Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.476.2023.2.AKU

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 sierpnia 2023 r. (wpływ 21 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Płaci Pani podatek według skali podatkowej z tytułu umowy o pracę, podobnie jak Pani mąż (.....). Pozostaje Pani z mężem we wspólności małżeńskiej. Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu za 2022 r. złożyła Pani wspólnie z mężem. Odliczenia od dochodu (wskazane w części B załącznika PIT/O na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego) dokonała Pani od swojego dochodu.

Jest Pani właścicielem budynku jednorodzinnego, mieszkalnego, samodzielnego, bez wydzielonych lokali mieszkalnych i użytkowych. Dom wybudowany wspólnie z mężem został postawiony na działce otrzymanej darowizną – na Pani rzecz – aktem notarialnym Rep. A Nr ….

Działka wraz z budynkiem mieści się we wsi ....., przy ul. …. Budynek został oddany w listopadzie 2017 r.

Dom wyposażony był w piec ogrzewany paliwem stałym. Wszystkie umowy i faktury były wystawiane na Panią – Pani je także podpisywała i płaciła.

W październiku 2021 r. podpisała Pani umowę z firmą ... na wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznej. Fakturę zaliczkową nr … w wysokości 7 000 zł zapłacono 25 października 2021 r. Prace instalacyjne wykonano w styczniu 2022 r. Faktura końcowa nr … wystawiona przez .... (tytuł faktury – realizacja instalacji fotowoltaicznej o mocy 5,25 kWp wraz z montażem) z dnia 17 stycznia 2022 r. opiewała na kwotę 27 665 zł, którą uiszczono (kwota brutto).

W grudniu 2021 r. podpisała Pani umowę z …, na przyłącze do sieci gazowej .... budynku jednorodzinnego mieszkalnego w .... przy ul. ... W związku z powyższym wykonano przyłącze do sieci gazowej w ulicy do budynku, zdemontowano piec na ekogroszek, zakupiono i zamontowano piec gazowy oraz zasobnik cwu 120 l, wykonano instalację gazową zewnętrzną i wewnętrzną. Za wykonane prace firma … wystawiła 22 lipca 2022 r. fakturę nr …. Faktura opiewała na kwotę końcową całkowitą 18 800 zł (opis faktury: zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego .… z osprzętem, montaż zasobnika cwu 120 l, wykonanie instalacji kotłowni w budynku mieszkalnym – kwota 15 950 zł; wykonanie instalacji gazowej wewnętrznej w budynku mieszkalnym – kwota 800 zł; wykonanie instalacji gazowej zewnętrznej doziemnej od szafki do budynku mieszkalnego – kwota 1 730 zł; demontaż kotła węglowego – kwota 400 zł – kwoty brutto). Fakturę zapłacono w całości.

Po przyłączeniu budynku do sieci gazowej (....., ul. …) …. wystawiła fakturę nr … z dnia 4 października 2022 r. na kwotę 2 622 zł 48 gr brutto (tytuł faktury – opłata za przyłączenie do sieci dystrybucyjnej E – grupa B), fakturę opłacono.

Prace związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacji zostały zakończone w roku podatkowym 2022 r. Wcześniej, ani Pani, ani mąż nie korzystaliście z odliczenia od dochodu ww. inwestycji. Wydatki poniesione przy termomodernizacji nie były dofinansowane z żadnego źródła, w szczególności nie korzystała Pani ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

W uzupełnieniu wniosku wskazuje Pani, że opisane we wniosku wydatki, które Pani poniosła, są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2020 r. poz. 22, z późn. zm.).

Wydatki, które Pani chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, posiadających status podatnika czynnego. Wszystkie faktury wystawiono na Panią.

Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani właścicielką wyniosła .... gr, czyli nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

W momencie dokonywania wszystkich czynności opisanych we wniosku była Pani i jest w związku małżeńskim (obowiązywał Panią ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej). Była Pani i jest właścicielem budynku, o którym mowa we wniosku.

Pytanie

Czy będąc właścicielem budynku mieszkalnego miała Pani prawo odliczenia od dochodu za rok 2022 r. wydatków poniesionych w ramach realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego na posiadanej przez Panią nieruchomości, takich jak: realizacja instalacji fotowoltaicznej wraz z montażem w kwocie ... zł oraz zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego … z osprzętem, montaż zasobnika cwu 120 l, wykonanie instalacji kotłowni w budynku, wykonanie instalacji gazowej wewnętrznej i zewnętrznej (doziemnej do szafki w ulicy do budynku mieszkalnego), demontaż kotła węglowego w kwocie 18 000 zł, a także opłatę za przyłącze do sieci dystrybucyjnej E – grupa B w kwocie 2 622 zł 48 gr, w sumie kwoty ..... gr?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani opinii oraz rozumianymi przez Panią przepisami prawa, będąc właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, miała Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku przy ul. … w ...... Powyższe przedsięwzięcie rozpoczęło się w roku 2021 r. – zapłacono fakturę zaliczkową, a zakończono w roku podatkowym 2022 r. (czyli w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek – zgodnie z przepisami prawa).

Wydatki poniesione przez Panią na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489), takich jak:

·kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterownikiem i zasobnikiem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

·przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

·materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczej,

·materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

·ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem, a także

·wymiana elementów istniejącej instalacji grzewczej,

·montaż kotła gazowego kondensacyjnego i zasobnika oraz

·montaż instalacji fotowoltaicznej,

·demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego rozporządzenia, a także ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją budynku przy ul. ....., poniesionych na realizację instalacji fotowoltaicznej oraz modernizację systemu grzewczego.

W Pani ocenie, wydatki poniesione na termomodernizację zgodnie z przedstawionymi fakturami są zasadne, to jest:

-kwota 27 665 zł za realizację instalacji fotowoltaicznej o mocy 5,25 kWp wraz z montażem (faktura nr …),

-kwota 18 000 zł za zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego … z osprzętem, montaż zasobnika cwu 120 l, wykonanie instalacji kotłowni w budynku, wykonanie i instalacji gazowej wewnętrznej i zewnętrznej (doziemnej od szafki do budynku), demontaż kotła węglowego (faktura nr …),

-kwota 2 622 zł 48 gr – opłata za przyłączenie do sieci dystrybucyjnej E – grupa B (faktura nr ….).

Ponadto, zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nie przekroczyła 53 000 zł w zeznaniu podatkowym (wspólnym z małżonkiem) za rok 2022 odliczono od dochodu ..... gr.

W Pani opinii, będąc właścicielem ww. budynku mogła Pani dokonać odliczenia od dochodu za 2022 r. wydatków w wysokości ..... gr, poniesionych w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego tego budynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.:

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym modernizacją systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określił w rozporządzeniu wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

W konsekwencji, odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacjąkonkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Korzystając z ww. ulgi podatnik ma prawo odliczyć wyłącznie te wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które podatnik przeprowadza, powinno się zakończyć w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zaznaczyć należy, że warunek dotyczący tytułu prawnego musi być spełniony na moment zastosowania ulgi (rozliczenia podatkowego) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym podatnik poniósł wydatki kwalifikujące się do objęcia ulgą termomodernizacyjną.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pani właścicielem budynku jednorodzinnego, mieszkalnego, samodzielnego, bez wydzielonych lokali mieszkalnych i użytkowych. Budynek został oddany w listopadzie 2017 r.

Dom wyposażony był w piec ogrzewany paliwem stałym.

W październiku 2021 r. podpisała Pani umowę na wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznej. Fakturę zaliczkową w wysokości 7 000 zł zapłaciła Pani 25 października 2021 r. Prace instalacyjne wykonano w styczniu 2022 r. Faktura końcowa na kwotę 27 665 zł (kwota brutto), została wystawiona przez wykonawcę 17 stycznia 2022 r. – za fakturę uiściła Pani należność.

W grudniu 2021 r. podpisała Pani umowę na przyłącze do sieci gazowej budynku, którego jest Pani właścicielką. Wykonano przyłącze do sieci gazowej w ulicy do budynku, zdemontowano piec na ekogroszek, zakupiono i zamontowano piec gazowy oraz zasobnik cwu 120 l, wykonano instalację gazową zewnętrzną i wewnętrzną. Za wykonane prace wykonawca wystawił fakturę 22 lipca 2022 r., którą zapłaciła Pani w całości. Faktury VAT zostały wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, posiadających status podatnika czynnego. Wszystkie faktury wystawiono na Panią.

Prace związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostały zakończone w roku podatkowym 2022 r. Poniesione wydatki nie były dofinansowane z żadnego źródła, w szczególności nie korzystała Pani ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani właścicielką nie przekroczyła kwoty 53 000 zł.

W momencie dokonywania wszystkich czynności opisanych we wniosku była Pani i jest w związku małżeńskim (obowiązywał Panią ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej). Była Pani i jest właścicielem budynku, o którym mowa we wniosku.

Wątpliwości Pani budzi kwestia, czy poniesione wydatki na:

·zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej,

·zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego z osprzętem,

·montaż zasobnika cwu 120 l,

·wykonanie instalacji kotłowni w budynku, wykonanie instalacji gazowej wewnętrznej i zewnętrznej (doziemnej do szafki w ulicy do budynku mieszkalnego),

·demontaż kotła węglowego, a także

·opłatę za przyłącze do sieci dystrybucyjnej

ma Pani prawo odliczyć w zeznaniu podatkowym za 2022 rok.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z inwestycją związaną z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej poniosła Pani pierwszy wydatek w 2021 r., udokumentowany fakturą zaliczkową. Końcowa zapłata nastąpiła w 2022 r., co potwierdzone zostało fakturą końcową, wystawioną 17 stycznia 2022 r.

Należy zauważyć, że faktura zaliczkowa jest dowodem pobrania zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów lub usług. Natomiast faktura końcowa odnosi się do całości poniesionych wydatków – jej wystawienie stanowi ostateczne potwierdzenie poniesionych przez podatnika kosztów. W związku z tym data wystawienia faktury końcowej będzie datą poniesienia wydatku. Zatem, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że wydatek związany z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej poniosła Pani w 2022 r., tj. w roku, w którym wykonawca zrealizował warunki podpisanej z Panią umowy, na dowód czego wystawił fakturę końcową.

Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy i powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Panią stan faktyczny należy uznać, że jako właścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego, przysługuje Pani prawo odliczenia za 2022 r. od podstawy obliczenia podatku, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienionych powyżej wydatków. Wynika to z faktu, iż wymienione przez Panią wydatki zostały udokumentowane fakturami końcowymi, wystawionymi w 2022 r., zatem ma Pani prawo do ich odliczenia w zeznaniu podatkowym za 2022 r. – do wysokości należnego limitu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. Wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pani, jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla Pani męża.

Wyjaśnić również należy, że wydając interpretacje w trybie ww. przepisu tutejszy Organ nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym. Dlatego też tutejszy Organ nie odniósł się do kwot wskazanych we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00