Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.372.2023.2.SG

Ustalenia, czy Samodzielny Publiczny (…) Zakład Opieki Zdrowotnej (…) będzie zobowiązany płacić podatek dochodowy od osób prawnych (CIT-8) z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz skoro osiągnięte z tego tytułu przychody przeznaczy na cele statutowe, tj. działalność leczniczą - ochronę zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Samodzielny Publiczny (…) Zakład Opieki Zdrowotnej (…) będzie zobowiązany płacić podatek dochodowy od osób prawnych (CIT-8) z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz skoro osiągnięte z tego tytułu przychody przeznaczy na cele statutowe, tj. działalność leczniczą - ochronę zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełniliście Państwo wniosek w odpowiedzi na wezwanie pismem z 1 września 2023 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP w tym samym dniu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Samodzielny Publiczny (…) Zakład Opieki Zdrowotnej (…) posiada osobowość prawną. Jest wpisany do krajowego rejestru sądowego - Rejestr Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem (…) jako Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej oraz do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę (…) pod numerem (…) jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Szpital jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Głównym celem Zakładu jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia w zakładach leczniczych: (...).

Zadania Zakładu, to w szczególności udzielanie świadczeń w rodzaju:

1)leczenie szpitalne w zakresie: neurologii, geriatrii,

2)rehabilitacja lecznicza w zakresie: rehabilitacja neurologiczna,

3)opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień w trybie oddziałów stacjonarnych, dziennych, leczenia środowiskowego,

4)udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych,

5)udzielanie świadczeń w zakresie diagnostyki,

6)udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.

Oprócz jednostek podstawowych jakimi są oddziały i poradnie w strukturach szpitala znajdują się jednostki wspomagające działalność leczniczą i pobyt pacjenta w szpitalu, tj. laboratorium, pracownia RTG, pracownia TK, kuchnia, administracja.

Szpital świadczy usługi najmu dla osób prowadzących działalność gospodarczą oraz usługi medyczne osobom fizycznym. Wnioskodawca przychody osiągane z najmu, działalności leczniczej przeznacza na cele statutowe, czyli na działalność leczniczą - ochronę zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

(…) 2023 r. szpital otworzy nową kuchnię szpitalną. Potencjał osobowy jak i techniczny kuchni pozwoli na świadczenie usług na zewnątrz dla innych jednostek medycznych (szpitale), ewentualnie innych podmiotów gospodarczych oraz indywidualnych osób. Organizacyjnie zostanie utworzona nowa komórka - Stołówka, która będzie generować koszty posiłków sprzedawanych na zewnątrz: osobom prywatnym, szpitalom, domom pomocy społecznej i innym. Wyjście na zewnątrz z usługą gastronomiczną pozwoli szpitalowi na pełne wykorzystanie potencjału technicznego i osobowego kuchni przez co osiągnie przychód z tytułu sprzedaży posiłków (śniadania, obiady, kolacje). Jednocześnie podkreślam, iż przychody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz będą przeznaczone na cele statutowe, czyli działalność leczniczą - ochronę zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie

Czy Samodzielny Publiczny (…) Zakład Opieki Zdrowotnej (…) będzie zobowiązany płacić podatek dochodowy od osób prawnych (CIT-8) z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz skoro osiągnięte z tego tytułu przychody przeznaczy na cele statutowe, tj. działalność leczniczą - ochronę zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Publiczny (…) Zakład Opieki Zdrowotnej (…) jest podatnikiem, który korzysta ze zwolnienia podatkowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (o CIT), gdyż przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie go wydatkował.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób, zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia przez Samodzielny Publiczny (…) Zakład Opieki Zdrowotnej (…) następujących warunków:

-prowadzenie działalności statutowej we wskazanym w ww. artykule zakresie, tj. ochrona zdrowia,

-nie zaliczanie się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób,

-przeznaczenie oraz wydatkowanie bez względu na termin, osiągniętych dochodów uzyskanych z działalności kuchni szpitalnej na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy - ochrona zdrowia.

W ocenie Samodzielnego Publicznego (…) Zakładu Opieki Zdrowotnej (…) za wyjątkiem sytuacji o której mowa w art. 17 ust. 1a przedmiotowe zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Reasumując zdaniem Wnioskodawcy skoro Samodzielny Publiczny (…) Zakład Opieki Zdrowotnej (…) uzyska dochody z działalności stołówki, które następnie przeznaczy i wydatkuje wyłącznie na cele statutowe związane z ochroną zdrowia (np. zakup leków, sprzętu i aparatury medycznej, utrzymanie szpitala itp.) spełni warunki uprawniające do zwolnienia z CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

-jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

-uzyskane dochody muszą być przeznaczone, a następnie wydatkowane wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że poza ww. ograniczeniami, przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie uzależnia możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od źródła pochodzenia dochodów. I tak, źródłem tym może być zarówno działalność statutowa, działalność gospodarcza, jak i inna.

Podsumowując należy stwierdzić, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolny od podatku będzie dochód podmiotów, prowadzących określoną w tym przepisie działalność, niezależnie od źródeł pochodzenia dochodów (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT), który zostanie w myśl art. 17 ust. 1b tej ustawy, przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie danego podmiotu).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Szpital) jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, którego celem statutowym jest działalność w zakresie ochrony zdrowia. (…) 2023 r. szpital otworzy nową kuchnię szpitalną. Potencjał osobowy jak i techniczny kuchni pozwoli na świadczenie usług na zewnątrz dla innych jednostek medycznych (szpitale), ewentualnie innych podmiotów gospodarczych oraz indywidualnych osób. Organizacyjnie zostanie utworzona nowa komórka - Stołówka, która będzie generować koszty posiłków sprzedawanych na zewnątrz: osobom prywatnym, szpitalom, domom pomocy społecznej i innym. Wyjście na zewnątrz z usługą gastronomiczną pozwoli szpitalowi na pełne wykorzystanie potencjału technicznego i osobowego kuchni przez co osiągnie przychód z tytułu sprzedaży posiłków (śniadania, obiady, kolacje). Przychody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz będą przeznaczone na cele statutowe, czyli działalność leczniczą - ochronę zdrowia.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że opisane w zdarzeniu przyszłym dochody uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży posiłków na zewnątrz przeznaczone na cele statutowe, czyli ochronę zdrowia mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Zatem wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00