wspólnika dłużnej Spółki do udzielenia wyjaśnień z 29.08.2022 r. podjął Pan jeszcze działania w celu uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika?

d)czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

wskazał Pan, że nie posiada informacji, o których mowa w pytaniach zawartych w pkt 1-19 wezwania, bowiem likwidator dłużnej Spółki: B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w O. (NIP, REGON, KRS) nie udziela organowi egzekucyjnemu wyczerpujących i szczegółowych informacji dotyczących nieruchomości 1 i 2 oraz Spółki.

Dłużną Spółkę wzywano do udzielenia wyjaśnień: 29 sierpnia 2022 r. oraz 10 listopada 2022 r.; 6 czerwca 2023 r. podjęto również próbę dokonania ustaleń w miejscu siedziby Spółki.

Likwidator udziela jedynie niepełnych, cząstkowych odpowiedzi, (…).

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z 4 grudnia 2023 r. wskazał Pan, że na wezwanie dłużnej spółki B. Sp. z o.o. do udzielenia wyjaśnień z 29 sierpnia 2022 r. nie otrzymano żadnej odpowiedzi. Wezwanie ponowione zostało 10 listopada 2022 r., na które likwidator spółki udzielił 1 grudnia 2022 r. odpowiedzi:

-Spółka nie jest podatnikiem VAT,

-nieruchomości wprowadzone do działalności Spółki,

-nie przysługiwało odliczenie podatku VAT,

-nie było wydatków na ulepszenie stanowiącej 30% wydatkówpoczątkowych,

-budynek nie był wykorzystywany przez 5 lat do rozliczeńVAT,

-decyzja o obowiązku o podatku VAT należy do sprzedającego.

Nadto, 6 czerwca 2023 r. podjęto próbę dokonania ustaleń w miejscu siedziby Spółki – czynność bezskuteczna, nikogo nie zastano (sporządzono protokół z czynności).

16 czerwca 2023 r. likwidator przesłał kolejną odpowiedź:

„ - ad. 1 akt notarialny 2004 rok

 - ad. 12 budowli brak

 - ad. 14 brak urządzeń budowlanych

Nieruchomości te nie posiadają własnego dostępudo prądu, gazu, wody, kanalizacji oraz innych urządzeń. Co do reszty pytań nie posiadam tak szczegółowych informacji oraz nie jestem specjalistą od podatku VAT”.

W wyniku podjętych działań nie uzyskano od dłużnika innych, niezbędnych informacji, aby wyczerpująco odpowiedzieć na pytania zawarte we wspomnianym na wstępie wezwaniu do uzupełnienia braków.

Brak informacji jest wynikiem podjętych działań.

Podejmowane działania zostały udokumentowane w aktach sprawy.

Po wezwaniu do udzielenia wyjaśnień z 29 sierpnia 2022 r. podejmowano dalsze działania opisane jw.

Podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika.

Pytanie

Czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z 23 listopada 2023 r.)

Pana zdaniem, licytacyjna sprzedaż nieruchomości 1 oraz 2 w drodze egzekucji sądowej korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, bowiem spełnia warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towarów dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), w myśl którego:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów tej ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika.

Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym, komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według przepisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne przeciwko Dłużnikowi – z nieruchomości:

1.1, która składa się z działki oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków numerem A o powierzchni 0.0835 ha, zabudowanej pawilonem handlowym oraz budynkiem magazynowym. Nieruchomość została nabyta na podstawie Umowy sprzedaży i ustanowienia służebności gruntowej z 30 października 2001 r.

2.2, która składa się z trzech działek oznaczonych w operacie ewidencji gruntów i budynków numerami: B, C, D, o łącznej powierzchni 0.1981 ha. Nieruchomość została nabyta na podstawie Warunkowej umowy sprzedaży z 17 lutego 2004 r. oraz Umowy przeniesienia własności nieruchomości i ustanowienia hipoteki z 20 lutego 2004 r.

Działka nr B o powierzchni 458 m2 zabudowana jest wolnostojącym budynkiem magazynowym, z częściowo użytkowym poddaszem. Działka nr C o powierzchni 1161 m2 oraz działka nr D o powierzchni 363 m2 stanowią natomiast utwardzony betonem plac magazynowo-składowy – na działkach tych znajduje się wolnostojący budynek konstrukcji lekkiej w formie wiaty.

Ponadto, jak podano we wniosku, ww. nieruchomości są wprowadzone do działalności Spółki.

Na tle powyższego, Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a ustawy o podatku od towarów usług.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do sprzedaży licytacyjnej ww. nieruchomości, dłużnik będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gdyż nieruchomości były związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (stanowią składnik majątkowy prowadzonego przez dłużnika przedsiębiorstwa pod firmą B. Sp. z o.o. w likwidacji).

W konsekwencji, dostawa ww. nieruchomości w drodze licytacji komorniczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy przy tym zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, zawierających zwolnienie dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Przykładowo, pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku oddany zostanie on w najem, jak też w przypadku, gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej – w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku. Również w przypadku gdy nieruchomość jest wykorzystywana dla celów osobistych np. mieszkalnych również mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl bowiem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1)towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2)przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości i ruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogicznie opodatkowanie podatkiem VAT, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W okolicznościach analizowanej sprawy wskazać także należy na art. 43 ust. 21 ustawy, na podstawie którego:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów dokonana w trybie egzekucji jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu braku informacji od dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana przedmiotowych nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. W opisie sprawy brak jest bowiem informacji udzielonych odrębnie w odniesieniu do każdego budynku/budowli usytuowanych na poszczególnych działkach.

W odpowiedzi na pytania Organu zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku wskazał Pan, że nie posiada informacji, o których mowa w pkt 1-19 wezwania, bowiem jedyny wspólnik i zarazem likwidator dłużnej Spółki nie udziela organowi egzekucyjnemu wyczerpujących i szczegółowych informacji dotyczących nieruchomości 1 i 2 oraz Spółki. Dłużną Spółkę wzywano do udzielenia wyjaśnień: 29 sierpnia 2022 r. i 10 listopada 2022 r, a także 6 czerwca 2023 r. podjęto próbę dokonania ustaleń w miejscu siedziby Spółki.

Ponadto oświadczył Pan, że w wyniku podjętych działań nie uzyskano od dłużnika innych, niezbędnych informacji, aby wyczerpująco odpowiedzieć na pytania zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku. Brak informacji jest wynikiem podjętych działań, które zostały udokumentowane w aktach sprawy. Jak Pan wskazał, podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnienia do dostawy działek nr A, B, D i C.

Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana jako komornika nie była przedmiotem interpretacji.

Skoro dostawa naniesień znajdujących się na działkach nr A, B, D i C nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a i pkt 2 ustawy w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również dostawa gruntów, na których posadowione są budynki/budowle, nie będzie objęta zwolnieniem od podatku.

Tym samym, sprzedaż w trybie egzekucji działek nr A, B, D i C wraz z naniesieniami znajdującymi się na poszczególnych działkach nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży w trybie egzekucji nieruchomości zabudowanych będzie Pan zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towarów.

Wobec powyższego, Pana stanowisko należało ocenić jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Wydając tę interpretację oparto się w szczególności na informacji, że podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, a także że działania te zostały udokumentowane w aktach sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku (lub/oraz do jego uzupełnienia) nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, załączone przez Pana do uzupełnienia wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00