Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.305.2023.2.AR

Czy w świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego nie są Państwo zobowiązani do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na nieprzekroczenie progu dokumentacyjnego wynikającego z art. 11k ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z treścią art. 11n pkt 1 oraz art. 11l ust. 3 tej ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego nie są Państwo zobowiązani do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na nieprzekroczenie progu dokumentacyjnego wynikającego z art. 11k ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z treścią art. 11n pkt 1 oraz art. 11l ust. 3 tej ustawy.

Uzupełnili go Państwa – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 25 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2022 roku A Sp. z o.o. (dalej jako „A", „Spółka") zrealizowała transakcje z następującymi podmiotami powiązanymi:

1)B

2)C Spółka Akcyjna

3)D Sp. z o.o.

4)E Sp. z o.o.

5)F Sp. z o.o.

6)G Sp. z o.o.

7)H Spółka Akcyjna

8)I Sp. z o.o.

A Spółka z ograniczoną odpowiedzialności z siedzibą w (…)

99,73% udziałów należy do Spółki C S.A. Pozostałe 6 udziałów objęły podmioty komunalne, w tym po jednym udziale odpowiednio: B,D Sp. z o.o., E Sp. z o.o., F Sp. z o.o., G Sp. z o.o., H S.A.

Zarząd Spółki jest jednoosobowy.

A Sp. z o.o. jest podmiotem świadczącym usługi informacyjne dla wskazanych poniżej podmiotów powiązanych.

C Spółka Akcyjna

C S.A. z siedzibą w (…) Kapitał zakładowy wynosi (...) zł i dzieli się na (...) akcji po 500 zł każda. Jedynym akcjonariuszem spółki jest B.

Zarząd spółki w 2022 roku pozostawał trzyosobowy. (…)

Spółka C S.A. jest właścicielem niemal całości udziałów w A Sp. z o.o., w tym znaczeniu spełnia warunek podmiotu powiązanego bezpośrednio z A Sp. z o.o.

D Sp. z o.o.

D Sp. z o.o. z siedzibą w (…) Kapitał zakładowy wynosi (…). Jedynym udziałowcem spółki jest B.

Zarząd Spółki w 2022 roku pozostawał dwuosobowy. (…)

Spółka bezpośrednio objęła 1 (jeden) udział w A Sp. z o.o., o wartości 500 zł, pokrywając go wkładem pieniężnym.

B

B, (…) B  objęło 1 (jeden) udział w A Sp. z o.o., o wartości 500 zł, pokrywając go wkładem pieniężnym.

E Sp. z o.o.

E Sp. z o.o. (…).  Kapitał zakładowy wynosi (…). Jedynym udziałowcem spółki jest B.

Zarząd Spółki w 2022 roku pozostawał dwuosobowy. (…).

Spółka bezpośrednio objęła 1 (jeden) udział w A Sp. z o.o., o wartości 500 zł, pokrywając go wkładem pieniężnym.

F Sp. z o.o.

F Sp. z o.o. (..). Jedynym udziałowcem spółki jest D Sp. z o.o., przy czym jedynym udziałowcem D Sp. z o.o. jest B.

Zarząd Spółki w 2022 roku pozostawał jednoosobowy. (…)

Spółka bezpośrednio objęła 1 (jeden) udział w A Sp. z o.o., o wartości 500 zł, pokrywając go wkładem pieniężnym.

G Sp. z o.o.

G Sp. zoo. Udziały w kapitale zakładowym G Sp. z o.o. posiadają: B- 86,43%, X - 8,39%, Y - 3,86%, Z - 1,32% (wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki).

Zarząd Spółki w 2022 roku pozostawał trzyosobowy. (…)

Spółka bezpośrednio objęła 1 (jeden) udział w A Sp. z o.o., o wartości 500 zł, pokrywając go wkładem pieniężnym.

H S.A.

H S.A. z siedzibą w(…). Kapitał zakładowy wynosi (…). Jedynym akcjonariuszem spółki jest B.

Zarząd Spółki w 2022 roku pozostawał dwuosobowy. (…)

Spółka bezpośrednio objęła 1 (jeden) udział w A Sp. z o.o., o wartości 500 zł, pokrywając go wkładem pieniężnym.

I Sp. z o.o.

I Sp. z o.o. z siedzibą w (…). Kapitał zakładowy wynosi (…). 99,98% udziałów należy do B.

Zarząd Spółki w 2022 roku nie uległ zmianie i pozostawał trzyosobowy. (…)

Spółka bezpośrednio objęła 1 (jeden) udział w A Sp. z o.o., o wartości 500 zł, pokrywając go wkładem pieniężnym.

Zgodnie z definicją podmiotu powiązanego zawartą w art. 11a ust 1 pkt 4

Ustawy o CIT, podmiotami powiązanymi są podmioty, z których jeden wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot lub podmiotami powiązanymi są podmioty, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot.

Wywieranie znaczącego wpływu oznacza między innymi: posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale lub praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub (...)

W 2022 r. warunki powiązania udziałami/akcjami zostały spełnione dla:

1) C S.A. - posiadają bezpośrednio 99,7% udziałów w A Sp. z o.o. B posiada jeden udział w A Sp. z o.o., ale równocześnie jest jedynym akcjonariuszem C S.A., co oznacza, że posiada pośrednio 99,7% udziałów w A Sp. z o.o. oraz jeden własny udział. W związku z tym, ASp. z o.o. jest kapitałowo powiązany bezpośrednio ze spółką C S.A. oraz pośrednio z B.

2) Pozostałe podmioty, w których B posiada udziały nie spełniają warunku powiązania kapitałowego z A Sp. z o.o. Żaden z pozostałych podmiotów nie posiada ani bezpośrednio, ani pośrednio udziałów przekraczających 25% kapitału zakładowego A Sp. z o.o.

3) B posiada całość lub większość udziałów w pozostałych podmiotach z którymi A Sp. z o.o. realizowała transakcje w 2022 r. W tym znaczeniu podmiotami powiązanymi są wszystkie te podmioty, na które wywiera znaczący wpływ jeden i ten sam inny podmiot tj.B.

W tym znaczeniu w 2022 r. warunki powiązania udziałami/akcjami zostały spełnione w odniesieniu do B i podmiotów komunalnych realizujących transakcje zakupu usług od A Sp. z o.o. Wywieranie znaczącego wpływu oznacza między innymi: faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, jak również pozostawanie w związku małżeńskim, pokrewieństwie lub powinowactwie do drugiego stopnia.

W umowie wykonawczej, na podstawie której realizowane są świadczenia przez Wykonawcę (A Sp. z o.o.) dla Zamawiającego (tj. C S.A.) wskazano, że Zamawiający sprawuje kontrolę nad Wykonawcą i kontrola ta odpowiada kontroli nad własnymi jednostkami i polega na wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami Wykonawcy. W tym znaczeniu osoby wykonujące prawa kontroli mają faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych.

B poprzez członków rad nadzorczych, delegowanych z ramienia Miasta, wywiera „znaczący wpływ” poprzez faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Osoby biorące udział w organach kontrolnych lub zarządczych innych podmiotów, uczestniczące równocześnie w organach kontrolnych i zarządczych A Sp. z o.o. posiadają faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną.

W zakresie sprawowania zarządu oraz kontroli należy wskazać, że:

1)Prezes Zarządu A Sp. z o.o. pozostaje jednocześnie Członkiem Rady Nadzorczej D Sp. z o.o.

2)Członek Rady Nadzorczej A Sp. z o.o. jest jednocześnie Członkiem Rady Nadzorczej G Sp. z o.o.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 19 września 2023 r. (data wpływu 25 września 2023 r.) wskazaliście Państwo, że wymienione w opisie sprawy Spółki z którymi zrealizowaliście Państwo transakcje w 2022 r. są powiązane z A Sp. z o.o., ponieważ znaczący wpływ ma w nich ten sam podmiot - B, posiadający udziały w ww. spółkach (zakres powiązań kapitałowych przedstawiono w opisie stanu faktycznego), co spełnia przesłankę pośredniego powiązania kapitałowego i kontrolnego z A Sp. z o.o.

W powyższym uzupełnieniu wskazaliście Państwo ponadto, że transakcje kontrolowane zrealizowane przez A Sp. z o.o. obejmują wyłącznie jednorodne usługi promocyjno-reklamowe, świadczone dla różnych podmiotów, a ich łączna wartość przekroczyła w 2022 roku wartość progu dokumentacyjnego dla usług, czyli kwotę 2 mln zł określoną w art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W 2022 roku wskazane we wniosku podmioty powiązane:

1) miały miejsce siedziby i zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) nie korzystały ze zwolnienia z art. 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

a)C S. A.

b)F Sp z o.o.

c)I Sp. z o.o.

d)G Sp. z o.o

e)H S.A.

f)D Sp. z o.o.

g)E Sp. z o.o.

Korzystało ze zwolnienia z art. 6 ustawy o CIT - B;

3) nie korzystały ze zwolnień z tytułu prowadzenia działalności w specjalnych strefach ekonomicznych, o których mowa w art. 17 ust. 1, pkt 34 i 34a:

a)B

b)C S.A.

c)F Sp. z o.o.

d)I Sp. z o.o.

e)G Sp z o.o.

f)H S.A.

g)D Sp. z o.o.

h)E Sp. z o.o.:

4) nie poniosły straty podatkowej:

a)B

b)C S.A.

c)F Sp. z o.o.

d)I Sp. z o.o.

e)G Sp. z o.o.

f)H S.A.

g)D Sp. z o.o.

Poniósł stratę podatkową: E Sp. z o.o.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że:

1. Wartość transakcji kontrolowanych jednorodnych zawartych ze wskazanymi w opisie sprawy podmiotami powiązanymi, które polegały na świadczeniu jednorodnych usług promocyjno- reklamowych i informacyjnych, przekroczyła w roku podatkowym próg dokumentacyjny określony w art. 11k ust.2 ustawy o CIT dla tego rodzaju transakcji. Łączna wartość transakcji wyniosła : 2.181.958,79 zł.

2. Nie każdy z podmiotów powiązanych z którymi realizowane były transakcje kontrolowane w 2022 roku spełniał łącznie warunki zwolnienia, określone w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, tj.:

-„Nie korzystał ze zwolnienia o którym mowa w art. 6 ustawy o CIT” - Bkorzysta ze zwolnienia w tym zakresie (wielkość transakcji 279.549,85 zł),

-„Nie korzystał ze zwolnienia o którym mowa w art. 11 ust 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT” - nie korzysta żaden z podmiotów powiązanych,

-„Nie poniósł straty podatkowej (..)" – E Sp. z o.o. i jako podmiot powiązany odnotował stratę za rok podatkowy 2022 (wielkość transakcji 64.203,97 zł)

3. Pozostałe podmioty spełniały łącznie w 2022 r. warunki zwolnienia określone w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT - łączna wartość transakcji spełniających warunki zwolnienia wynosi: 1.838.204,97 zł,

4.Wartość wskazanych we wniosku jednorodnych transakcji kontrolowanych zawartych z podmiotami powiązanymi w 2022 r które nie spełniły łącznie wszystkich warunków zwolnienia określonych w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, nie przekroczyła progu dokumentacyjnego określonego w art. 11k ust 2 ustawy o CIT - wartość tych transakcji (które nie spełniły łącznie wszystkich warunków zwolnienia zgodnie z art. 11n pkt 1 CIT) wynosi 343.753,82 zł.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zakresu istniejących powiązań, Spółka nie jest zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na nieprzekroczenie progu dokumentacyjnego wynikającego z art. 11k ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z treścią art. 11n pkt 1 oraz art. 11l ust. 3 tej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Art. 11a ust. 1 pkt 4, ust. 2 i 3 ustawy o CIT formułują następującą definicję podmiotu powiązanego:

Ilekroc w ustawie jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

-ten sam inny podmiot lub

-małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub [...]

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1.posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a)udziałów w kapitale lub

b)praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2.faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub [...]

Posiadanie pośrednio udziału lub prawa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:

1) wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa – w przypadku, gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;

2) najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana - w przypadku, gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne; [...]

Podmioty, z którymi A Sp. z o.o. zrealizowała transakcje w 2022 r:

1.C S.A.

2.F Sp. z o.o.

3.I Sp. z o.o.

4.G Sp. z o.o.

5.H S.A.

6.D Sp. z o.o.

7.E Sp. z o.o.;

Powyższe spółki są powiązane z A Sp. z o.o., ponieważ znaczący wpływ ma w nich ten sam podmiot - B, posiadający udziały w ww. spółkach (zakres powiązań kapitałowych przedstawiono w opisie stanu faktycznego), co spełnia przesłankę pośredniego powiązania kapitałowego i kontrolnego z A Sp. z o.o.

Transakcje kontrolowane zrealizowane przez A Sp. z o.o. obejmują wyłącznie jednorodne usługi promocyjne-reklamowe, świadczone dla różnych podmiotów, a ich łączna wartość przekroczyła w 2022 roku wartość progu dokumentacyjnego dla usług, czyli kwotę 2 mln zł określoną w art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W 2022 roku wyżej wymienione podmioty powiązane:

1.miały miejsce siedziby i zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.nie korzystały ze zwolnienia z art. 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

a)C S.A.

b)F Sp. z o.o.

c)I Sp. z o.o.

d)G Sp. z o.o.

e)H S.A.

f)D Sp. z o.o.

g)E Sp. z o.o.

Korzystało ze zwolnienia z art. 6: B;

3.nie korzystały ze zwolnień z tytułu prowadzenia działalności w specjalnych strefach ekonomicznych, o których mowa w art. 17 ust. 1, pkt 34 i 34a:

a)B

b)C S.A.

c)F Sp. z o.o.

d)I Sp. z o.o.

e)G Sp. z o.o.

f)H S.A.

g)D Sp. z o.o.

h)E Sp. z o.o.;

4.nie poniosły straty podatkowej:

a)B

b)C S.A.

c)F Sp. z o.o.

d)I Sp. z o.o.

e)G Sp. z o.o.

f)H S.A.

g)D Sp. z o.o.

Poniósł stratę podatkową: E Sp. z o.o.

W odniesieniu do transakcji jednorodnych dokonanych z podmiotami powiązanymi powstaje obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na przekroczenie wskazanego w art. 11k ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT progu dokumentacyjnego dla transakcji usługowej w wysokości 2 000 000 zł.

Ustawodawca, poprzez wprowadzenie art. 11l ust. 3 ustawy o CIT sprecyzował, że ta część transakcji kontrolowanej, która jest zwolniona z obowiązku dokumentacyjnego, nie jest brana pod uwagę przy ustalaniu wartości transakcji, która to wartość jest istotna pod kątem ustalenia obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT.

W konsekwencji, w przypadku, gdy wartość transakcji w tej części, w której nie jest ona zwolniona z obowiązku dokumentacyjnego na podstawie art. 11n ustawy o CIT i przekracza progi określonych w art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT, dla danej transakcji występuje obowiązek dokumentacyjny. Analogicznie należy traktować przypadek, gdy transakcja kontrolowana tylko w odniesieniu do jednego z podmiotów, nie spełnia warunków przewidzianych w art. 11n ustawy o CIT (zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego). Jak bowiem wynika z powyższych rozważań, badanie obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych powinno następować w odniesieniu do tej części transakcji, która nie spełnia warunków do zwolnienia. Zatem w przypadku, gdy transakcja kontrolowana tylko z jednym z podmiotów nie spełnia warunków wymienionych w art. 11n ustawy o CIT, obowiązek dokumentacyjny wystąpi jedynie w tym zakresie (0111-KDIB1- 2.4010.377.2020.1.BG).

W przypadku zatem, gdy transakcja kontrolowana o charakterze jednorodnym zawierana jest równocześnie z podmiotami powiązanymi, spełniającymi warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT jak i z innymi podmiotami powiązanymi, którzy tych warunków nie spełniają (bo np. jest to podmiot wykazujący stratę podatkową), to zgodnie z art. 11l ust. 3 Ustawy o CIT, określając jej wartość na potrzeby określenia obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, nie uwzględnia się części transakcji, które zostały zwolnione z obowiązku dokumentacyjnego na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy. (0111-KDIB1-2.4010.84.2021.2.MS).

Uwzględniając powyższe należy wskazać, że:

1) Wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zawartych w 2022 r. z podmiotami powiązanymi, spełniającymi warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT wyniosła: 1.838.204,97 zł.

2) Wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zawartych w 2022 r. podmiotami powiązanymi, które tych warunków nie spełniają wyniosła: 343.753,82 zł.

Mając to na uwadze należy wskazać, że transakcje kontrolowane A Sp. z o.o., w odniesieniu do których nie zachodziły przesłanki zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego, nie przekroczyły wartości progu dokumentacyjnego dla usług. W ocenie Wnioskodawcy zachodzą zatem warunki umożliwiające skorzystanie przez A Sp. z o.o. ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych, w zakresie transakcji kontrolowanych z 2022 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 11k ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W myśl art. 11k ust. 2 ww. ustawy,

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1)10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2)10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3)2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4)2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Transakcja kontrolowana zdefiniowana została w art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy CIT. W myśl wskazanego przepisu,

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o transakcji kontrolowanej - oznacza to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

W powołanym wyżej art. 11k ust. 2 ustawy o CIT ustalone zostały progi dokumentacyjne.

Dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym progi dokumentacyjne ustalane są odrębnie, niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji oraz do strony kosztowej i przychodowej.

Jak wynika bowiem z art. 11k ust. 3 ustawy o CIT,

Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1) każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2) strony kosztowej i przychodowej.

W myśl natomiast art. 11k ust. 3 oraz ust. 4 ww. ustawy,

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, o której mowa w ust. ust. 2-3, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana.

Przy ocenie, czy transakcja kontrolowana ma charakter jednorodny, uwzględnia się:

1) jednolitość transakcji kontrolowanej w ujęciu ekonomicznym oraz

2) kryteria porównywalności określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 1 pkt 1, oraz

3) metody weryfikacji cen transferowych, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, oraz

4) inne istotne okoliczności transakcji kontrolowanej.

Określając wartość transakcji, dokonuje się oceny, czy transakcja jednorodna podlega obowiązkowi dokumentacyjnemu, bądź taki obowiązek nie powstaje, gdyż nie zostaną przekroczone progi kwotowe określone w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, weryfikowane oddzielnie dla strony przychodowej i kosztowej.

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, w myśl art. 11k ust. 3 ustawy o CIT, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana. Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że transakcje kontrolowane o charakterze jednorodnym mogą być realizowane z jednym lub z wieloma podmiotami powiązanymi. O jednorodności transakcji kontrolowanych nie decyduje bowiem fakt dokonywania tej transakcji z jednym podmiotem powiązanym, a przesłanki określone w art. 11k ust. 4 ustawy o CIT.

Jednocześnie jak wynika z art. 11I ust. 3 ustawy o CIT,

Określając wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się wartości transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11n.

W art. 11n ustawy o CIT wskazano natomiast przesłanki do zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.

W myśl art. 11n pkt 1 ww. ustawy,

Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

1) zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c) nie poniósł straty podatkowej;

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych obejmuje transakcje kontrolowane zawierane wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c.nie poniósł straty podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2022 roku zrealizowaliście Państwo transakcje z następującymi podmiotami powiązanymi:

1)B

2)C Spółka Akcyjna

3)D Sp. z o.o.

4)E Sp. z o.o.

5)F Sp. z o.o.

6)G Sp. z o.o.

7)H Spółka Akcyjna

8)I Sp. z o.o.

Transakcje kontrolowane zrealizowane przez Państwa obejmują wyłącznie jednorodne usługi promocyjne-reklamowe, świadczone dla różnych podmiotów, a ich łączna wartość przekroczyła w 2022 roku wartość progu dokumentacyjnego dla usług, czyli kwotę 2 mln zł, określoną w art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W 2022 r. wskazane wyżej podmioty powiązane:

1)miały miejsce siedziby i zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2)nie korzystały ze zwolnienia z art. 6 ustawy o CIT (z wyjątkiem B);

3)nie korzystały ze zwolnień z tytułu prowadzenia działalności w specjalnych strefach ekonomicznych, o których mowa w art. 17 ust. 1, pkt 34 i 34a

4)z wyjątkiem E Sp. z o.o. nie poniosły straty podatkowej.

Wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zawartych w 2022 r. z ww. podmiotami powiązanymi, spełniającymi warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT wyniosła: 1.838.204,97 zł.

Wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zawartych w 2022 r. z podmiotami powiązanymi, które tych warunków nie spełniły (z uwagi na poniesienie straty podatkowej/korzystanie ze zwolnienia z art. 6 ustawy o CIT) wyniosła: 343.753,82 zł.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka nie jest zobowiązana do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na nieprzekroczenie progu dokumentacyjnego wynikającego z art. 11k ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z treścią art. 11n pkt 1 oraz art. 11l ust. 3 tej ustawy.

Odnosząc powołane przepisy na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że warunki dotyczące zwolnienia z przygotowania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, uznaje się za spełnione m.in. gdy podmiot powiązany będący stroną transakcji kontrolowanej nie poniósł straty ze źródła przychodów, do którego zalicza się tę transakcję, jak również gdy podmiot taki nie korzystał ze zwolnienia z art. 6 ustawy o CIT (przy założeniu, że pozostałe warunki konieczne do zastosowania zwolnienia krajowego wymienione w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT są spełnione). Warunki te, jak wynika z opisu sprawy nie zostały spełnione przez dwa podmioty powiązane, z którymi dokonywaliście Państwo w 2022 r. transakcji jednorodnych, tj. przez E Sp. z o.o. oraz B. E Sp. z o.o. poniósł bowiem stratę podatkową ze źródła przychodu do którego zalicza się ww. transakcje, natomiast B korzystało w 2022 r. ze zwolnienia z art. 6 ustawy o CIT. Pozostałe wymienione we wniosku podmioty powiązane, z którymi dokonywaliście Państwo w 2022 r. ww. transakcji, spełniały łącznie wszystkie warunki zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, wskazane w art. 11n ust. 1 ustawy o CIT.

W odniesieniu do przedstawionych przez Państwa wątpliwości, należy zwrócić uwagę na treść art. 11l ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym określając wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się wartości transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11n, co oznacza, że wartość transakcji (i progi dokumentacyjne) należy ustalać jedynie dla tej części transakcji, która nie podlega zwolnieniu.

Z opisu sprawy wynika, że jednorodne transakcje kontrolowane z podmiotami powiązanymi zrealizowane przez Państwa w 2022 r., które przekroczyły progi dokumentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT (łączna wartość: 2.181.958,79 zł) to transakcje usługowe. Przy czym wartość transakcji usługowych zawartych z podmiotami powiązanymi w stosunku do których nie zostały spełnione wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT nie przekroczyła progu dokumentacyjnego wskazanego w art. 11k ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT i wyniosła 343.753,82 zł.

Odnosząc zatem powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wskazać należy, że w związku z wymienionymi w opisie sprawy transakcjami w zakresie usług promocyjno-informacyjnych, zawartymi w 2022 r. z podmiotami powiązanymi, nie jesteście Państwo zobowiązani do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ze względu na:

1. spełnienie przesłanek zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT w zakresie jednorodnych transakcji kontrolowanych (świadczenie usług) zrealizowanych w roku podatkowym 2022 z podmiotami powiązanymi, które spełniły łącznie wszystkie warunki ww. zwolnienia, w tym nie poniosły straty oraz nie korzystały ze zwolnienia z art. 6 ustawy o CIT,

2. nieprzekroczenie progu wskazanego w art. 11k ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT w zakresie części transakcji jednorodnych dotyczących świadczenia usług, niepodlegającej ww. zwolnieniu ze sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, ze względu na niespełnienie przez podmioty z którymi zostały one zawarte wszystkich warunków wymienionych w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Uwzględniając powyższe Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stosownie do sformułowanego przez Państwa we wniosku pytania, interpretacja rozstrzyga wyłącznie czy w przedstawionych w opisie stanu faktycznego okolicznościach, ciąży na Państwu obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00