Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.422.2023.1.RK

Możliwość skorzystania z preferencji podatkowych dla spółek holdingowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia:

  • czy zagraniczna spółka holdingowa prowadząca działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału spełnia i na moment Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
  • czy spółka zależna od zagranicznej spółki holdingowej spełnia i na moment Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status krajowej spółki zależnej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT?
  • czy dochód uzyskany przez zagraniczną spółkę holdingową prowadzącą działalność w ramach Oddziału w związku z ewentualną Transakcją zbycia akcji spółki zależnej będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego   

X (Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) oddział w Polsce (dalej: "Wnioskodawca" lub "Oddział") stanowi oddział zagranicznego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Polski") - spółki X (dalej: "X") z siedzibą na terytorium Republiki (…), który został ujawniony w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

X jest spółką typu private company limited by shares utworzoną zgodnie prawem (…), która podlega w Republice Cypru opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Republika Cypru. Spółki cypryjskie (…) typu private company limited by shares są odpowiednikiem spółek z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego, w szczególności spółki cypryjskiej(…) - analogicznie do polskich spółek z ograniczoną odpowiedzialnością - posiadają osobowość prawną, wspólnicy ponoszą odpowiedzialność za zobowiązania takich spółek do wysokości kapitału a udziały takich spółek nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzane do obrotu w alternatywnym systemie obrotu.

X jest spółką holdingową, tj. pełni funkcje udziałowca i akcjonariusza w innych podmiotach. Jednocześnie X świadczy usługi doradcze, finansowe (w tym doradztwo w zakresie finansowania i spraw finansowych) i zarządzania dla podmiotów powiązanych. Dodatkowo, za pośrednictwem spółek zależnych X zaangażowane jest w świadczenie usług technologicznych o znaczeniu krytycznym oraz zapewnianie maksymalnego czasu bezawaryjnej pracy podstawowych systemów informatycznych. W ramach działalności spółki zależne od X koncentrują się na zapewnieniu niestandardowych rozwiązań w zakresie oprogramowania, usług zarządzania przedsiębiorstwem oraz cyfrową automatyzacją procesów. W szczególności usługi świadczone przez grupę X obejmują:

(i) rozwijanie oprogramowania niestandardowego, aplikacji mobilnych i internetowych,

(ii) opracowywanie rozwiązania do przetwarzania w chmurze,

(iii) opracowywanie inteligentnych ekosystemów obsługujących sztuczną inteligencję,

(iv)analizowanie danych i raportowanie,

(v) usługi instalacji, konserwacji i wsparcia.

Na terytorium Polski X prowadzi działalność gospodarczą w ramach Oddziału, który stanowi wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część X oraz dla którego prowadzona jest oddzielna rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości.

W celu umożliwienia prowadzenia rzeczywistej działalności na terytorium Polski, Oddział został wyposażony w odpowiednie składniki majątkowe oraz personel. Wyznaczona została również osoba do reprezentacji Oddziału (tj. Dyrektor Oddziału).

W tym miejscu wskazać należy, że do Oddziału zostały alokowane akcje spółki Y S.A. z siedzibą w Polsce (dalej: „Y"), która od wielu lat jest spółką handlową w rozumieniu art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej: „KSH") i prowadzi działalność na terytorium Polski. Akcjami Y w ramach Oddziału zarządza specjalnie wyznaczona do tego osoba (Dyrektor Oddziału).

Przedmiotem działalności Y jest między innymi:

(i) działalność związana z doradztwem w zakresie rozwiązań informatycznych,

(ii)działalność związana z rozwojem i wdrażaniem aplikacji autorskich oraz aplikacji innych dostawców,

(iii) działalność związana z usługami wdrożeniowymi, serwisowymi i wsparcia technicznego,

(iv) działalność w zakresie produkcji urządzeń fiskalnych, dostawa i utrzymywanie infrastruktury teleinformatycznej,

(v) tworzenie i wsparcie dla rozwiązań e-commerce,

(vi) przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.

Na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego za rok 2022 głównym akcjonariuszem Y pozostawała X prowadząca działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału, która posiadała 95,1% akcji w kapitale zakładowym Y przez okres dłuższy niż 2 lata. Drugim, mniejszościowym akcjonariuszem, była spółka A z siedzibą na terytorium Republiki Cypryjskiej, która posiadała 4,9% akcji w kapitale zakładowym Y.

W dniu 23 marca 2023 r. Y S.A. nabyła część akcji własnych w celu ich umorzenia, jednak umorzenie akcji nie zmieni struktury akcjonariatu i w dalszym ciągu głównym akcjonariuszem Y pozostanie X (95,1% akcji w kapitale zakładowym).

Y posiada udziały (akcje) w trzech spółkach zagranicznych:

(i)B S.R.L. z siedzibą w (…)

(ii)C s.r.o. z siedzibą w (…)

(iii) D CO LTD. z siedzibą w (…)

Podkreślić należy, że ambicją grupy jest zostanie wiodącym i innowacyjnym dostawcą kompleksowych rozwiązań informatycznych, w szczególności w sektorze handlu detalicznego (ang. retail). W celu utrzymania dynamicznego rozwoju grupy kapitałowej zarówno na rynku polskim, jaki i na rynkach zagranicznych, rozważane jest dokapitalizowanie grupy poprzez dopuszczenie inwestora zewnętrznego (dalej: Inwestor"), który nabyłby odpłatnie część akcji Y przysługujących obecnie X prowadzącej działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału (dalej: „Transakcja"). Inwestor będzie podmiotem niepowiązanym z X prowadzącą działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP.

Ten sam Inwestor może dokonać wkładu na kapitał zakładowy Y. Z uwagi na fakt, że wartość rynkowa akcji przekraczać będzie ich wartości nominalną, najprawdopodobniej Inwestor dokona wkładu przewyższającego wartość o jaką zastanie podwyższony kapitał zakładowy. W związku z tym, nadwyżka wartości wkładu zostanie przeznaczona na kapitał zapasowy (tzw. agio).

W związku z powyższym Wnioskodawca nabrał wątpliwości czy zasady opodatkowania określone w art. 24o ustawy o PDOP, które pierwotnie zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego z dniem 1 stycznia 2022 r. i które zostały następnie zmodyfikowane, znajdą zastosowanie do sprzedaży akcji w ramach Transakcji.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że:

(i) X, będąca rezydentem podatkowym w Republice (…), prowadząc działalność gospodarczą na terytorium Polski w ramach Oddziału podlega opodatkowaniu od dochodów osiągniętych na terytorium Polski, które są związane z Oddziałem,

(ii) X prowadząc działalność gospodarczą na terytorium Polski w ramach Oddziału nie tworzy i na moment Transakcji nie będzie tworzyła podatkowej grupy kapitałowej,

(iii) X prowadząc działalność gospodarczą na terytorium Polski w ramach Oddziału nie korzysta i na moment Transakcji nie będzie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o PDOP,

(v)prowadzona przez X działalność gospodarcza w kraju siedziby i na terytorium Polski w ramach Oddziału ma charakter rzeczywisty, co znajduje uzasadnienie w następujących okolicznościach:

  • istnieje i będzie istnieć przedsiębiorstwo, w ramach którego X wykonuje i będzie wykonywać faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym w szczególności posiada i będzie posiadać lokal, wykwalifikowany personel i wyposażenie,
  • X nie tworzy i nie będzie tworzyć struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych,
  • zakres aktywności X jest i będzie współmierny do faktycznie posiadanego lokalu, personelu i wyposażenia,
  • porozumienia zawierane przez X są i będą zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi,
  • X samodzielnie wykonuje i będzie wykonywać swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu własnych zasobów, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających,

(vi)bezpośrednim lub pośrednim udziałowcem X prowadzącej działalność gospodarczą na terytorium Polski nie jest i na moment planowanej Transakcji nie będzie podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art.11j ust. 2 ustawy o PDOP,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,

(vi) Y jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsca ich osiągania (tj. Y jest rezydentem podatkowym w Polsce),

(vii) Co najmniej 10% akcji w kapitale zakładowym Y posiada i na moment planowanej Transakcji będzie posiadała bezpośrednio na podstawie tytułu własności X (obecnie 95,1% akcji w kapitale zakładowym),

(viii)Y nie posiada i na moment planowanej Transakcji nie będzie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, żadnych innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

(ix) Y nie jest i na moment planowanej Transakcji nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

(x)Y nie jest i na moment planowanej Transakcji nie będzie - bezpośrednio lub pośrednio - właścicielem nieruchomości na terytorium Polski, jak również nie przysługują i nie będą jej przysługiwały prawa do takich nieruchomości.

Pytania

1.Czy X prowadząca działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału spełnia i na moment Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP?

2.Czy Y spełnia i na moment Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status krajowej spółki zależnej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o PDOP?

3.Czy dochód uzyskany przez X prowadzącą działalność w ramach Oddziału w związku z ewentualną Transakcją zbycia akcji Y będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP w przypadku złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed planowanym zbyciem akcji w ramach Transakcji, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy X prowadząca działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału spełnia i na moment ewentualnej Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy Y spełnia i na moment ewentualnej Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status krajowej spółki zależnej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o PDOP.

Ad 3

W ocenie Wnioskodawcy dochód uzyskany przez X prowadzącą działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału w związku z ewentualną Transakcją zbycia akcji w kapitale zakładowym Y będzie podlegał zwolnieniu z podatku na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP w przypadku złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed planowanym zbyciem akcji w ramach Transakcji oświadczenia o zamiarze skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska

Uwagi ogólne

W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie zauważyć, że oddział przedsiębiorcy zagranicznego to jedna z możliwych form prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski przez osoby zagraniczne będące przedsiębiorcami. Kwestie związane z funkcjonowaniem oddziału przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Polski.

Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Polski (art. 14 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Polski). Pod pojęciem oddziału należy rozumieć wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej wykonywanej przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub głównym miejscem wykonywania działalności (art. 3 pkt 4 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Polski).

Konsekwencją powyższego jest konieczność prowadzenia oddzielnej rachunkowości dla oddziału przedsiębiorcy zagranicznego w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości (art. 19 ust. 2 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Polski). Ponadto oddział przedsiębiorcy zagranicznego jest zobowiązany do wywiązywania się wobec polskich organów podatkowych z ciążących na nim obowiązków podatkowych (obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy, obowiązek składania zeznań rocznych o wysokości osiągniętego dochodu i należnego podatku dochodowego od osób prawnych, etc.).

W świetle powyższego uznać należy, że oddział przedsiębiorcy zagranicznego - analogicznie do podatników mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski (np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółki akcyjne mające siedzibę na terytorium Polski) - podlega w Polsce opodatkowaniu od dochodów osiąganych na terytorium Polski, które są związane z działalnością oddziału.

Ad 1

Stosownie do art. 24m pkt 2 ustawy o PDOP spółką holdingową jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjną będąca podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP, która spełnia łącznie następujące warunki:

i. posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

ii. nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

iii. nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, ustawy o PDOP,

iv. prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 ustawy o PDOP stosuje się odpowiednio,

v. udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o PDOP,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Podkreślić jednocześnie należy, że zgodnie z uzasadnieniem do przepisów wprowadzających art. 24m-24p ustawy o PDOP do polskiego systemu podatkowego, podstawowym celem nowych rozwiązań polegających na możliwości zastosowania przez spółki holdingowe zwolnienia z opodatkowania dywidend i zysków ze zbycia udziałów (akcji) spółek zależnych jest zapewnienie polskim przedsiębiorcom korzystnych warunków zakładania i kontroli grup holdingowych oraz stworzenie konkurencyjnego otoczenia podatkowego, które będzie sprzyjać powrotowi polskich przedsiębiorców z zagranicznych jurysdykcji. Jednocześnie nowe rozwiązania mają za zadanie stworzenie korzystnego środowiska dla inwestorów zagranicznych do lokowania kapitału w Polsce.

W tym kontekście Wnioskodawca pragnie zauważyć, że X - będąca (…) spółką oraz podlegającą w Republice (…) opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania - prowadząc działalność gospodarczą na terytorium Polski w ramach Oddziału:

i.podlega opodatkowaniu od dochodów osiągniętych na terytorium Polski, które są związane z działalnością wykonywaną w ramach Oddziału,

ii.posiada i na moment Transakcji będzie posiadała w kapitale zakładowym Y co najmniej 10% akcji (obecnie posiada 95,1% akcji) przez okres dłuższy niż 2 lata,

iii.nie jest i na moment Transakcji nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

iv.nie korzysta i na moment Transakcji nie będzie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o PDOP,

v.prowadzona działalność gospodarcza (zarówno w kraju siedziby, jak i na terytorium Polski w ramach Oddziału) ma charakter rzeczywisty, co znajduje uzasadnienie w następujących okolicznościach:

  • istnieje i będzie istnieć przedsiębiorstwo, w ramach którego X wykonuje i będzie wykonywać faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym w szczególności posiada i będzie posiadać lokal, wykwalifikowany personel i wyposażenie,
  • X nie tworzy i nie będzie tworzyć struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych,
  • zakres aktywności X jest i będzie współmierny do faktycznie posiadanego lokalu, personelu i wyposażenia,
  • porozumienia zawierane przez X są i będą zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi,
  • X samodzielnie wykonuje i będzie wykonywać swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu własnych zasobów, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających,

vi. nie posiada i na moment planowanej Transakcji nie będzie posiadała udziałowca mającego siedzibę lub zarząd lub zarejestrowanego lub położonego na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o PDOP,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W świetle powyższego uznać należy, że X prowadząca działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału spełnia i na moment ewentualnego zbycia akcji w ramach planowanej Transakcji będzie spełniała wszystkie warunki posiadania statusu spółki holdingowej przewidziane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Ad 2

Stosownie do art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP, krajową spółką zależną jest spółka zależna w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP, która (i) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną i która (ii) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP.

Z kolei, zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

i.co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

ii.nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

iii. nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Podkreślenia wymaga, że Y jest spółką akcyjną, o której mowa w art. 301 KSH i nast. oraz jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, która podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Większościowym akcjonariuszem Y pozostaje i na moment ewentualnej Transakcji będzie pozostawała X prowadząca działalność na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału (obecnie 95,1% akcji w kapitale zakładowym).

Y nie jest i na moment planowanej Transakcji nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Ponadto Y nie jest i na moment planowanej Transakcji nie będzie właścicielem nieruchomości na terytorium Polski oraz nie posiada i nie będzie posiadała praw do takich nieruchomości. Ponadto Y nie posiada i na moment planowanej Transakcji nie będzie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, żadnych innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Y jest i na moment ewentualnej Transakcji będzie spełniać warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o PDOP, a zatem posiadać będzie ona status spółki zależnej w rozumieniu wskazanych przepisów.

Ad 3

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Z kolei art. 24o ust. 3 ustawy o PDOP stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 ustawy o PDOP stosuje się odpowiednio.

Ponadto, stosownie do art. 24m ust. 2 ustawy o PDOP, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o PDOP są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

W świetle powyższego uznać należy, że dochód osiągnięty z tytułu zbycia udziałów (akcji) będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania, o ile łącznie spełnione zostaną następujące przesłanki:

i. zbycia udziałów (akcji) dokonuje spółka spełniająca warunki do uznania za spółkę holdingowej nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat,

ii. zbywane są udziały (akcje) spółki spełniająca warunki do uznania za spółkę zależną nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat,

iii. zbycie powinno być dokonywane na rzecz podmiotu niepowiązanego (zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP),

iv. zbywająca spółka holdingowa powinna złożyć właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia,

v.zbywane udziały (akcje) nie mogą dotyczyć krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanej Transakcji spełnione zostaną warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia akcji na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP.

Przede wszystkim X prowadząc na terytorium Polski działalność w ramach Oddziału spełnia i na moment Transakcji będzie spełniała warunki uprawniające do uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP.

Podkreślić również należy, że na moment Transakcji X prowadząca działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału będzie zbywała akcje w krajowej spółce zależnej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o PDOP, ponieważ Y na moment Transakcji będzie spełniać warunki posiadania statusu spółki zależnej oraz krajowej spółki zależnej.

Ponadto złożone zostanie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej 5 dni przed datą odpłatnego zbycia akcji w ramach Transakcji, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia. W związku z tym, że akcje zostały alokowane do Oddziału, to takie oświadczenie zostanie złożone przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania wyłączenie ze zwolnienia określone w art. 24o ust. 3 ustawy o PDOP dotyczące zbywania udziałów w spółkach zależnych posiadających co najmniej 50% wartości aktywów w nieruchomościach położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości.

Interpretacja wskazanego przepisu wymaga w pierwszej kolejności określenia zakresu definicyjnego pojęć „aktywa” oraz „nieruchomości" wskazanych w treści przepisu art. 24o ust. 3 ustawy o PDOP.

Ustawodawca nie zawarł osobnej definicji aktywów na potrzeby wskazanego przepisu, jak również aktywa nie posiadają odrębnej definicji w ramach ustawy o PDOP. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że pojęcie aktywów w ramach tej normy odczytywać można posiłkując się definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którą aktywa to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych lub w językowym znaczeniu tego pojęcia, aktywa to majątek posiadany przez przedsiębiorstwo.

Natomiast pojęcie „nieruchomości" zdefiniowane zostało w art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Jednocześnie, stosownie do art. 48 Kodeksu cywilnego, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania (z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych). Z przepisów tych wynika, że nieruchomościami mogą być jedynie grunty (w tym prawa użytkowania wieczystego gruntu) oraz budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Pomocniczo przytoczyć można także art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy o rachunkowości, w którym to przepisie do środków trwałych zalicza się nieruchomości, których zakresem objęte są grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle I budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego.

Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Y nie posiada, bezpośrednio lub pośrednio, praw własności do nieruchomości.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Zakres prawa własności został zdefiniowany w art. 140 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym, w granicach określonych przez odrębne ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy; ponadto, w tych samych granicach właściciel może rozporządzać rzeczą. Na podstawie wskazanego art. 140 Kodeksu cywilnego należy stwierdzić, że prawo własności stanowi najszerszą formę korzystania z rzeczy, która może być ograniczona jedynie poprzez przepisy odrębnych ustawy, zasady współżycia społecznego oraz społeczno-gospodarcze przeznaczenie prawa własności.

W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że w odniesieniu do zbycia akcji w ramach Transakcji nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o PDOP, ponieważ Y nie będzie posiadać bezpośrednio ani pośrednio majątku w postaci nieruchomości położonych na terytorium Polski, który stanowiłby aktywo Y. Tym samym uznać należy, że Y nie posiada i nie będzie posiadać na moment zbycia akcji w ramach Transakcji - bezpośrednio lub pośrednio - nieruchomości położonych na terytorium Polski ani praw do takich nieruchomości.

Mając na uwadze powyższą argumentację Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewentualny dochód uzyskany ze sprzedaży akcji w ramach Transakcji będzie podlegał opodatkowaniu według zasad określonych w Rozdziale 5b ustawy o PDOP (tj. zwolnienie od podatku dochodowego dochodów spółki holdingowej z tytułu odpłatnego zbycia akcji spółki zależnej). 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.  

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „udpop”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180 dalej jako „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z aktualną wersją (obowiązującą od 1 stycznia 2023 r.) art. 24m ust. 1 updop:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)krajowej spółce zależnej – oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2)spółce holdingowej – oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3)spółce zależnej – oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)(uchylona),

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)(uchylona));

4)zagranicznej spółce zależnej – oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1, 1a, 2 i 3 ustawy o CIT,

1. Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

1a. Podatnik ma zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej między innymi, gdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły bieżące sprawy tego podatnika na podstawie w szczególności:

1)umowy, decyzji, orzeczenia sądu lub innego dokumentu regulujących założenie lub funkcjonowanie tego podatnika, lub

2)udzielonych pełnomocnictw, lub

3)powiązań w rozumieniu art. 11a objaśnienie pojęć rozdziału ust. 1 pkt 5.

2. Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład (…).

Zgodnie z art. 24m ust. 2 updop:

1.Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1.Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2.Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo Oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy - spółki X (dalej: "X") z siedzibą na terytorium Republiki (…), który został ujawniony w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. możliwości uznania zagranicznej spółki holdingowej, prowadzącej działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U z 2022 r., poz. 470 ze zm.),

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy,

Osoby zagraniczne będące przedsiębiorcami mogą tworzyć w Rzeczypospolitej Polskiej oddziały, przedstawicielstwa lub czasowo oferować lub świadczyć usługę, na zasadach określonych w ustawie.

Osobą zagraniczną w rozumieniu ww. ustawy jest zgodnie z art. 3 pkt 5,

a)osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego,

b)osoba prawna z siedzibą za granicą,

c)jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą.

W myśl art. 3 pkt 7 tej ustawy,

7)Przedsiębiorcą zagranicznym jest osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą oraz obywatela polskiego wykonującego działalność gospodarczą za granicą.

Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 3 pkt 4 ww. ustawy i oznacza,

4)Wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności;

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy,

1.Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2.Przedsiębiorcy zagraniczni inni niż określeni w ust. 1 mogą, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie postanowień zawartych w art. 15 ww. ustawy,

Przedsiębiorca zagraniczny w ramach oddziału może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego.

Potwierdza to również regulacja zawarta w art. 17 ww. ustawy,

przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej, należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią. Oddział nie posiada ani zdolności prawnej, ani zdolności do czynności prawnych.

Zgodnie z powołanymi powyżej preferencjami podatkowymi dla spółek holdingowych, zagraniczny podmiot, tj. X nie spełnia warunku polskiej spółki holdingowej, gdyż zgodnie z art. 3 ust. 1 updop nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. X jest spółką utworzoną zgodnie prawem cypryjskim, która podlega w Republice (…) opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Republika (…).

Regulacje w zakresie instytucji spółki holdingowej są zatem skierowane do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne, a nie do zagranicznych spółek holdingowych posiadających polskie spółki zależne.

Jak wynika z cytowanych przepisów, skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 28o updop jest możliwe tylko w przypadku spełnienia łącznie warunków wymienionych w definicji spółki holdingowej oraz spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 1, 2 i 3 updop)

Jednocześnie, spółka holdingowa posiadająca siedzibę lub zarząd na terytorium Republiki (…), działająca w Polsce za pomocą zagranicznego Oddziału nie spełnia i na moment zbycia akcji spółki zależnej nie będzie spełniała warunku uprawniającego do uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 updop.

Również spółka zależna (Y S.A z siedzibą w Polsce) na moment Transakcji zbycia akcji nie będzie spełniać warunku posiadania statusu spółki zależnej od polskiej spółki holdingowej. Zgodnie z przepisem art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 updop Y S.A. nie jest krajową spółką zależną od polskiej spółki holdingowej lecz od zagranicznego przedsiębiorcy, który posiada 95,1% akcji w kapitale tej Spółki.

Jak wynika z definicji spółki zależnej to polska spółka holdingowa powinna posiadać co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 3 lit. a updop).

W świetle powyższego uznać należy, że dochód osiągnięty z tytułu zbycia akcji w kapitale zakładowych Y S.A nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania, bowiem nie zostały spełnione warunki o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. Spełnienie tych warunków wynika wprost z art. 24m ust. 1 pkt 2 updop.

Tym samym, w przypadku planowanej Transakcji nie zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia akcji na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, 2, 3, stwierdzające, że:

  • zagraniczna spółka holdingowa (X) prowadząca działalność na terytorium Polski w ramach Oddziału spełnia i na moment Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,
  • spółka zależna (Y S.A) od X spełnia i na moment Transakcji będzie spełniała warunki do uznania, że posiada status krajowej spółki zależnej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT,
  • dochód uzyskany przez zagraniczną spółkę holdingową prowadzącą działalność w ramach Oddziału w związku z ewentualną Transakcją zbycia akcji spółki zależnej będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 24o ust. 1 ustawy o CIT

-jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00