Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.711.2023.1.KKA

Obowiązki płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej prowadzi badania rynku i opinii publicznej, przygotowuje analizy związane z przeprowadzonymi badaniami, jak również zbiera informacje służące przeprowadzeniu takich badań oraz analiz. Wnioskodawca utworzył serwis internetowy zawierający panel badawczy, dzięki któremu zarejestrowani użytkownicy serwisu będą mogli brać udział w badaniach rynku i opinii publicznej, polegających na wypełnianiu ankiet internetowych dostępnych w serwisie (dalej: „Serwis internetowy”).

Użytkownikiem wypełniającym ankiety może być jedynie osoba, która dokona prawidłowej rejestracji w Serwisie internetowym Wnioskodawcy. Skutkiem rejestracji będzie stworzenie konta użytkownika, które służyć będzie do zarządzania przez użytkownika jego danymi osobowymi, wykonywaniem czynności w ramach Serwisu internetowego.

Wnioskodawca planuje w określonych odstępach czasu organizować specjalne konkursy (dalej: „Konkursy”), w celu nagrodzenia najbardziej aktywnych użytkowników Serwisu internetowego. Konkursy będą każdorazowo organizowane za pośrednictwem panelu badawczego, dostępnego z poziomu Serwisu internetowego. Udział w określonej edycji Konkursu będzie możliwy wyłącznie dla użytkowników, którzy zgromadzą określoną ilość punktów za wypełnianie ankiet w panelu badawczym dostępnym w Serwisie internetowym. Zgłoszenie akcesu do konkursu będzie możliwe poprzez kliknięcie w odpowiednią zakładkę na koncie użytkownika. Po kliknięciu przez użytkownika przycisku „Weź udział”..... Użytkownik Serwisu internetowego w ten sposób zgłasza akces do Konkursu ....

Konkursy będą posiadały regulamin, w którym w sposób szczegółowy określono: warunki udziału w konkursach, organizatora, krąg uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców. Treść regulaminu, określającego zasady uczestnictwa w konkursie oraz warunki przyznawania wygranej będzie dostępny na stronie internetowej Serwisu internetowego.

Konkursy będą polegać na rywalizacji o nagrody pieniężne (dalej: „Nagrody”), a przyznanie Nagród uzależnione jest od indywidualnych predyspozycji uczestników i ich poziomu znajomości ...., której dotyczą pytania konkursowe. W zależności od Konkursu, pytania konkursowe mogą mieć charakter otwarty, tj. użytkownik wpisuje treść odpowiedzi w wyznaczonym polu za pośrednictwem klawiatury, oraz zamknięty, tj. użytkownik dokonuje wyboru 1 prawidłowej odpowiedzi spośród podanych odpowiedzi poprzez kliknięcie w prawidłową odpowiedź. Zwycięzcami Konkursów będą wyłącznie osoby, które udzieliły co najmniej dwóch poprawnych odpowiedzi na postawione pytania konkursowe. Użytkownik będzie informowany o swoich wynikach w Konkursie za pośrednictwem konta użytkownika w Serwisie internetowym.

Podkreślenia wymaga fakt, że potencjalnymi zwycięzcami konkursu, a więc osobami, którym będzie mogła być przyznana Nagroda, będą uczestnicy, którzy zdążą wypełnić odpowiednią ilość ankiet i zgromadzą wymaganą ilość punktów za wypełnianie ankiet, a następnie zgłoszą akces do Konkursu w ramach Serwisu internetowego, zanim upłynie czas trwania Konkursu. Ponadto, uczestnicy zobowiązani są do rzetelnego i prawdziwego udzielania odpowiedzi na pytania zawarte w ankietach. W przypadku stwierdzenia nierzetelności odpowiedzi, komisja konkursowa ma również prawo podjąć kroki takie jak brak przyznania punktów za udział w ankiecie lub wykluczenie z Konkursu.

Konkursy nie będą adresowane do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Wnioskodawca będzie ponosił wydatki związane z organizacja Konkursów, jak również będzie finansował wartość nagród, o których mowa we wniosku.

Pytania

1)Czy na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa o PIT”) w opisanym zdarzeniu przyszłym przychód z tytułu nagród uzyskanych przez uczestników konkursu z tytułu wygranej w konkursie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a Wnioskodawca, jako organizator konkursu, jest zobowiązany pobrać od wartości nagród przekazywanych zwycięzcom 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony na podstawie w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT?

2)Czy Wnioskodawca w opisanej we wniosku sytuacji występuje jako płatnik zryczałtowanego podatku od wygranej w konkursach i czy w związku z tym będzie obowiązany od wartości nagród w konkursach stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT pobrać i przekazać kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego na konto właściwego urzędu skarbowego oraz przesłać do tego urzędu na podstawie art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT roczną deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród zawiązanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, w związku z tym, w celu ich określenia, uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicja zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeżeli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia jak najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź  kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy, w przedsięwzięciach, które będzie organizować Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu. Regulamin będzie w sposób szczegółowy określał warunki udziału w konkursach, organizatora, krąg uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców. Treść regulaminu, określającego zasady uczestnictwa w konkursie oraz warunki przyznawania wygranej będzie dostępny na stronie internetowej Serwisu internetowego. Przyznanie Nagród uzależnione jest od indywidualnych predyspozycji uczestników i ich poziomu znajomości wiedzy powszechnej, której dotyczą pytania konkursowe. Zwycięzcami Konkursów będą wyłącznie osoby, które udzieliły co najmniej dwóch poprawnych odpowiedzi na postawione pytania konkursowe. Podkreślenia wymaga fakt, że potencjalnymi zwycięzcami konkursu, a więc osobami, którym będzie mogła być przyznana Nagroda, będą uczestnicy, którzy zdążą wypełnić odpowiednią ilość ankiet i zgromadzą wymaganą ilość punktów za wypełnianie ankiet, a następnie zgłoszą akces do Konkursu w ramach Serwisu internetowego, zanim upłynie czas trwania Konkursu. Ponadto, uczestnicy zobowiązani są do rzetelnego i prawdziwego udzielania odpowiedzi na pytania zawarte w ankietach. W przypadku stwierdzenia nierzetelności odpowiedzi, komisja konkursowa ma również prawo podjąć kroki takie jak brak przyznania punktów za udział w ankiecie lub wykluczenie z Konkursu. Wzięcie udziału w danej ankiecie nie będzie więc automatycznie gwarantowało prawa do nagrody, gdyż uczestnicy muszą w pierwszej kolejności zgromadzić w wymaganym terminie odpowiednią ilość punktów poprzez rzetelne i prawidłowe wypełnienie ankiet, a następnie poprawnie odpowiedzieć na pytania konkursowe.

W związku z powyższym, otrzymanie nagród przez uczestników na podstawie regulaminu, należy traktować jako otrzymanie wygranej w związku z udziałem w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.

W konsekwencji, po stronie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej  uczestniczących w konkursach, w związku z otrzymaniem nagród w formie pieniężnej, powstanie przychód z innych źródeł stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, od którego Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zatem, Wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie od wartości ww. nagród, stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy pobrać i przekazać kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego na konto właściwego urzędu skarbowego oraz przesłać do tego urzędu na podstawie art. 42 ust. 1a ww. ustawy roczną deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei, art. 41 ust. 1 ustawy o PIT wynika, że:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika/informacyjne związane z przyznawaniem wygranych w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „wygrana/nagroda”. Wobec tego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że:

(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to:

impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”.

Natomiast, definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako:

przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to:

impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś.

Natomiast, z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to:

zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Natomiast „nagroda” to:

dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach działalności gospodarczej prowadzą Państwo badania rynku i opinii publicznej, przygotowują analizy związane z przeprowadzonymi badaniami, jak również zbierają informacje służące przeprowadzeniu takich badan oraz analiz. Utworzyli Państwo serwis internetowy zawierający panel badawczy, dzięki któremu zarejestrowani użytkownicy serwisu będą mogli brać udział w badaniach rynku i opinii publicznej, polegających na wypełnianiu ankiet internetowych dostępnych w serwisie (Serwis internetowy). Planują Państwo w określonych odstępach czasu organizować specjalne konkursy, w celu nagrodzenia najbardziej aktywnych użytkowników Serwisu internetowego. Konkursy będą każdorazowo organizowane za pośrednictwem panelu badawczego, dostępnego z poziomu Serwisu internetowego. Konkursy będą posiadały regulamin, w którym w sposób szczegółowy określono: warunki udziału w konkursach, organizatora, krąg uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców. Treść regulaminu, określającego zasady uczestnictwa w konkursie oraz warunki przyznawania wygranej będzie dostępny na stronie internetowej Serwisu internetowego. Konkursy będą polegać na rywalizacji o nagrody pieniężne, a przyznanie Nagród uzależnione jest od indywidualnych predyspozycji uczestników i ich poziomu znajomości wiedzy powszechnej, której dotyczą pytania konkursowe. Konkursy nie będą adresowane do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Państwo będą ponosili wydatki związane z organizacja Konkursów, jak również będą finansowali wartość nagród, o których mowa we wniosku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach, które będą Państwo organizować wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

W konsekwencji, po stronie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej uczestniczących w konkurach, w związku z otrzymaniem nagród w formie pieniężnej, powstanie przychód z innych źródeł stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Państwo jako płatnik będziecie zobowiązani pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zatem, Państwo jako płatnik zobowiązani będziecie od wartości ww. nagród, stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy pobrać i przekazać kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego na konto właściwego urzędu skarbowego oraz przesłać do tego urzędu na podstawie art. 42 ust. 1a ww. ustawy roczną deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA)

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00