Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.529.2023.1.DP

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach w związku z organizacją targów branżowych w ramach działalności statutowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2023 r. wpłynął Państwa  wniosek z  17 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach w związku z organizacją targów branżowych w ramach działalności statutowej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka jest (...)

Zadaniem (...).

(...)

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowana do podatku VAT od dnia 23 maja 2005 r. Spółka oprócz celów gospodarczych – między innymi: (...) oraz do dostępu konsumentów do jasnych i obszernych informacji, przyczynianie się do wyeliminowania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych (...), poprawienie warunków wprowadzania do obrotu produktów (...), poprawienie zyskowności, stabilizowanie rynków.

Spółka wzięła udział w kompleksowej organizacji (...) stoiska (...) targach branżowych w C., które odbyły się w dniach (…).Targi te były wystawą związaną (...). Impreza skupia ponad 26 tysięcy kupujących, dostawców, ludzi mediów i innych związanych z branżą. W targach bierze udział co roku (...) krajów wystawców, oraz kupujących z (...) krajów. Od linii lotniczych poprzez bary, armię, szpitale, supermarkety, szkoły, restauracje, hotele, resorty wakacyjne po indywidualnych rzemieślników i producentów. W poprzedniej edycji uczestniczyło prawie 2.000 producentów, 1700 firm , dostawców, mediów i innych specjalistów tej branży - z ponad 150 krajów, podczas gdy 27.000 osób odwiedzało stoiska, prowadziło rozmowy biznesowe i dyskutowało o możliwościach rozwoju rynku (...).

Spółka pozyskała środki z dofinansowania (...) i współfinansowała polską strefę wystawienniczą na największych targach branżowych (…). Była to wspólna inicjatywa (...), pod patronatem Ministra (...) w następstwie Ministerstwa (...), dzięki której kilkudziesięciu polskich producentów produktów (...) miało możliwość zaprezentować swoje produkty w przestrzeni wystawienniczej Targów. Spółka była organizatorem działań związanych z tym projektem – zlecała realizację całości usługi (nie świadczyła bezpośrednio usług). Usługi nie były przedmiotem dalszej odsprzedaży.

Spółka nie wystawiała faktur z tytułu organizacji strefy wystawienniczej. Współbeneficjentami działania było Stowarzyszenie i firmy w nim zrzeszone. W polskiej strefie wystawienniczej wzięły udział podmioty będące członkami Stowarzyszenia – wszystkie firmy mające siedzibę w Polsce i prowadzące tu działalność gospodarczą.

W ramach działania spółka zleciła podwykonawstwo – zewnętrznej firmie, będącej czynnym podatnikiem podatku VAT, mającym siedzibę działalności w Polsce, która w ramach zawartej z nią umowy wynajęła powierzchnię wystawienniczą, zrealizowała zabudowę targową, zapewniła obsługę techniczną strefy wystawienniczej, usługi związane z obsługą strefy (obsługa administracyjna, hostessy, kucharze), przeprowadziła działania marketingowo-reklamowe w strefie wystawienniczej, wynajęła powierzchnię targową (na stoiska firmowe), zapewniła dostarczenie do niej mediów (prąd, woda) oraz zorganizowała polskie stoisko (pawilon) dla 20 podmiotów z branży (jednym z nich był pawilon Spółki). Firma zewnętrzna w ramach organizacji: zaprojektowała i wykonała zabudowę stoisk, wynajęła odpowiedni sprzęt chłodniczy, wyposażenie stoisk, meble, monitory, sprzęt gastronomiczny i służący ekspozycji produktów, zorganizowała degustację produktów wystawców i pokazy kulinarne. Firma zewnętrzna zapewniła catering na cały okres trwania targów – składający się z potraw (...), napojów ciepłych i zimnych, zapewniła obsługę stoisk (hostessy) ich dojazd, zakwaterowanie, wyżywienie, zapewniła również transport sprzętu i produktów służącym celom wystawowym, karty parkingowe i wejściówki na targi dla wystawców, wykonała materiały promocyjne dla polskiego pawilonu, wykonała aplikację internetową związaną z udziałem polskich firm na targach. W ramach działania wykonawca miał zapewnić uczestnikom (pracownikom firm obsługującym poszczególne boksy firmowe w strefie) polskiej strefy wystawienniczej darmowy wstęp na targi, oraz karty parkingowe umożliwiające wjazd ich pojazdom na tereny obszaru targowego – co zostało zrealizowane. Intencją nabycia przez spółkę usługę od firmy zewnętrznej w ramach realizacji umowy była profesjonalna realizacja całości działań.

Za całość zleconych prac firma zewnętrzna zarejestrowana na potrzeby VAT w Polsce mająca siedzibę działalności w Polsce wystawiła spółce fakturę z zawartą w niej polską stawką podatku VAT.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą i nieodpłatną działalność statutową.

Spółka w ramach działalności statutowej realizuje swoje działania na rzecz polskich (...). Do jego zadań uznanych organizacji producentów (...) należy (zgodnie z przepisami) między innymi:

  • promowanie rentownej i zrównoważonej działalności (...) swoich członków w pełnej zgodności z polityką ochrony, określoną w szczególności w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013 i w przepisach dotyczących środowiska, przy przestrzeganiu polityki społecznej, a w przypadku gdy zainteresowane państwo członkowskie tak postanowi, uczestniczenie w zarządzaniu żywymi zasobami morza;
  • unikanie i ograniczenie w jak największym stopniu przypadkowych (...) i, w razie konieczności, jak najlepsze wykorzystanie takich (...) bez tworzenia rynku dla (...), które są poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
  • przyczynianie się do identyfikowalności produktów (...) oraz do dostępu konsumentów do jasnych i obszernych informacji;
  • poprawienie warunków wprowadzania do obrotu produktów (...) wyprodukowanych przez swoich członków;
  • poprawienie zyskowności;
  • stabilizowanie rynków.

Działania promujące polskie produkty na największych targach branżowych służą realizacji tych celów. Świadczy o tym choćby otrzymanie dofinansowania na te działania, którego warunkiem otrzymania była realizacja celu: (…) w wyniku realizacji planowanej operacji.

Organizacja targów służyła promowaniu polskich (...). Korzyści z tego przedsięwzięcia odnieśli wszyscy wystawcy z Polski. Spółka sfinansowała przedmiotowy projekt ze środków unijnych, wobec czego wystąpiła z wnioskiem o płatność w ramach wspierania zrównoważonego rozwoju sektora (...)z udziałem Europejskiego Funduszu (...) w oparciu o ustawę z dnia 10 lipca 2015 r., o wspieraniu zrównoważonego sektora (...) z udziałem Europejskiego Funduszu (...)

Spółka w ramach działania nie realizowała żadnych usług wobec innych podmiotów. Zadaniem spółki było zorganizowanie polskiej strefy informacyjno-wystawienniczej na targach (…) oraz otrzymanie pomocy finansowej (dofinansowania) na jej realizację. W strefie tej z jednej strony były prezentowane potencjalnym odbiorcom wyroby polskich firm (uczestników), z drugiej, była miejscem spotkania przedstawicieli polskich wystawców z potencjalnymi odbiorcami ich produktów.

Spółka wystąpiła o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego „...” w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, w zakresie działania 5.3 „Środki dotyczące obrotu”, o którym mowa w art. 68 rozporządzenia nr (...). Spółka zawarła w tej sprawie porozumienie ze Stowarzyszeniem oraz Ministerstwem (...), na mocy którego spółka przy wsparciu pozostałych podmiotów zobowiązała się do:

1)przygotowania wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego „(...)” na lata 2014-2020 (...),

2)w przypadku dostępności środków finansowych złożenia wniosku o dofinansowanie, o którym mowa w pkt 1 do instytucji pośredniczącej – (...)

3)zawarcia umowy o dofinansowanie – w przypadku przyznania dofinansowania,

4)realizacja i rozliczenie umowy o dofinansowanie zgodnie z umową o dofinansowanie,

5)przechowanie niezbędnej dokumentacji zgodnie z umową o dofinansowanie.

Wszystkie powyższe działania służyć miały jak najlepszej promocji na rynku międzynarodowym polskich produktów (...) oraz polskich firm działających w tej branży. Działania miały także kreować pozytywny wizerunek krajowych produktów (...) na rynku krajowym (pośrednio) i międzynarodowym (bezpośrednio). Przeprowadzona pozytywna kreacja polskich produktów (...) miała wpłynąć na zmniejszenie ujemnego salda w międzynarodowej wymianie handlowej i zwiększenie potencjału produktów z rodzimego polskiego surowca. Wszystko to miało wpłynąć pozytywnie na rentowność i wyniki finansowe całej branży.

Pytanie

Czy Spółka mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach w związku z organizacją wyżej wymienionych targów w ramach działalności statutowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Kompleksowa organizacja polskiego (narodowego) stoiska na targach branżowych w C. i D. została wykonana w ramach wspierania zrównoważonego rozwoju sektora (...) z udziałem Europejskiego Funduszu (...). Zadanie to zleca i zawiera umowę ze Spółką Agencja (...). Została ona wyznaczona przez Rząd RP do pełnienia roli akredytowanej agencji płatniczej. Według wnioskodawcy w zakresie realizacji tego projektu Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2a ustawy określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Jednakże w przypadku przedstawionym przez Spółkę nie ma zastosowania powołany wyżej przepis, ponieważ Spółka ma możliwość odrębnego przypisania towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przytoczonego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas jeśli zostaną określone warunki tj. odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabyte towary i usługi służą działalności opodatkowanej.

Udział w kompleksowej organizacji polskiego stoiska dla różnych przedstawicieli polskich firm związanych z branżą (...) zdaniem spółki nie służyły działalności opodatkowanej spółce. Nabyte towary i usługi do zorganizowania targów były, w ocenie Wnioskodawcy, wykorzystane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Przedsięwzięcie, które Spółka podjęła, jest – w uznaniu Spółki –działaniami statusowymi realizowanym zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr (...) z dnia (...) r. w sprawie wspólnej organizacji rynków (...), zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr (...) i (WE) nr (...) oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr (...) oraz ustawy (...), którego beneficjentami byli wszyscy polscy wystawcy, a zatem w myśl wyżej wymienionych przepisów Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach działalności gospodarczej.

Spółka ma możliwość przyporządkowania nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. W związku z tym nie będzie mieć zastosowanie art. 86 ust 2a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., [zgodnie z którym] w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Usługą zasadniczą było wykonanie usługi związanej z targami. Na usługę tą składało się szereg usług, w tym, realizacja zabudowy targowej, obsługa techniczna strefy wystawienniczej, usługi związane z obsługą strefy (obsługa administracyjna, hostessy, kucharze), działania marketingowo-reklamowe w strefie wystawienniczej. Wymienione usługi pomocnicze służyły lepszemu wykonaniu usługi związanej z targami poza terenem Polski i pojedynczo nie stanowiły celu samego w sobie.

W przypadku zakupu kompleksowej usługi obejmującej organizację targów poza terytorium Polski należało ustalić miejsce świadczenie usług dla określenia w którym kraju powstał obowiązek podatkowy VAT. W tym przypadku zastosowanie znajdzie zasada ogólna dotycząca ustalania miejsca świadczenia usług uregulowana w art. 28b ustawy o VAT. W świetle przepisu 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Usługa związana z targami, polegająca na wynajmie powierzchni wystawienniczej wraz z usługami towarzyszącymi nie jest wymieniona w wyjątkach od zasady ogólnej, a zatem miejscem ich świadczenia, a zarazem opodatkowania jest terytorium państwa, gdzie usługobiorca posiada siedzibę.

Import usług ma miejsce wówczas, gdy podatnik posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski nabywa usługi od podatnika nie posiadającego siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Jeśli zaś usługobiorca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Dla uznania świadczenia usług za import usług muszą być spełnione określone warunki:

  • miejscem świadczenia usługi jest terytorium kraju (Polski);
  • usługodawca i usługobiorca są określeni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem zawartym w art. 17 ust. 1a ustawy, który stanowi, że import usług wystąpi również wtedy, gdy świadczący usługę nie posiada na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, ale posiada stałe miejsce prowadzenia działalności (lub inne miejsce), które jednak nie uczestniczy w tej transakcji;
  • usługodawca nie rozlicza podatku należnego.

W związku z tym, że nie są spełnione przesłanki w art. 17 ustęp 1 punkt 4 ustawy o VAT, to jest wymóg aby usługodawcą był podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, świadczenie usług organizacji targów przez polską firmę zewnętrzną, czynnego podatnika VAT zarejestrowanego w Polsce posiadającego siedzibę działalności w Polsce na rzecz polskiej firmy (spółki) również czynnego podatnika czynnego VAT, posiadającego siedzibę w Polsce to nie mamy do czynienia z importem usług. Zatem wykonana złożona, kompleksowa usługa organizacji targów w C. i w D. jest traktowana jakby została wykonana w całości na terytorium Polski i zastosowanie mają krajowe przepisy podatkowe. Firma zewnętrzna w tej sytuacji prawidłowo postąpiła wystawiając spółce fakturę z naliczonym polskim podatkiem VAT.

Analiza obowiązujących przepisów prawa na tle przedstawionego zdarzenia pozwala stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - środki pieniężne, jakie otrzymała Spółka od Agencji, stanowią dofinansowanie do realizowanego w ramach nieodpłatnej działalności statutowej projektu mającego na celu zorganizowanie ogólnonarodowego stoiska na targach w C. i D., gdzie oprócz wnioskodawcy wystawiały się inne podmioty oraz organy władzy publicznej, związane były ze sferą działalności niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem obok działalności gospodarczej Spółka wykonując powyższe zadanie prowadziła działalność inną niż gospodarcza. W konsekwencji, wobec możliwości bezpośredniego przyporządkowania towarów i usług do ww. działalności, Spółka nie była zobowiązana do zastosowania proporcji, o której mowa wart. 86 ust. 2a powołanej ustawy. Z uwagi na fakt, że otrzymane dofinansowanie nie było związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą, podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji ww. projektu nie podlegał odliczeniu z uwagi na brak zaistnienia związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym Spółka nie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach w związku z organizacją wyżej wymienionych targów w ramach działalności gospodarczej, a tym samym przy realizacji i rozliczeniu tego zadania wydatki udokumentowane fakturami otrzymanymi od podatników VAT czynnych stanowiły w kwocie brutto wydatek kwalifikowalny.

Spółka jest w posiadaniu podobnej interpretacji nr 0115-KDIT1-2.4012.589.2017.1.AD z dnia 10 października 2017 r. o którą wystąpiła do Krajowej Informacji Skarbowej. W świetle wówczas obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki uznano za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wskazano już wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Jak bowiem Państwo wskazali, są Państwo organizacją producencką, prowadzącą działalność gospodarczą oraz działalność statutową, w ramach której realizują Państwo cele takie jak: promowanie rentownej i zrównoważonej działalności (...), przyczynianie się do identyfikowalności produktów (...) oraz do dostępu konsumentów do jasnych i obszernych informacji, przyczynianie się do wyeliminowania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych (...), poprawienie warunków wprowadzania do obrotu produktów (...), poprawienie zyskowności, stabilizowanie rynków.

W związku z organizacją polskiej strefy wystawienniczej na targach branżowych w C. i D. występowali Państwo w roli organizatora działań związanych z tym projektem. Zlecili Państwo realizację całości usługi firmie zewnętrznej, tj. zakupili określone w umowie usługi, ale nie były one przedmiotem dalszej odsprzedaży. Nie realizowali Państwo żadnych usług wobec innych podmiotów.

Wszystkie powyższe działania służyć miały jak najlepszej promocji na rynku międzynarodowym polskich produktów (...) oraz polskich firm działających w tej branży. Działania miały także kreować pozytywny wizerunek krajowych (...) na rynku krajowym (pośrednio) i międzynarodowym (bezpośrednio). Przeprowadzona pozytywna kreacja polskich produktów miała wpłynąć na zmniejszenie ujemnego salda w międzynarodowej wymianie handlowej i zwiększenie potencjału produktów z rodzimego polskiego surowca. Wszystko to miało wpłynąć pozytywnie na rentowność i wyniki finansowe całej branży.

A zatem towary i usługi zakupione w związku z organizacją ww. targów nie miały związku z transakcjami opodatkowanymi, gdyż nie realizowali Państwo żadnych usług wobec innych podmiotów, a organizacja udziału w targach służyła promowaniu polskich produktów (...). Zakupione w ramach ww. projektu towary i usługi służyły działalności statutowej na rzecz całej branży.

Nie mają więc Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z organizacją wyżej wymienionych targów w ramach działalności statutowej.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00