Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.478.2023.1.EK

Skutki podatkowe udzielania pożyczek za wynagrodzeniem w postaci odsetek.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie podatkowych skutków udzielania pożyczek za wynagrodzeniem w postaci odsetek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, Pożyczkodawca, Wnioskodawca) zamierza udzielać za wynagrodzeniem w postaci odsetek, zarówno osobom prawnym, jak i osobom fizycznym (dalej: Pożyczkobiorcy), pożyczek pieniężnych na podstawie umów cywilnoprawnych. Środki przeznaczone na wypłatę określonych kwot pożyczki zostały wypracowane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Przedmiotem przeważającej działalności Pożyczkodawcy jest uprawa rolna połączona z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana – PKD 01.50.Z). Zgodnie z umową Spółki, przedmiotem działalności Wnioskodawcy są również usługi sklasyfikowane w PKD jako: 64.92.Z – Pozostałe formy udzielania kredytów (podklasa ta obejmuje działalność związaną z udzielaniem pożyczek pieniężnych poza systemem bankowym).

Powodem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek pieniężnych jest chęć inwestowania nadwyżek środków pieniężnych pochodzących m.in. z wypracowanego zysku z prowadzonej działalności gospodarczej, w formie udzielanych pożyczek i uzyskiwania z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia w postaci odsetek.

Pożyczkodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Pożyczkodawca zamierza udzielać w przyszłości pożyczki Pożyczkobiorcom, zarówno będącym:

1.Podatnikami VAT, jak i niebędącymi podatnikami tego podatku.

2.Podmiotami powiązanymi, jak i podmiotami niepowiązanymi ze Spółką.

Kwoty udzielonych pożyczek, jak i wysokość wynagrodzenia Pożyczkodawcy w postaci odsetek, będzie wynikać z umów pożyczek zawartych z Pożyczkobiorcami.

Kwoty otrzymanych odsetek od pożyczek będą dokumentowane przez Spółkę wystawionymi w tym celu fakturami VAT. Na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy VAT, Pożyczkodawca nie zrezygnował ze zwolnienia od podatkuVAT usług, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38, świadczonych na rzecz podatników, i tym samym nie wybrał ich opodatkowania.

Pytanie

Czy Pożyczkodawca z tytułu udzielanych pożyczek występuje w roli podatnika VAT i w konsekwencji wynagrodzenie w postaci odsetek od udzielanych pożyczek, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiemVAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka z tytułu udzielanych pożyczek występuje w roli podatnika VAT, a udzielanie przez Nią pożyczek stanowi odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, z tytułu którego wynagrodzenie w postaci odsetek, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Co do zasady, opodatkowaniu podatkiemVAT, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Wymaga podkreślenia, że dla oceny, czy dana czynność będzie stanowiła usługę, kluczowe jest ustalenie odbiorcy tej czynności oraz wystąpienie świadczenia wzajemnego w postaci wynagrodzenia za wykonanie tej czynności. Tym samym dla wystąpienia usługi konieczny jest związek między wykonaniem czynności a otrzymaniem z tego tytułu wynagrodzenia.

Dokonując interpretacji pojęcia usługi można odwołać się do orzecznictwa TSUE. Przykładowo, Trybunał w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Counsil, EU:C: 1988:120 uznał, że: „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Określona czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy zostanie wykonana przez podatnika. Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przez działalność gospodarczą należy rozumieć, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy VAT, wszelką działalność producentów, handlowców oraz usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Interpretacja powyżej przytoczonych przepisów prowadzi do wniosku, że określone świadczenie (usługa) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w takim przypadku, gdy będzie realizowane przez podmiot posiadający status podatnika VAT, który jednocześnie będzie działał w takim charakterze przy realizacji tego określonego świadczenia. Kluczowym dla określenia, czy realizacji tego określonego świadczenia dokonuje podatnik VAT jest bowiem ustalenie, czy prowadzi on działalność gospodarczą z punktu widzenia ustawy VAT.

Przez umowę pożyczki, zgodnie z art. 720 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W ocenie Pożyczkodawcy, z uwagi na to, że środki przeznaczone na wypłatę określonych kwot pożyczki były i będą wypracowywane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to należy uznać, że udzielenie pożyczki nastąpiło w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Co więcej, Pożyczkodawca zaznacza, że udzielanie pożyczek nie będzie stanowiło czynności jednorazowej, gdyż zamierza udzielać pożyczek w przyszłości.

W konsekwencji należy uznać, że czynność ta stanowić będzie odpłatne świadczenie usług, które wpisuje się w zakres prowadzonej przez Pożyczkodawcę działalności gospodarczej. Potwierdzeniem powyższego jest fakt, że Spółka zamierza udzielać pożyczek, które to czynności przybiorą formę profesjonalną (co znajduje potwierdzenie w przyjętym przez Spółkę PKD) i powtarzalną, co jednoznacznie wskazuje, że świadcząc te usługi Pożyczkodawca występuje w roli podatnika VAT.

Zatem, skoro udzielenie pożyczki stanowi świadczenie usług na gruncie ustawy VAT, to wynagrodzenie w postaci odsetek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawyVAT, zwalnia się od podatku usługi udzielenia kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że udzielenie pożyczki stanowi odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, jest objęte zakresem ustawy VAT. Czynność ta na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. W następstwie tego odsetki należne Pożyczkodawcy z tytułu udzielonej kwoty pożyczki będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.

Przyjęte przez Pożyczkodawcę stanowisko zostało potwierdzone w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych, w szczególności w:

1.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2023 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.238.2023.1.KŁ.

2.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 grudnia 2022 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.535.2022.1.PM.

3.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 października 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.639.2022.1.IO.

4.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 października 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.608.2022.3.IO.

5.Interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.607.2022.2.IO.

6.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 grudnia 2021 r. nr 0114-KDIP1.4012.685.2021.2.MM.

7.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 grudnia 2021 r. nr 0112-KDIL3.4012.381.2021.1.AW.

8.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 listopada 2021 r. nr 0112-KDIL1.1.4012.655.2021.1.MG.

9.Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2019 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.81.2019.1.DC.

Zatem udzielenie pożyczki stanowi odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, z tytułu którego wynagrodzenie w postaci odsetek, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Podsumowując, Spółka z tytułu udzielonych pożyczek, które dopiero planuje udzielić na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, występuje w roli podatnika VAT. W konsekwencji, udzielanie przez Spółkę pożyczek stanowi odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, z tytułu którego wynagrodzenie w postaci odsetek, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przyjętego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem Państwa przeważającej działalności jest uprawa rolna połączona z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana – PKD 01.50.Z). Zgodnie z umową Spółki, przedmiotem Państwa działalności są również usługi sklasyfikowane w PKD jako 64.92.Z – Pozostałe formy udzielania kredytów.

Jak wskazali Państwo we wniosku, zamierzają Państwo udzielać za wynagrodzeniem w postaci odsetek, zarówno osobom prawnym jak i osobom fizycznym, pożyczek pieniężnych na podstawie umów cywilnoprawnych. Kwoty udzielonych pożyczek, jak i wysokość wynagrodzenia w postaci odsetek, będą wynikać z umów pożyczek zawartych z Pożyczkobiorcami. Kwoty otrzymanych odsetek od pożyczek będą dokumentowane przez Państwa wystawionymi w tym celu fakturami VAT.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy czynność udzielania pożyczek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Istota umowy pożyczki została określona w art. 720 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.). Zgodnie z art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W wyniku spełnienia świadczenia przez dającego pożyczkę, określone przedmioty majątkowe stają się własnością biorącego pożyczkę. Zasilają one jednak tylko czasowo majątek biorącego pożyczkę, który obowiązany jest do zwrotu, tj. do przeniesienia na drugą stronę własności tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego rodzaju.

Czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych podlegających oprocentowaniu stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu ich udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet gdy te czynności nie znajdują się w jej zakresie przedmiotowym.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że z tytułu pożyczek, które Spółka planuje udzielać na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, wystąpią Państwo w roli podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji, opisana we wniosku czynność udzielania pożyczek będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest opodatkowana podatkiem VAT lub może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Regulacje w zakresie zwolnień od podatku zostały zawarte m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Należy wskazać, że ww. zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi – cechy, które ją wyróżniają. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianych zwolnień wyłącznie do określonej grupy podmiotów. Zatem podkreślić należy, że wystarczającą przesłanką pozwalającą objąć zwolnieniem daną czynność jest wykazanie jej związku ze wskazanymi w ww. przepisach czynnościami, przy czym związek ten musi być wyraźny i nie odbiegać od świadczenia usług finansowych, wypaczając przez to istotę przewidzianego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 15 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1) czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2) usług doradztwa;

3) usług w zakresie leasingu.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczania zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, winny być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą, podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu VAT.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy wskazać, że planowana przez Państwa czynność udzielania pożyczek za wynagrodzeniem w postaci odsetek mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi na to, że usługi te mieszczą się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, jako wymienione wprost w tym przepisie – udzielanie przez Państwa pożyczek w zamian za wynagrodzenie w postaci odsetek będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Nadmienić również należy, że zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

1) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

2) złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Wskazali Państwo, że na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy nie zrezygnowali Państwo ze zwolnienia od podatku VAT usług, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38, świadczonych na rzecz podatników, i tym samym nie wybrali Państwo ich opodatkowania. W związku z tym, wskazane we wniosku usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

W konsekwencji, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00