Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.409.2023.4.AD

Możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 18 lipca 2023 r., z 27 lipca 2023 r. oraz z 1 września 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na podstawie Pani współpracy z A (zwana dalej A), 7 czerwca 2023 r. otrzymała Pani dotację w wysokości 8 000 EUR, po kursie: 1 EUR = 4,3142 PLN. Całkowita kwota dotacji w polskich złotych wyniosła: 34 513 zł 60 gr.

A to globalna organizacja, której zadaniem jest budowanie nowej gospodarki, która dba o zrównoważony rozwój i jest odpowiedzialna społecznie. Aby wspierać innowacyjne firmy, które kształtują tę nową gospodarkę. A wspiera każdego roku (...).

A realizuje program B, w którym uczestniczyła Pani od (...) marca 2023 r. do (...) maja 2023 r.

B to europejska inicjatywa wspierająca gospodarkę społeczną prowadzona przez A i wspierana przez C, która zapewnia coaching, szkolenia i finansowanie początkującym przedsiębiorcom, którzy (...) oraz przedsiębiorcom, którzy (...).

Kwota przyznanej Pani dotacji finansowej wyniosła 8 000 EUR. Kwota ta nie podlega opodatkowaniu VAT ze względu na to, że w zamian za przekazaną płatność nie zażądano żadnego bezpośredniego ani pośredniego wynagrodzenia na rzecz organu zarządzającego.

Ponieważ jako beneficjentka, jest Pani osobą fizyczną, wypłata dotacji została dokonana na Pani osobiste konto bankowe. Dotacja została Pani wypłacona, ponieważ spełniła Pani wszystkie warunki ujęte przez A w umowie o udzielenie dotacji, tj. uczestniczyła Pani we wszystkich indywidualnych spotkaniach i grupowych sesjach szkoleniowych organizowanych przez B, przesyłała wymagane rezultaty i prace domowe na koniec grupowych sesji szkoleniowych i/lub indywidualnych spotkań oraz przestrzegała zobowiązań podjętych wobec eksperta wyznaczonego przez B.

Nie prowadzi Pani pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z prawem właściwym i właściwością sądów umowa, którą Pani podpisała z A podlega prawu niemieckiemu i jest zgodnie z tym prawem interpretowana. W przypadku sporu dotyczącego interpretacji lub wykonania jakichkolwiek warunków niniejszej umowy, strony mogą skierować spór do niemieckich sądów w D.

Jako beneficjentka dotacji jest Pani zobowiązana do zbierania i udostępniania wszystkich wymaganych wydatków i wskaźników wyników zgodnie z wymogami organu zarządzającego. Dane te będą wykorzystywane do raportowania warunków realizacji programu i jego oceny. Zostaną one uwzględnione w przeglądach sporządzonych przez organ zarządzający po zakończeniu programu. Umożliwią one monitorowanie wykorzystania środków budżetowych i zakończenia przedsięwzięcia. Dotacja może być wydatkowana na wszystko, co jest związane z projektem, który jako beneficjentka przedstawiła Pani w programie. Konkretne wykorzystanie dotacji zostało uzgodnione z A po zakończeniu programu.

W ramach umowy kwotę dotacji przeznaczy Pani/przeznacza na:

przygotowanie, zaprojektowanie i wdrożenie Pani strony www i materiałów graficznych,

przygotowanie materiałów edukacyjnych (...),

przygotowanie, opracowanie i przeprowadzenie dwóch edycji (...) (wyjazdów (...) - organizacja, rekrutacja, przygotowanie przestrzeni, przygotowanie programu, obsługę gości, ewaluację),

zakupy w tym koszty przesyłek i koszt paliwa,

doposażenie terenu warsztatowego,

materiały potrzebne do prowadzenia zajęć, w tym koszty przesyłek i paliwo (teren warsztatów znajduje się 65 km od Pani miejsca zamieszkania).

Tak jak Pani wspomniała, część środków otrzymanych w ramach dotacji przeznaczy na zakup składników majątku. Niektóre będą służyły zarówno realizacji projektu jak i Pani celom osobistym, inne tylko realizacji projektu.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku z 27 lipca 2023 r. podaje Pani, że:

-Jest Pani rezydentką Polski.

-A działa jako Stowarzyszenie non-profit, zarejestrowane w rejestrze handlowym pod numerem (...), z siedzibą przy (...), (...) Niemcy.

-A jest organizacją zarejestrowaną w Niemczech, a zatem według Pani wiedzy jest organizacją międzynarodową. Nie jest jednak międzynarodową instytucją finansową.

-B to inkubator i akcelerator prowadzony przez A i finansowany przez C. Według Pani wiedzy działalność A nie jest finansowana jest ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi organizacjami lub instytucjami prze Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

-B jest finansowany przez C.

-Aktualnie nie zamierza Pani rozpocząć działalności gospodarczej.

-Realizację wskazanych we wniosku czynności rozpoczęła Pani od momentu rozpoczęcia programu szkoleniowego, tj. od (...) marca 2023 r. Na realizację wymienionych punktów ma jeden rok kalendarzowy – będzie Pani zatem wykonywała je w określonym czasie.

-Większość czynności będzie Pani realizowała osobiście. Jedynie zaprojektowanie strony www i grafiki zleci firmie zewnętrznej. Strona www zostanie zaprojektowana i stworzona jako Pani wizytówka. Od prawie 5 lat jest Pani aktywistką społeczną, udziela się Pani obywatelsko, działa przede wszystkim wolontariacko - m.in. pisze Pani wnioski do Budżetu Obywatelskiego (...). Do tej pory dzięki Pani działaniom zostały zrealizowane 3 projekty:

(...),

(...),

(...).

-Na stronie www chce Pani opisać te projekty oraz (...).

-Treści na stronie będą udostępniane nieodpłatnie.

-Rekrutacja osób, które będą brały udział w edycjach (...) będzie się odbywała głównie wśród znajomych rodzin. Przede wszystkim będą one związane z (...). Osoby te nie są z Panią spokrewnione. Udział w wyjazdach będzie bezpłatny.

-Właścicielem terenu, na którym mają się odbywać warsztaty są Pani rodzice.

-Planuje Pani kupić materiały plastyczne i materiały na warsztaty, które wykorzystane zostaną podczas (...) oraz kupić trochę rzeczy, które uatrakcyjnią czas spędzany podczas wyjazdów: domek z wikliny, głośnik bluetooth, itp.

-W ramach dotacji planuje Pani przygotować materiały do (...), które zostaną bezpłatnie udostępnione na stronie www.

-Pani stanowisko przedstawione w piśmie z 18 lipca 2023 r. nie ulega zmianie.

Pytanie

W uzupełnieniu wniosku z 1 września 2023 r. sformułowała Pani następujące pytania.

Czy w sprawie opisanej w załączniku powinnam zapłacić podatek? Jeżeli tak, to w myśl jakich obecnie obowiązujących przepisów podatkowych?

Pani stanowisko w sprawie

W uzupełnieniu wniosku z 18 lipca 2023 r. we własnym stanowisku podaje Pani, że A jest międzynarodową organizacją świadczącą bezzwrotną pomoc na rzecz innowatorów społecznych.

Środki będą wydatkowane na przygotowanie materiałów edukacyjnych, opracowanie i realizację dwóch edycji (...), tworzenie strony internetowej, materiałów graficznych oraz zakupy. Zostaną one zatem przeznaczone na bezpośrednią realizację celów programu.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. art 21 ust. 1 pkt 46 ta część nie podlega opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Uważa więc Pani, że nie powinna odprowadzać podatku dochodowego od otrzymanej dotacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzam, że w Pani przypadku nie zostało spełnione kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazała Pani w opisie sprawy A nie jest międzynarodową instytucją finansową. B to inkubator i akcelerator prowadzony przez A, który finansowany jest przez C. Działalność A nie jest finansowana ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

W związku z powyższym, otrzymane przez Panią środki finansowe stanowią dla Pani przychód z innych źródeł niekorzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00