Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.527.2023.1.JMS

Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż niezależnie w jakim dniu miesiąca poniesiony został przez niego pierwszy wydatek kwalifikowany w rozumieniu § 9 ust. 1 rozporządzenia PSI, jest on obowiązany od pierwszego dnia miesiąca do korzystania z przysługującego mu zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. przy założeniu, iż osiągnął on pierwszy dochód strefowy również w tym miesiącu?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 września 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż niezależnie w jakim dniu miesiąca poniesiony został przez niego pierwszy wydatek kwalifikowany w rozumieniu § 9 ust. 1 rozporządzenia PSI, jest obowiązany od pierwszego dnia miesiąca do korzystania z przysługującego mu zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. przy założeniu, iż osiągnął on pierwszy dochód strefowy również w tym miesiącu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) spółka akcyjna z siedzibą w (…) z adresem przy ul. (…) wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla (…) Wydział Gospodarczy KRS pod numerem (…), NIP: (…), REGON: (…) (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”).

W dniu (…) 2021 roku Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu nr (…), o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „u.w.n.i.”). Nowa inwestycja, realizowana na podstawie tej decyzji, polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu (art. 2 pkt 1 lit. a u.w.n.i.).

W całym roku 2021 Wnioskodawca nie poniósł żadnych kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Dopiero w 2022 r. Wnioskodawca poniósł pierwszy koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 7 lit. a u.w.n.i. Mianowicie, nabył on prawo użytkowania wieczystego gruntu służącego realizacji nowej inwestycji, wraz ze związaną z tym prawem własnością budynków i budowli usytuowanych na ww. gruncie.

Zapłata ceny sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu, budynków, budowli oraz urządzeń nastąpiła w okresie (…) 2022 r. Natomiast środek trwały (tj. grunt, budynki, budowle oraz urządzenia) został przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w (…) 2022 r. (…). Dokładnie był to (…) 2022 r.

Jako, że Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu w 2021 r., to zgodnie z par. 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, stosuje on przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej jako: „rozporządzenie PSI”).

Tym samym, w myśl § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia PSI, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Natomiast zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia PSI, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uznał, że koszt kwalifikowany w postaci wydatków na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntów poniósł on w dniu (…) 2022 r. Wynika to stąd, że to w tym dniu grunt oraz posadowione na nim budynki i budowle zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawca stoi bowiem na stanowisku, że przez „poniesienie” pierwszych kosztów kwalifikowanych należy rozumieć faktyczne poniesienie wydatku (to miało miejsce w okresie marzec-czerwiec 2022 r.) oraz przyjęcie środka trwałego, jako kompletnego i zdatnego do użytku, do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (to z kolei miało miejsce w (…) 2022 r.).

Przez cały miesiąc (…) 2022 r. Wnioskodawca odnotował przychody, które były po pierwsze, z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, po drugie, na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Oznacza to, że przychód osiągnięty w miesiącu (…) skutkuje powstaniem dochodu, który powinien podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „u.p.d.o.p.”). Wnioskodawca informuje bowiem, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z inwestycją istniejącą.

Spółka nabyła bowiem wcześniej używany przez nią teren wraz ze znajdującymi się na nim budynkami i budowlami (prawo wieczystego użytkowania oraz związane z nim prawo własności). Zakup ten jest zatem funkcjonalnie i organizacyjnie połączony z istniejącym procesem produkcyjnym.

Wnioskodawca ma wątpliwości co do momentu rozpoznawania dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.

Wnioskodawca zastanawia się nad tym, w jaki sposób ma interpretować występujący w § 9 ust. 1 rozporządzenia PSI zwrot „począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu”.

Pytanie

Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż niezależnie w jakim dniu miesiąca poniesiony został przez niego pierwszy wydatek kwalifikowany w rozumieniu § 9 ust. 1 rozporządzenia PSI, jest on obowiązany od pierwszego dnia miesiąca do korzystania z przysługującego mu zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. przy założeniu, iż osiągnął on pierwszy dochód strefowy również w tym miesiącu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę wykładnię literalną, jest on obowiązany do stosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. od pierwszego dnia miesiąca, w którym poniósł on pierwszy koszt kwalifikowany. W kontekście zaprezentowanego stanu faktycznego oznacza to, że Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia określonego w ww. przepisie już od (…) 2022 r., a nie dopiero od (…) 2022 r. czyli dnia, w którym poniósł pierwszy wydatek kwalifikowany.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z par. 9 ust. 1 rozporządzenia PSI, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Mając na uwadze kluczowe znaczenie wykładni literalnej w procesie interpretacji prawa podatkowego, jak również prawa w ogólności, należy zasięgnąć do definicji słownikowej wyrażenia „począwszy od”.

Zgodnie z definicją zawartą w Wielkim słowniku języka polskiego PAN wyrażenie „począwszy od” wskazuje na to, że „nadawca nazywa element, od którego zaczyna się to, o czym mowa” (zob. https://wsjp.pl/haslo/podglad/47180/poczawszy- od/5184641/poczawszy-od-wieku-xix). Podążając zatem za tym znaczeniem wyrażenia „począwszy od”, należy uznać, że w ten sposób ustawodawca wskazuje, iż stosowanie zwolnienia należy rozpocząć od początku miesiąca, w którym został poniesiony pierwszy koszt kwalifikowany. Początkiem miesiąca kalendarzowego jest natomiast jego pierwszy dzień (w tym wypadku (…) 2022 r.).

Gdyby intencją ustawodawcy było wskazanie innego okresu, od którego należy stosować zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., to - przykładowo - wskazałby on, że „wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od dnia, w którym poniósł te koszty”.

Jako przykład analogicznego rozwiązania legislacyjnego, które wskazuje na słuszność stanowiska Wnioskodawcy, można powołać art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w którym wskazano, że świadczenia pieniężne z pomocy społecznej przyznaje się i wypłaca za okres miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym został złożony wniosek wraz z wymaganą dokumentacją.

W komentarzu do tego przepisu można zaś przeczytać, że: „Tak więc, jeżeli strona złożyła podanie o udzielenie pomocy, uzupełniając później dokumentację, to świadczenie przysługuje jej od pierwszego dnia miesiąca, w którym wpłynęło podanie” (zob. I. Sierpowska [w:] Pomoc społeczna. Komentarz, wyd. VI, Warszawa 2023, art. 106.).

Warto również podkreślić, że gdy ustawodawca zamierza wskazać, że dana norma prawna zaczyna oddziaływać od konkretnego dnia, to posługuje się określeniem „począwszy od dnia”.

Przykładem takiego postępowania może być art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, który stanowi, że jeżeli przychód należny z działalności, o której mowa w ust. 1, przekroczył w danym miesiącu wysokość określoną w ust. 1, działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości, o którym mowa w ust. 1.

Jeszcze innym przykładem może być art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Zgodnie z tym przepisem, okres próbny dla osoby, która po raz pierwszy uzyskała prawo jazdy kategorii B, trwa 2 lata, począwszy od dnia, w którym został jej wydany ten dokument.

Wnioskodawca zdaje sobie przy tym sprawę z tego, że są to przepisy z innych gałęzi prawa, aniżeli prawo podatkowe. Niemniej jednak, jego celem jest wykazanie, że jeśli ustawodawca chce precyzyjniej ustalić okres, w którym dana norma ma działać, to dokonuje tego za pomocą innego sformułowania.

Co więcej taką interpretację, i to w kontekście stosowania zwolnienia będącego wsparciem dla nowych inwestycji, potwierdza sam Dyrektor KIS, który w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2021 r. (znak: 0114-KDIP2-1.4010.359.2020.1.KS) wskazał, że: „Zatem, momentem rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia, może być pierwszy dzień miesiąca, w którym Wnioskodawca poniósł pierwszy Wydatek po dniu wydania Decyzji w ujęciu kasowym (tj. w dacie zapłaty/uregulowania) pod warunkiem, że Wnioskodawca dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której Spółka ponosiła wydatki kwalifikowane”.

Co prawda, powyższa interpretacja została wydana w odmiennym stanie faktycznym, jednak potwierdza ona prezentowaną przez Wnioskodawcę wykładnię, zgodnie z którą, poniesienie wydatku kwalifikowanego w danym miesiącu (przy założeniu, że został osiągnięty dochód z realizacji inwestycji) skutkuje zwolnieniem określonych dochodów już począwszy od pierwszego dnia tego miesiąca.

Jako dodatkowy argument można wskazać na fakt, że wsparciem udzielanym przedsiębiorcom na podstawie decyzji o wsparciu jest zwolnienie od podatku dochodowego.

W przypadku CIT podatnicy stosują, co do zasady, miesięczne rozliczenie podatku. Za każdy miesiąc, zgodnie z art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy CIT są bowiem zobowiązani wpłacać zaliczki na podatek w wys. różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. W efekcie, zasadnym jest przyznanie przedsiębiorcy wsparcia za cały miesiąc. Zwłaszcza, że w tym wypadku jest to zgodne z rezultatami wynikającymi z wykładni językowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy powinno zostać uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska  

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”, „ustawa o CIT”)

wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć:

a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

W myśl natomiast § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej: „rozporządzenie o WNI”):

do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1. kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2.ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4.ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5.kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6.ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku, gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.

Stosownie do § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia:

wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 25 ust 1 u.p.d.o.p.

podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Wyjaśnić należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji, nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego (pomocy publicznej) jedynie dokonanie w księgach odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku w księgach bez jego faktycznego poniesienia.

Pamiętać jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie ze zwolnienia. Wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu, nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu).

Dodatkowo wskazać należy, że cytowany powyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, wprowadza warunek zaliczenia jako koszty kwalifikowane kosztów zarówno nabytych jak i wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zatem, uwzględniając fakt, że w przypadku nabycia środka trwałego musi być on kompletny i zdatny do użytkowania to należy również przyjąć, że wytworzony we własnym zakresie środek trwały musi spełniać takie same kryteria, czyli musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia go do używania.

Z cytowanego § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, wyraźnie więc wynika, że do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Podkreślić należy, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych. Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego okresu.

Zatem, momentem rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia, może być pierwszy dzień miesiąca, w którym Wnioskodawca poniósł pierwszy Wydatek po dniu wydania Decyzji pod warunkiem, że Wnioskodawca dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której Spółka ponosiła wydatki kwalifikowane.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego niniejszej sprawy, Wnioskodawca wskazał, że w dniu 9 lipca 2021 roku uzyskał decyzję o wsparciu. Nowa inwestycja, realizowana na podstawie tej decyzji, polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu (art. 2 pkt 1 lit. a u.w.n.i.).

W całym roku 2021 Wnioskodawca nie poniósł żadnych kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Dopiero w 2022 r. Wnioskodawca poniósł pierwszy koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 7 lit. a u.w.n.i. Mianowicie, nabył on prawo użytkowania wieczystego gruntu służącego realizacji nowej inwestycji, wraz ze związaną z tym prawem własnością budynków i budowli usytuowanych na ww. gruncie.

Zapłata ceny sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu, budynków, budowli oraz urządzeń nastąpiła w okresie marzec-czerwiec 2022 r. Natomiast środek trwały (tj. grunt, budynki, budowle oraz urządzenia) został przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w (…) 2022 r. (…). Dokładnie był to (…) 2022 r.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zgodzić się należy, że niezależnie w jakim dniu miesiąca poniesiony został przez niego pierwszy wydatek kwalifikowany w rozumieniu § 9 ust. 1 rozporządzenia PSI, jest on obowiązany od pierwszego dnia miesiąca do korzystania z przysługującego mu zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. przy założeniu, iż osiągnął on pierwszy dochód strefowy również w tym miesiącu, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tj. ustalenia, czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, iż niezależnie w jakim dniu miesiąca poniesiony został przez niego pierwszy wydatek kwalifikowany w rozumieniu § 9 ust. 1 rozporządzenia PSI, jest on obowiązany od pierwszego dnia miesiąca do korzystania z przysługującego mu zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop przy założeniu, iż osiągnął on pierwszy dochód strefowy również w tym miesiącu, gdyż to pytanie wyznacza zakres interpretacji. Tym samym niniejsza interpretacja nie odnosi się do pozostałych kwestii poruszanych w opisie sprawy i własnym stanowisku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00