Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.645.2023.1.AWO

Czy zawierając umowę na świadczenie usług leczniczych na rzecz osób ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia, będzie Pan mógł opodatkować swoje dochody w formie karcie podatkowej?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 23 października2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wykonuje Pani zawód lekarza dentysty w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Świadczy Pani usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych osobiście korzystając z pomocy asystentki zatrudnionej na podstawie umowy o pracę.

W roku 2023, jak i w poprzednich latach podatkowych, wybrała Pani jako formę opodatkowania kartę podatkową. Rozważa Pani zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie finansowania z funduszy publicznych świadczeń medycznych w zakresie usług ortodontycznych.

Prowadzi Pani działalność we własnym gabinecie, w którym korzysta Pani ze sprzętów stanowiących Pani własność. Obecnie prowadzi Pani i będzie Pani prowadzić - dla celów wskazanej umowy - dokumentację medyczną pacjentów. Ponadto, wskazuje Pani, że nie świadczy Pani usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawarta między świadczeniodawcą - Panią - a Narodowym Funduszem Zdrowia na podstawie art. 132 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W przypadku zawarcia wskazanej umowy, będzie Pani świadczyła usługi w swoim gabinecie, w oparciu o swoją dokumentację medyczną, własną aparaturę medyczną, chroniona jest Pani ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej.

Będzie Pani świadczyła pełną usługę na rzecz osób fizycznych skierowanych na leczenie specjalistyczne przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Z tytułu tego świadczenia medycznego nastąpi refinansowanie kosztów leczenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Pytanie

Czy zawierając umowę na świadczenie usług leczniczych na rzecz osób ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia, będzie Pani mogła opodatkować swoje dochody w formie karty podatkowej?

Pani stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała Pani, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U., nr 144, poz. 930 ze zm.) [powinno być: t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm. - przypis organu], osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek w formie karty.

Podała Pani, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 wskazanej ustawy, kartę mogą płacić podatnicy prowadzący działalność, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia. Podkreśliła Pani też, że warunkiem jest, aby działalność ta nie była wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, ani na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zauważyła Pani, że usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego wymienione są w części VIII poz. 1 tabeli - gdzie ustalono dodatkowy warunek, że usługi te mogą być świadczone również przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionych we wniosku informacji, twierdzi Pani, że skorzystanie z możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w cytowanym uprzednio art. 25 ust. 1 ustawy, jak również warunku nieświadczenia przedmiotowych usług na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, co - w Pani ocenie - wynika bezpośrednio z treści art. 4 ust. 1 pkt 11 wyżej wskazanej ustawy.

Wskazała Pani, że będzie Pani świadczyła usługi medyczne bezpośrednio na rzecz osób fizycznych w ramach swojej działalności gospodarczej na bazie własnego gabinetu z wykorzystaniem posiadanych urządzeń medycznych. Podkreśliła Pani, że otrzyma Pani jedynie finansowanie ze środków publicznych w zakresie świadczenia usług objętych umową zawartą z Narodowym Funduszem Zdrowotnym.

Reasumując, uważa Pani, że świadcząc usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego na rzecz osób fizycznych, z wyłączeniem ich świadczenia na rzecz osób prawnych, w części finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, spełnia Pani warunki wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy, zatem - w Pani opinii - może Pani skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Z uwagi na powyższe twierdzi Pani, że Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.):

Z dniem 1 stycznia 2022 r. podatnicy tracą prawo do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym.

Natomiast, na podstawie art. 65 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Wnioski o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym, uwzględnione w decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej za 2021 r. zachowują moc po wejściu w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 1, art. 36 i art. 40 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Stosownie do treści art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Artykuł 25 ust. 1 omawianej ustawy przesądza natomiast, że:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu,

2. (uchylony)

3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 tej ustawy:

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:

wykonuje Pani zawód lekarza dentysty w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej,

świadczy Pani usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych osobiście korzystając z pomocy asystentki zatrudnionej na podstawie umowy o pracę,

rozważa Pani zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie finansowania z funduszy publicznych świadczeń medycznych w zakresie usług ortodontycznych,

będzie Pani świadczyła pełną usługę na rzecz osób fizycznych skierowanych na leczenie specjalistyczne przez Narodowy Fundusz Zdrowia,

nie świadczy Pani usług na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W opisanym przez Panią przypadku najistotniejsze jest jednak to, że:

usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego świadczone przez lekarzy dentystów sklasyfikowane zostały w części VIII załącznika numer 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pozycja numer 1),

na podstawie punktów 1 i 3 objaśnień do tego załącznika:

Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.

Stawki nie dotyczą działalności wykonywanej na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Panią okoliczności, stwierdzam więc, że jeśli świadczenia medyczne w zakresie usług ortodontycznych będzie realizowała Pani w ramach praktyki lekarza dentysty i (jednocześnie) będzie Pani spełniała wszystkie wskazane w treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne warunki, to zawarcie przez Panią wskazanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, nie pozbawi Pani możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnegoobowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazuję, że:

zadane pytanie zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną (określa ono zakres żądania Wnioskodawcy). Rozstrzygnięcie to dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Panią przedmiotu wniosku - zakresu Pani pytania,

dokonując interpretacji indywidualnej przedstawiam - jako organ upoważniony - jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuję jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie mogę bowiem prowadzić postępowania/podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania (postępowania kontrolnego, czy podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00