Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.518.2023.1.AWY

Opodatkowanie podatkiem VAT najmu miejsc parkingowych zarówno członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych, jak i osobom „z zewnątrz” oraz zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT najmu schowków i piwnic członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe/w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT najmu miejsc parkingowych zarówno członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, właścicielom lokali mieszkalnych, jak i osobom „z zewnątrz”,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT najmu schowków i piwnic członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in.:

  • opodatkowania podatkiem VAT najmu miejsc parkingowych zarówno członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych, jak i osobom „z zewnątrz”,
  • opodatkowania podatkiem VAT najmu schowków i piwnic członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia „(…)” w (…) prowadzi usługi z PKWIU 68.32.Z - „prowadzi gospodarkę zasobami mieszkaniowymi oraz zarządza majątkiem własnym”.

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia zarządza nieruchomościami wchodzącymi w skład jej zasobów na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnia wykonuje szereg czynności związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości, za które pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest współwłaścicielem działki gruntu oraz współwłaścicielem znajdujących się na tym gruncie budynków mieszkalnych oraz utwardzonych miejsc parkingowych (parking naziemny „pod chmurką” i zatoki parkingowe przy budynkach). Część lokali mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach stanowi odrębną własność, a część posiada spółdzielcze prawa do lokalu (lokatorskie bądź własnościowe). Spółdzielnia na mocy art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych administruje i zarządza całością zasobów mieszkaniowych. Grunt stanowi tzw. część wspólną, w której swoje udziały mają właściciele lokali wyodrębnionych oraz Spółdzielnia.

1.Na części tego gruntu, który stanowi tzw. część wspólną znajdują się utwardzone miejsca parkingowe (parking) i zatoki parkingowe przy budynkach, które wynajmowane są przez Spółdzielnię na podstawie umowy najmu mieszkańcom parkującym swoje samochody, tj. członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali i właścicielom lokali mieszkalnych wyodrębnionych, zamieszkujących w budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię.

Ewentualne niewykorzystane przez mieszkańców wolne miejsca parkingowe Spółdzielnia wynajmuje również osobom z zewnątrz, firmom i gościom mieszkańców. Spółdzielnia traktuje najem miejsc parkingowych niezależnie od tego, kto jest najemcą (mieszkańcy, osoby obce) jako inną działalność gospodarczą niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi i do czynszu najmu wszystkich miejsc parkingowych tj. zarówno wynajmowanym mieszkańcom posiadającym tytuły prawne do lokali mieszkalnych (spółdzielcze prawo do lokalu, własność), jak i osobom z zewnątrz Spółdzielnia dolicza 23% podatku VAT.

Niektórzy członkowie Spółdzielni kwestionują zasadność naliczania podatku VAT do opłat czynszowych z tytułu najmu miejsc parkingowych. Wyrażają stanowisko, że miejsca parkingowe służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Równoczesne posiadanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub jego odrębnej własności powoduje, że opłaty za miejsca parkingowe naliczane przez Spółdzielnię mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i powinny być zwolnione z opodatkowania.

2.W budynkach mieszkalnych zamieszkałych przez członków Spółdzielni posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i przez właścicieli lokali wyodrębnionych znajdują się pomieszczenia typu: schowki, komórki, piwnice. Część z tych pomieszczeń zostało przez mieszkańców wykupionych i stanowią pomieszczenia przynależne do konkretnych lokali, za które wnoszą opłaty eksploatacyjne, natomiast część to pomieszczenia wolne, stanowiące część wspólną, które Spółdzielnia wynajmuje odpłatnie na podstawie umowy najmu, ale tylko osobom zamieszkującym w danym budynku z przeznaczeniem na polepszenie warunków bytowych tzn. pomieszczenia te wykorzystywane są przez mieszkańców na własne potrzeby mieszkalne, mieszkańcy nie prowadzą w nich żadnej działalności zarobkowej. Do czynszu najmu Spółdzielnia dolicza 23% podatku VAT.

Niektórzy członkowie Spółdzielni kwestionują zasadność naliczania podatku VAT do opłat czynszowych z tytułu najmu schowków i piwnic. Wyrażają stanowisko, że schowki i piwnice służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Równoczesne posiadanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub jego odrębnej własności powoduje, że opłaty za najem schowków i piwnic naliczane przez Spółdzielnię mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i powinny być zwolnione z opodatkowania.

Pytania

1.Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo, doliczając do czynszu najmu wszystkich miejsc parkingowych podatek VAT wg stawki 23%, czy też najem miejsc parkingowych w przypadku równoczesnego posiadania przez członków Spółdzielni spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali powinien być zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, a tylko najem miejsc parkingowych osobom nie posiadającym spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych i niebędących właścicielami lokali mieszkalnych, którymi zarządza Spółdzielnia (czyli osobom z zewnątrz) powinien podlegać opodatkowaniu VAT w wysokości 23% na podstawie art. 8 Ustawy o VAT?

2.Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo doliczając do czynszu najmu schowków, piwnic podatek VAT wg stawki 23%, czy też najem schowków i wolnych piwnic członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali na własne potrzeby w celu polepszenia warunków zamieszkiwania powinien być zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Spółdzielnia postępuje prawidłowo doliczając do czynszu najmu wszystkich miejsc parkingowych, zarówno tych wynajmowanych członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych, jak i osobom z „zewnątrz” - podatek VAT wg stawki 23% zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - art. 41 ust. 1 i art. 8.

W przypadku pobieranych przez Spółdzielnię opłat czynszowych z tytułu najmu miejsc parkingowych brak jest podstaw do stosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy. Do omawianych czynności nie znajduje także zastosowania zwolnienie wynikające z § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

2.Spółdzielnia postępuje prawidłowo doliczając do czynszu najmu schowków i piwnic członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych - podatek VAT wg stawki 23% zgodnie z art. 8 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT najmu miejsc parkingowych zarówno członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych, jak i osobom „z zewnątrz” oraz nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT najmu schowków i piwnic członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali mieszkalnych.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podkreślenia wymaga jednak, że zarówno odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, jak również odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są wykonywane przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Z przepisu tego wynika, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy. Przy czym przepis nie uzależnia zastosowania zwolnienia od rodzaju czy formy prawnej podmiotu świadczącego usługę, jak i od podmiotu nabywającego tę usługę.

Powyższe wskazuje, że zwolnieniu od podatku podlega świadczona na własny rachunek usługa wynajmu lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym – co istotne – na cele mieszkaniowe. Zatem przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

  • świadczenie usługi na własny rachunek,
  • charakter mieszkalny nieruchomości,
  • mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 438).

Natomiast w myśl § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie zwolnień”:

Zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 438).

Powołany wyżej art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 438 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych”, stanowi, że:

Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W świetle art. 4 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

Członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że ww. zwolnienie od podatku VAT odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, lub musi im przysługiwać spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienionych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych dotyczą wszelkich opłat. Jednakże przepisy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień, wyraźnie wskazują na właścicieli lokali mieszkalnych, członków spółdzielni i osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa lub prawa własności do lokali mieszkalnych. Tym samym, ww. zwolnienia od podatku VAT dotyczą wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczą natomiast czynności związanych z lokalami użytkowymi.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048), zwanej dalej „ustawą o własności lokali”:

Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

W świetle art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali:

Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 4 ustawy o własności lokali:

Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”.

Ponadto, § 3 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225) stanowi, że:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o lokalu użytkowym - należy przez to rozumieć jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Zgodnie z § 3 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pomieszczeniu technicznym - należy przez to rozumieć pomieszczenie przeznaczone dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku.

Na podstawie natomiast § 3 pkt 13 ww. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pomieszczeniu gospodarczym - należy przez to rozumieć pomieszczenie znajdujące się poza mieszkaniem lub lokalem użytkowym, służące do przechowywania przedmiotów lub produktów żywnościowych użytkowników budynku, materiałów lub sprzętu związanego z obsługą budynku, a także opału lub odpadów stałych.

Ponadto, zgodnie z objaśnieniami zawartymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.):

Część mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).

Na podstawie powyższych uregulowań można stwierdzić, że miejsca postojowe nie mieszczą się ani w pojęciu pomieszczenia technicznego, ani pomieszczenia gospodarczego, w związku z czym stanowią lokal użytkowy.

Jak wynika z opisu sprawy, Państwa Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo współwłaścicielem działki gruntu oraz współwłaścicielem znajdujących się na tym gruncie budynków mieszkalnych oraz utwardzonych miejsc parkingowych (parking naziemny „pod chmurką” i zatoki parkingowe przy budynkach).

Wynajmują Państwo miejsca parkingowe członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali, a także osobom nie posiadającym spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych i niebędącym właścicielami lokali mieszkalnych.

Jak wyżej wskazano, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, odnosi się wyłącznie do czynności wykonywanych przez spółdzielnię w związku z eksploatacją i utrzymaniem lokali mieszkalnych, nie dotyczy zaś czynności związanych z lokalami użytkowymi.

Tym samym, zgodnie z Państwa twierdzeniem, wynajem miejsc postojowych, zarówno na rzecz członków Spółdzielni posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicieli lokali mieszkalnych, jak i na rzecz osób nieposiadających spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych i niebędących właścicielami lokali mieszkalnych, którymi zarządza Spółdzielnia, nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy. Do omawianych czynności nie znajduje także zastosowania zwolnienie wynikające z § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Także pozostałe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy nie przewidują zwolnienia dla najmu miejsc parkingowych. Najem miejsc parkingowych nie może bowiem korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to jest przewidziane wyłącznie dla usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Fakt równoczesnego posiadania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego przez mieszkańca, również członka Spółdzielni, nie ma wpływu na wyjaśniony powyżej brak możliwości korzystania z ww. zwolnień.

Podsumowując, mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że najem miejsc postojowych, niezależnie od tego, czy jest dokonywany na rzecz członków Spółdzielni posiadających spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych, właścicieli lokali mieszkalnych, czy osób „z zewnątrz”, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem postępują Państwo prawidłowo doliczając do czynszu najmu wszystkich miejsc parkingowych podatek od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko do pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

W opisie stanu faktycznego wskazali Państwo ponadto, że w budynkach mieszkalnych zamieszkałych przez członków Spółdzielni posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i przez właścicieli lokali wyodrębnionych znajdują się pomieszczenia typu: schowki, komórki, piwnice. Część z tych pomieszczeń to pomieszczenia wolne, stanowiące część wspólną, które wynajmują Państwo odpłatnie na podstawie umowy najmu, ale tylko osobom zamieszkującym w danym budynku. Pomieszczenia te są wykorzystywane przez mieszkańców na własne potrzeby mieszkalne, mieszkańcy nie prowadzą w nich żadnej działalności zarobkowej.

Państwa wątpliwości budzi fakt, czy do czynszu najmu schowków i piwnic członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i właścicielom lokali, powinni Państwo doliczać podatek VAT.

Biorąc pod uwagę przywoływane wcześniej przepisy prawa wskazać należy, iż dodatkowe pomieszczenia, takie jak piwnice i schowki, które co do zasady mogą przynależeć do lokalu mieszkalnego, nie powinny być traktowane jako lokale użytkowe, gdyż stanowią pomieszczenia gospodarcze lokalu mieszkalnego służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, przeznaczone do przechowywania materiałów, przedmiotów, opału lub produktów żywnościowych użytkowników lokalu.

Analiza przedstawionych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych oraz właścicieli lokali niebędących członkami, jeżeli pobierane przez te spółdzielnie opłaty dotyczą samodzielnych lokali mieszkalnych.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że jeżeli czynsz najmu pobierany przez Państwa za korzystanie z dodatkowych pomieszczeń typu piwnice i schowki, jest opłatą pobieraną zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, to w odniesieniu do usług najmu tych dodatkowych pomieszczeń, będzie miało zastosowanie powołane wyżej zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy. W takiej sytuacji nie powinni więc Państwo doliczać podatku od towarów i usług do czynszu najmu schowków i piwnic na rzecz członków spółdzielni posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych oraz właścicieli lokali.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko do pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o VAT.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie uznania najmu miejsc parkingowych za czynność opodatkowaną podatkiem VAT oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT najmu schowków i piwnic. W zakresie opodatkowania najmu miejsc parkingowych stawką 23% (część pytania nr 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00