Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.415.2023.1.KK

Zwolnienie od podatku VAT aportu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT aportu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 lipca 2023 r. (data wpływu 18 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Miasto wniosło wkład niepieniężny (aport) do Przedsiębiorstwa (…) sp. z o.o. (dalej zwana jako: (…) Sp. z o.o. lub Spółka) w postaci:

 1. nieruchomości zabudowanej, położonej w (…) przy ulicy (…), obręb (…), arkusz mapy (…), oznaczonej jako działka nr A o powierzchni (…) ha, opisanej w Księdze Wieczystej nr (…), (…) – tereny zieleni urządzonej, sposób nabycia: decyzja Wojewody (…) z (…) (komunalizacja);

 2. nieruchomości zabudowanej, położonej w (…) przy ulicy (…), obręb (…), arkusz mapy (…), oznaczonej jako działka nr B o powierzchni (…) ha, opisanej w Księdze Wieczystej nr (…), (…) – tereny infrastruktury technicznej – kanalizacja, sposób nabycia: decyzja Urzędu Wojewódzkiego w (…) z (…) r. (komunalizacja);

 3. nieruchomości zabudowanej, położonej w (…) przy ulicy (…), obręb (…), arkusz mapy (…), oznaczonej jako działka nr C o powierzchni (…) ha, opisanej w Księdze Wieczystej nr (…), (…) – tereny zabudowy mieszkaniowej o niskiej intensywności i jednorodzinnej z usługami, sposób nabycia: umowa sprzedaży z (…) r.;

 4. nieruchomości zabudowanej, położonej w (…) przy ulicy (…), obręb (…), arkusz mapy (…), oznaczonej jako działka nr D o powierzchni (…)ha, opisanej w Księdze Wieczystej nr (…), sposób nabycia: decyzja Wojewody (…) z (…) r. (komunalizacja); oraz

 5. położonej w (…) przy ulicy (…), obręb (…), arkusz mapy (…), oznaczonej jako działka nr E o powierzchni (…) ha, opisanej w Księdze Wieczystej nr (…), sposób nabycia: decyzja Urzędu Wojewódzkiego w (…) z (…)r. (komunalizacja) (…) tereny zieleni nieurządzonej.

Na ww. nieruchomościach posadowione są trwale związane z gruntem urządzenia wodne i kanalizacyjne (przepompownie ścieków) znajdujące się w eksploatacji Spółki. Faktycznym sposobem ich użytkowania jest funkcja przemysłowa służąca do prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej, w tym celu zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie (…) Sp. z o.o. na podstawie umowy użyczenia. Urządzenia zostały wybudowane w latach 2004 r. - 2011 r. przez Miasto. W tych latach też nastąpiło ich pierwsze używanie.

W zakresie poniesionych nakładów inwestycyjnych Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe urządzenia nie były wykorzystywane przez Miasto do sprzedaży opodatkowanej ani też nie zostały ponoszone nakłady na ulepszenie budowli.

Dla wyceny wartości nieruchomości gruntowych sporządzone zostały operaty szacunkowe na łączną kwotę (…) zł netto ((…) zł).

Zarządzeniem (…) z dnia (…) r. ze zmianami, Prezydent Miasta wyraził zgodę na wniesienie aportem do Przedsiębiorstwa (…) Spółka z o.o. Wniesienie ww. nieruchomości umożliwiło objęcie przez Miasto nowo utworzonych (…) udziałów, po (…) zł każdy, w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.

Dokumentem potwierdzającym operację gospodarczą była wystawiona przez Miasto faktura VAT nr (…) z dnia (…) r. ze stawką zw.

Spółka pod względem podatkowym jest odrębnym od Miasta podatnikiem VAT. Miasto posiada w kapitale Spółki swoje udziały, które na dzień (…) r. wyniosły (…)%. Przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie zadania własnego Gminy w zakresie poboru oraz uzdatniania wody a także odbioru, transportu i oczyszczania ścieków sanitarnych, w związku powyższym składniki majątku są wykorzystywane przez Spółkę do realizacji celu publicznego.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że przedmiotowa dostawa nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż urządzenia stanowiące budowle w myśl art. 3 pkt 3 i 3a ustawy Prawo budowlane zostały wybudowane i oddane do użytkowania w latach 2004-2011, tak więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres powyżej dwóch lat.

Pytanie

Czy Miasto wystawiając fakturę VAT za sprzedaż (aport) przedmiotowych nieruchomości gruntowych zastosowało właściwą stawkę zw podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto nie wykorzystywało ww. majątku do sprzedaży opodatkowanej a zatem nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Pomiędzy oddaniem do używania a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż dwa lata, to w oparciu o treść art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, stoi na stanowisku, że dostawa towarów związana z wniesieniem aportu będzie zwolniona z opodatkowania. Zbyciu podlegały nie tylko grunty, ale również urządzenia trwale związane z tym gruntem.

Wobec powyższego, Miasto wystawiło fakturę VAT ze stawką zw.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Dla dostawy budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

 a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

 b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy :

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy Miasto wniosło wkład niepieniężny do Przedsiębiorstwa (…) sp. z o.o. w postaci (…) nieruchomości zabudowanych, na których posadowione są trwale związane z gruntem urządzenia wodne i kanalizacyjne, które zgodnie z Państwa wskazaniem stanowią budowle w myśl ustawy Prawo budowlane. Ww. infrastruktura została wybudowana w latach 2004-2011 i również w tych latach nastąpiło jej oddanie do użytkowania, zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres powyżej dwóch lat. W zakresie poniesionych nakładów inwestycyjnych Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ww. infrastruktura nie była wykorzystywana przez Miasto do sprzedaży opodatkowanej ani też nie zostały ponoszone nakłady na ulepszenie budowli.

Państwa wątpliwości w opisanej sprawie dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy transakcji sprzedaży opisanych budowli.

Odnosząc się do powyższego należy powtórzyć, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budowli, jak wyżej już zaznaczono, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze ich zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście wspomnianej definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że dostawa budowli w postaci przepompowni ścieków nie będzie następowała w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim. Jak bowiem wynika z wniosku od momentu oddania tych budowli do użytkowania do momentu wniesienia ich aportem upłynął okres dłuższy niż dwa lata. Przedmiotowe „urządzenia stanowiące budowle” zostały wybudowane w latach 2004-2011 i również w tych latach nastąpiło ich oddanie do użytkowania. Ponadto, co istotne, nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie budowli.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy opisanych budowli zostały spełnione.

Podsumowując, wniesienie wkładu niepieniężnego do Przedsiębiorstwa (…) sp. z o.o. w postaci opisanych we wniosku nieruchomości zabudowanych, na których posadowione są trwale związane z gruntem urządzenia wodne i kanalizacyjne stanowiące budowle (przepompownie ścieków), korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00