Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.448.2023.1.JG

Czy za prawidłową można uznać wskazaną przez Spółkę metodę weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu, w szczególności w zakresie prawidłowości wskazanego podejścia Spółki do kwestii kalkulacji zaliczek Spółki na p.d.o.p. (w ramach dochodu osiąganego przez Spółkę z działalności prowadzonej w zakresie wskazanym w DoW na terenie wskazanym w DoW), zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w DoW)?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy za prawidłową można uznać wskazaną przez Spółkę metodę weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu, w szczególności w zakresie prawidłowości wskazanego podejścia Spółki do kwestii kalkulacji zaliczek Spółki na p.d.o.p. (w ramach dochodu osiąganego przez Spółkę z działalności prowadzonej w zakresie wskazanym w DoW na terenie wskazanym w DoW), zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w DoW).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych („p.d.o.p.”) prowadzącym działalność gospodarczą, polegającą na przeładunku towarów/zbóż w porcie morskim w relacji eksportowej i importowej.

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu z dnia (…) października 2022 roku (dalej: „Decyzja” lub „DoW”) i w związku z realizacją nowej inwestycji korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka uiszcza zaliczki w oparciu o tzw. metodę uproszczoną, o której mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT.

Pytanie

Czy za prawidłową można uznać wskazaną przez Spółkę metodę weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu, w szczególności w zakresie prawidłowości wskazanego podejścia Spółki do kwestii kalkulacji zaliczek Spółki na p.d.o.p. (w ramach dochodu osiąganego przez Spółkę z działalności prowadzonej w zakresie wskazanym w DoW na terenie wskazanym w DoW), zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w DoW)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłową można uznać wskazaną przez Spółkę metodę weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu, w szczególności w zakresie prawidłowości wskazanego podejścia Spółki do kwestii kalkulacji zaliczek Spółki na p.d.o.p. (w ramach dochodu osiąganego przez Spółkę z działalności prowadzonej w zakresie wskazanym w DoW na terenie wskazanym w DoW), zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w DoW).

Na wstępie Spółka przywołuje treść art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa o WNI”), zgodnie z którym wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od p.d.o.p. na zasadach określonych odpowiednio w przepisach u.p.d.o.p. Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105) i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Tym samym, u.p.d.o.p. precyzyjnie określa, że dla oceny czy wielkość zwolnienia nie przekracza maksymalnej, dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej na danym obszarze, pod uwagę brana jest wartość już udzielonej i wciąż możliwej do udzielenia na podstawie decyzji o wsparciu pomocy publicznej.

Z kolei w § 10 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r. poz. 1713 oraz Dz.U. z 2021 r. poz. 2483, dalej: „Rozporządzenie o WNI”), określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej. Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia o WNI koszty kwalifikowane inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu (zezwolenia).

W § 10 ust. 3 Rozporządzenia o WNI wskazano, że zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów otrzymywanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, składową którego jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy.

Natomiast, w § 10 ust. 4 Rozporządzenia o WNI doprecyzowano, że dniem uzyskania ulgi podatkowej jest dzień, w którym zgodnie z przepisami o podatku dochodowym upływa termin złożenia zeznania rocznego.

Dniem, w którym upływa termin na złożenie zeznania rocznego za dany rok podatkowy jest ostatni dzień trzeciego miesiąca roku następnego, a zatem w przypadku Spółki zasadniczo 31 marca roku następującego po roku podatkowym. Konsekwencją tego jest również fakt, iż także weryfikacja dostępności zwolnienia podatkowego może być dokonana raz do roku na wskazany dzień udzielenia pomocy, którym w przypadku Spółki jest 31 marca roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały dochody podlegające zwolnieniu.

Spółka opisując mechanizm dotyczący zwolnienia dochodów na podstawie decyzji o wsparciu uznaje, że dla celów określenia czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanej decyzji o wsparciu (przykładowo: rok X), konieczne jest ustalenie na potencjalny dzień udzielenia pomocy w formie zwolnienia podatkowego za rok X, czyli 31 marca roku następnego, czyli X+1 relacji pomiędzy:

-wartością pomocy dotychczas udzielonej w formie zwolnienia z p.d.o.p. (zdyskontowanej uprzednio przy zastosowaniu współczynników dyskontujących właściwych dla okresu od dnia udzielenia decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy publicznej za poszczególne minione lata podatkowe), z uwzględnieniem również zasady kumulacji pomocy publicznej przyznanej w innych formach w związku z tożsamymi kosztami kwalifikowanymi, oraz

-wartością całkowitej dostępnej dla Spółki pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego, obliczoną jako iloczyn kosztów kwalifikowanych (w wartości zdyskontowanej na dzień uzyskania decyzji o wsparciu) oraz współczynnika intensywności pomocy publicznej.

Tym samym dochodzi do porównania wartości już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji).

Wartość obliczona we wskazany powyżej sposób, stanowi wielkość dostępnego dla Spółki zwolnienia podatkowego za rok X.

W sytuacji, gdy:

-wielkość (hipotetycznego - albowiem co do zasady objętego zwolnieniem do wysokości odpowiedniego limitu) zobowiązania podatkowego obliczonego względem dochodu z działalności strefowej za rok X zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (31 marca/30 czerwca roku X+1) jest mniejsza od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X (z uwzględnieniem dyskontowania) - Spółka uprawniona jest do uznania, iż zwolnieniu z opodatkowania p.d.o.p. podlega całkowita wielkość dochodu będąca podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za rok X,

-wielkość (hipotetycznego) zobowiązania podatkowego obliczonego względem dochodu z działalności zwolnionej na podstawi DoW za rok X zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (31 marca/30 czerwca roku X+1) jest większa od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X (z uwzględnieniem dyskontowania) - Spółka uprawniona jest do uznania, iż zwolnieniu z opodatkowania p.d.o.p. podlega wyłącznie dochód będący podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za rok X w części odpowiadającej wielkości dostępnego dla Spółki zwolnienia podatkowego za rok X.

Tym samym, dochód w pozostałej części, przekraczającej wielkość dostępnego zwolnienia podatkowego, za rok X podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.

Jednocześnie z uwagi na fakt, że zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia.

Spółka wyjaśnia, że nie jest tym samym możliwe ustalenie w sposób precyzyjny zaliczki na p.d.o.p. z uwagi na fakt, iż maksymalna wielkość dochodu z działalności na podstawie DoW, która może korzystać ze zwolnienia byłaby w dniu kalkulacji zaliczki obliczona w wartości istotnie różnej względem wartości dostępnej pomocy w dniu faktycznego jej udzielenia (w przypadku Spółki 31 marca roku następującego po danym roku podatkowym), z uwagi na konieczność stosowania mechanizmu dyskontowania. Przykładowo, odstęp czasu pomiędzy wpłatą zaliczki za pierwszy miesiąc roku podatkowego, a dniem udzielenia pomocy może wynieść w przypadku Spółki 15 miesięcy. Na moment, w którym kalkulowana miałaby być zaliczka nie jest możliwe „wyprzedzające" określenie wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego a w konsekwencji wielkości dochodu, w odniesieniu, do którego to, może zostać udzielona następnie pomoc publiczna (31 marca roku następującego po danym roku podatkowym).

Dodatkowo należy zauważyć, że stosownie do § 3 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz.U. z 2018 r. poz. 461) wartość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom korzystającym z decyzji o wsparciu jest ustalana w przeliczeniu na tzw. współczynnik EDB (ekwiwalent dotacji brutto), przez co należy rozumieć kwotę pomocy, którą otrzymałby beneficjent pomocy lub podmiot ubiegający się o pomoc, gdyby uzyskał pomoc w formie dotacji, bez uwzględnienia opodatkowania podatkiem dochodowym, wyrażoną z dokładnością dwóch miejsc po przecinku.

Zgodnie z § 4 pkt 2 lit. b EDB dla ulgi podatkowej - jest równy w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, a w szczególności zwolnienia dochodu w p.d.o.p. - różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania, a kwotą podatku po jej obniżeniu.

Obliczenie wartości pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia podatkowego dokonywane jest więc po uprzednim obliczeniu wielkości hipotetycznego (albowiem co do zasady zwolnionego w związku z działalnością zgodną z zasadami określonymi w decyzji o wsparciu) podatku należnego za dany okres rozliczeniowy, którym w przypadku p.d.o.p. jest okres roku podatkowego.

Konsekwentnie, Spółka nie jest obecnie w stanie przewidzieć, jaką wielkość dochodu z działalności prowadzonej na podstawie DoW będzie osiągać w kolejnych latach. Możliwe jest więc, że limit pomocy dostępny w danym roku w całości pokryje dochód z prowadzonej na podstawie DoW. Możliwe jest też, że limit ten będzie niższy niż wartość dochodu generowanego z działalności zwolnionej i w części, przekraczającej wielkość dostępnego zwolnienia podatkowego, dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.

W konsekwencji, Spółka wnioskuje o potwierdzenie, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenie i w zakresie o których mowa w DoW). W przypadku gdy okaże się (na dzień udzielenia pomocy - 31 marca roku kolejnego), że limit pomocy będzie niewystarczający do „pokrycia” całkowitego dochodu wygenerowanego przez działalność na podstawie, część dochodu „ponad” dostępny limit zwolnienia podatkowego, opodatkowana zostanie zgodnie z zasadami ogólnymi. Natomiast w zakresie dochodu z działalności opodatkowanej (nieobjętej DoW), Spółka zobowiązania jest do uiszczania zaliczek na podatek zgodnie z zasadami ogólnymi.

Przedstawione przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.76.2019.1.APO dotyczącej ustalenia prawidłowości wskazanej metody weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie stosownej decyzji o wsparciu, a w szczególności prawidłowości wskazanego podejścia do kwestii kalkulacji zaliczek Spółki na p.d.o.p.

Dla potwierdzenia swojego stanowiska, Spółka odnosi się również do interpretacji organów podatkowych dotyczących działalności prowadzonej w specjalnych strefach ekonomicznych na podstawie ustawy o SSE oraz odpowiednich uregulowań zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p, gdyż konstrukcja przewidzianego w tych przepisach zwolnienia strefowego jest analogiczna do przewidzianego w Ustawie o WNI oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. Tym samym można wskazać, że stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.83.2020.1.PC, dotyczącej działalności określonej w zezwoleniu SSE.

Podobne stanowiska zostały także wyrażone w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 czerwca 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-3.4010.69.2019.1.MS oraz z dnia 23 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.267.2019.1.APO.

Ponadto, prawidłowość przedstawionego przez Spółkę stanowiska znajduje także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-201/16/KP dotyczącej spółki prowadzącej działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania komponentów samochodowych na podstawie kilku zezwoleń strefowych.

Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 stycznia 2015 r., sygn. IBPBI/2/423-1248/14/AK (dotycząca zdarzenia przyszłego) oraz sygn. IBPBI/2/423-1247/14/AK (dotycząca zaistniałego stanu faktycznego).

Spółka zwraca ponadto uwagę, że przedstawione przez nią stanowisko znalazło również potwierdzenie w doktrynie prawa podatkowego. Przykładowo w publikacji: J. Sztefko, A. Majcherczyk, A. Skręt-Bednarz Agnieszka, Prawne i podatkowe aspekty prowadzenia działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. ABC, 2010, wyjaśnione zostało, że:

„Przy braku odmiennych uregulowań prawnych adresowanych bezpośrednio do podmiotów strefowych bezsporne jest, że zaliczki miesięczne wylicza się w oparciu o wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu. A tak długo, jak inwestor strefowy spełnia ww. warunki brzegowe (osiąga dochody z działalności na terenie SSE, dochody te są objęte zakresem zezwolenia oraz nie przekroczył dopuszczalnej puli pomocy publicznej), osiąga na działalności strefowej dochód wolny od podatku. W efekcie obowiązek zapłaty zaliczek miesięcznych dotyczy wyłącznie dochodu osiąganego z działalności podlegającej opodatkowaniu (podkreślenie Wnioskodawcy), tj. takiej działalności, która generalnie wykracza poza zakres zezwolenia lub prowadzona jest poza terenem strefy w zakresie wymagającym wyodrębnienia. (Szerzej: rozdz. 5.2).”

Podsumowując, w ocenie Spółki, za prawidłową można uznać wskazaną przez Wnioskodawcę metodę weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu, w szczególności w zakresie prawidłowości wskazanego podejścia Spółki do kwestii kalkulacji zaliczek Spółki na p.d.o.p. (w ramach dochodu osiąganego przez Spółkę z działalności prowadzonej w zakresie wskazanym w DoW na terenie wskazanym w DoW), zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w DoW).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”),

dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 updop,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), wprowadzono mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei w myśl art. 4 ww. ustawy,

zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

-prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

-uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm.),

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1. kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2. tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Z kolei w myśl § 5 ust. 8 ww. rozporządzenia,

pomoc udzielana na podstawie decyzji o wsparciu może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub tworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W § 10 ww. rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

W myśl § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia,

koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Natomiast, z treści § 10 ust. 4 pkt 2 i 3, wynika, że dniem:

2.uzyskania ulgi podatkowej, o którym mowa w ust. 3, jest dzień, w którym zgodnie z przepisami o podatku dochodowym upływa termin złożenia zeznania rocznego;

3.uzyskania decyzji o wsparciu, o którym mowa w ust. 3, jest ostatni dzień miesiąca, w którym wydano tę decyzję.

W art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702), ustawodawca wskazał, że:

ilekroć w ustawie jest mowa o dniu udzielenia pomocy - należy przez to rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,

b) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

c) dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy

- chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu z dnia (…) października 2022 roku i w związku z realizacją nowej inwestycji korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. Spółka uiszcza zaliczki w oparciu o tzw. metodę uproszczoną, o której mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o CIT.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przypadku Spółki, dniem uzyskania ulgi podatkowej z tytułu nowej inwestycji jest dzień, w którym upływa termin złożenia zeznania rocznego, tj. w przypadku Spółki 31 marca/30 czerwca roku następującego po roku podatkowym za który udzielone zostało zwolnienie.

W tym miejscu należy zauważyć, że dla celów określenia, czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanej decyzji o wsparciu musi porównać wartość już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji). Jednak, z uwagi na fakt, że zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia.

Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego w zakresie działalności prowadzonej na terenie o którym mowa w decyzji o wsparciu i w zakresie wskazanym w tej decyzji.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy za prawidłową można uznać wskazaną przez Spółkę metodę weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu, w szczególności w zakresie prawidłowości wskazanego podejścia Spółki do kwestii kalkulacji zaliczek Spółki na p.d.o.p (w ramach dochodu osiąganego przez Spółkę z działalności prowadzonej w zakresie wskazanym w DoW na terenie wskazanym w DoW), zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w DoW), jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Dodatkowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja zgodnie z zadanym pytaniem wyznaczającym zakres interpretacji dotyczy wyłącznie kwestii oceny wskazanej przez Spółkę metody weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego w zakresie prawidłowości wskazanego podejścia Spółki do kwestii kalkulacji zaliczek na p.d.o.p. W związku z tym, interpretacja ta nie odnosi się do kwestii uiszczania zaliczek w oparciu o tzw. metodę uproszczoną.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00