Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4016.6.2023.1.MBD

W zakresie ustalenia, czy: - przypadku Transakcji repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych – w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie, - w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania, - w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od niektórych instytucji finansowych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od niektórych instytucji finansowych w zakresie ustalenia, czy:

-przypadku Transakcji repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych – w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie,

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania,

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2324 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym.

Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawiera:

-transakcje typu repo, polegające na sprzedaży skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm., dalej: „Obligacje skarbowe”) i jednoczesnym zobowiązaniu się do ich nabycia w przyszłości po z góry określonej cenie (dalej: „Transakcje repo”),

-transakcje typu reverse repo, polegające na nabyciu Obligacji skarbowych i jednoczesnym zobowiązaniu się do ich sprzedaży w przyszłości po z góry określonej cenie (dalej: „Transakcje reverse repo”).

Transakcja repo jest transakcją odwrotną do Transakcji reverse repo. Transakcja repo i Transakcja reverse repo, będące przedmiotem zapytania, zawierane są na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U z 2023 r., poz. 646 ze zm., dalej: „Ustawa o obrocie”) oraz podlegają rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o Obrocie, chyba, że drugą stroną Transakcji repo lub Transakcji reverse repo jest Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Wnioskodawca sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z wymogami Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (dalej: „MSSF”), które zostały zatwierdzone przez Unię Europejską, a w zakresie nieregulowanym MSSF - zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „Ustawa o rachunkowości”) i wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi.

Transakcje repo

Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę zasadami rachunkowości, w wyniku zawarcia Transakcji repo, w księgach rachunkowych Banku dochodzi do zwiększenia stanu środków pieniężnych o środki pieniężne otrzymane z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych. Środki pieniężne stanowią aktywa Wnioskodawcy zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości. Jednocześnie, w księgach rachunkowych Banku pojawia się zobowiązanie z tytułu przyjętego depozytu repo (cena za Obligacje skarbowe, które Bank zobowiązał się nabyć w przyszłości) w momencie początkowego ujęcia transakcji. Po początkowym ujęciu transakcji w księgach rachunkowych Banku naliczane są odsetki od przyjętego depozytu repo, które powiększają wartość wykazanego zobowiązania z tytułu przyjętego depozytu repo. Stan środków pieniężnych nie jest natomiast powiększany o naliczane odsetki w trakcie trwania transakcji, ponieważ odsetki te powiększają zobowiązanie z tytułu przyjętego depozytu repo i skutkują powstaniem kosztu rachunkowego z tytułu odsetek. Środki pieniężne Wnioskodawcy zgromadzone są na rachunku prowadzonym przez Narodowy Bank Polski. Bank aktywnie obraca tymi środkami i lokuje posiadane środki pieniężne, zmieniając tym samym strukturę swoich aktywów (np. część środków z rachunku pieniężnego jest deponowana na lokatach), jak również za pomocą tego rachunku są przeprowadzane rozliczenia finansowe Banku z innych tytułów. W związku z tym, ogólny stan środków pieniężnych Banku) ulega codziennie zmianie. W trakcie trwania pojedynczej Transakcji repo znana jest natomiast wartość przyjętego depozytu repo, która jest wartością stałą dla danej Transakcji repo.

Transakcje reverse repo

Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę zasadami rachunkowości, w wyniku zawarcia Transakcji reverse repo, w księgach Banku zmniejsza się stan środków pieniężnych o środki pieniężne wydatkowane z tytułu nabycia Obligacji skarbowych. Jednocześnie, w księgach rachunkowych Banku pojawia się należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi w momencie początkowego ujęcia transakcji. Należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi stanowi aktywo Wnioskodawcy w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości. Po początkowym ujęciu transakcji naliczane są odsetki od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, które powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek.

Wskazane powyżej zasady ewidencji wynikają z faktu, że w ramach Transakcji repo, Wnioskodawca jako sprzedający Obligacje skarbowe zasadniczo zatrzymuje całość ryzyka i korzyści wynikających z tych Obligacji skarbowych. W związku z tym, Obligacje skarbowe jako składnik aktywów finansowych pozostają w księgach rachunkowych Wnioskodawcy. Natomiast, w ramach Transakcji reverse repo, Wnioskodawca jako kupujący Obligacje skarbowe zasadniczo nie przejmuje całości ryzyka i korzyści wynikających z tych Obligacji skarbowych. W związku z tym, nabyte Obligacje skarbowe nie są wykazywane jako składnik aktywów finansowych.

Pytania

1.W przypadku Transakcji repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych - w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie?

2.W przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania?

3.W przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (winno być: stan faktyczny/zdarzenie przyszłe):

1.W przypadku Transakcji repo, na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych - w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie.

2.W przypadku Transakcji reverse repo, na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania.

3.W przypadku Transakcji reverse repo, na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4 pkt 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnikami podatku są banki krajowe w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Prawa bankowego. Oznacza to, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od niektórych instytucji finansowych (dalej: „Podatek bankowy”).

Zgodnie z art. 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, przedmiotem opodatkowania podatkiem są aktywa podmiotów będących podatnikami podatku.

W przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4 Prawa bankowego, podstawą opodatkowania jest nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami Ustawy o rachunkowości lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy - ponad kwotę 4 mld zł (art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych).

Jednocześnie, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 337 z 23.12.2015, str. 1, z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie UE”), której przedmiotem są Obligacje skarbowe, przy czym jeżeli drugą stroną tej transakcji jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, podstawę opodatkowania obniża się, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

a)transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów Ustawy o obrocie

b)transakcja podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o obrocie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości, ilekroć w ustawie jest mowa o aktywach - rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Środki pieniężne, a także należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi stanowią aktywa Wnioskodawcy zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 pkt 9 Rozporządzenia UE „transakcja odkupu” oznacza transakcję regulowaną umową, poprzez którą kontrahent przenosi na drugą stronę papiery wartościowe, towary albo gwarantowane prawa do papierów wartościowych lub towarów, gdy gwarancji takiej udzieliła uznana giełda posiadająca prawo do tych papierów lub towarów, przy czym umowa nie zezwala kontrahentowi na przeniesienie ani zastaw danego papieru wartościowego lub towaru na rzecz więcej niż jednego kontrahenta jednocześnie, a warunkiem transakcji jest zobowiązanie do odkupu tych papierów lub zastępczych papierów wartościowych, lub towarów o tych samych cechach, po określonej cenie w przyszłym terminie, który został ustalony lub zostanie ustalony przez stronę przenoszącą; dla kontrahenta sprzedającego papiery wartościowe lub towary transakcja ta stanowi umowę z udzielonym przyrzeczeniem odkupu, natomiast dla kontrahenta kupującego papiery lub towary stanowi ona umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu.

Należy zauważyć, że „transakcja odkupu” w rozumieniu Rozporządzenia UE obejmuje zarówno transakcję repo (dla kontrahenta sprzedającego papiery wartościowe lub towary transakcja ta stanowi umowę z udzielonym przyrzeczeniem odkupu) oraz reverse repo (dla kontrahenta kupującego papiery lub towary stanowi ona umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu).

Tym samym, Transakcje repo oraz Transakcje reverse repo zawierane przez Bank mieszczą się w definicji „transakcji odkupu” z Rozporządzenia UE, do której jednocześnie referuje art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, że obniżenie podstawy opodatkowania Podatkiem bankowym dotyczyć będzie zarówno aktywów wynikających z Transakcji repo jak i Transakcji reverse repo.

Powyższe potwierdza także brzmienie uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska z dnia 9 listopada 2022 r. (druk nr 2726, dalej: „Uzasadnienie”), zgodnie z którym: Wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych wartości aktywów wynikających z takich transakcji dotyczyć będzie zarówno strony pasywnej transakcji repo (przyjętego depozytu zabezpieczonego aktywami), jak również strony reverse repo (lokaty zabezpieczonej aktywami). Zdaniem Wnioskodawcy, taka interpretacja art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, odpowiada również celowi wprowadzenia tego przepisu, który wskazuje ustawodawca w Uzasadnieniu: Wprowadzenie takiego wyłączenia powinno przyczynić się do znacznego zwiększenia wolumenu transakcji zawieranych w transparentnych systemach obrotu, w tym przez kanały elektroniczne, przy niższych kosztach transakcyjnych, zapewniających najlepsze wykonywanie zleceń.

W ocenie Wnioskodawcy, umożliwienie przez ustawodawcę obniżenia podstawy opodatkowania Podatkiem bankowym ma uatrakcyjnić udział w rynku zarówno transakcji repo jak i transakcji reverse repo. Wniosek ten jest tym bardziej zasadny, że dana transakcja stanowi dla jednej z jej stron transakcję repo, a dla drugiej ze stron transakcję reverse repo. Dodatkowo, gdyby zamiarem ustawodawcy było zróżnicowanie transakcji repo i transakcji reverse repo dla celów Podatku bankowego, znalazłoby to odzwierciedlenie w brzmieniu ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych lub Uzasadnieniu.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, aktywa wynikające zarówno z Transakcji repo jak i Transakcji reverse repo, mogą obniżać podstawę opodatkowania podatkiem bankowym zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych. Jednocześnie, przedmiotem Transakcji repo i Transakcji reverse repo są Obligacje skarbowe. Transakcje repo i Transakcje reverse repo zawierane są na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów Ustawy o obrocie oraz podlegają rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o Obrocie, chyba, że drugą stroną Transakcji repo lub Transakcji reverse repo jest Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny. W konsekwencji, Transakcje repo i Transakcje reverse repo spełniają warunki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.

Poniżej, Wnioskodawca przedstawia dalsze uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy z podziałem na poszczególne pytania.

Ad. 1

Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę zasadami rachunkowości, w wyniku zawarcia Transakcji repo, w księgach rachunkowych Banku dochodzi do zwiększenia stanu środków pieniężnych o środki pieniężne otrzymane z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych. Jednocześnie, w księgach rachunkowych Banku pojawia się zobowiązanie z tytułu przyjętego depozytu repo (cena za Obligacje skarbowe, które Bank zobowiązał się nabyć w przyszłości) w momencie początkowego ujęcia transakcji. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów (...) wynikających z transakcji odkupu (...).

Środki pieniężne stanowią aktywa Banku w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości.

Tym samym, zwiększenie stanu środków pieniężnych o środki pieniężne otrzymane z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych w ramach Transakcji repo, powoduje zwiększenie aktywów Banku.

Jak wspomniano powyżej, w ocenie Wnioskodawcy, Transakcja repo mieści się w transakcji odkupu zdefiniowanej w Rozporządzeniu UE i spełnia warunki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że środki pieniężne Wnioskodawcy zgromadzone są na rachunku prowadzonym przez Narodowy Bank Polski. Bank aktywnie obraca tymi środkami i lokuje posiadane środki pieniężne, zmieniając tym samym strukturę swoich aktywów (np. część środków z rachunku pieniężnego jest deponowana na lokatach).

W związku z tym, stan środków pieniężnych Banku ulega codziennie zmianie. Środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo łączą się z innymi środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku w Narodowym Banku Polskim, a dodatkowo, podlegają dalszemu inwestowaniu. Bank utrzymuje ze względów płynnościowych, a także regulacyjnych określony stan środków pieniężnych, jednak nie są oznaczone ze względu na źródło pochodzenia, a prowadzone za pomocą rachunku rozliczenia Banku z kontrahentami powodują, że saldo tych środków nieustannie się zmienia.

Natomiast, w trakcie trwania pojedynczej Transakcji repo znana jest wartość przyjętego depozytu repo, która jest wartością stałą dla danej Transakcji repo i jest to źródło informacji o wartości środków pieniężnych jakie powiększyły aktywa Banku dzięki zawarciu danej transakcji.

Wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych odpowiada wartości przyjętego depozytu repo wykazanego w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie w momencie początkowego ujęcia transakcji.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych - w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie.

Ad. 2

Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę zasadami rachunkowości, w wyniku zawarcia Transakcji reverse repo, w księgach Banku zmniejsza się stan środków pieniężnych o środki pieniężne wydatkowane z tytułu nabycia Obligacji skarbowych.

Jednocześnie, w księgach rachunkowych Banku pojawia się należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi w momencie początkowego ujęcia transakcji. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów (…) wynikających z transakcji odkupu (…).

Należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi stanowi aktywo Banku w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości.

Jak wspomniano powyżej, w ocenie Wnioskodawcy, Transakcja reverse repo mieści się w transakcji odkupu zdefiniowanej w Rozporządzeniu UE i spełnia warunki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania.

Ad. 3

Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę zasadami rachunkowości, w wyniku zawarcia Transakcji reverse repo, w księgach rachunkowych Banku pojawia się należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi w momencie początkowego ujęcia transakcji. Po początkowym ujęciu transakcji naliczane są odsetki od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi , które powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów (...) wynikających z transakcji odkupu (…).

Należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi stanowi aktywo Banku w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości.

Tym samym, odsetki naliczane po początkowym ujęciu transakcji powiększające wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi w ramach Transakcji reverse repo, powodują zwiększenie aktywów Banku.

Jak wspomniano powyżej, w ocenie Wnioskodawcy, Transakcja repo (winno być: reverse repo) mieści się w transakcji odkupu zdefiniowanej w Rozporządzeniu UE i spełnia warunki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 9 (winno być: art. 5 ust. 9 pkt 3) Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, skoro odsetki naliczane po początkowym ujęciu transakcji powodują zwiększenie aktywów Banku, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem bankowym o:

-wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych - w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo),

-wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania (w przypadku Transakcji reverse repo),

-wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania (w przypadku Transakcji reverse repo).

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 623, dalej „upnif”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem są aktywa podmiotów będących podatnikami podatku.

W myśl z art. 4 pkt 1 upnif:

podatnikami podatku są banki krajowe w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2022 r. poz. 2324, 2339, 2640 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 180).

Jak stanowi art. 5 ust. 1 upnif:

w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4, podstawą opodatkowania jest nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r. poz. 120 i 295) lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy - ponad kwotę 4 mld zł.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 upnif:

w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-3, podstawę opodatkowania obniża się o wartość funduszy własnych, o których mowa w art. 126 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, ustaloną na ostatni dzień miesiąca.

Z nowym brzmieniem art. 5 ust. 9 upnif:

w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów:

1)w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.2));

2)w postaci papierów wartościowych ustawowo objętych gwarancją Skarbu Państwa;

3)wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.Urz. UE L 337 z 23.12.2015, str. 1, z późn. zm.3)), której przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przy czym jeżeli drugą stroną tej transakcji jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, podstawę opodatkowania obniża się, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

a)transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 1500, 1488, 1933, 2185 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 180),

b)transakcja podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012:

„transakcja odkupu” oznacza transakcję regulowaną umową, poprzez którą kontrahent przenosi na drugą stronę papiery wartościowe, towary albo gwarantowane prawa do papierów wartościowych lub towarów, gdy gwarancji takiej udzieliła uznana giełda posiadająca prawo do tych papierów lub towarów, przy czym umowa nie zezwala kontrahentowi na przeniesienie ani zastaw danego papieru wartościowego lub towaru na rzecz więcej niż jednego kontrahenta jednocześnie, a warunkiem transakcji jest zobowiązanie do odkupu tych papierów lub zastępczych papierów wartościowych, lub towarów o tych samych cechach, po określonej cenie w przyszłym terminie, który został ustalony lub zostanie ustalony przez stronę przenoszącą; dla kontrahenta sprzedającego papiery wartościowe lub towary transakcja ta stanowi umowę z udzielonym przyrzeczeniem odkupu, natomiast dla kontrahenta kupującego papiery lub towary stanowi ona umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku od niektórych instytucji finansowych, przysługiwało prawo do obniżania podstawy opodatkowania o wartość aktywów powinny być spełnione następujące warunki:

-aby papiery wartościowe stanowiły element aktywów,

-aby były to skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. z 2023 r. poz. 1270).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 95 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

skarbowy papier wartościowy jest papierem wartościowym, w którym Skarb Państwa stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela takiego papieru, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, które może mieć charakter pieniężny lub niepieniężny.

W ustawie o finansach publicznych brak jest definicji ustawowej Skarbu Państwa. W celu

wykładni tego pojęcia należy posiłkować się przepisami innych ustaw – ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r., poz. 1360), czy ustawy z dnia

16 grudnia 2016r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 973).

Wskazać należy, że art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, został dodany z dniem 1 stycznia 2023 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2745).

Zgodnie z treścią uzasadnienia do ww. ustawy, (…)proponuje się wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych papierów wartościowych ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa. Objęcie gwarancjami Skarbu Państwa dotyczy w szczególności przedsięwzięć o szczególnym znaczeniu dla państwa. Należy również zauważyć, że aktualnie wyłączeniem takim objęte są skarbowe papiery wartościowe. Instrumenty dłużne gwarantowane ustawowo przez Skarb Państwa odzwierciedlają ten sam poziom ryzyka. Wskazana zmiana ma na celu przede wszystkim obniżenie kosztów finansowania emisji obligacji ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa. Przedmiotowa zmiana dotyczy emisji obligacji służących finansowaniu programów rządowych utworzonych, powierzonych lub przekazanych na podstawie odrębnych ustaw Bankowi Gospodarstwa Krajowego albo Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A., jeżeli z przepisów ustawy wprost wynika objęcie ustawową gwarancją Skarbu Państwa emisji tych obligacji. Tym samym rozwiązanie to nie będzie dotyczyć obligacji gwarantowanych wyłącznie na podstawie ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1613). Opodatkowanie takich obligacji podatkiem od niektórych instytucji finansowych oznacza konieczność zwiększenia ich oprocentowania przez emitujące je podmioty o wysokość tego podatku. Natomiast w efekcie koszty ponosi Skarb Państwa, który ma ustawowy obowiązek zapewnić sfinansowanie obsługi i wykupu tych obligacji. (…)

(…) Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego, przyjęta uchwałą nr 114 Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (M.P. poz. 1027), wskazuje niedostateczną efektywność, przejrzystość i płynność w obszarze wielu kluczowych segmentów rynku kapitałowego, obejmujących m.in. transakcje repo. W związku z powyższym, zgodnie z założeniami Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego, proponuje się wyłączenie z podatku od niektórych instytucji finansowych wartości aktywów wynikających z transakcji, których przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe wraz z odpowiednio otrzymanym lub udzielonym przyrzeczeniem odkupu (repurchase transaction), pod warunkiem że transakcje te zostaną przeprowadzone na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu (ASO) oraz rozliczone za pośrednictwem podmiotu będącego CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500, z późn. zm.). W projekcie proponuje się wyłączenie z podstawy opodatkowania wartości aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 337 z 23.12.2015 r. str. 1, z późn. zm.), których przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) prezentowane w bilansie sporządzanym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.).(…)

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Bank w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawiera:

-transakcje typu repo, polegające na sprzedaży Obligacji skarbowych i jednoczesnym zobowiązaniu się do ich nabycia w przyszłości po z góry określonej cenie,

-transakcje typu reverse repo, polegające na nabyciu Obligacji skarbowych i jednoczesnym zobowiązaniu się do ich sprzedaży w przyszłości po z góry określonej cenie.

Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę zasadami rachunkowości, w wyniku zawarcia Transakcji repo, w księgach rachunkowych Banku dochodzi do zwiększenia stanu środków pieniężnych o środki pieniężne otrzymane z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych. Środki pieniężne stanowią aktywa Wnioskodawcy zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości. Jednocześnie, w księgach rachunkowych Banku pojawia się zobowiązanie z tytułu przyjętego depozytu repo (cena za Obligacje skarbowe, które Bank zobowiązał się nabyć w przyszłości) w momencie początkowego ujęcia transakcji. Po początkowym ujęciu transakcji w księgach rachunkowych Banku naliczane są odsetki od przyjętego depozytu repo, które powiększają wartość wykazanego zobowiązania z tytułu przyjętego depozytu repo. Stan środków pieniężnych nie jest natomiast powiększany o naliczane odsetki w trakcie trwania transakcji, ponieważ odsetki te powiększają zobowiązanie z tytułu przyjętego depozytu repo i skutkują powstaniem kosztu rachunkowego z tytułu odsetek. Środki pieniężne Wnioskodawcy zgromadzone są na rachunku prowadzonym przez Narodowy Bank Polski. Bank aktywnie obraca tymi środkami i lokuje posiadane środki pieniężne, zmieniając tym samym strukturę swoich aktywów (np. część środków z rachunku pieniężnego jest deponowana na lokatach), jak również za pomocą tego rachunku są przeprowadzane rozliczenia finansowe Banku z innych tytułów. W związku z tym, ogólny stan środków pieniężnych Banku) ulega codziennie zmianie. W trakcie trwania pojedynczej Transakcji repo znana jest natomiast wartość przyjętego depozytu repo, która jest wartością stałą dla danej Transakcji repo.

Zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę zasadami rachunkowości, w wyniku zawarcia Transakcji reverse repo, w księgach Banku zmniejsza się stan środków pieniężnych o środki pieniężne wydatkowane z tytułu nabycia Obligacji skarbowych. Jednocześnie, w księgach rachunkowych Banku pojawia się należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi w momencie początkowego ujęcia transakcji. Należność z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi stanowi aktywo Wnioskodawcy w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 12 Ustawy o rachunkowości. Po początkowym ujęciu transakcji naliczane są odsetki od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, które powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek.

Wskazane zasady ewidencji wynikają z faktu, że w ramach Transakcji repo, Wnioskodawca jako sprzedający Obligacje skarbowe zasadniczo zatrzymuje całość ryzyka i korzyści wynikających z tych Obligacji skarbowych. W związku z tym, Obligacje skarbowe jako składnik aktywów finansowych pozostają w księgach rachunkowych Wnioskodawcy. Natomiast, w ramach Transakcji reverse repo, Wnioskodawca jako kupujący Obligacje skarbowe zasadniczo nie przejmuje całości ryzyka i korzyści wynikających z tych Obligacji skarbowych. W związku z tym, nabyte Obligacje skarbowe nie są wykazywane jako składnik aktywów finansowych.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy:

-przypadku Transakcji repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych – w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie,

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania,

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek.

Ad. 1

Wskazać należy, że aktywa wynikające z transakcji repo zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif. Należy zwrócić uwagę na literalną treść art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif, który wprost odwołuje się do możliwości obniżenia podstawy opodatkowania podatku od niektórych instytucji finansowych o wartość aktywów w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Tym samym, jeżeli w wyniku Transakcji repo, Bank nie usuwa ze swojego bilansu skarbowych papierów wartościowych, które stanowią zabezpieczenie transakcji, jest uprawniony do obniżenia o ich wartość podstawy opodatkowania, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif - stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif.

Wskazać również należy, że art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, odwołuje się do transakcji odkupu, o której jest mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365. Definicja transakcji odkupu wskazuje natomiast na transakcje polegające na przeniesieniu na drugą stronę transakcji papierów wartościowych z jednoczesnym zobowiązaniem się do ich odkupu po określonej cenie w przyszłym terminie. Zatem, Transakcja repo jest transakcją odkupu, o której mowa w ww. przepisach.

Literalna wykładnia art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, stanowi, że aktywa wynikające z Transakcji repo zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 upnif.

Natomiast, mając powyższe przepisy na uwadze oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 4 upnif, przedmiotem opodatkowania podatkiem są aktywa podmiotów będących podatnikami podatku. Natomiast, literalne brzmienie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, wskazuje że podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu.

Tym samym, nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że jest On uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych - w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie.

Jak wskazuje art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu, a nie o kwotę wykazaną jako zobowiązanie w pasywach bilansu będącą odpowiednikiem wartości aktywów wynikających z zawartej transakcji odkupu.

Reasumując, w przypadku zawarcia transakcji repo, Bank nie ma prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od niektórych instytucji finansowych, o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych – w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie.

Brzmienie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, wprost wskazuje, że podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu, a nie o wartość pasywów.

Natomiast, Bank ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość ujętych w aktywach środków pieniężnych z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych, będących przedmiotem transakcji repo.

Tym samym, wskazać należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w przypadku Transakcji repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych – w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie, należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2 i 3

Literalna wykładnia art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, stanowi, że aktywa wynikające z odkupu zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.

Jak wyżej wskazano, art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, odwołuje się do art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365, który definiuje transakcję odkupu. W świetle ww. definicji, należy stwierdzić, że Transakcje reverse repo można uznać za transakcje odkupu, o której mowa w tym przepisie.

Zatem, do wartości aktywów podlegających opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 upnif, nie wlicza się aktywów wynikających z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank tj. należności wynikających z przekazanych przez Bank w ramach Transakcji reverse repo środków pieniężnych, zabezpieczonych otrzymanymi Obligacjami skarbowymi - na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, obniżają zarówno:

-aktywa Banku stanowiące należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania,

-aktywa Banku stanowiące wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania,

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek,

należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

-przypadku Transakcji repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość środków pieniężnych jakie Wnioskodawca otrzymał z tytułu sprzedaży Obligacji skarbowych – w kwocie odpowiadającej przyjętemu depozytowi repo (który jest stroną pasywną transakcji repo) wykazanemu w księgach rachunkowych Banku jako zobowiązanie, należy uznać za nieprawidłowe,

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, wykazanej na dzień ustalenia podstawy opodatkowania, należy uznać za prawidłowe,

-w przypadku Transakcji reverse repo, czy na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek od lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi, naliczonych do dnia ustalenia podstawy opodatkowania, które to odsetki powiększają wartość wykazanej należności z tytułu lokaty zabezpieczonej Obligacjami skarbowymi i skutkują powstaniem przychodu rachunkowego z tytułu odsetek, należy uznać za prawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00