Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.578.2023.7.MG

Działalność agroturystyczna.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 6 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działalności agroturystycznej (pytanie nr 1, 2 i 3 wniosku). Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 28 sierpnia 2023 r. (data wpływu 29 sierpnia 2023 r.), pismem z 28 sierpnia 2023 r. (data wpływu 5 września 2023 r.) oraz pismem (data wpływu 13 września 2023 r.) .

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Prowadzi Pani gospodarstwo agroturystyczne od 8 lipca 2020 r. Nigdy nie prowadziła Pani działalności gospodarczej. Posiada Pani 5 pokoi na wynajem i korzysta Pani ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT.

W kwietniu 2022 r. na prośbę Zarządu Powiatu w (…) podpisała Pani umowę na przyjęcie uchodźców z Ukrainy. Od 16 marca 2022 r. utrzymuje i daje Pani wyżywienie rodzinom z Ukrainy. Zajmują oni dwa z pięciu pokoi. Początkowo okres pobytu uchodźców z Ukrainy miał wynosić 14 dni. Zarząd Powiatu w (…) sporządził kilka aneksów do umowy przedłużając pobyt uchodźców do grudnia 2023 r. Powiat w (…) płacił Pani początkowo 70 zł/dzień za osobę, obecnie 80 zł/dzień za osobę. Z otrzymanych 80 zł, 60 zł przeznacza Pani na koszty zakwaterowania a 20 zł wypłaca Pani uchodźcom na realizację punktu 3 i 4 wyżej wymienionej umowy, tj. na zakup wyżywienia i środków higieny osobistej.

Do swojej agroturystyki przyjmuje Pani także pracowników w delegacji. Ich pobyt opłaca ich pracodawca. Aktualnie daje Pani zakwaterowanie dwóm Panom, jednemu od czerwca 2022 r. a drugiemu od sierpnia 2023 r. Za zakwaterowanie wystawia Pani miesięczne rachunki ich pracodawcy - polska firma.

W najbliższym czasie ma Pani zamiar rozszerzyć liczbę wynajmowanych pokoi do 7.

Uzupełnienie

Wynajmuje Pani pokoje w budynku mieszkalnym. Budynek mieszkalny w którym prowadzi Pani agroturystykę jest położony w gospodarstwie rolnym na terenach wiejskich. Przedmiotem Pani zapytania jest rok 2022 i 2023 do chwili obecnej. Do maja 2023 r. otrzymywała Pani rentę z ZUS z tytułu częściowej niezdolności do pracy, aktualnie jest Pani od 1 maja 2023 ubezpieczona w KRUS. Miała Pani również przychody z najmu prywatnego z dwóch mieszkań zlokalizowanych w mieście jedno w (…) drugie w (…). W przypadku mieszkań przychody opodatkowuje Pani ryczałtem. Udostępnia Pani pięć pokoi w ramach agroturystyki. Mieszkają u Pani uchodźcy z Ukrainy, aktualnie zajmują dwa z pięciu pokoi, które udostępnia Pani gościom. Zdarzało się, że zajmowali 3 czasem 4 z pięciu pokoi (wśród uchodźców odbywa się rotacja). Dwóch uchodźców aktualnie pracuje w firmie która ma siedzibę w Polsce, ta firma dotuje im noclegi u Pani. Z tego tytułu wystawia Pani firmie rachunki co miesiąc od czerwca 2022 r. za noclegi jednego z Panów a drugi zaczął pracę w miesiącu sierpniu tego roku i od sierpnia 2023 r. wystawia Pani rachunki do zapłaty za noclegi również drugiego Pana.

Art. 12 a) ust. 17 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (...), brzmi: „Wojewoda oraz podmioty określone w ust. 3 i 4 mogą zapewnić pomoc o której mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 nie dłużej niż przez 120 dni od dnia pierwszego wjazdu obywatela Ukrainy na teren Rzeczpospolitej Polskiej”.

W związku z tym przytoczonym zapisem osoby dorosłe z Ukrainy, które przebywają w Polsce od momentu pierwszego wjazdu po dacie 24 lutego 2022 r. dłużej niż 120 dni są zobligowane płacić osobiście za noclegi i utrzymywać się na własną rękę. Tych dwóch wyżej wspomnianych Panów będących uchodźcami podjęło pracę w Polsce, aby móc się utrzymać, za noclegi tych Panów płaci zakład pracy.

Aktualnie trzy pokoje udostępnia Pani osobom, które przybywają do Pani przez (...) lub zamawiają pokój telefonicznie. Wśród tych zamawiających pokój przez (...) lub telefonicznie zdarzają się osoby w delegacji. To te osoby, które proszą o wystawienie rachunku na firmę.

Cel w jakim przebywają u Pani pracownicy w delegacji jest stricte wypoczynkowy, te osoby na Pani terenie tj. w lesie bo dom stoi w lesie spacerują, biesiadują, czasem robią grilla, jak jest sezon na grzyby Ci co lubią zbierać grzyby idą na grzyby, siedzą na balkonach, każdy pokój ma balkon, siedzą na ławeczkach, huśtawkach. Korzystają z tego co w domu i wokół domu, generalnie kiedy znajdują się na terenie Pani gospodarstwa agroturystycznego - wypoczywają.

Porozumienie o numerze (…) zostało podpisane na piśmie między Powiat (…) a Agroturystyka A., w dniu 11 kwietnia 2022 r. w trybie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy Obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Ww. porozumienie określa zapewnienie zakwaterowania obywatelom Ukrainy poprzez:

1.zagwarantowanie miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, max 22 osoby.

2.zapewnienie dostępu do sanitariatów

3.zapewnienie środków higieny osobistej (minimum mydło i szampon lub żel do mycia ciała oraz szczoteczka i pasta do zębów) dla każdej osoby

4.zapewnienie wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie (śniadanie, obiad i kolacja, względnie śniadanie i ciepła obiadokolacja) oraz dostępu do napojów - minimum do wody pitnej

5.informowania Starosty (…) na jego każde żądanie o aktualnym wykorzystaniu liczby miejsc w ww. lokalizacji,

Pkt. 2 Wymienione czynności w ust. 1 są zgodne ze wskazaniem Wojewody (…) w porozumieniu nr (...)”

Dodatkowo w aneksie w $2 widnieje zapis „ (...) Posiłki mogą być współprzygotowywane przez osoby zakwaterowane"

W porozumieniu została początkowo ustalona stawka za osobodzień 70 zł, tj. 70 zł za osobę na dzień obecny stawka wynosi 80 zł za osobę na dzień. Taką stawkę otrzymuje Pani za każdą osobę na dzień od Powiatu (…) który jest płatnikiem na konto.

Pytanie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy przychody uzyskiwane w związku z zakwaterowaniem uchodźców z Ukrainy na podstawie art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego państwa, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT?

2.Czy pomimo, że na Pani konto z Powiatu (…) wpływa kwota 80 zł za osobodzień, to do własnych przychodów może Pani zakwalifikować kwotę 60 zł za osobodzień, która to pozostaje w Pani rzeczywistej dyspozycji jako wynik (80 zł stawka jaką płaci Powiat minus 20 zł stawka jaką z kwoty 80 zł Pani wypłaca na realizację punktu 3 i 4 ww. porozumienia w myśl uzgodnień z Powiatem zapisanych w aneksie w $2„.(...) Posiłki mogą być współprzygotowywane przez osoby zakwaterowane"?

3.Czy przychody otrzymane od pracodawcy za zakwaterowanie pracownika na delegacji, dłuższe niż miesiąc, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT?

4.Czy w przypadku zakwalifikowania przychodów z zagwarantowania zakwaterowania przez okres dłuższy niż miesiąc do przychodów z najmu prywatnego, przychód ten wlicza się do limitu zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1, 2 i 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania nr 4 dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1

W ofercie Pani agroturystyki znajduje się tylko i wyłącznie wynajem pokoi gościnnych bez wyżywienia. Nocleg znajduje się na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, którym jest obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu m.in. osoby fizycznej (ustawa o podatku rolnym). Oferuje Pani maksymalnie 5 pokoi gościnnych. Wszystkie warunki zwolnienia z podatku dochodowego zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT są spełnione.

Ad. 2

Od początku kiedy zaczęła Pani wykonywać powierzone Pani przez Powiat (…) zadania jw. zgodnie z porozumieniem - na realizację punktu 3 i 4 dokonywała Pani i dokonuje wypłat 20 zł na osobę na dzień na rzecz uchodźców na poczet zakupu wyżywienia i środków higieny w formie przelewu na konto osobiste uchodźców bądź gotówką za potwierdzeniem odbioru wypłaconej kwoty. Kwota 20 zł którą wypłaca Pani nie stanowi Pani przychodu. Są to pieniądze od Powiatu dla uchodźców. Jeżeli wystąpi obowiązek podatkowy to podstawa opodatkowania (80zł) powinna być obniżona o kwotę, którą Pani przekazuje uchodźcy (20zł), gdyż nie stanowi ona Pani przychodu.

Faktem jest, że beneficjentem rzeczywistym 20 zł z kwoty 80 zł za osobodzień jest uchodźca, a beneficjentem rzeczywistym kwoty 60 zł z kwoty 80 zł za osobodzień jest Agroturystyka A..

Ad. 3

Niezależnie od okresu zakwaterowania w agroturystyce pracownik w delegacji przebywa tam w celach wypoczynkowych, więc przychody z tego tytułu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Spełniony jest warunek zawarty w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT (…) osobom przebywającym na wypoczynku (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Źródła przychodów

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są :

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Zwolnienie z opodatkowania

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Literalne brzmienie tej regulacji wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych korzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,
  • przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,
  • liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.

Zauważyć przy tym należy, że użyte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie „pobyt na wypoczynku” dotyczy pobytów urlopowych, weekendowych, które nie są związane z wykonywana pracą i zależą od woli i decyzji danej osoby.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 103 ze zm.; dalej: ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy):

Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obywatelu Ukrainy, rozumie się przez to także nieposiadającego obywatelstwa ukraińskiego małżonka obywatela Ukrainy, o ile przybył on na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa i nie jest obywatelem polskim ani obywatelem innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:

Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)zakwaterowaniu;

2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 – w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

We wniosku wskazała Pani, że prowadzi gospodarstwo agroturystyczne od 8 lipca 2020 r. Wynajmuje Pani pokoje w budynku mieszkalnym położonym w gospodarstwie rolnym na terenach wiejskich. Nigdy nie prowadziła Pani działalności gospodarczej. Posiada Pani 5 pokoi na wynajem i korzysta Pani ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT. W kwietniu 2022 r. na prośbę Zarządu Powiatu w (…) podpisała Pani umowę na przyjęcie uchodźców z Ukrainy. Od 16 marca 2022 r. utrzymuje i daje Pani wyżywienie rodzinom z Ukrainy. Zajmują oni dwa z pięciu pokoi. Powiat w (…) wypłaca Pani zgodnie z zawartym porozumieniem określoną kwotę za osobę. Z otrzymanych pieniędzy część przeznacza Pani na koszty zakwaterowania, a pozostałą kwotę wypłaca Pani uchodźcom na zakup wyżywienia i środków higieny osobistej. Do swojej agroturystyki przyjmuje Pani także pracowników w delegacji. Ich pobyt opłaca ich pracodawca. Aktualnie daje Pani zakwaterowanie dwóm Panom, jednemu od czerwca 2022 r. a drugiemu od sierpnia 2023 r. Za zakwaterowanie wystawia Pani miesięczne rachunki ich pracodawcy - polska firma.

Do maja 2023 r. otrzymywała Pani rentę z ZUS z tytułu częściowej niezdolności do pracy, aktualnie jest Pani od 1 maja 2023 ubezpieczona w KRUS. Uzyskiwała Pani również przychody z najmu prywatnego z dwóch mieszkań zlokalizowanych w mieście. W przypadku mieszkań przychody opodatkowuje Pani ryczałtem. W ramach agroturystyki mieszkają u Pani uchodźcy z Ukrainy, aktualnie zajmują dwa z pięciu pokoi, które udostępnia Pani gościom. Zdarzało się, że zajmowali 3 czasem 4 z pięciu pokoi (wśród uchodźców odbywa się rotacja). Dwóch uchodźców aktualnie pracuje w firmie która ma siedzibę w Polsce, ta firma dotuje im noclegi u Pani. Z tego tytułu wystawia Pani firmie rachunki co miesiąc od czerwca 2022 r. za noclegi jednego z Panów a drugi zaczął pracę w miesiącu sierpniu tego roku i od sierpnia 2023 r. wystawia Pani rachunki do zapłaty za noclegi również drugiego Pana.

Ponadto trzy pokoje udostępnia Pani osobom, które przybywają do Pani przez (...) lub zamawiają pokój telefonicznie. Wśród tych zamawiających pokój przez (...) lub telefonicznie zdarzają się osoby w delegacji. Osoby te, proszą o wystawienie rachunku na firmę. Wskazał Pani, że cel w jakim przebywają u Pani pracownicy w delegacji jest stricte wypoczynkowy. Porozumienie w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy zostało podpisane 11 kwietnia 2022 r. w trybie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy Obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Ww. porozumienie określa zapewnienie zakwaterowania obywatelom Ukrainy poprzez:

1.zagwarantowanie miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, max 22 osoby.

2.zapewnienie dostępu do sanitariatów

3.zapewnienie środków higieny osobistej (minimum mydło i szampon lub żel do mycia ciała oraz szczoteczka i pasta do zębów) dla każdej osoby

4.zapewnienie wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie (śniadanie, obiad i kolacja, względnie śniadanie i ciepła obiadokolacja) oraz dostępu do napojów - minimum do wody pitnej

5.informowania Starosty (…) na jego każde żądanie o aktualnym wykorzystaniu liczby miejsc w ww. lokalizacji.

W świetle przedstawionego przez Panią opisu sprawy wskazuję, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu udostępniania pokoi uchodźcom i osobom w delegacji nie może Pani skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy omawianego art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wynajmując pokoje na rzecz uchodźców z Ukrainy i osób w delegacji nie jest spełniony jeden z warunków zawartych w tym przepisie, tj. najem pokoi gościnnych nie odbywa się na rzecz osób przebywających na wypoczynku.

Przychód z wynajmu pokoi

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie,z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przepis ten koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Zatem najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W tym miejscu wskazać należy na Uchwałę NSA z 24 maja 2021 r., II FPS 1/21, gdzie wskazano:

„To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. (...)

Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.”

Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:

  • celu zarobkowego,
  • ciągłości,
  • zorganizowanego charakteru.

Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.

Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy – do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.

Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy sytuacji faktycznej. Przy tym decydującego znaczenia nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione.

Przychody z najmu zaliczane są zatem bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że przedmiot najmu stanowi składnik majątkowy związany z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Przyjmując za Panią, że nie wynajmuje Pani pokoi w ramach działalności gospodarczej, otrzymane przez Panią wynagrodzenie stanowi przychód ze źródła, jakim jest najem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.

Według art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień – w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Zatem otrzymane wynagrodzenie z tytułu zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy podlega opodatkowaniu – w Pani przypadku ­– jako przychód z najmu nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowanego zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do przychodów tych zalicza się również wynagrodzenie z tytułu udostępniania pokoi osobom w delegacji.

Podstawa obliczenia ryczałtu od przychodów z tytułu najmu prywatnego

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać na podstawie postanowień wyżej powołanego art. 11 ww. ustawy.

Podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie kwota pieniężna stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód. Jednak, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wpłacane przez najemcę kwoty powinny zatem zostać otrzymane przez wynajmującego lub postawione do dyspozycji.

Warunek ten nie zostanie spełniony w przypadku opłat (wydatków), do których ponoszenia – zgodnie z zawartą umową – zobowiązany jest najemca.

Z treści porozumienia nie wynika, aby to uchodźcy z Ukrainy byli zobowiązani do ponoszenia wydatków na zapewnienie środków higieny osobistej oraz wyżywienia. Podkreślony przez Panią zapis wynikający z zawartego porozumienia dotyczący współprzygotowywania przez osoby zakwaterowane posiłków, nie oznacza, że zakwaterowani są zobowiązani do ponoszenia kosztów związanych z wyżywieniem.

Mając na uwadze powyższe, nie może Pani pomniejszyć podstawy opodatkowania o oszacowaną przez Panią wartość wydatków na zapewnienie środków higieny osobistej oraz wyżywienia dla uchodźców z Ukrainy ze względu na to, że z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika aby do ponoszenia tych opłat byli zobowiązani zakwaterowani uchodźcy. Podstawą obliczenia ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie u Pani cała kwota wynikająca z porozumienia zawartego z Powiatem (…).

Zatem Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 1, 2 i 3 wniosku), natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 4 wniosku) wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00