Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.520.2023.1.END

Czy nowo utworzona PGK jako nowy podatnik podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP i będzie mogła skorzystać z kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

 1. Nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2) w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, jako nowy podatnik, będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP,

 2. Nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2), jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, w PDOP bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP. Spółka należy do grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”) prowadzącej działalność obejmującą m.in sprzedaż detaliczną (…) i akcesoriów. Aktualnie, Wnioskodawca, wraz z inną spółką prawa handlowego należącą do Grupy tworzy Podatkową Grupę Kapitałową, o której mowa w art. 1a ustawy o PDOP. Umowa dotychczasowej PGK kończy się z końcem (…) r. Dla potrzeb wniosku, Wnioskodawca wskazuję, że do definicji Podatkowej Grupy Kapitałowej zamiennie będzie stosowany skrót „PGK”.

W związku z kończącą się umową obecnej Podatkowej Grupy Kapitałowej, Spółka rozważa założenie Podatkowej Grupy Kapitałowej (dalej: „PGK 2”), w skład której wejdą również inne podmioty z Grupy niż dotychczas ją tworzące. Grupa na ten moment nie podjęła jeszcze decyzji jakie Spółki z Grupy będą tworzyć PGK 2. Powstanie PGK 2, którą będą tworzyć inne podmioty z Grupy, jest motywowane rozwojem Grupy, jak również chęcią dostosowania obecnej struktury grupy do bieżących potrzeb biznesowych na rynku sprzedaży detalicznej.

W ramach planowanej umowy o utworzeniu PGK 2, Wnioskodawca obejmie funkcję spółki dominującej w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o PDOP. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że zarówno Spółka, jak i inne podmioty z Grupy, które wejdą w skład PGK 2 spełnią warunki dotyczące powstania podatkowej grupy kapitałowej, jak również utrzymania jej statusu, zgodnie z art. 1a ust. 2 ustawy o PDOP. Wnioskodawca planuje utworzenie PGK 2 na okres co najmniej 3 lat podatkowych. Rokiem podatkowym PGK 2 będzie okres kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych trwający od 1 lutego do ostatniego dnia stycznia następnego roku.

Tym samym, spółki, które utworzą PGK 2 spełnią następujące warunki:

- w ramach zawartej umowy o utworzeniu PGK 2, Wnioskodawca obejmie funkcję spółki dominującej w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o PDOP. Wnioskodawca zawrze umowę ze spółkami zależnymi, będącymi krajowymi spółkami kapitałowymi (spółkami akcyjnymi lub spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością), w których będzie posiadać nie mniej niż 75% udziałów w ich kapitale zakładowym (art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o PDOP);

- oraz pozostałe podmioty wchodzące w skład PGK 2, jako spółki zależne spełnią wymagania dotyczące powstania Podatkowej Grupy Kapitałowej, jak również utrzymania jej statusu, zgodnie z art. 1a ust. 1 i 2 ustawy o PDOP, tj.:

a. w skład PGK 2 będą wchodzić co najmniej dwie spółki prawa handlowego posiadające osobowość prawną pozostające w związkach kapitałowych,

b. przeciętny kapitał zakładowy przypadający na każdą ze spółek należących do PGK będzie nie niższy niż 250.000 zł,

c. spółka dominująca będzie w bezpośrednim posiadaniu przynajmniej 75% udziałów w kapitale zakładowym każdej ze spółek zależnych wchodzących w skład PGK 2,

d. spółki tworzące PGK 2 nie posiadają zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa,

e. umowa o utworzeniu PGK 2 zostanie zawarta na okres co najmniej 3 lat podatkowych,

 f. spółki tworzące PGK 2 nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o PDOP ani ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw,

 g. w przypadku dokonania transakcji kontrolowanej w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt 6 z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, niewchodzącymi w skład PGK, spółki nie będą ustalały lub narzucały warunków różniących się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 1a ust. 3a ustawy o PDOP, Wnioskodawca jako spółka dominująca będzie reprezentować Podatkową Grupę Kapitałową w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PDOP oraz z przepisów Ordynacji podatkowej, jak również zgodnie z art. 1a ust. 7 ustawy o PDOP, podatek dochodowy oraz zaliczki na ten podatek będą obliczane, pobierane i wpłacane przez spółkę dominującą.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1a Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca jako spółka, która będzie reprezentować PGK 2 wskazuje, że regulacje w art. 14k i art. 14m będą miały zastosowanie odpowiednio w przypadku zastosowania się przez podatkową grupę kapitałową w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem grupy, na wniosek spółki planującej utworzenie tej grupy, w zakresie działalności tej podatkowej grupy kapitałowej. Odnosząc powyższe do zaprezentowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie spółką planującą utworzenie PGK 2 jest Wnioskodawca, z uwagi na fakt, iż w planowanej PGK 2 będzie pełnić funkcję spółki dominującej, o której mowa w art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o PDOP.

Dlatego też, z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego występuje Spółka (Wnioskodawca), która ma interes w ustaleniu i zagwarantowaniu prawidłowego sposobu ustalenia oraz odprowadzenia podatku dochodowego w ramach PGK 2, jako posiadająca status zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 w zw. z art. 14n § 1 pkt 1a ustawy - Ordynacja Podatkowa wnosi o potwierdzenie czy prawidłowo interpretuje przepisy prawa podatkowego, do których stosowania będzie zobowiązany po zarejestrowaniu przez organ podatkowy umowy o utworzeniu PGK 2.

Pytania

 1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2) w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, jako nowy podatnik, będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP?

 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2), jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

 1. nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2) w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, jako nowy podatnik, będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP.

 2. nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2), jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o PDOP podatnicy, którzy w danym roku:

a) ponieśli stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

b) osiągnęli udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%,

- są zobowiązani do zapłaty podatku minimalnego podatku dochodowego (dalej: „Minimalny podatek dochodowy”).

Zgodnie z ustawą o PDOP Minimalny podatek dochodowy od osób prawnych skierowany jest do spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1, tj. mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a także podatkowych grup kapitałowych. PGK w tym przypadku jest odrębnym podmiotem przedmiotowej normy prawa w ujęciu podmiotowym. Pozostaje to konsekwencją posiadania przez PGK odrębnej podmiotowości prawno-podatkowej na gruncie podatku CIT w związku z zarejestrowaniem tejże grupy jako podatnika CIT.

Jak stanowi art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP, przepisu art. 24ca ust. 1 konstytuującego obowiązek zapłaty Minimalnego podatku dochodowego nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o PDOP, „podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego, mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej podatkowymi grupami kapitałowymi”. Z kolei art. 1a ust. 2 ustawy o PDOP przyznaje PGK status podatnika, pod warunkiem spełnienia określonych w cytowanym przepisie kryteriów. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego kryteria wymienione w art. 1a ust. 2 ustawy o PDOP zostaną spełnione przez Spółkę jak i inne podmioty z Grupy.

Celem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest ustalenie, czy PGK 2, którą planuje założyć Spółka będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP, a zatem, czy w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących po tym roku, jako nowy podatnik, nie będzie podlegać regulacjom zawartym w art. 24ca ust. 1 ustawy o PDOP, konstytuującym obowiązek zapłaty Minimalnego podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, nowo powstała PGK 2 powinna zostać uznana za podatnika rozpoczynającego działalność, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP. Na wstępie należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o PDOP, PGK jest odrębnym podatnikiem na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Mając na uwadze, że PGK 2 w układzie zaprezentowanym przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie funkcjonowała dotychczas w obrocie prawnym, należy uznać, że utworzenie PGK 2, będzie prowadzić do powstania nowego podatnika.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nowo powstała PGK 2 będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP i w związku z tym, w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących po tym roku, jako nowy podatnik, nie będzie podlegać regulacjom zawartym w art. 24ca ust. 1 ustawy o PDOP, konstytuującym obowiązek zapłaty Minimalnego podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, kluczową kwestią będącą przedmiotem wniosku, jest zdefiniowanie pojęcia „rozpoczęcia działalności”. Mając na uwadze, iż niniejszy termin nie został zdefiniowany w ustawie o PDOP, brak jest również definicji legalnej, to dla potrzeb dokonania wykładni tego przepisu, kluczowe jest odwołanie się do orzecznictwa sądów administracyjnych, jak również stanowiska organów podatkowych prezentowanego na gruncie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanych w innych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych.

Zgodnie z podejściem prezentowanym przez sądy administracyjne oraz organy podatkowe, datę rozpoczęcia działalności należy utożsamiać z powstaniem podatnika na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 2 sierpnia 2017 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”),

sygn.: 0111-KDIB1-3.4010.137.2017.2.MST organ podatkowy, wskazał, że:

„[...] w ocenie tut. Organu, dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika, tj. zawarcia umowy spółki z o.o. Zawarcie tej umowy powoduje bowiem powstanie spółki z o.o. w organizacji, która posiada podmiotowość prawną i może być podmiotem stosunków prawnych.”

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane także w ramach następujących interpretacji indywidualnych:

- z dnia 7 czerwca 2013 r., sygn.: IPPB5/423-300/13-2/MW,

- z dnia 13 kwietnia 2015 r., sygn.: IBPBI/1/4510-7/15/KB.

Z kolei, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 29 czerwca 2021 r., sygn.: I SA/Gd 1200/20 stwierdził, że: „[...] pod pojęciem momentu „rozpoczęcia działalności”, w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, należy rozumieć dzień, w którym dochodzi do zawarcia umowy spółki. Z tą bowiem chwilą z powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji (art. 161 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych), stając się jednocześnie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.).”

Prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona również przez Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z dnia 6 września 2013 r., sygn. II FSK 2416/11 stwierdzono: „Pomimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzowała w 2001 r., co należy przyjąć za dzień rozpoczęcia działalności, to jednak niewątpliwie w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego słusznie przyjęły organy, że pod pojęciem momentu „rozpoczęcia działalności” należy rozumieć dzień, w którym skarżący uzyskał osobowość prawną (dzień wpisu do KRS-u). Z tym dniem bowiem, tj. 12 czerwca 2001 r., stosownie do treści art. 7 § 1 O.p., skarżący został podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem skarżący uzyskał podmiotowość nie tylko w sferze prawa cywilnego, czy gospodarczego, ale również w zakresie stosunków prawno-podatkowych.”

Prawidłowość stanowiska zgodnie, z którym nowo utworzona PGK jest podatnikiem rozpoczynającym działalność, w rezultacie jest uprawniona do skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP została także potwierdzona przez Dyrektora KIS w ramach Interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2022 r. sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.187.2022.1.AW wydanej na gruncie stanu faktycznego podobnego do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zaprezentowanego przez Spółkę. W przywołanej Interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS stwierdził, iż: „Podatkowa grupa kapitałowa staje się podatnikiem w momencie jej utworzenia zgodnie z zasadami określonymi w art. 1a ustawy o CIT. Zatem dla celów rozliczeń w podatku dochodowym, jako podatnik, rozpoczyna działalność w roku utworzenia. [...] Uwzględniając powyższe, w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku podatkowa grupa kapitałowa zostanie objęta wyłączeniem z obowiązku opłacania minimalnego podatku dochodowego. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.”

W ocenie Wnioskodawcy, należy również uwzględnić, iż w odniesieniu do PGK 2 nie znajdzie zastosowania wyłączenie zawarte w art. 24ca ust. 16 ustawy o PDOP, które stanowi, że przepisu ust. 14 pkt 1 o którym mowa powyżej, nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a, tj.:

 1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

 2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

 3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

 4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

W ocenie Wnioskodawcy stworzenie PGK 2 nie stanowi czynności restrukturyzacyjnych, o których mowa w powyższym przepisie, wobec czego wyłączenie wskazane w art. 24ca ust. 16 ustawy o PDOP nie znajdzie zastosowania w stosunku do Spółki.

Niniejsze stanowisko zostało potwierdzone w ramach cytowanej wcześniej Interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2022 r. wydanej przez Dyrektora KIS,

sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.187.2022.1.AW w ramach której stwierdzono, iż.:

„Podatkowa Grupa Kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Z chwilą zarejestrowania PGK staje się odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą.”

Mając na uwadze przytoczoną wyżej argumentację, w ocenie Wnioskodawcy, PGK 2 będzie posiadać status podatnika rozpoczynającego działalność, w związku z czym będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o PDOP i tym samym, w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących po tym roku, jako nowy podatnik, nie będzie podlegać regulacjom zawartym w art. 24ca ust. 1 ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Jak zostało wskazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o PDOP, „podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego, mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej podatkowymi grupami kapitałowymi”. Z kolei art. 1a ust. 2 ustawy o PDOP przyznaje PGK status podatnika, pod warunkiem spełnienia określonych w cytowanym przepisie kryteriów. Zgodnie z zaprezentowanym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, powyższe kryteria wymienione w art. 1a ust. 2 ustawy o PDOP zostaną spełnione przez Spółkę jak i inne podmioty z Grupy.

Stosownie do art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP, podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. W świetle przytoczonego przepisu, przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Zgodnie z art. 25 ust. 1d ustawy o PDOP, w związku z art. 16k ust. 11 przepisu art. 25 ust. 1 b, pozwalającego na wpłacanie zaliczek kwartalnych, nie stosuje się do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo

b) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo

c) przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest ustalenie, czy nowo powstała Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2), jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP.

Biorąc pod uwagę brzmienie powyższych przepisów, w ocenie Wnioskodawcy, nowo powstała Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2) powinna zostać uznana za podatnika rozpoczynającego działalność, o którym mowa w art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP i tym samym, jako nowy podatnik, będzie uprawniona do wpłacania zaliczek kwartalnych na podatek dochodowy od osób prawnych.

Jednocześnie, Wnioskodawca zwraca uwagę, że w jego ocenie, powstanie Podatkowej Grupy Podatkowej (PGK 2) nie będzie stanowić czynności restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 16k ust. 11 ustawy o PDOP, w związku z czym PGK 2 nie znajdzie się w katalogu podatników, którym zgodnie z art. 25 ust. 1d ustawy o PDOP, nie przysługuje uprawnienie do wyboru, w pierwszym roku podatkowym swojej działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Zgodnie z podejściem organów podatkowych, utworzenie PGK konstytuuje nowego podatnika na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, co powinno być utożsamiane na gruncie ustawy o PDOP z podmiotem rozpoczynającym działalność gospodarczą - co uprawnia do wpłacania kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

Potwierdzeniem zaprezentowanego powyżej stanowiska jest Indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego z dnia 13 lutego 2023 r. wydana przez Dyrektora KIS sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.41.2023.1.AK, w której Dyrektor KIS uznał za prawidłowe następujące stanowisko wnioskodawcy: „Zdaniem Wnioskodawcy PGK jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych w pierwszym roku podatkowym, tj. w kalendarzowym roku 2023, powinna być uznana za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą w świetle ustawy o CIT, a w konsekwencji będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.”

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone w ramach następujących interpretacji indywidualnych:

- z dnia 28 lutego 2022 r., sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.708.2021.1.BD,

- z dnia 21 stycznia 2020 r., sygn.: 0114-KDIP2-1.4010.493.2019.1.MR.

W tym zakresie należy wskazać, że powstanie PGK 2 w drodze konstytutywnej decyzji właściwego organu podatkowego i nabycie przez PGK 2 statusu podatnika w myśl art. 1a ust. 1 ustawy o PDOP, powinno być identyfikowane z momentem rejestracji umowy o utworzeniu PGK w drodze decyzji, który będzie również dniem rozpoczęcia działalności. Biorąc pod uwagę stanowisko organów podatkowych, wyrażone na gruncie przytoczonych Interpretacji indywidualnych, PGK 2 będzie podatnikiem rozpoczynającym działalność, o którym mowa w art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że PGK 2, jako nowy podatnik rozpoczynający działalność, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym swojej działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Kwestie dotyczące podatkowej grupy kapitałowej reguluje art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej „podatkowymi grupami kapitałowymi”.

Wymogi jakie musi spełniać podatkowa grupa kapitałowa, aby posiadać status podatnika na gruncie ustawy o CIT zostały określone w art. 1a ust. 2, 2a, 2b ustawy o CIT.

Stosownie do art. 1a ust. 3a ustawy o CIT:

Spółka dominująca reprezentuje podatkową grupę kapitałową w zakresie obowiązków wynikających z ustawy oraz z przepisów Ordynacji podatkowej.

W myśl art. 1a ust. 4 ustawy o CIT:

Umowa podlega zgłoszeniu przez spółkę dominującą do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową. Organ ten jest właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym podatkowej grupy kapitałowej oraz składania sprawozdań finansowych przez spółki tworzące podatkową grupę kapitałową.

Z kolei art. 1a ust. 5 ustawy o CIT stanowi:

Naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. W tej samej formie naczelnik urzędu skarbowego odmawia zarejestrowania umowy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz ust. 3 i 4. Do decyzji o rejestracji umowy oraz do decyzji o odmowie rejestracji umowy stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 1a ust. 7 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy oraz zaliczki na ten podatek są obliczane, pobierane i wpłacane przez spółkę dominującą. Spółce tej nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych należnego od podatkowej grupy kapitałowej.

W myśl art. 7a ust. 1 ustawy o CIT:

W podatkowych grupach kapitałowych dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy dochodów wszystkich spółek tworzących grupę uzyskanych z danego źródła przychodów nad sumą ich strat poniesionych z tego źródła przychodów. Jeżeli za rok podatkowy suma strat poniesionych z danego źródła przychodów przez spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej przekracza sumę dochodów uzyskanych z tego źródła, różnica stanowi stratę podatkowej grupy kapitałowej poniesioną ze źródła przychodów. Dochody i straty spółek oblicza się zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3.

Jak wynika z opisu sprawy w związku z kończącą się umową obecnej Podatkowej Grupy Kapitałowej, Wnioskodawca rozważa założenie nowej Podatkowej Grupy Kapitałowej. W jej skład wejdą również inne niż dotychczas podmioty z Grupy. Powstanie PGK 2 jest motywowane rozwojem Grupy, jak również chęcią dostosowania jej obecnej struktury do bieżących potrzeb biznesowych na rynku. W ramach planowanej umowy o utworzeniu PGK, Wnioskodawca obejmie funkcję spółki dominującej w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o CIT. Wszystkie podmiot z Grupy, które wejdą w skład PGK 2 spełnią warunki dotyczące powstania podatkowej grupy kapitałowej, jak również utrzymania jej statusu, zgodnie z art. 1a ust. 2 ww. ustawy. PGK 2 utworzona zostanie na okres co najmniej 3 lat podatkowych. Rokiem podatkowym PGK 2 będzie okres kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych trwający od 1 lutego do ostatniego dnia stycznia następnego roku.

Państwa wątpliwości budzi kwestia możliwości zastosowania do PGK 2 art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, odnoszącego się do wyłączenia stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT do podmiotów rozpoczynających swoją działalność w roku podatkowym rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych następujących po sobie dwóch latach podatkowych.

Przepis art. 24ca dotyczy tzw. podatku minimalnego - celem wprowadzenia tego przepisu było ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszeniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

 1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

 2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Stosownie do art. 24ca ust. 14 pkt 1 ww. ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:

 1) w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT:

Przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a.

Wyłączenie zawarte w ust. 16 ww. artykułu nie znajduje zastosowania do podatników którzy zostali utworzeni w wyniku działań restrukturyzacyjnych wskazanych w art. 19 ust. 1a ustawy o CIT.

Stosownie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:

Podatnik, który został utworzony:

 1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

 2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

 3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

 4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

„Minimalny podatek dochodowy” od osób prawnych określony w art. 24ca ustawy o CIT skierowany jest do spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tj. mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), a także podatkowych grup kapitałowych, które za dany rok podatkowym poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.

Przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że tzw. podatkiem minimalnym objęte są także PGK. Jednak art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT stanowi, że ww. zasad opodatkowania nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Przepisy art. 24ca ustawy o CIT dokładnie określają dla podatku minimalnego, jakie podmioty nie mogą zostać uznane za podatników rozpoczynających działalność. Następuje to poprzez odesłanie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT i przykładowo są to podatnicy powstali w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału. Przepis ten nie wymienia nowopowstałych podatkowych grup kapitałowych.

Podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ust. 1 tej ustawy podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych. Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez Naczelnika Urzędu Skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowoutworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa PGK 2 jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nowo utworzona PGK 2 w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwość budzi także kwestia, czy nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK 2) jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT:

Podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Z kolei art. 25 ust. 1c ustawy o CIT stanowi:

Zaliczki kwartalne, o których mowa w ust. 1b, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który jest wpłacana zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni kwartał roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni kwartał, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 25 ust. 1d ustawy o CIT:

Do podatników rozpoczynających działalność, którzy zamierzają wpłacać zaliczki kwartalne, o których mowa w ust. 1b, przepisy art. 16k ust. 11 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 16k ust. 11 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 7 nie mają zastosowania do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni:

 1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo

 2) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo

 3) przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.

W myśl art. 25 ust. 1e ustawy o CIT:

O wyborze sposobu wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 1b, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób wpłacania zaliczek.

W świetle powyższego nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00