Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.171.2023.2.MD

Skoro więc z wniosku wynika, że w opisanej sprawie ma miejsce umowa o dotację, a nie umowa darowizny, to należy stwierdzić, że otrzymanie przez Panią środków pieniężnych nie podlega uregulowaniom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W Pani piśmie z 15 sierpnia 2023 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, z 11 sierpnia 2023 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.605.2023.1.JK2 wskazała Pani, że oczekuje także wydania interpretacji w zakresie podatku od spadków i darowizn. Uzupełnienie to zatem zostało potraktowane jako wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymanej przez Panią dotacji. Z daty wpływu tego uzupełnienia, tj. 15 sierpnia 2023 r., nastąpiło więc wszczęcie postępowania w zakresie wydania interpretacji w podatku od spadków i darowizn. Wniosek w zakresie podatku od spadków i darowizn uzupełniła Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 11 października 2023 r. (poprzez uiszczenie opłaty oraz przesłanie pisma z załączonym potwierdzeniem jej uiszczenia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. Bierze Pani udział w programie dla innowatorów społecznych (...), organizowanym przez (...).

(...) jest międzynarodową organizacją świadczącą bezzwrotną pomoc na rzecz innowatorów społecznych.

W ramach projektu rozwija Pani projekt Chórów Mam, który ma na celu wspieranie kobiet, mam małych dzieci w tworzeniu w miejscowościach Chórów Mam, które będą miejscem spotkania i rozwoju, a także profilaktyki depresji poporodowej i uzależnień.

(…) r. otrzymała Pani przelew na kwotę (…) EUR, po kursie: 1 EUR = 4,3306 PLN. Całkowita kwota dotacji w polskich złotych wyniosła: (…) PLN.

Ponieważ zawarta umowa określa warunki, które musiała Pani spełnić, aby dotację otrzymać, uważa Pani, że jest to dotacja, a nie darowizna. Nie podlega więc podatkowi od darowizn.

Środki będą częściowo wydatkowane na tworzenie strony internetowej, identyfikację wizualną i wynagrodzenie specjalistów prowadzących szkolenie i ta część podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z aktualną sytuacją zleceniobiorców.

Uważa Pani, że pozostała część zostanie przeznaczona na bezpośrednią realizację celów programu. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 21 ust. 1 pkt 46, ta część nie podlega opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W załączeniu przesłała Pani umowę o udzielenie dotacji, którą podpisała Pani z (...).

Od 5 lat tworzy Pani Chór Mam (…) jako wolontariuszka, a otrzymana dotacja pozwoli Pani promować ideę Chórów Mam w całej Polsce poprzez stworzenie strony internetowej, identyfikacji wizualnej, przeprowadzenie szkoleń online i ich profesjonalny montaż, zaproszenie specjalistów do współpracy.

Dotacja stanowi bezzwrotną pomoc, która została Pani przyznana na podstawie umowy z międzynarodową organizacją (...).

Dotacja została przyznana Pani, obywatelce Rzeczypospolitej Polskiej, w celu rozwijania innowacji społecznej w postaci Chórów Mam na terenie całej Polski.

Bezpośredni cel programu objętego dotacją realizuje Pani jako jedyna liderka projektu tworzenia nowych Chórów Mam.

Realizuje Pani bezpośrednio cel programu/projektu.

(...) to inkubator i akcelerator innowacji prowadzony przez (…), którego misją jest wspieranie twórców zmian w celu wzmocnienia ich umiejętności i skalowania ich pomysłu.

Dzięki uczestnictwu w szkoleniach uzyskała Pani wiele nowych umiejętności pomagających Pani obecnie w działaniu, a otrzymane fundusze pozwalają na to, aby w Polsce powstało wiele Chórów Mam, działających na wzór Chóru Mam na (…), który jest Pani pomysłem.

Dotychczas stworzyła Pani grupę na (…), w której jest już prawie 60 osób, przeprowadziła w niej Pani szkolenie online i stale wspiera osoby chcące założyć nowe Chóry Mam w swojej okolicy. Zleciła Pani stworzenie identyfikacji wizualnej i plakatów a niebawem będzie gotowa strona internetowa (…). Jesienią powstanie co najmniej 6 nowych Chórów, a kolejne osoby wciąż dołączają, bo idea spotyka się z bardzo ciepłym przyjęciem w wielu kręgach.

Zatem realizuje Pani bezpośrednio cele programu (...), bo nabyła nowe umiejętności, a teraz pracuje Pani nad skalowaniem Pani pomysłu innowacji społecznej.

Warunki otrzymania dotacji określone przez umowę:

- poświęcenie co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonania wszystkich przydzielonych zadań i wzięcia udziału w sesjach na żywo,

- przekazywanie (...) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy – 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej.

Pytanie w zakresie podatku od spadków i darowizn

Czy otrzymana dotacja wiąże się z koniecznością zapłaty podatku od spadków i darowizn?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, zawarta umowa określa jasne warunki jakie powinna Pani spełnić. W związku z tym jest to dotacja, a nie darowizna i jako taka nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku od darowizny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem” podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem:

1) dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;

2) darowizny, polecenia darczyńcy;

3) zasiedzenia;

4) nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5) zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6) nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Katalog tytułów nabycia podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, określony w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jest katalogiem zamkniętym. Wobec tego wymienione w nim tytuły nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych stanowią jedyne przypadki podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

W celu oceny skutków podatkowych nabycia przedstawionego przez Panią we wniosku, należy szczególnie odnieść się do darowizny, na którą Pani wskazuje.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji darowizny, w związku z tym zasadne jest odwołanie do odpowiednich przepisów uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Według art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Istotną więc cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. Oznacza to, że druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Przedmiotem darowizny mogą być rzeczy oraz zbywalne prawa majątkowe. Darowizna jest dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darnym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że bierze Pani udział w programie dla innowatorów społecznych. Program ten jest organizowany przez międzynarodową organizację świadczącą bezzwrotną pomoc dla innowatorów społecznych. W ramach projektu rozwija Pani projekt chórów mam. Aby otrzymać dotację, musiała Pani spełnić warunki (poświęcenie co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonania wszystkich przydzielonych zadań i wzięcia udziału w sesjach na żywo oraz przekazywanie (...) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy – 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej). Zawarła Pani z ww. międzynarodową organizacją umowę o udzielenie dotacji.

Skoro więc z wniosku wynika, że w opisanej sprawie ma miejsce umowa o dotację, a nie umowa darowizny, to należy stwierdzić, że otrzymanie przez Panią środków pieniężnych nie podlega uregulowaniom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jak wynika z opisu sprawy, nie mieści się ono w żadnym z tytułów wymienionych w cyt. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Należy więc zgodzić się z Panią, że z tytułu otrzymania dotacji (środków pieniężnych) nie powinna Pani płacić podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem tej interpretacji jest ocena Pani stanowiska tylko w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została wydana interpretacja indywidualna z 8 września 2023 r. znak 0111-KDIP3-2.4011.605.2023.3.JK2.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00