Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.333.2023.2.GK

Wykazywanie w pliku JPK_V7M, JPK_FA i JPK_KR sprzedaży opodatkowanej na terytorium Finlandii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2023 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej wykazywania w pliku JPK_V7M, JPK_FA i JPK_KR sprzedaży opodatkowanej na terytorium Finlandii. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2023 r. (data wpływu 29 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo spółką prawa polskiego, z siedzibą w (…), będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT). Specjalizujecie się Państwo w realizacji projektów dla przemysłu morskiego związanych z budową i modernizacją jednostek pływających. Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą m.in. w obszarze doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70. 22. Z), jak również robót związanych z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej (PKD 42.9). Należycie Państwo do grupy (…).

Obecnie realizujecie Państwo projekt w Finlandii w stoczni (dalej: Stocznia) poprzez zagraniczny zakład podatkowy (ang. permanent establishment) w Finlandii w rozumieniu fińskich przepisów prawa podatkowego oraz umów bilateralnych w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Jesteście Państwo zarejestrowani dla celów VAT w Finlandii i rozliczacie się z tamtejszym urzędem skarbowym. Jesteście Państwo zarejestrowani do VAT jedynie z uwagi na obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonanych w tym kraju dostaw towarów i świadczenia usług i nie prowadzicie w tym kraju zarejestrowanej działalności uznawanej na podstawie obowiązujących tam przepisów za działalność gospodarczą.

Sprzedaż towarów i świadczenie usług na rzecz Stoczni jest opodatkowana na terenie Finlandii. Wystawiacie Państwo faktury sprzedaży na rzecz Stoczni z fińskim numerem identyfikacji podatkowej Spółki (dalej: Faktury). Faktury są wykazywane w fińskiej deklaracji podatku od wartości dodanej (VAT) z preferencyjną stawką 0%, która wynika z fińskich regulacji dotyczących lokalnego podatku od wartości dodanej.

Przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego, w trybie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, od nabyć związanych dostawą towarów i świadczeniem usług, dokonywanych na terytorium Finlandii. Zaznaczacie Państwo, że w przypadku gdyby dostawy identyczne do tych opodatkowanych na terytorium Finlandii były realizowane w Polsce przysługiwałoby Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Gromadzicie Państwo dokumenty i dokonujecie księgowań, które umożliwią dokonywanie odliczenia polskiego VAT naliczonego od zakupów dotyczących dostaw opodatkowanych na terytorium Finlandii.

W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że w ramach projektu w stoczni w Finlandii prowadzicie Państwo prace polegające na budowie oraz wykończeniu jednostek pływających (tj. nowych statków wycieczkowych). Wykonywane na rzecz stoczni w Finlandii prace budowlane i wykończeniowe obejmują realizację aranżacji wnętrz statków wycieczkowych. W związku z realizacją projektu w stoczni w Finlandii nabywacie Państwo na terenie Polski materiały niezbędne do wykończenia wnętrz statków stanowiące towary m.in. tj., konstrukcje meblowe, konstrukcje szklane, schody, windy, elementy metalowe (np. materiały stalowe, rury) oraz usługi od podmiotów będących Państwa polskimi podwykonawcami w zakresie wykonawstwa, prac inżynierskich (tj. rysunek techniczny, wykonywanie dokumentacji).

Przemieszczenie własnych towarów z Polski do Finlandii wykazujecie Państwo dla celów VAT jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów własnych, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT).

Nabyte na terytorium Polski towary w ramach projektu prowadzonego w stoczni w Finlandii są wykorzystywane w pracach realizowanych przez Państwa i związanych z aranżacją wnętrz statków wycieczkowych. Nabywane na terytorium Polski usługi m.in. tj., usługi wykonawcze, czy też inżynierskie również są wykorzystywane do realizacji prac wykończeniowych w zakresie aranżacji statków.

Państwo, w związku z projektem dla stoczni w Finlandii, w polu K_11 części ewidencyjnej pliku JPK_V7M wykazujecie wysokość podstawy opodatkowania (w wartości netto) wynikającą ze sprzedaży towarów i usług poza terytorium Polski. Natomiast w polu P_11 części deklaracyjnej pliku JPK_V7M wykazujecie Państwo zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży towarów i usług poza terytorium Polski wykazaną w polu K_11.

Pytania

1.Czy prawidłowo wykazujecie Państwo w pliku JPK_V7M sprzedaż towarów oraz usług poza terytorium Polski (na rzecz Stoczni), w stosunku do których przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT i która to sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w Finlandii?

2.Czy w pliku JPK_FA powinniście Państwo wykazywać faktury sprzedaży oraz dane wynikające z faktur sprzedaży dokumentujących transakcje podlegające opodatkowaniu w Finlandii?

3.Czy w pliku JPK_KR powinniście Państwo wykazywać faktury sprzedaży oraz dane wynikające z faktur sprzedaży podlegających opodatkowaniu w Finlandii?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Państwa zdaniem, prawidłowo wykazujecie Państwo w pliku JPK_V7M sprzedaż towarów oraz usług poza terytorium Polski (na rzecz Stoczni), w stosunku do których przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT i która to sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w Finlandii.

2.Państwa zdaniem, nie jesteście Państwo zobligowani do wykazywania w pliku JPK_FA faktur sprzedaży oraz danych z faktur sprzedaży dokumentujących transakcje podlegające opodatkowaniu w Finlandii.

3.Państwa zdaniem, nie jesteście Państwo zobligowani do wykazywania w pliku JPK_KR faktur sprzedaży oraz danych wynikających z faktur sprzedaży podlegających opodatkowaniu w Finlandii.

Uzasadnienie do pyt. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 przywołanego przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Deklaracje podatkowe zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika (art. 99 ust. 7c ustawy o VAT).

Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy o VAT deklaracje podatkowe są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Przywołany dokument elektroniczny, podlega przesyłaniu w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z określonymi w tym przepisie wyjątkami, są zobowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Ponadto zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy o VAT podatnicy są zobowiązani do przesyłania, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poza wyżej przywołaną ewidencją także deklarację podatkową.

Od 1 października 2020 r., kwestie danych jakie należy wykazywać w składanych deklaracjach reguluje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, ze zm.) (dalej: Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji).

Ponadto od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K.

Dane wykazywane w JPK_VAT

Elementy pliku JPK_VAT i opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K, określa wyżej przywołane Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji.

Zgodnie z treścią § 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji deklaracje zawierają:

1)oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;

2)dane identyfikacyjne podatnika;

3)oznaczenie rodzaju rozliczenia:

a)miesięczne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, albo

b)kwartalne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy o VAT;

4)oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług:

a)miesiąc i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, albo

b)kwartał i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy o VAT;

5)oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:

a)art. 99 ust. 1 ustawy o VAT albo

b)art. 99 ust. 2 i 3 ustawy o VAT;

6)oznaczenie daty sporządzenia;

7)wskazanie celu złożenia deklaracji - złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;

8)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;

9)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;

10) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;

11) dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.

Na podstawie § 4 pkt 1 i pkt 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, o których mowa w § 2 pkt 8, obejmują:

1)wysokość podstawy opodatkowania, a w przypadkach określonych w lit. d-f oraz i-m - także wysokość podatku należnego, z tytułu:

a)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b)dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy o VAT, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT,

c)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy o VAT,

d)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy o VAT,

e)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89aust. 1 i 4 ustawy o VAT,

f)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy o VAT,

g)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

h)eksportu towarów,

i)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

j)importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy o VAT,

k)importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

l)importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT,

m)dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT;

2)łączną wysokość podstawy opodatkowania stanowiącą sumę wysokości podstaw opodatkowania określonych w pkt 1, z wyłączeniem odrębnie wykazanych wysokości podstaw opodatkowania z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, oraz dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że w deklaracji podatkowej należy wykazać m.in. dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie znajdzie zastosowanie wyłączenie w zakresie czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy o VAT oraz w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Ponadto w przywołanym Rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji dodano załączniki będące objaśnieniami między innymi co do sposobu wypełniania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w przesyłanej ewidencji.

W części I przywołanego Rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji zawarto załącznik pt. „Objaśnienia do deklaracji”, w którym w pkt 4.1. wskazano, że w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również dostaw towarów oraz świadczenia usług wykonywanych poza terytorium kraju, w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Z kolei zgodnie z Broszurą informacyjną dot. struktury JPK_VAT z deklaracją obowiązująca z maja 2023 r., opublikowaną przez Ministerstwo Finansów na stronie www.podatki.gov.pl, w polu opcjonalnym K_11 pliku JPK_VAT należy wykazać wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. Przy czym należy podać między innymi wysokość podstawy wynikającą z dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, w stosunku do których podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Natomiast w polu opcjonalnym P_11 pliku JPK_VAT przywołana Broszura wskazuje, że należy podać zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju.

Jak Państwo wskazaliście w stanie faktycznym, jesteście Państwo zarejestrowani w Finlandii dla potrzeb podatku VAT z uwagi na obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonanych w tym kraju dostaw towarów oraz świadczenia usług i nie prowadzicie w tym kraju (zarejestrowanej według lokalnych fińskich przepisów) działalności uznawanej na podstawie obowiązujących tam przepisów za działalność gospodarczą.

Ponadto zaznaczacie Państwo, że sam fakt zarejestrowania się podatnika dla celów podatku VAT w państwach, w których dokonywana jest dostawa towarów i świadczenie usług, nie jest tożsamy z prowadzeniem działalności gospodarczej na terytorium tego kraju.

Mając na uwadze powyższe wskazujecie Państwo, że w deklaracji i ewidencji JPK_V7M przewidziano dwa pola, w których podaje się sprzedaż opodatkowaną poza terytorium kraju, tj. K_11 i P_11.

W polu K_11 części ewidencyjnej JPK_V7M wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT i podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast, w polu P_11 części deklaracyjnej JPK_V7M należy umieścić zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju wykazaną w polu K_11.

Mając na uwadze powyższe zaznaczacie Państwo, że w JPK_V7M wykazujecie tylko dostawy towarów i usług, w stosunku do których przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Konsekwentnie zaznaczacie Państwo, że w przypadku gdyby dostawy identyczne do tych opodatkowanych na terytorium Finlandii były realizowane w Polsce przysługiwałoby Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego. Dodatkowo gromadzicie Państwo dokumenty i dokonujecie księgowań, które umożliwią dokonywanie odliczenia polskiego VAT naliczonego od zakupów dotyczących dostaw opodatkowanych na terytorium Finlandii. W efekcie wskazujecie Państwo, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego, w trybie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, od nabyć związanych dostawą towarów i świadczeniem usług, dokonywanych na terytorium Finlandii.

Biorąc pod uwagę, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do nabywanych towarów i usług związanych z realizowaną przez Państwa sprzedażą na rzecz Stoczni, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w Finlandii, prawidłowo wykazujecie Państwo wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju w polu K_11 oraz P_11 ewidencji i deklaracji JPK_V7M.

Państwa stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 grudnia 2022 r., o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.469.2022.2.MW, w której organ wskazał, że w przypadku podatnika zarejestrowanego do podatku od wartości dodanej na terenie Wielkiej Brytanii, jedynie ze względu na nałożony na niego obowiązek rozliczenia podatku w tym kraju z tytułu dokonywanych w nim transakcji, w polach P_11 i K_11 JPK_VAT powinny być wykazane dane dostawy towarów w stosunku do których podatnikowi temu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie do pyt. 2

Od 1 lipca 2018 r. wszyscy podatnicy, którzy prowadzą księgi podatkowe i wytwarzają dowody księgowe w formie elektronicznej, przekazują w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego, struktury JPK na żądanie organów podatkowych.

JPK na żądanie obejmuje 7 struktur, w tym:

JPK_KR — księgi rachunkowe,

JPK_FA — faktury VAT.

Rodzaje faktur raportowanych w strukturze JPK_FA określają przepisy ustawy o VAT, zawarte w art. 106a-q. Powyższe zostało potwierdzone w Broszurze informacyjnej dot. struktury JPK_FA(4) z kwietnia 2022 r. [dalej: Broszura Informacyjna], dostępnej na stronie www.gov.pl (str. 4 Broszury Informacyjnej).

Wśród faktur raportowanych w strukturze JPK_FA znajdują się m.in.: faktury VAT, faktury VAT korygujące, faktury VAT dokumentujące otrzymanie zapłaty, a także faktury wystawione na podstawie przepisów wydanych w oparciu o upoważnienie zawarte w art.106o ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakresem JPK_FA są objęte faktury dokumentujące sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce. Tym samym zakresem JPK_FA nie będą objęte faktury dokumentujące dostawy towarów oraz świadczenia usług niepodlegające opodatkowaniu VAT w Polsce i wykonywane poza terytorium kraju.

Wnioskodawca zaznacza, że w związku z posiadaną rejestracją dla potrzeb VAT w Finlandii i opodatkowywaniem dokonywanej w Finlandii sprzedaży fińskim podatkiem od wartości dodanej, dokonuje w tym zakresie rozliczeń z fińskim organem podatkowym. Konsekwentnie Wnioskodawca zobligowany jest do wystawiania faktur zgodnie z zasadami obowiązującymi w Finlandii i ujmowania wartości dokumentowanych nimi czynności oraz naliczonego od nich fińskiego podatku od wartości dodanej w deklaracji składanej organom podatkowym z Finlandii.

W rezultacie w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi, że wystawia on faktury sprzedaży na rzecz Stoczni zgodnie z przepisami obowiązującymi w Finlandii to nie ma podstaw żeby umieszczać te faktury w pliku JPK_FA, który to plik służy weryfikacji rozliczeń dokonywanych zgodnie z polskim przepisami podatkowymi.

Wnioskodawca podkreśla, że w zakresie dokonywanej w Finlandii sprzedaży rozlicza się z fińskimi organami podatkowymi, do których należy kontrolowanie prawidłowości rozliczeń Spółki z tytułu podatku od wartości dodanej na terenie Finlandii.

Co prawda, Broszura Informacyjna wskazuje, że w pliku JPK_FA(4) w polu P_13_5 powinna zostać wykazana przez podatników suma wartości sprzedaży netto dla transakcji dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, jak również podaje, że dla transakcji dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju w elemencie P_12 należy wykazać „np”. Niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy przywołane powyżej pozycje Broszury Informacyjnej nie dotyczą dostaw towarów oraz świadczenia usług dokonywanych poza terytorium Polski lecz dotyczą świadczenia usług i dostaw towarów dokonywanych z terytorium Polski do krajów Unii Europejskiej lub spoza Unii Europejskiej.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, niejasne informacje z Broszury Informacyjnej dotyczące wykazywania w JPK_FA(4) w transakcji dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, nie powinny powodować po stronie Spółki konieczności umieszczania w pliku JPK_FA danych z faktur sprzedażowych wystawianych zgodnie z przepisami fińskimi. Faktury dokumentujące sprzedaż opodatkowaną w Finlandii są przedstawiane przez Spółkę fińskim organom podatkowy, uwzględniając między innymi wysokość stawki podatku od wartości dodanej obowiązującą w Finlandii jak również inne elementy wykazywane na fakturze, które są również uzależnione od fińskich nie zaś polskich przepisów podatkowych.

Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest zobligowana do wykazywania w pliku JPK_FA faktur sprzedaży oraz danych z faktur sprzedaży dokumentujących transakcje podlegające opodatkowaniu w Finlandii.

Uzasadnienie do pyt. 3

Biorąc pod uwagę uzasadnienie przedstawione przez Wnioskodawcę do pytania 2, Wnioskodawca wskazuje, że analogicznie w pliku JPK_KR Spółka nie powinna dla celów objętych nim zestawień wykazywać faktur sprzedaży wystawionych zgodnie z przepisami fińskimi.

Wnioskodawca podkreśla, że co prawda prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, jednakże w zakresie działalności jego zakładu w Finlandii ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdania finansowego (bądź innej ewidencji) według zasad obowiązujących w Finlandii . W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, nie ma podstaw do wykazywania przez Spółkę dokumentów takich jak faktury sprzedaży w księgach rachunkowych prowadzonych w Polsce, w tym w JPK_KR.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest zobligowana do wykazywania w pliku JPK_KR faktur sprzedaży oraz danych wynikających z faktur sprzedaży podlegających opodatkowaniu w Finlandii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z tej regulacji wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Na podstawie definicji zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:

Przez państwo członkowskie rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust.1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Natomiast według art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów może także dotyczyć czynności polegających na przemieszczeniu towarów, należących do przedsiębiorstwa podatnika z terytorium Polski do innego państwa członkowskiego, w którym mają posłużyć do działalności gospodarczej tego podatnika. W przypadku tej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów polski dostawca pełni równocześnie rolę nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, realizowania danej dostawy.

W myśl zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast, w przypadku świadczenia usług miejsce świadczenia tj. opodatkowania tych usług określa zasada ogólna zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zaś w myśl art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba. Wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Odnośnie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabywanymi towarami i usługami wskazać należy, że:

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przy tym, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zatem w sytuacji nabycia towarów i usług na terytorium Polski, które są wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w Polsce do wykonywania czynności opodatkowanych w Polsce prawo do odliczenia przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z dokonywaną dostawą towarów bądź świadczeniem usług opodatkowanych poza terytorium kraju. Warunkiem odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przepis ten wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności. Zatem podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce oraz w Finlandii. Należycie Państwo do grupy (…). Specjalizujecie się w realizacji projektów dla przemysłu morskiego związanych z budową i modernizacją jednostek pływających. Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą m.in. w obszarze doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, jak również robót związanych z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Obecnie realizujecie projekt w Finlandii w stoczni poprzez jej zagraniczny zakład podatkowy w Finlandii w rozumieniu fińskich przepisów prawa podatkowego oraz umów bilateralnych w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W ramach projektu w stoczni w Finlandii prowadzicie Państwo prace polegające na budowie oraz wykończeniu jednostek pływających (tj. nowych statków wycieczkowych). Wykonywane na rzecz stoczni w Finlandii prace budowlane i wykończeniowe obejmują realizację aranżacji wnętrz statków wycieczkowych.

W związku z realizacją projektu w stoczni w Finlandii nabywacie Państwo na terenie Polski materiały niezbędne do wykończenia wnętrz statków stanowiące towary m.in. konstrukcje meblowe, konstrukcje szklane, schody, windy, elementy metalowe (np. materiały stalowe, rury) jak również nabywacie usługi od podmiotów będących Państwa polskimi podwykonawcami w zakresie wykonawstwa, prac inżynierskich (tj. rysunek techniczny, wykonywanie dokumentacji). Nabyte w Polsce towary przemieszczacie Państwo do Finlandii i wykazujecie to przemieszczenie dla celów podatku VAT w JPK_VAT jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów własnych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy. Towary w ramach projektu prowadzonego w stoczni w Finlandii są wykorzystywane w pracach realizowanych przez Państwa i związanych z aranżacją wnętrz statków wycieczkowych. Podobnie, nabywane na terytorium Polski usługi również są wykorzystywane do realizacji prac wykończeniowych w zakresie aranżacji statków na terenie Finlandii. Sprzedaż towarów i świadczenie usług na rzecz Stoczni jest opodatkowane na terenie Finlandii. Wystawiacie Państwo faktury sprzedaży na rzecz Stoczni z fińskim numerem identyfikacji podatkowej Spółki. Faktury są wykazywane w fińskiej deklaracji podatku od wartości dodanej (VAT) z preferencyjną stawką 0%, która wynika z fińskich regulacji dotyczących lokalnego podatku od wartości dodanej.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w związku z opisanym zdarzeniem prawidłowo wykazujecie w pliku JPK_V7M sprzedaż towarów oraz usług poza terytorium Polski.

Należy zauważyć, że w deklaracji i ewidencji JPK_V7M przewidziano dwa pola w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza terytorium kraju, tj. K_11 i P_11.

W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy zwrócić uwagę, że w opisanym zdarzeniu dokonujecie Państwo przemieszczenia towarów zakupionych uprzednio w Polsce do Finlandii w celu wykorzystania ich do świadczenia usług polegających na budowie oraz wykończeniu jednostek pływających (tj. nowych statków wycieczkowych). Przemieszczenie to spełnia warunki określone w art. 13 ust. 3 ustawy do uznania tej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów dokonaną na własną rzecz. Co do zasady, w przypadku gdybyście Państwo odsprzedawali te towary lub wykorzystywali wyłącznie te towary (bez innych zakupionych w Polsce usług) do świadczenia usług na terytorium Finlandii to prawo do odliczenia podatku VAT przysługiwałoby Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z czynnością opodatkowaną na terytorium Polski (WDT na własną rzecz). W takim przypadku nie byłoby konieczności wykazywania podstawy opodatkowania wynikającej ze sprzedaży towarów lub usług poza terytorium kraju (Finlandii) w poz. K_11 i P_11 JPK_V7M.

Z wniosku wynika, że oprócz towarów dokonujecie także na terytorium Polski zakupu usług, m.in. usług wykonawczych, inżynierskich. W tym miejscu należy wskazać, że aby można było mówić o prawie do odliczenia miejscem świadczenia nabywanej usługi musi być terytorium Polski tj. na fakturze musi być podana stawka podatku VAT obowiązująca w Polsce. Z opisu sprawy nie wynika, aby Spółka dla celów podatku VAT posiadała stałe miejsce prowadzenia działalności na terenie Finlandii, dla którego to miejsca nabywane są usługi od polskich kontrahentów. Ponadto, z okoliczności przedstawionych we wniosku nie wynika, aby do nabywanych usług miały zastosowanie wyjątki od ogólnej zasady dotyczącej określenia miejsca świadczenia usług. Należy więc przyjąć, że miejscem świadczenia usług nabywanych przez Spółkę, w myśl art. 28b ust. 1 ustawy jest Polska.

Jak Państwo wskazujecie, nabywane na terytorium Polski towary i usługi są wykorzystywane w pracach realizowanych przez Państwa na terytorium Finlandii związanych z aranżacją wnętrz statków wycieczkowych. A zatem jeśli zakupione w Polsce towary i usługi służą jednemu świadczeniu to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje Państwu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Oznacza to, że zobowiązani jesteście wypełnić pole K_11 i P_11 deklaracji i ewidencji JPK_V7M.

Państwa wątpliwości dotyczą również określenia czy w pliku JPK_FA i JPK_KR powinniście Państwo wykazywać faktury sprzedaży oraz dane wynikające z faktur sprzedaży dokumentujących transakcje podlegające opodatkowaniu w Finlandii.

Od 1 lipca 2018 r. wszyscy podatnicy, którzy prowadzą księgi podatkowe i wytwarzają dowody księgowe w formie elektronicznej, przekazują w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postepowania podatkowego struktury JPK na żądanie organów podatkowych.

JPK na żądanie obejmuje 7 struktur, w tym m.in.:

JPK_KR – księgi rachunkowe,

JPK_FA – faktury VAT.

Faktura to dokument w formie papierowej lub elektronicznej, który co do zasady podatnicy podatku od towarów i usług są zobowiązani wystawić w celu udokumentowania sprzedaży. Rodzaje faktur raportowanych w strukturze JPK_FA określają przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, zawarte w art. 106a-q. Są to m.in. faktury VAT, faktury VAT korygujące, faktury VAT dokumentujące otrzymanie zapłaty, a także faktury wystawione na podstawie przepisów wydanych w oparciu o upoważnienie zawarte w art. 106o ustawy. 

Obowiązek przekazywania przez podatników pozostałych struktur JPK na żądanie organów podatkowych wynika m.in. z przepisu art. 193a Ordynacji podatkowej.

Jak stanowi art. 193a § 1 Ordynacji podatkowej:

W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w § 2, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.

W myśl art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej:

Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych, części tych ksiąg oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej oraz wymagania techniczne dla informatycznych nośników danych, na których księgi, części tych ksiąg oraz dowody księgowe mogą być zapisane i przekazywane, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.

Zakresem JPK_ FA objęte są faktury sprzedaży, określone w art. 106a-q ustawy o VAT. Tym samym faktury dokumentujące dostawy towarów i świadczenie usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej w kraju członkowskim, innym niż terytorium kraju, wystawiane w myśl przepisów danego kraju członkowskiego, nie będą obejmowane w strukturze JPK_FA.

Jak wynika z opisu sprawy jesteście Państwo zarejestrowani dla celów VAT w Finlandii i rozliczacie się z tamtejszym urzędem skarbowym. Wystawiacie Państwo faktury sprzedaży na rzecz Stoczni z fińskim numerem identyfikacji podatkowej Spółki. Faktury są wykazywane w fińskiej deklaracji podatku od wartości dodanej (VAT) z preferencyjną stawką 0%, która wynika z fińskich regulacji dotyczących lokalnego podatku od wartości dodanej. W Finlandii prowadzicie księgi rachunkowe oraz sporządzacie sprawozdania finansowe według przepisów tam obowiązujących. W związku z powyższym należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że nie ma podstaw aby umieszczać faktury sprzedaży na rzecz Stoczni zgodnie z przepisami obowiązującymi w Finlandii w pliku JPK_FA, skoro plik ten służy do weryfikacji rozliczeń dokonywanych zgodnie z polskimi przepisami prawa. Nie ma również podstaw do wykazywania przez Państwa dokumentów takich jak faktury sprzedaży w księgach rachunkowych prowadzonych w Polsce, w pliku JPK_KR, skoro nie macie Państwo obowiązku wykazywać w JPK faktur sprzedaży wystawionych w Finlandii i rozliczonych z właściwymi organami podatkowymi w Finlandii, gdzie prowadzicie księgi rachunkowe oraz sporządzacie sprawozdania finansowe.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00