Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.314.2023.2.ID

Brak prawa do odliczenia od zakupu motocykli i przyczepy, prawo do częściowego odliczenia od zakupu odzieży roboczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipiec 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·braku prawa do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z zakupem motocykli elektrycznych dla pracowników Straży Parku (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

·prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu specjalistycznej odzieży ochronnej dla pracowników Straży Parku na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

·braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup przyczepy motocyklowej przeznaczonej do transportu motocykli elektrycznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 sierpnia 2023 r. (wpływ 18 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

·Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.),

·Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.),

·Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

Rodzaj działalności według PKD 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U z 2021 r. poz. 305).

Zadania Parku zostały sprecyzowane w art. 8b pkt 1 ustawy o Ochronie Przyrody (Dz. U. 2021 r. poz. 1098 ze zm.).

Do zadań Parku należy w szczególności:

1.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do realizacji celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2.udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku;

3.prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Park osiąga przychody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione jak i niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.

I.Przychody opodatkowane to:

1.wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych;

2.wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych, naukowych;

3.wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń;

4.wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony , planu zadań ochronnych tj. drewna, zwierzyny, ryb.

II.Przychody nieopodatkowane to:

1.wpływy z tyt. najmu, dzierżawy lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

III.Niepodlegające ustawie o VAT to np.:

1.dotacje z budżetu państwa na wydatki bieżące;

2.dotacje z budżetu państwa na wydatki inwestycyjne;

3.dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wydatki bieżące;

4.dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na inwestycje;

5.dotacje z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na wydatki bieżące;

6.środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;

7.środki z Funduszu Leśnego na wydatki bieżące;

8.środki z Funduszu Leśnego na inwestycje.

Park dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych. Jeśli nie jest możliwe przypisanie danego zakupu do czynności opodatkowanych, gdyż wykorzystywany jest również do czynności zwolnionych, Park dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego wskaźnikiem struktury sprzedaży, ustalanym na dany rok i korygowanym w deklaracji za styczeń roku następnego.

W związku z tym, że Park osiąga przychody ze sprzedaży oraz inne przychody w postaci dotacji, to zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, Park musi określać proporcję, która zapewni dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane czynności opodatkowane.

(…) Park (…) dokonał zakupu 2 szt. motocykli elektrycznych z osprzętem, w celu uzupełnienia i unowocześnienia taboru Straży Parku, dla skutecznego patrolowania obszaru (…) Parku (…) i ochrony przed szkodnictwem ze strony człowieka. Zakup motocykli pozwoli na realizację zadań statutowych, które będą służyć ochronie przyrody.

Przeznaczenie motocykli:

·na potrzeby realizacji zadań ochronnych wynikających z zapisów ustawy, przez pracowników Straży Parku.

(…) Park (…) dokonał również zakupu specjalistycznej odzieży ochronnej motocyklowej dla pracowników Straży Parku. Zakup wynika z Zarządzenia Dyrektora (...) z (...) 2023 r. w sprawie zasad przydzielania pracownikom odzieży ochronnej BHP, obuwia ochronnego, środków ochrony indywidualnej i środków czystości oraz zasad dofinansowania zakupu okularów korygujących lub soczewek korekcyjnych.

Park planuje dokonać zakupu przyczepy motocyklowej w celu zwiększenia mobilności Straży Parku. Park złożył wniosek o dofinansowanie wymienionych powyżej zakupów do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu priorytetowego nr 7.3.1 „Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej, część 1) Ochrona obszarów i gatunków cennych przyrodniczo”.

Uzupełnienie opisu sprawy

Ad 1

Nazwa projektu w ramach którego Park dokonał i dokona zakupu towarów brzmi:

„(…)”.

Ad 2

Specjalistyczna odzież – w skład kompletu wchodzi:

·kask (…) ze szczęką (…),

·buzer ochrona korpusu kierowcy (…),

·rękawiczki ochronne motocyklowe (…),

·spodnie motocyklowe typu (…) kolor czarny,

·kurtka tekstylna typu (…) kolor czarny,

·ochraniacze kolan (…) (wersja z zawiasem),

·buty motocyklowe typu (…).

Ad 3

Odzież specjalistyczna po wydaniu pracownikom będzie nadal własnością Parku. W przypadku rozwiązania umowy o pracę pracownik musi rozliczyć się z otrzymanych sortów.

Ad 4

Zakupując motocykle elektryczne stanowiące narzędzie do wykonywania zadań w zakresie działań ochronnych na terenie Parku. Park jako pracodawca miał obowiązek wynikający z artykułu 2376 § 1 Kodeksu pracy, który to przepis reguluje obowiązek zapewnienia przez pracodawcę zatrudnionym pracownikom nieodpłatnie odzieży roboczej. Jeśli taka odzież nie zostanie zapewniona, Park nie ma prawa dopuścić pracownika do wykonywania zadań na określonym stanowisku.

„§ 1 Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:

1.jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;

2.ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy”.

Na podstawie art. 2376, 2377 oraz 2378 Kodeksu pracy, Dyrektor (...) wydał Zarządzenie (...) z (...) 2023 r. w sprawie zasad przydzielania pracownikom odzieży ochronnej BHP, obuwia ochronnego, środków ochrony indywidualnej i środków czystości oraz zasad dofinansowania zakupu okularów korygujących lub soczewek korygujących, którym to zarządzeniem wprowadzono Regulamin przydziału i użytkowania odzieży ochronnej BHP, obuwia ochronnego oraz środków ochrony indywidualnej i środków czystości w (…) Parku (…) oraz Tabelę norm i okresów użytkowania odzieży ochronnej, obuwia ochronnego, środków ochrony indywidualnej i środków czystości dla pracowników (…) Parku (…).

Poz. 9 pkt 1 do 27 określają zakres wyposażenia w odzież i obuwie ochronne oraz środki ochrony indywidualnej dla stanowisk pracy Straży Parku wśród których wymieniono skład odzieży specjalistycznej w związku z wyposażeniem Straży Parku w motocykle elektryczne.

Ad 5

Nabyte motocykle wykorzystywane będą w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 6

Zakup odzieży motocyklowej dla pracowników Straży Parku związany jest z prowadzeniem podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r o ochronie przyrody. Zakup specjalistycznej odzież ochronnej ma pośredni związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż ponoszony wydatek wiąże się z całokształtem funkcjonowania firmy.

Ad 7

Nabyta przyczepa motocyklowa będzie wykorzystywana do przewożenia motocykli w czasie patroli, czyli do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 8

Zakup motocykli – wydatek przyporządkowany do celów innych niż działalność gospodarcza.

Zakup odzieży ochronnej jako wydatek pośredni przyporządkowany zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – nie istnieje możliwość przyporządkowania w całości wydatków do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakup przyczepy motocyklowej – wydatek przyporządkowany do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 9

Motocykle będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 10

Konieczność zakupu odzieży specjalistycznej wynika z Zarządzenia nr 2/2023 z 9 stycznia 2023 r. w sprawie zasad przydzielania pracownikom odzieży ochronnej BHP, obuwia ochronnego, środków ochrony indywidualnej i środków czystości oraz zasad dofinansowania zakupu okularów korygujących lub soczewek korygujących. W związku z tym tak jak w przypadku pozostałych sortów odzieży BHP możliwe jest odliczenie podatku VAT poprzez zastosowanie wskaźnika struktury sprzedaży gdyż niemożliwe jest przyporządkowanie wydatków na odzież w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

Ad 11

Zakupione motocykle i przyczepa do ich transportu nie będą miały związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ad 12

Odpowiedzi udzielono w pkt 3.

Ad 13

Faktury za towary nabywane w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” będą wystawiane na (…) Park (…).

Pytania

1.Czy (…) Parkowi (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem motocykli elektrycznych dla pracowników Straży Parku w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

2.Czy (…) Parkowi (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od zakupu specjalistycznej odzieży ochronnej dla pracowników Straży Parku w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

3.Czy (…) Parkowi (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących zakup przyczepy motocyklowej przeznaczonej do transportu motocykli elektrycznych w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodne?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy nie może podlegać odliczeniu podatek od towarów i usług zawarty w cenie nabytych motocykli elektrycznych.

Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody.

Zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody do zadań parków narodowych należy w szczególności:

1.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2;

2.udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18, lub

3.zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22, i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

4.prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Zakupione motocykle będą wykorzystywane przez (…) Park (…) do wykonywania zadań statutowych – patrolowanie obszaru Parku przez pracowników Straży Parku pod kątem kłusownictwa i innego szkodnictwa w ekosystemach Parku czynionego przez człowieka oraz ochrony przeciw pożarowej poprzez monitoring obszarów Parku w czasie wzmożonego zagrożenia pożarem. W związku z tym niemożliwy do odliczenia podatek od towarów i usług będzie stanowić koszt kwalifikowany przedsięwzięcia dofinansowanego przez NFOŚ i GW.

Ad 2

W przypadku zakupu specjalistycznej odzieży ochronnej dla pracowników Straży Parku wykonujących zadania jak wskazano w ad 1 Park będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej odzieży, poprzez zastosowanie wskaźnika struktury sprzedaży, ponieważ przyznana odzież ochronna BHP będzie oznakowana logo Parku i wykorzystywana wyłącznie w czasie pełnienia służby przez pracowników Straży Parku.

Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy.

Zakup odzieży motocyklowej dla pracowników Straży Parku związany jest z prowadzeniem podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, oraz ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną produktów i usług związanych z działalnością statutową (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.), którą prowadzi (…) Park (…).

I.Ze sprzedaży tej Park osiąga przychody opodatkowane:

1.wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych;

2.wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych, naukowych;

3.wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń;

4.wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony , planu zadań ochronnych tj. drewna, zwierzyny, ryb.

II.Przychody nieopodatkowane to:

1.wpływy z tyt. najmu, dzierżawy lub użytkowania nieruchomości ( dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

Zważywszy na powyższe, część niemożliwego do odliczenia podatku od towarów i usług będzie stanowić koszt kwalifikowany przedsięwzięcia dofinansowanego przez NFOŚ i GW.

Ad 3

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku faktur dokumentujących dokonanie zakupu przyczepy motocyklowej do przewozu motocykli elektrycznych, Park nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT gdyż zakupu tego nie można w żaden sposób powiązać ze sprzedażą opodatkowaną. Jak wskazano powyżej jest to zadanie statutowe Parku wynikające z zadań ochronnych z zakresu ochrony przed szkodnictwem i przeciw pożarowej. Realizacja tego przedsięwzięcia nie wygeneruje przychodów dla Parku.

W związku z tym niemożliwy do odliczenia podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym przedsięwzięcia dofinansowanego przez NFOŚ i GW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy (…) Park (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Do zadań Parku należy w szczególności: prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do realizacji celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów, udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych oraz prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą. Park realizuje projekt pod nazwą „(…)”. W ramach projektu Park dokonał zakupu 2 szt. Motocykli elektrycznych z osprzętem, w celu uzupełnienia i unowocześnienia taboru Straży Parku dla skutecznego patrolowania obszaru i ochrony przed szkodnictwem ze strony człowieka. Zakup motocykli pozwoli na realizację zadań statutowych, które będą służyć ochronie przyrody. Zakupione motocykle będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury za towary nabywane w związku z realizacją projektu będą wystawiane na (…) Park (…).

W pierwszej kolejności wątpliwości Parku dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z zakupem motocykli elektrycznych dla pracowników Straży Parku.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W tej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ Państwo w opisie sprawy wskazali, że nabyte w związku z realizacją projektu zakupy w postaci motocykli będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do zadań statutowych. W związku z czym Park nie ma – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od czynności związanych z zakupem motocykli elektrycznych.

Podsumowując, (…) Parkowi (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od czynności związanych z zakupem motocykli elektrycznych dla pracowników Straży Parku w związku z realizacją projektu.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W dalszej kolejności wątpliwości Parku dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu specjalistycznej odzieży ochronnej dla pracowników Straży Parku w związku z realizacją projektu.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.

Według art. 86 ust. 2b ustawy:

1)Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

2)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

3)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji .

Należy zauważyć, że powołany przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Jak wynika z opisu sprawy, Park dokonał zakupu specjalistycznej odzieży ochronnej motocyklowej dla pracowników Straży Parku. W skład odzieży specjalistycznej wchodzi:

·kask (…) ze szczęką (…),

·buzer ochrona korpusu kierowcy (…),

·rękawiczki ochronne motocyklowe (…),

·spodnie motocyklowe typu (…) kolor czarny,

·kurtka tekstylna typu (…) kolor czarny,

·ochraniacze kolan (…) (wersja z zawiasem),

·buty motocyklowe typu (…).

Park jako pracodawca ma obowiązek wynikający z art. 2376 Kodeksu Pracy zapewnienia zatrudnionym pracownikom nieodpłatnie odzieży roboczej. Jak Państwo wskazali zakup specjalistycznej odzieży ochronnej ma pośredni związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ponoszony wydatek wiąże się z całokształtem funkcjonowania firmy. Wskazali Państwo, że nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków ww. odzieży w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej. Specjalistyczna odzież po wydaniu pracownikom nadal będzie własnością Parku.

Na tle przedmiotowej sprawy należy podkreślić, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest przywilejem podatkowym, ale elementem konstrukcyjnym podatku od towarów i usług.

Ponadto z uregulowań ustawy wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo–skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W tym miejscu należy wskazać, że obowiązek zapewnienia pracownikom przez pracodawcę środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego regulują z kolei stosowne przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).

Zgodnie z art. 2376 § 1 ww. ustawy Kodeks pracy:

Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami.

Natomiast w myśl art. 2377 § 1 ww. ustawy Kodeks pracy:

Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:

1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;

2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jak wynika natomiast z art. 2378 § 1 ww. ustawy Kodeks pracy:

Pracodawca ustala rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne w związku z art. 2376 § 1 i art. 2377 § 1 oraz przewidywane okresy użytkowania odzieży i obuwia roboczego.

W oparciu o art. 2378 § 2 ww. ustawy:

Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, o których mowa w 2376 § 1 i art. 2377 § 1, stanowią własność pracodawcy.

Z treści art. 2379 § 1 cytowanego Kodeksu pracy wynika, że:

Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy.

W zakresie skorzystania z możliwości odliczenia przez pracodawcę podatku VAT związanego z dostarczeniem pracownikowi nieodpłatnie środków ochrony indywidualnej zabezpieczającej przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy Kodeks pracy przewiduje dostarczenie pracownikowi odpowiedniej jakości odzieży i obuwia w pełni nieodpłatnie. W takich przypadkach pracodawcy w następstwie udostępnienia ww. odzieży i obuwia nieodpłatnie pracownikom, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa, przysługuje możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu tak dokonanego zakupu odzieży ochronnej.

Tym samym w analizowanym przypadku należy przyjąć, że ze względu na fakt, że nabycie ww. odzieży jako specjalistycznej odzieży ochronnej podyktowane było przepisami ww. Kodeksu pracy, Parkowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytuł jej nabycia w zakresie w jakim będzie ona wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro nabyte towary, tj. specjalistyczna odzież ochronna – jak wskazał Park – ma pośredni związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ponoszony wydatek wiąże się z całokształtem funkcjonowania firmy, a Park nie będzie miał możliwości przypisania ich w całości do działalności gospodarczej, to przy odliczeniu podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem odzieży ochronnej powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje określone w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Podsumowując, w związku z zakupem specjalistycznej odzieży ochronnej dla pracowników Straży Parku w związku z realizacją projektu, (…) Parkowi (…) przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup przyczepy motocyklowej przeznaczonej do transportu motocykli elektrycznych w związku z realizacją projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Jak wynika z opisu sprawy (…) Park (…) planuje dokonać zakupu przyczepy motocyklowej w celu zwiększenia mobilności Straży Parku. Nabyta przyczepa motocyklowa będzie wykorzystywana przez Park do przewożenia motocykli w czasie patroli, czyli do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabywane towary będą wykorzystywane przez Park do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym –zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – Park nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup przyczepy motocyklowej.

Podsumowując, (…) Parkowi (…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących zakup przyczepy motocyklowej przeznaczonej do transportu motocykli elektrycznych w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wobec tego ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w szczególności na stwierdzeniu, że „Nabyte motocykle wykorzystywane będą w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”, „Zakup specjalistycznej odzież ochronnej ma pośredni związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ponoszony wydatek wiąże się z całokształtem funkcjonowania firmy” oraz „Nabyta przyczepa motocyklowa będzie wykorzystywana (…) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00