Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.473.2023.2.PRM

Brak możliwości zastąpienia dotychczasowych (tradycyjnych) 6 kas fiskalnych zainstalowanych w oddziałach Wnioskodawcy jedną kasą on-line, zlokalizowaną w jednym z oddziałów przeznaczoną do obsługi całej sprzedaży Wnioskodawcy tj. zarówno tej gotówkowej, która stanowi jej niewielki odsetek jak i realizowanej w internecie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastąpienia dotychczasowych (tradycyjnych) 6 kas fiskalnych zainstalowanych w oddziałach Państwa Spółki jedną kasą on-line, zlokalizowaną w jednym z oddziałów przeznaczoną do obsługi całej Państwa sprzedaży tj. zarówno tej gotówkowej, która stanowi jej niewielki odsetek jak i realizowanej w internecie. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2023 r. (wpływ 12 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwa Spółka posiada 6 oddziałów w Polsce w takich miastach jak A, B, C, D, E i F, w których są zainstalowane kasy fiskalne, rejestrujące sprzedaż dla osób fizycznych za świadczone dla nich usługi językowe, jakimi są tłumaczenia, audyty i kursy językowe. Sprzedaż ta jest dokonywana niemal każdego dnia w ww. oddziałach i rejestrowana na zainstalowanych tam kasach fiskalnych. Może się więc zdarzyć, że w tym samym czasie jest nabijany paragon dla klienta w oddziale w F i np. dla innego klienta w B.

Większość fizycznych klientów Spółki przesyła swoje zlecenia pocztą internetową i płaci za usługi przelewem bankowym, a tylko nieliczni przychodzą do biura i płacą gotówką czy kartą.

Klienci indywidualni płacący gotówką czy kartą na miejscu w biurze otrzymują od razu paragon, natomiast osoby płacące za usługę przelewem bankowym dostają pocztą elektroniczną e-fakturę a paragon zostaje nabity w oddziale, który realizował daną sprzedaż i jest dołączany do drugiego egzemplarza faktury.

Państwa Spółka jest nowoczesną firmą, która dąży do jak największej automatyzacji swoich usług i dlatego chciałaby zakupić jedną kasę fiskalną on-line, która posiada możliwość wystawiania e-paragonów, a przy pomocy odpowiedniej integracji z Państwa systemami sprzedażowymi i sklepem on-line, możliwa byłaby wysyłka e-paragonów do klientów na podane przez nich adresy mailowe.

99% Państwa sprzedaży jest realizowana w internecie - zamówienia od klientów są przesyłane e-mailem lub przez formularze sprzedażowe, a już wkrótce zakup Państwa usług będzie możliwy w Państwa sklepie on-line. Dlatego też chcieliby Państwo zakupić jedną kasę fiskalną on-line, zintegrować ją ze swoim systemem sprzedażowym i sklepem on-line i wysyłać klientom e-paragony, zamiast faktur.

W zdarzeniu przyszłym, w przypadku osób fizycznych, które będą przychodziły osobiście do biura jednego z Państwa oddziałów i płaciły za usługę gotówką lub kartą, pracownik działu obsługi klienta będzie wprowadzał zlecenie oraz dane takiego klienta w Państwa systemie sprzedażowym oraz rejestrował sprzedaż na kasie fiskalnej on-line, która wyśle od razu e-paragon na uzgodniony i podany przez klienta adres mailowy. W przypadku braku adresu e-mail lub braku zgody, paragon zostanie wydrukowany z Państwa systemu i wydany od razu klientowi.

Jedna kasa on-line będzie zintegrowana z Państwa systemami sprzedażowymi i sklepem on-line i dlatego będzie na niej możliwe ewidencjonowanie całej sprzedaży gotówkowej ze wszystkich oddziałów (miast), jak i tej otrzymanej przelewem bankowym.

W przypadku tej ostatniej, e-paragon będzie nabijany na kasę on-line i wysyłany do klienta po zarejestrowaniu wpłaty na Państwa konto bankowe, nie później niż do końca miesiąca, w którym dana płatność została zarejestrowana.

Tak więc podsumowując - w przypadku sprzedaży internetowej i otrzymania płatności na konto bankowe, e-paragon będzie wysyłany na uzgodniony i podany przez klienta adres mailowy po zarejestrowaniu zapłaty na koncie bankowym. W przypadku klientów płacących gotówką lub kartą na miejscu w jednym z naszych biur, klient od razu otrzyma e-paragon, jak zgodzi się na jego otrzymanie pocztą elektroniczną a w przypadku braku takiej zgody czy braku adresu mailowego, paragon będzie drukowany z systemu sprzedażowego w biurze i wydawany na miejscu klientowi.

Taki e-paragon niczym nie będzie różnił się od paragonu drukowanego z tradycyjnej kasy fiskalnej, tzn. będzie zawierał wszystkie niezbędne elementy, bez nazwiska klienta. Adresy będą dwa - jeden siedziby w A, a drugim adresem będzie miejsce zgłoszenia kasy on-line, czyli adres Państwa biura w B, bo tam mają Państwo zamiar zainstalować i zgłosić kasę.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym oraz opisanym zdarzeniem przyszłym, chcieliby Państwo zarejestrować jedną kasę fiskalną on-line, na której byłaby rejestrowana cała sprzedaż fiskalna a obecnych 6 kas wyrejestrować, bo na nich nie byłaby już rejestrowana żadna sprzedaż fiskalna.

Doprecyzowane i uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Paragony wystawiane i wysyłane przez kasę fiskalną on-line będą zapewniały brak możliwości ingerencji w ich treść i pełną czytelność.

Paragony - które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres e-mail - będą to wyłącznie dokumenty utworzone przez kasę on-line, które będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym i opisanym zdarzeniu przyszłym mogą Państwo zastąpić dotychczasowe 6 kas fiskalnych jedną kasą on-line przeznaczoną do obsługi całej sprzedaży fiskalnej w Państwa Spółce - zarówno tej gotówkowej, która stanowi jej niewielki odsetek jak i realizowanej w internecie?

Zastąpnie polegałoby na zarejestrowaniu tej jednej kasy on-line a wyrejestrowaniu obecnych sześciu kas.

Państwa stanowisko w sprawie

Uważają Państwo, że jak najbardziej zgodne z prawem byłoby zakupienie jednej kasy fiskalnej on-line, na której byłaby rejestrowana cała sprzedaż dla klientów indywidulanych, gdyż główna Państwa działaność jest realizowana w internecie - a tylko niewielki jej odsetek jest sprzedażą gotówkową. Kasa ta zastąpiłaby dotychczas używane kasy tradycyjne znajdujące się w 6 miastach w kraju.

Po zautomatyzowaniu sprzedaży kasa on-line nabijałaby e-paragony, które system sprzedażowy wysyłałby od razu do klientów na podane i uzgodnione z nimi adresy mailowe. Wszystko to wykonywane byłoby automatycznie.

W przypadku braku adresu email klienta e-paragon byłby drukowany i wydawany klientowi, który przyszedł osobiście do biura celem zakupu jednej z usług. Tylko w takiej sytuacji e-paragon byłby drukowany. W przypadku sprzedaży w internecie podanie adresu mailowego jest warunkiem koniecznym do przyjęcia zlecenia.

Na obecnych sześciu kasach tradycyjnych nie byłaby ewidencjonowana żadna sprzedaż, bo rejestr taki prowadzony byłby tylko na kasie on-line.

Podsumowując, Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym i opisanym zdarzeniu przyszłym, dopuszczalnym jest zastąpienie dotychczasowych sześciu kas jedną kasą on-line przeznaczoną do obsługi całej Państwa Spółki, gdyż główna Państwa działalność jest realizowana w internecie a obsługa klientów indywidulanych, którzy osobiście zamawiają usługi w 6 biurach w kraju stanowi niewielki jej odsetek. Przede wszystkim jednak Państwa systemy sprzedażowe zostały już tak zautomatyzowane, że umożliwią ewidencjonowanie wszystkich wpłat, zarówno gotówkowych jak i bankowych, na jednej kasie on-line, stąd posiadanie sześciu kas tradycyjnych nie będzie potrzebne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Pojęcie kasa fiskalna on-line zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Zgodnie z treścią art. 111a ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy:

Centralne Repozytorium Kas jest systemem teleinformatycznym służącym do odbierania i gromadzenia danych z kas rejestrujących, które obejmują dane o zdarzeniach zapisywanych w pamięciach kas rejestrujących, mających znaczenie dla pracy kas rejestrujących, które wystąpiły podczas używania tych kas, w tym o fiskalizacji kasy, zmianach stawek podatku, zmianach adresu punktu sprzedaży i datach dokonania przeglądów technicznych.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:

Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b) obejmujących określenie:

- sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,

- sposobu pracy kasy rejestrującej,

c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Art. 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 (…).

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia paragonu w postaci elektronicznej i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

Stosownie do § 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy, w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny.

W myśl § 2 pkt 3 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.

Zgodnie z § 2 pkt 16 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Z przepisu § 3 ust. 1 rozporządzenia wynika, że:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Podatnicy, prowadząc ewidencję:

1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy;

2) w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

a) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,

b) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia:

Fiskalizacji dokonuje się wyłącznie w trybie serwisowym, w przypadku gdy kasa on-line zawiera pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym oraz pamięć chronioną niezawierającą danych.

Zgodnie z § 13 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia:

Fiskalizacja obejmuje odebranie numeru ewidencyjnego.

Na podstawie § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a - zawierające kolejno dane określone w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas.

Stosownie do treści § 19a rozporządzenia:

Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.

Wymagania techniczne dla kas dotyczące dokumentów wystawiania przy ich użyciu zostały zawarte w rodziale 5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Techologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1759 ze zm.).

W myśl § 22 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:

Kasa wystawia paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej zawierające m.in. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Stosownie do § 25 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:

Kasa wystawia raporty fiskalne dobowe w postaci elektronicznej, a na żądanie użytkownika również w postaci papierowej, zawierające w szczególności kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Ponadto, w § 26 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:

Kasa wystawia raporty fiskalne okresowe i raport fiskalny rozliczeniowy, w postaci papierowej, zawierające w szczególności kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą, w ramach której świadczą Państwo usługi językowe w zakresie tłumaczenia, audytów i kursów językowych. Posiadają Państwo 6 oddziałów w takich miastach jak A, B, C, D, E i F. Obecnie w każdym oddziale zainstalowana jest kasa fiskalna, na której rejestrowana jest sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych.

99% Państwa klientów przesyła swoje zlecenia pocztą internetową i za usługi płaci przelewem bankowym. Nieliczni klienci przychodzą do biura i za zleconą usługę płacą gotówką lub kartą. Do tej pory osoby płacące gotówką w momencie zapłaty otrzymują paragon, a osoby płacące przelewem bankowym dostają elektroniczną fakturę, natomiast paragon zostaje dołączony do drugiego jej egzemplarza.

Dążąc do jak największej automatyzacji swoich usług chcą Państwo zastąpić 6 obecnie posiadanych kas fiskalnych zakupując jedną kasę on-line, która posiada możliwość wystawienia e-paragonów oraz ich wysyłki do klientów na podane przez nich adresy mailowe. Na jednej kasie on-line zintegrowanej z Państwa systemem sprzedażowym (zlecenia przysyłane e-mailem lub przez formularze sprzedażowe) oraz niedługo sklepem on-line, możliwe będzie ewidencjonowanie zarówno sprzedaży gotówkowej ze wszystkich oddziałów, jak i tej otrzymywanej przelewem bankowym.

W przyszłości, dla klientów płacących gotówką lub kartą, którzy osobiście przyjdą do jednego z Państwa oddziałów pracownik działu obsługi klienta będzie wprowadzał zlecenie oraz dane klienta do Państwa systemu sprzedażowego. Ww. pracownik zarejestruje również sprzedaż na kasie on-line, która wyśle od razu e-paragon na uzgodniony i podany przez klienta adres e-mail. W przypadku braku adresu e-mail bądź zgody klienta na przesłanie e-paragonu w ten sposób, paragon zostanie wydrukowany z Państwa systemu i wydany klientowi od razu.

W przypadku zleceń opłacanych przelewem bankowym, paragon będzie nabijamy na kasę on-line i wysyłany na uzgodniony i podany przez klienta adres e-mail po zarejestrowaniu wpłaty na Państwa konto bankowe, nie później niż do końca miesiąca, w którym dana płatność została zarejestrowana. Z opisu sprawy wynika, że w przypadku sprzedaży w internecie podanie adresu mailowego jest warunkiem koniecznym do przyjęcia przez Państwa zlecenia.

Wystawiany przez Państwa e-paragon nie będzie różnił się niczym od paragonu drukowanego z tradycyjnej kasy fiskalnej tj. będzie zawierał wszystkie niezbędne elementy bez nazwiska klienta. Na e-paragonie będą umieszczone dwa adresy: jeden to adres siedziby w A, drugi to adres zgłoszenia kasy on-line, czyli adres Państwa biura w B.

Wystawiany i wysyłany e-paragon, zapewniający brak możliwości ingerencji w jego treść i pełną czytelność - stanowić będzie zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastąpienia dotychczasowych (tradycyjnych) 6 kas fiskalnych zainstalowanych w oddziałach Państwa Spółki jedną kasą on-line, zlokalizowaną w jednym z oddziałów przeznaczoną do obsługi całej Państwa sprzedaży tj. zarówno tej gotówkowej, która stanowi jej niewielki odsetek jak i realizowanej w internecie.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że jak wynika z obowiązujących regulacji prawnych - jednym z dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących jest paragon fiskalny, który potwierdza dokonanie sprzedaży (stosownie do brzmienia § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności (w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Paragon fiskalny wystawiany przez kasę on-line zawiera m.in. adres punktu sprzedaży (zgodnie z § 22 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących).

Również w wystawianych raportach fiskalnych dobowych i okresowych jedna z pozycji zawiera adres punktu sprzedaży. Ponadto, w przypadku zmiany miejsca używania kasy on-line podatnik zapewnia zapisanie w pamięci fiskalnej i pamięci chronionej oraz w książce kasy aktualnych, po dokonanej zmianie, danych o miejscu używania kasy. Jednocześnie Centralne Repozytorium Kas (z którym łączą się kasy on-line), będące systemem teleinformatycznym służącym do odbierania i gromadzenia danych z kas rejestrujących, zawiera dane o zdarzeniach zapisywanych w pamięciach kas rejestrujących, mających znaczenie dla pracy kas rejestrujących, które wystąpiły podczas używania tych kas, w tym zmianach adresu punktu sprzedaży (w myśl § 25 pkt 2 oraz § 26 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących).

Podkreślić w tym miejscu należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy i prowadząc ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu (art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy).

Również w treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT ustawodawca zawarł obowiązek dla sprzedawcy wystawienia i wydania nabywcy (konsumentowi) paragonu fiskalnego z każdej sprzedaży. Obowiązek ten powinien być realizowany natychmiast po dokonaniu sprzedaży (przyjęciu płatności) w miejscu sprzedaży (przyjęcia płatności).

Zatem fakt korzystania przez Państwa z opisanego we wniosku zautomatyzowanego systemu sprzedażowego umożliwiającego ewidencjowanie całej dokonywanej sprzedaży, nie może w naszej ocenie wpływać na zakres obowiązków wynikających z ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących, w sytuacji gdy w dalszym ciągu będzie w oddziałach Państwa Spółki prowadzona sprzedaż lub będą przyjmowane płatności z tytułu świadczonych usług językowych. Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że sprzedaż ta będzie dokonywana jednocześnie w poszczególnych Państwa oddziałach. Jak wynika bowiem z wniosku może się zdarzyć, że w tym samym czasie jest nabijany paragon dla klienta w oddziale w F i w B.

Zatem jeżeli posiadają Państwo kilka punktów sprzedaży (kilka oddziałów), to powinni Państwo posiadać kasę rejestrującą (w tym również kasę on-line) w każdym z tych punktów (oddziałów), w których prowadzona jest sprzedaż na rzeczy osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podlegająca obowiązkowi ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących. Bez znaczenia pozostaje planowany sposób organizacji Państwa systemu sprzedaży zintegrowanego z kasą on-line oraz fakt, że przeważająca część działalności Państwa Spółki jest zlokalizowana w internecie. Kasa rejestrująca powinna znajdować się w miejscu faktycznej sprzedaży. Kasa ta powinna umożliwiać wydruk paragonu fiskalnego w formie i treści określonej przepisami prawa, a paragon fiskalny wystawiany przy użyciu kasy musi m.in. zawierać adres punktu sprzedaży.

W konsekwencji zaproponowany przez Państwa sposób ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej polegający na ewidencjonowaniu całej Państwa sprzedaży dokonywanej w poszczególnych oddziałach w Polsce oraz sprzedaży internetowej za pośrednictwem jednej kasy on-line, znajdującej się w jednym z oddziałów Państwa Spółki, nie spełnia warunków ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej wynikających z zacytowanych powyżej przepisów. W poszczególnych Państwa oddziałach nie będą bowiem znajdować się kasy fiskalne rejestrujące sprzedaż dokonywaną w danym punkcie (oddziale). Kasa będzie się znajdować fizycznie w jednym miejscu, tj. w jednym z oddziałów, a jedynie za pośrednictwem stosowanych przez Państwa zintegrowanych systemów sprzedażowych będzie powiązana z danym oddziałem.

Na marginesie należy zauważyć, że w przypadku kas on-line podatnik wprawdzie nie ma obowiązku zgłaszania kas do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy poprzez złożenie Zgłoszenia danych dotyczących kasy przez podatnika (załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), w ramach którego wskazuje m.in. adres miejsca instalacji kasy oraz nazwę placówki. Niemniej jednak dokonywana przez serwisanta fiskalizacja kasy on-line połączonej z Centralnym Repozytorium Kas obejmuje automatyczne odebranie numeru ewidencyjnego (§ 13 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas). Ponadto zmiana miejsca używania kasy on-line jest dokonywana przez podatnika poprzez zapewnienie zapisania w pamięci fiskalnej i pamięci chronionej oraz w książce kasy aktualnych, po dokonanej zmianie, danych o miejscu używania kasy. Centralne Repozytorium Kas gromadzi dane o zdarzeniach zapisywanych w pamięciach kas, w tym m.in. o zmianach adresu punktu sprzedaży. Nie można więc uznać, że nie ma znaczenia miejsce instalacji kasy on-line i że kasa ta nie musi być zainstalowana w każdym punkcie sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów.

W związku z powyższym, nie można przyjąć, że planowany przez Państwa sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży, polegający na zainstalowaniu i fizycznej lokalizacji jednej kasy fiskalnej rejestrującej sprzedaż z poszczególnych oddziałów Spółki w jednym miejscu na terenie Polski, tj. w jednym z oddziałów, a nie w poszczególnych oddziałach Spółki, jest zgodny z obowiązującymi przepisami. Kasa ta będzie bowiem fizycznie zlokalizowana zasadniczo poza punktami sprzedaży.

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję zatem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszwska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00