Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.376.2023.3.AMA

Prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego na podstawie zapisów w systemie finansowo-księgowym dokonywanych na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania lub kwota podatku naliczonego po wprowadzeniu do systemu finansowo-księgowego w wyniku automatycznie dokonanych przeliczeń lub zaokrągleń różni się od podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku naliczonego określonego na fakturze o grosz lub kilka groszy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego (w zakresie pytania nr 3 wniosku) jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego na podstawie zapisów w systemie finansowo-księgowym dokonywanych na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania lub kwota podatku naliczonego po wprowadzeniu do systemu finansowo-księgowego w wyniku automatycznie dokonanych przeliczeń lub zaokrągleń różni się od podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku naliczonego określonego na fakturze o grosz lub kilka groszy (pytanie nr 3 wniosku). Uzupełnili go Państwo pismem z 21 sierpnia 2023 r. (data wpływu 21 sierpnia 2023 r.), pismem z 22 sierpnia 2023 r. (data wpływu 22 sierpnia 2023 r.) oraz - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2023 r. (data wpływu 12 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jako (…) S.A. jesteście Państwo m.in. (…). Państwa Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonujecie Państwo nabycia towarów wykorzystywanych w bieżącej działalności zarówno od kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych. Nabycia te dokumentowane są wystawianymi na rzecz Państwa fakturami. Niektóre z faktur wystawianych przez kontrahentów krajowych opiewają na kwoty wyrażone w walucie obcej.

Wdrożyliście Państwo nowy system księgowy. Podczas szczegółowej weryfikacji kwestii związanych z generowaniem danych do JPK_VAT pojawiły się wątpliwości co do prawidłowego ujęcia faktur w systemie operacyjnym, a mianowicie występowanie różnic w sytuacji dzielenia danego wiersza na fakturze zakupu na poszczególne pozycje kosztowe, w efekcie którego otrzymujemy różnicę na podatku i na kwocie netto.

Wprowadzacie Państwo dane do systemu finansowo-księgowego na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów. W przypadku zakupów od kontrahentów krajowych, którzy wystawiają faktury w walucie obcej, kwota podatku VAT zostaje wskazana na tych fakturach w złotych. Zdarzają się faktury zakupu zawierające bardzo dużą ilość pozycji z podziałem na poszczególne obiekty kontrolingowe. Podczas księgowania poszczególnych pozycji faktury według cen jednostkowych z uwzględnieniem kursu dla przeliczenia waluty obcej co kontrahent występuje różnica będąca sumą wynikająca z linii zamówienia, a sumą składową poszczególnych wierszy.

W efekcie otrzymujecie Państwo różnice na podatku i na kwocie netto.

Są to różnice zarówno wpływające in plus, jak i in minus na wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu VAT. Powstałe odchylenia są różnicami groszowymi i wynoszą średnio ok. 0,01 - 0,02 zł na danej fakturze.

Odliczacie Państwo podatek VAT na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów w kwotach z nich wynikających.

Z informacji uzyskanych od producenta oprogramowania wynika, że nie jest możliwe zaksięgowanie tych samych wartości w walucie licząc w rozbiciu na wiersze i licząc od sumy, gdy muszą Państwo zaokrąglić do 2 miejsc po przecinku. W takich przypadkach system pozwala na automatyczne zaksięgowanie różnic na kontach systemowych w postaci zaokrągleń i jest to prawidłowe działanie w przyjętym scenariuszu/sposobie wprowadzenia zamówienia i wierszy. Takie działanie powoduje różnice groszowe na podatku VAT naliczonym w stosunku do wystawionej faktury.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Poinformowaliście Państwo, iż wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Faktury nie dotyczą wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy mają Państwo prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego na podstawie zapisów w systemie finansowo-księgowym dokonywanych na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania lub kwota podatku naliczonego po wprowadzeniu do systemu finansowo-księgowego w wyniku automatycznie dokonanych przeliczeń lub zaokrągleń różni się od podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku naliczonego określonego na fakturze o grosz lub kilka groszy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w analizowanej sprawie).

Art. 86 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku, wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług;

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie powyższych przepisów:

  • prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przysługuje podatnikom podatku VAT, w takim zakresie, w jakim nabywane przez tych podatników towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (innymi słowy nabywane towary, usługi muszą być związane - bezpośrednio lub pośrednio - z transakcjami realizowanymi przez podatnika podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT);
  • kwotę podatku naliczonego do odliczenia stanowi zasadniczo kwota wynikająca z faktury otrzymanej przez podatnika z tytułu nabycia towarów lub usług.

Nabywacie Państwo towary i usługi, które są wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W tym zakresie, zdaniem Państwa, Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, tj. zasadniczo, prawo do odliczenia kwot podatku VAT określonych na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów. Opisane powyżej podstawowe dla podatników VAT prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z czynnościami opodatkowanymi VAT, podlega wyłącznie takim ograniczeniom, jakie zostały wprost wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Ponieważ różnice, z jakimi mają Państwo do czynienia przy księgowaniach faktur kształtują się zarówno in plus jak i in minus w stosunku do danych wykazanych na fakturach od kontrahentów, w Państwa opinii, mają Państwo prawo odliczać podatek VAT naliczony na podstawie danych wynikających z Państwa systemu finansowo-księgowego. Podstawą odliczenia podatku naliczonego jest w tej sytuacji nadal art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, stanowiący, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych z tytułu nabycia towarów lub usług. Podstawą ujęcia transakcji w systemie Państwa Spółki jest według Państwa faktura otrzymana od kontrahenta. Na jej podstawie wprowadzane są dane do systemu, stanowi ona źródło danych znajdujących się w systemie finansowo-księgowym, a jedynie w wyniku automatycznego przeliczenia lub zaokrąglenia, które jest zgodne z zasadami wynikającymi z art. 106e ust. 11 ustawy o VAT dochodzi do powstania różnic, które poprzez przeksięgowanie dokumentem księgowym zostaje zniwelowane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 11 ustawy:

Kwoty podatku wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki od 0,5 grosza zaokrągla się do 1 grosza.

Z ww. przepisu wynika, że ustawodawca tylko w jednym przypadku wyraźnie określa jaka wartość na wystawionej fakturze powinna być wyrażona w walucie polskiej – jest to kwota podatku. Istnieje zatem możliwość wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w dowolnej walucie wymienialnej, ale kwota podatku powinna być zawsze wyrażona w walucie polskiej.

Sposób przeliczania na złote kwot wykazanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazane są w walutach obcych zawarty został w art. 31a ustawy.

Na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Jak stanowi art. 31a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Na gruncie polskiego prawa podatkowego dopuszcza się otrzymywanie przez podatników od swoich kontrahentów faktur, na których podstawę opodatkowania określono w walucie obcej, z jednoczesnym wymogiem przeliczania przez podatników walut obcych na złote według przytoczonych wyżej zasad.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług. Wdrożyliście Państwo nowy system księgowy. Podczas szczegółowej weryfikacji kwestii związanych z generowaniem danych do JPK_VAT pojawiły się wątpliwości co do prawidłowego ujęcia w systemie operacyjnym faktur dokumentujących nabycie towarów wykorzystywanych w bieżącej działalności, a mianowicie występowanie różnic w sytuacji dzielenia danego wiersza na fakturze zakupu na poszczególne pozycje kosztowe, w efekcie którego otrzymujemy różnicę na podatku i na kwocie netto.

Wprowadzacie Państwo dane do systemu finansowo-księgowego na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów. W przypadku zakupów od kontrahentów krajowych, którzy wystawiają faktury w walucie obcej, kwota podatku VAT zostaje wskazana na tych fakturach w złotych. Zdarzają się faktury zakupu zawierające bardzo dużą ilość pozycji z podziałem na poszczególne obiekty kontrolingowe. Podczas księgowania poszczególnych pozycji faktury według cen jednostkowych z uwzględnieniem kursu dla przeliczenia waluty obcej co kontrahent występuje różnica będąca sumą wynikająca z linii zamówienia, a sumą składową poszczególnych wierszy. W efekcie otrzymujecie Państwo różnice na podatku i na kwocie netto. Są to różnice zarówno wpływające in plus, jak i in minus na wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu VAT. Powstałe odchylenia są różnicami groszowymi i wynoszą średnio ok. 0,01 - 0,02 zł na danej fakturze.

Wyjaśniliście Państwo, że nie jest możliwe zaksięgowanie tych samych wartości w walucie licząc w rozbiciu na wiersze i licząc od sumy, gdy muszą Państwo zaokrąglić do dwóch miejsc po przecinku. W takich przypadkach Państwa system pozwala na automatyczne zaksięgowanie różnic na kontach systemowych w postaci zaokrągleń i jest to prawidłowe działanie w przyjętym scenariuszu/sposobie wprowadzenia zamówienia i wierszy. Takie działanie powoduje różnice groszowe na podatku VAT naliczonym w stosunku do wystawionej faktury.

Wskazaliście Państwo również, że wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Faktury nie dotyczą wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego na podstawie zapisów w systemie finansowo-księgowym dokonywanych na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania lub kwota podatku naliczonego po wprowadzeniu do systemu finansowo-księgowego w wyniku automatycznie dokonanych przeliczeń lub zaokrągleń różni się od podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku naliczonego określonego na fakturze o grosz lub kilka groszy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ponadto, z powołanego wyżej art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy wprost wynika, że kwota podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu, wynika z faktury otrzymanej przez podatnika. Zatem, faktura jest jedynym dokumentem, z którego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT. Tym samym, nie może nim być inny dokument, np. wydruk zapisów w systemie finansowo-księgowym.

W tym miejscu należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, gdyż pełni ona szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług, czy też otrzymania całości lub części należności, co oznacza, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego.

Ustawodawca, w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, wskazał jednoznacznie co stanowi kwotę podatku naliczonego, tj. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W przepisie tym nie wymieniono kwoty obliczonej na podstawie zapisów w systemie finansowo-księgowym dokonywanych na podstawie faktur otrzymanych od kontrahentów.

Mając powyższe na uwadze, odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazanych w pytaniu nr 3 wniosku, stwierdzić należy, że nie jesteście Państwo uprawnieni do odliczenia podatku naliczonego na podstawie opisanych we wniosku zapisów w systemie finansowo-księgowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania nr 3 wniosku, natomiast w zakresie pytania nr 1 i nr 2 wniosku wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00