Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.290.2023.2.AS

Czy Związek w zakresie opodatkowania jest traktowany tak, jak gmina, czy jest z niego zwolniony.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Związek w zakresie opodatkowania jest traktowany tak, jak gmina, czy jest z niego zwolniony.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 22 września 2023 r. (wpływ 29 września 2023 r. za pośrednictwem operatora pocztowego).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 31 sierpnia 2021 r. opublikowany został Statut Związku Gmin X. Z dniem tym Związek nabył osobowość prawną. Natomiast w dniu 17 sierpnia 2021 roku Związek został zarejestrowany (…) w Rejestrze Związków Międzygminnych, prowadzonym przez MSWiA.

Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w zakresie dotyczącym związków międzygminnych oraz Statutu. Cele i zadania Związku określone są Rozdziale IV Statutu, który stanowi załącznik do wniosku.

Zgodnie z art. 73a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, do gospodarki finansowej Związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin, jak również przepisy dotyczące jednostek samorządu terytorialnego, stosuje się odpowiednio do związków gmin i powiatów.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 oraz w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego: „dochody związków jednostek samorządu terytorialnego – w części przeznaczonej dla tych jednostek”.

Zatem czy Związek w zakresie opodatkowania jest traktowany tak, jak gmina, tj. zwolniony z obowiązku podatkowego.

Związek stoi na stanowisku, że powinien być zwolniony z podatku, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 pkt 6 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, analogicznie jak gminy.

Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 6 września 2023 r. doprecyzowaliście Państwo, że:

 1. Celami statutowymi Związku Gmin X są cele zgodne ze statutem ogłoszonym Obwieszczeniem Wojewody (…). Głównym celem Związku jest wspólne wykonywanie zadań służących zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie zbiórki i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie gmin wchodzących w skład Związku. Cel ten polega w głównej mierze na:

1) organizowaniu odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie gmin uczestników Związku,

2) ustalaniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminów, częstotliwości oraz trybu uiszczania opłat,

3) prowadzeniu rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych,

4) przeprowadzaniu przetargów w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,

5) realizacji obowiązków sprawozdawczych, kontrolnych, nadzorczych związanych z zagospodarowaniem odpadów komunalnych,

6) prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi,

7) tworzeniu punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

2. Źródłem finansowania Związku są dochody uzyskiwane z:

1) opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

2) spadków i darowizn,

3) odsetek, wpływów z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień od nieterminowo regulowanych należności,

4) środków otrzymanych od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań bieżących jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych.

 3. Dochody Związku są przeznaczane na realizację celów statutowych, w tym prowadzenie bieżącej działalności Związku. Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2023r., poz. 1469). Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; obsługi administracyjnej tego systemu; edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Proszą Państwo o interpretację dochodów określonych powyżej czyli dochodów uzyskanych z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od mieszkańców gmin członkowskich jak i odsetek oraz wpływów z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłat komorniczych i kosztów upomnień od nieterminowo regulowanych należności.

Pytanie

Czy Związek w zakresie opodatkowania jest traktowany tak, jak gmina, czy jest z niego zwolniony?

Państwa stanowisko w sprawie

Związek Gmin stoi na stanowisku, że winien być zwolniony z podatku dochodowego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Związek działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie dotyczącym Związków międzygminnych oraz na podstawie Statutu.

Zgodnie z art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych Związkowi, przechodzą na Związek z dniem ogłoszenia Statutu. Tak więc, Związek posiada osobowość prawną i realizuje zadania przekazane przez gminy, które są uczestnikami Związku.

W uzupełnieniu wniosku, wskazaliście Państwo ponadto, że Związek Gmin X działając na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie dotyczącym Związków Międzygminnych, przejmuje prawa i obowiązki związane z zagospodarowaniem odpadów komunalnych od gmin członkowskich, jednocześnie z dniem ogłoszenia statutu uzyskuje on osobowość prawną, a co za tym idzie Związek Międzygminny powinien być traktowany w kwestii opodatkowania tak jak gmina i być zwolniony z obowiązku podatkowego zgodnie z art.6 ust. 1 pkt 6 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40, z późn. zm.):

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ww. ustawy:

W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Związek międzygminny może być tworzony również w celu wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a.

Z kolei, w myśl art. 64 ust. 3 ww. ustawy:

Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Tak więc w świetle przytoczonych przepisów działalność związku międzygminnego, który zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną, jest w istocie realizacją zadań gmin tworzących ten związek.

Należy przy tym wskazać, że związki międzygminne powstają, gdy - z uwagi na charakter zadania publicznego - wymagane jest współdziałanie z innymi gminami w celu sprawnego zapewnienia realizacji zadania lub w celu optymalizacji kosztów realizacji zadań. Koszty ogólne działania związku, czy też w ogóle wydatki związku dotyczące realizacji zadań publicznych gmin są więc pośrednio lub nawet bezpośrednio wydatkami przeznaczonymi na rzecz gmin tworzących dany związek międzygminny.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o CIT:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Zgodnie w art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca – Związek Gmin X działa na podstawie Statutu, zatwierdzonego przez Wojewodę, jako osoba prawna wpisana do rejestru związków oraz powstała na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Gminy – uczestnicy Związku, poprzez jego utworzenie przekazały mu realizację swych kompetencji w zakresie wykonywania zadań, określonych w § 18 pkt 1 Statutu, służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie zbiórki i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie gmin wchodzących w skład Związku.

Głównym celem Państwa Związku jest wspólne wykonywanie zadań służących zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie zbiórki i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie gmin wchodzących w skład Związku. Cel ten polega w głównej mierze na:

1) organizowaniu odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie gmin uczestników Związku,

2) ustalaniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminów, częstotliwości oraz trybu uiszczania opłat,

3) prowadzeniu rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych,

4) przeprowadzaniu przetargów w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,

5) realizacji obowiązków sprawozdawczych, kontrolnych, nadzorczych związanych z zagospodarowaniem odpadów komunalnych,

6) prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi,

7) tworzeniu punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

Natomiast źródłem finansowania Związku są dochody uzyskiwane z:

 1) opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

 2) spadków i darowizn,

 3) odsetek, wpływów z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień od nieterminowo regulowanych należności,

 4) środków otrzymanych od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań bieżących jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych.

Dochody Związku przeznaczają Państwo na realizację celów statutowych, w tym prowadzenie bieżącej działalności Związku, zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1469). Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

- tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

- obsługi administracyjnej tego systemu;

- edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Związek w zakresie opodatkowania jest traktowany tak, jak gmina, a tym samym czy jest z niego zwolniony, w zakresie dochodów uzyskanych z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od mieszkańców gmin członkowskich jak i odsetek oraz wpływów z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłat komorniczych i kosztów upomnień od nieterminowo regulowanych należności.

W Państwa ocenie, Związek, w związku z tym, że działając na podstawie ustawy o samorządzie gminnym w zakresie dotyczącym Związków Międzygminnych przejmuje prawa i obowiązki związane z zagospodarowaniem odpadów komunalnych od gmin członkowskich, jednocześnie z dniem ogłoszenia statutu uzyskuje on osobowość prawną, powinien być traktowany w kwestii opodatkowania tak jak gmina i być zwolniony z obowiązku podatkowego, zgodnie z art.6 ust. 1 pkt 6 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zawarty katalog zwolnień podmiotowych.

Zakres podmiotowy art. 6 powołanej ustawy w dużym stopniu pokrywa się z zakresem podmiotów zaliczonych w art. 4 ustawy o finansach publicznych do sektora finansów publicznych, tj. do jednostek sektora finansów publicznych oraz do innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne oraz dysponują tymi środkami.

W odniesieniu do jednostek wymienionych w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków.

Nie można jednak zgodzić się z Państwem, że w przedmiotowej sprawie istnieje możliwość zwolnienia uzyskiwanych przez Państwa dochodów na podstawie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, w myśl którego:

Zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 1a ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 679):

Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego - należy przez to rozumieć:

a)gminę w znaczeniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) lub

b)powiat w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 920) lub

c)województwo w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1668).

Wnioskodawca nie jest jednostką samorządu terytorialnego a związkiem takich jednostek (tutaj gmin). Gdyby zatem związki jednostek samorządu terytorialnego miały być objęte niniejszym zwolnieniem podmiotowym na równi z poszczególnymi jednostkami tego samorządu to ustawodawca wskazałby wyraźnie taki zapis w ustawie. Ponadto nie istniałaby wówczas konieczność wprowadzenia zwolnienia przedmiotowego dla takich struktur.

Zwolnienie podmiotowe określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, nie obejmuje:

- związków jednostek samorządu terytorialnego – mimo że mają one osobowość prawną i są tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych,

- stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,

- międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

- zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,

- spółek prawa handlowego tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,

z uwagi na to, iż podmioty te nie są jednostkami samorządu terytorialnego, o których mowa w tym przepisie.

Nie ulega więc wątpliwości, że Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przepis ten odnosi się tylko do jednostek wskazanych w tym przepisie. Sam fakt że Gminy, które są uczestnikami Związku, jako jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowi o tym, że Wnioskodawca jako Związek Międzygminny może być zwolniony podmiotowo z opłacania podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca, będący Związkiem Międzygminnym, podlega ogólnym regułom przewidzianym w podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym Związek Gmin X winien być zwolniony z podatku dochodowego zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należało uznać za nieprawidłowe.

Stanowisko powyższe zostało potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 lutego 2010 r., sygn. akt II FSK 1585/08, w którym Sąd podnosi m.in.: „(…) jednostkami samorządu terytorialnego państwa są tylko: gminy, powiaty i województwa. Związki międzygminne, chociaż tworzone są przez jednostki samorządu terytorialnego dla wspólnego wykonywania zadań publicznych, nie posiadają statusu jednostki samorządu terytorialnego”.

Państwa wątpliwości dotyczą również możliwości zwolnienia Państwa z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 73a ustawy o samorządzie gminnym:

1.Do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.

2.Plan finansowy związku uchwala zgromadzenie związku.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm.):

Przepisy dotyczące jednostek samorządu terytorialnego stosuje się odpowiednio do związków metropolitalnych oraz związków gmin i powiatów.

Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego – w części przeznaczonej dla tych jednostek.

Treść art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT wskazuje natomiast, że:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że z literalnego brzmienia ww. przepisów wynika, że dochody związku jednostek samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania jedynie w części przeznaczonej dla wchodzących w jego skład jednostek, w celu realizowania zadań publicznych, dla realizacji których związek został powołany. Nie są natomiast zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które związek przeznacza na inne cele, albo na potrzeby innej jednostki niewchodzącej w skład związku.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do opisu zaistniałego stanu faktycznego ujętego we wniosku należy stwierdzić, że wskazane we wniosku dochody Związku, są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o CIT, o ile w istocie dochody te zostaną przeznaczone i bez względu na termin, wydatkowane na cele określone w tym przepisie, z więc cele związane z realizacją zadań publicznych, dla wykonania których Związek został powołany.

Tym samym, Państwa stanowisko, z ww. zastrzeżeniem, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Organ podatkowy nie ocenia w tym postępowaniu dokumentów dołączonych do wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00