Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.181.2023.4.PB

W zakresie skutków podatkowych Transferu Aktywów z FIZ do ASI.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych Transferu Aktywów z FIZ do ASI. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 sierpnia 2023 r. (wpływ 3 sierpnia 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 września 2023 r. (wpływ 25 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A S.A. (Wnioskodawca, „A”) to polska spółka akcyjna, której większościowym akcjonariuszem jest (…) oferująca (…). A jest uczestnikiem B Fundusz Inwestycyjny Zamknięty wpisanego do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych pod nr (…) („Fundusz”, „FIZ”). Do grupy kapitałowej A należy m.in. spółka C sp. z o.o. („C”), prowadząca działalność m.in. jako zarządzający częściami portfeli inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych na zlecenie D S.A. i na podstawie umów, o których mowa w art. 46 ust. 3a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi („UFI”). Fundusze te działają w formule  tzw. funduszu funduszy, tj. inwestujących w fundusze (…) oraz (…) prowadzące działalność jako alternatywne fundusze inwestycyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 Tekst mający znaczenie dla EOG. Fundusz korzysta zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego. Aktywa Funduszu („Aktywa”) obejmują posiadane bezpośrednio tytuły uczestnictwa w: (…). Wśród Aktywów znajdują się również aktywa (udziały, akcje, tytuły uczestnictwa) generujące dochody (przychody), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 a) i f) ustawy o CIT.  A rozważa transfer Aktywów z Funduszu do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej („ASI”) („Transfer”, „Transakcja”) w trybie przewidzianym w art. 32a ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju („USIR”). Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona i zarządzane przez (…) (winno być: C) jako zarządzającego ASI, w rozumieniu UFI. Zgodnie z procedurą opisaną  w art. 32a USIR, uczestnik FIZ i jednocześnie inwestor ASI w wyniku tego Transferu otrzyma udziały w nowozałożonej ASI. Po dokonaniu Transferu, ASI staną się właścicielem Aktywów a A (jako uczestnik FIZ) stanie się inwestorem ASI w proporcji, w jakiej dotychczas uczestniczył w FIZ. Po zrealizowaniu Transferu Aktywów, Fundusz nie będzie już prowadził aktywnej działalności inwestycyjnej, wobec czego może zostać podjęta decyzja o jego likwidacji. W związku z likwidacją doszłoby do wykupu i umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych środków pieniężnych A jako uczestnikowi FIZ, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych. Ze względu na fakt, że większość Aktywów FIZ zostanie przekazana do ASI, wartość środków pochodzących z wykupu i umorzenia certyfikatów będzie istotnie niższa niż wynikająca z wyceny aktywów FIZ opublikowanej przed Transferem, tj. wartość aktywów FIZ będzie pomniejszona o wartość aktywów przeniesionych do ASI. Statut FIZ nie dopuszcza możliwości dokonywania wypłat bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych. W toku działalności FIZ uzyskał interpretację indywidualną dotyczącą Aktywów, tj. interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 stycznia 2022 r. (0111-KDIB1- 2.4010.610.2021.1.AK) dotyczącą zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT do środków z inwestycji uzyskiwanych przez FIZ w związku z inwestycjami sfinansowanymi ze środków w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój („Interpretacja”).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na wezwanie Organu, pismem z 25 września 2023 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następującym zakresie:

Pytanie nr 1

Co należy rozumieć przez sformułowanie użyte w opisie wniosku, że „(…) jest Uczestnikiem (…) Fundusz Inwestycyjny Zamknięty”?

Odpowiedź: (…) jest uczestnikiem funduszu inwestycyjnego o nazwie „(…) Fundusz Inwestycyjny Zamknięty.” Uczestnik funduszu inwestycyjnego to podmiot, który posiada jednostki uczestnictwa/certyfikaty inwestycyjne danego funduszu.

Pytanie nr 2

Czy otrzymają Państwo ((…) Spółka Akcyjna) jakiekolwiek wynagrodzenie z tytułu transferu Aktywów z FIZ do ASI, jeżeli tak, to proszę wskazać od kogo i w jakiej formie?

Odpowiedź: Nie.

Pytanie nr 3

Czy opisany we wniosku transfer aktywów będzie/nie będzie:

-ściąganiem długów, w tym factoringu;

-usługą doradztwa;

-usługą w zakresie leasingu.

Odpowiedź: Nie.

Pytanie nr 4

Czy opisany we wniosku transfer aktywów będzie/nie będzie usługą dotyczącą praw  i udziałów odzwierciedlających:

-tytuł prawny do towarów;

-tytuł własności nieruchomości;

-prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

-udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

-prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku?

Odpowiedź: Nie.

Pytanie

Czy w związku z dokonaniem Transferu Aktywów z FIZ do ASI powstanie po stronie A obowiązek zapłaty PCC, a jeśli tak – co będzie podstawą opodatkowania PCC? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do zapłaty PCC, a sam Transfer Aktywów z FIZ do ASI nie będzie podlegał opodatkowaniu PCC. Podwyższenie kapitału zakładowego w ASI związane z Transferem Aktywów podlegać będzie podatkowi od czynności cywilnoprawnych naliczonemu według stawki 0,5% od wartości, o którą zostanie podwyższony kapitał zakładowy.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w związku z pkt 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – („Ustawa PCC”), opodatkowaniu PCC podlega m.in. zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej czynności takie jak podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty implikują zmianę umowy spółki. Jak stanowi przepis art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) Ustawy PCC, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, podstawę opodatkowania PCC stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał. Od podstawy opodatkowania odlicza się: 1) kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego; 2) opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;  3) opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach,  o których mowa w pkt 2. Zdaniem Wnioskodawcy sam Transfer Aktywów z FIZ do ASI nie będzie podlegał PCC, gdyż nie jest ani sprzedażą, ani zamianą, ani żadną inną czynnością prawną podlegającą PCC. Tym niemniej, w wyniku przeprowadzenia procedury opisanej  w art. 32a USIR, ASI otrzyma Aktywa. W wyniku Transakcji dojdzie do podwyższenia kapitału w ASI. Podwyższenie kapitału zakładowego w ASI podlegać będzie podatkowi od czynności cywilnoprawnych naliczonemu według stawki 0,5%. Podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b) umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c) (uchylona),

d) umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e) umowy dożywocia,

f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g) (uchylona),

h) ustanowienie hipoteki,

i) ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j) umowy depozytu nieprawidłowego,

k) umowy spółki.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają:

2) zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3) orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Zatem, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób, to dla oceny czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku  z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa  i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Szczegółowe ustalenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – A S.A. (A) jest uczestnikiem B Fundusz Inwestycyjny Zamknięty wpisanego do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych (Fundusz, FIZ). Do grupy kapitałowej A należy m.in. spółka C sp. z o.o. (C). A rozważa transfer Aktywów z Funduszu do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI) (Transfer) w trybie przewidzianym w art. 32a ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju. Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona i zarządzane przez C jako zarządzającego ASI, w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Zgodnie z art. 32a ust. 1-4 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju  (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1103):

1. Zgromadzenie inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego częścią portfela inwestycyjnego na dzień wejścia w życie ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz. 1079) zarządza Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółka zależna, jest uprawnione do podjęcia uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, innych niż instrumenty rynku pieniężnego, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, skarbowe papiery wartościowe i depozyty, na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółkę zależną, której wspólnikami są wyłącznie uczestnicy tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Uchwała zgromadzenia inwestorów o przeniesieniu aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego jest podjęta, jeżeli głosy za przeniesieniem aktywów oddali uczestnicy reprezentujący 100% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.

2. Towarzystwo funduszy inwestycyjnych zarządzające funduszem inwestycyjnym zamkniętym przekazuje uchwałę, o której mowa w ust. 1, zarządzającemu alternatywną spółką inwestycyjną wskazaną w tej uchwale niezwłocznie po jej podjęciu.

3. Niezwłocznie po otrzymaniu uchwały, o której mowa w ust. 1, zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną zwołuje odpowiednio zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie alternatywnej spółki inwestycyjnej w celu podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego tej alternatywnej spółki inwestycyjnej. Uchwała zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia alternatywnej spółki inwestycyjnej, do której mają zostać wniesione aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego, określa co najmniej kwotę, o jaką kapitał zakładowy ma być podwyższony, liczbę nowo tworzonych udziałów lub akcji oraz zawiera wskazanie, że przedmiotowe udziały lub akcje zostaną pokryte wkładem niepieniężnym  w postaci aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

4. Przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Państwa wątpliwości budzi to, czy w związku z dokonaniem Transferu Aktywów z FIZ do ASI powstanie po Państwa stronie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W tym zakresie należy stwierdzić, że przedmiotowy Transfer Aktywów dokonany na podstawie art. 32a ustawy o systemie instytucji rozwoju nie będzie rodził skutków podatkowych dla Państwa na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Czynność ta nie została wymieniona w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w którym to zawarto katalog czynności opodatkowanych podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi natomiast na fakt, że nie jesteście Państwo podmiotem planującym utworzenie nowej spółki (ASI), ocena Państwa stanowiska dotyczącego czynności zmiany umowy spółki ASI oraz podstawy i stawki opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest bezzasadna.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00