Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011226.2023.2.DS

Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie produkcji i handlu paletami drewnianymi

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 14 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 sierpnia 2023 r. (wpływ 3 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Wnioskodawca prowadzi od 01.06.2020 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…). Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Działalność Wnioskodawcy opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), dalej jako „ustawa o PDOF”.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej ani spółki jawnej. Wnioskodawca prowadzi aktualnie działalność w zakresie następujących podklas PKD: (…). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i ponosi ryzyko gospodarcze z nią związane a także odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat podejmowanych w ramach działalności czynności.

Przychody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 nie przekroczą kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 i ust. 8 w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), dalej „jako ustawa o ZPDOF”. W odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzą i nie będą zachodzić okoliczności stanowiące wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o ZPDOF.

Wnioskodawca rozważa dokonanie, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ZPDOF, wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych począwszy od roku podatkowego 2024.

Jako osoba opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca będzie prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie:

1)produkcji nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży,

2)zakupu uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży, przy czym naprawa i odnawianie palet dokonywane będzie z wykorzystaniem zakupionej we własnym zakresie tarcicy drewnianej jak i elementów zakupionych uszkodzonych palet drewnianych oraz na inne sposoby,

3)zakupu w pełni sprawnych używanych palet drewnianych i ich dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.

Palety, o których mowa w pkt 1-3 Wnioskodawca będzie sprzedawał przedsiębiorcom, dokumentując tę sprzedaż przy pomocy faktur. Wnioskodawca będzie posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, takie jak otrzymane faktury, rachunki, paragony, dowody wewnętrzne oraz opis otrzymanego towaru. Wnioskodawca będzie prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawca będzie prowadził, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego z ww. rodzajów działalności (pkt 1-3).

Ponadto w piśmie z dnia 2 sierpnia 2023 r. odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1)jak dokładnie są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – czynności, które zamierza Pan wykonywać i których dotyczy wniosek (należy podać pełne siedmiocyfrowe grupowanie dla świadczonych przez Pana czynności wskazanych w zakresie pkt 1-3 przedstawionego opisu)?

Odpowiedź:

Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) czynności wykonywane przez Wnioskodawcę będą sklasyfikowane w następujący sposób:

1.produkcja nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży – PKWiU 16.24.11.0 Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna,

2.zakup uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawa i odnawianie tych palet, a następnie ich odsprzedaż – PKWiU 16.24.11.0 Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna,

3.zakup w pełni sprawnych używanych palet drewnianych i ich dalszaodsprzedaż w stanie nieprzetworzonym – PKWiU 46.73.12.0 Sprzedaż hurtowa wyrobów z drewna wstępnie obrobionego (dla sprzedaży hurtowej dokonywanej przez Wnioskodawcę) oraz PKWiU 47.00.57.0 Sprzedaż detaliczna wyrobów z drewna, korka i wikliny (dla sprzedaży detalicznej dokonywanej przez Wnioskodawcę).

2)czy czynności, o których mowa we wniosku, świadczyć będzie Pan na rzecz klientów, u których pełni/pełnić będzie Pan funkcję Prezesa, bądź inną funkcję (jeśli tak – jaką i jakie obowiązki w jej ramach Pan wykonuje/będzie wykonywał?), czy jest/będzie Pan ich wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem?

Odpowiedź:

Sprzedaż palet drewnianych wytworzonych lub zakupionych w ramach czynności opisanych w pkt 1-3 wniosku może być dokonywana m.in. na rzecz podmiotów powiązanych z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) (dalej „UPDOF”), w tym podmiotów w których Wnioskodawca pozostaje wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem albo członkiem organów kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, bądź prokurentem lub pełnomocnikiem. W takim przypadku Wnioskodawca i podmioty powiązane, w związku z art. 17 ust. 1a ZPDOF, w tym w szczególności będą ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłby między sobą podmioty niepowiązane.

3)jakie konkretnie czynności planuje Pan wykonywać (jaki będzie ich zakres) w celu naprawy i odnowienia palet o których mowa w pkt 2 przedstawionego opisu?

Odpowiedź:

W celu naprawy i odnowienia palet, o których mowa w pkt 2 wniosku, Wnioskodawca planuje zespalać poluzowane lub obłupane elementy palet za pomocą odpowiednich mocowań, a także wymieniać uszkodzone (połamane, zawilgocone, zaolejone, zabrudzone) elementy drewniane palet na elementy nieuszkodzone wytworzone we własnym zakresie z zakupionej tarcicy lub pochodzące z rozbiórki zakupionych palet. W wyniku opisanej działalności Wnioskodawcy powstaną nowe wyroby, tj. palety drewniane. W każdym przypadku naprawiona lub odnowiona paleta drewniana będzie nowym wyrobem, o cechach użytkowych, których nie posiadały zakupione przez Wnioskodawcę uszkodzone oraz wymagające naprawy i nienadające się do użytku palety drewniane.

Pytanie

Według jakiej stawki opodatkowane będą ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody Wnioskodawcy z następujących rodzajów działalności gospodarczej:

1)produkcji nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży,

2)zakupu uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży,

3)zakupu w pełni sprawnych używanych palet drewnianych i ich dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPDOF osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym, stosownie do art. 3 ustawy o ZPDOF.

W myśl art. 6 ust. 1 zd. 1 ustawy o ZPDOF opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PDOF, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f ustawy o ZPDOF, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ZPDOF oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PDOF.

Stosownie do art. 5 pkt 6 ustawy o PDOF ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Pozarolnicza działalność gospodarcza jest źródłem przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PDOF, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 6 ust. 1e ustawy o ZPDOF jeżeli w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia przychodów na podstawie art. 14 ust. 1m ustawy o PDOF, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik dokonuje zmniejszenia w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Natomiast, w myśl art. 6 ust. 1f ustawy o ZPDOF jeżeli korekta, o której mowa w art. 14 ust. 1m ustawy o podatku dochodowym, następuje po zmianie formy opodatkowania na opodatkowanie na zasadach:

1)ogólnych albo

2)określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, albo

3)określonych w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 985), albo

4)określonych w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1704)

- zmniejszenia lub zwiększenia przychodów dokonuje się w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zmianą formy opodatkowania.

Art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o ZPDOF przewiduje, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Przy czym stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy o ZPDOF kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Art. 8 ust. 1 ustawy o ZPDOF przewiduje, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ZPDOF jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o ZDPOF ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1) 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;

2) 15% przychodów ze świadczenia usług:

a) reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),

b) pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),

c) pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

d) magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio­ taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),

e) licencyjnych związanych z:

- nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),

- nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

- nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

- nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

- nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

- nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),

f) związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),

g) (uchylona)

h) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

i) przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

j) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

k) związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

l) prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

n) (uchylona)

o) reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

p) (uchylona)

q) fotograficznych (PKWiU 74.2),

r) tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

s) związanych z zatrudnieniem (PKWill dział 78),

t) przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),

u) detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

v) obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (cali center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

w) (uchylona)

x) w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19),

y) kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),

z) związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93);

2a) 14% przychodów ze świadczenia usług:

a) w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),

b) architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

c) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);

2b) 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

3) 10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1);

4) 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu:

a) przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,

b) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym,

c) świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),

d) świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1),

e) wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72),

f) wynajmu i dzierżawy:

- samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),

- pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),

- środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),

- środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),

- pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),

- kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),

- motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0),

- własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40),

g) świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87);

5) 8,5%:

a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

b) przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),

c) przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85),

d) przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91),

e) przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

f) prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,

g) prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,

h) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym;

6) 5,5%:

a) przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,

b) prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów,

c) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym;

7) 3,0% przychodów:

a) z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,

b) z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

c) ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0),

d) z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów,

e) o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym,

f) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:

- środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł,

- składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

g) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku;

8) 2% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1d.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o ZPDOF podatek zryczałtowany, o którym mowa w ust. 1, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Przy czym zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o ZPDOF jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)  ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)  ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca planuje stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych począwszy od roku podatkowego 2024 i spełnia wymagania dotyczące stosowania ryczałtu.

Dlatego przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadzie art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy o ZPDOF.

Tym samym konieczne jest ustalenie właściwej stawki ryczałtu dla trzech odrębnych rodzajów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ZPDOF ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ZPDOF działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

W związku z powyższym należy uznać, że działalność Wnioskodawcy polegająca na produkcji nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży będzie stanowiła działalność wytwórczą w rozumieniu przepisów ustawy o ZPDOF, podlegającą 5,5% stawce ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ZPDOF.

Za działalność wytwórczą podlegającą 5,5% stawce ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ZPDOF należy również uznać działalność Wnioskodawcy polegającą na zakupie uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży. W wyniku tej działalności Wnioskodawcy powstają bowiem nowe wyroby, tj. palety drewniane. Bez znaczenia jest przy tym czy w procesie naprawiania i odnawiania palet Wnioskodawca wykorzystuje zakupioną tarcicę drewnianą, elementy zakupionych uszkodzonych palet drewnianych czy też naprawia palety drewniane w inny sposób. W każdym przypadku naprawiona lub odnowiona paleta drewniana jest nowym wyrobem, o cechach użytkowych, których nie posiadały zakupione przez Wnioskodawcę uszkodzone oraz wymagające naprawy i nienadające się do użytku palety drewniane.

Opisanej działalności Wnioskodawcy polegającej na zakupie uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży, nie sposób uznać za działalność usługową w zakresie handlu, ponieważ działalność ta w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o ZPDOF oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Tymczasem naprawione lub odnowione przez Wnioskodawcę palety drewniane są produktem przetworzonym.

Należy przy tym zauważyć, że działalność Wnioskodawcy polegającą na zakupie uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży polega na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę we własnym zakresie, w tym z zakupionej tarcicy drewnianej i z zakupionych uszkodzonych nienadających się do użytku palet drewnianych. W związku z tym działalności tej nie można sklasyfikować jako działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit e) ustawy o ZPDOF.

Jednocześnie działalności Wnioskodawcy polegającej na zakupie uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży nie sposób uznać za działalność usługową.

Działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPDOF jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z kolei w myśl pkt 4.4 załącznika do ww. rozporządzenia usługi stanowią:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast działalność Wnioskodawcy polegająca na zakupie w pełni sprawnych używanych palet drewnianych i ich dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym podlega stawce 3% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o ZPDOF. Jest to bowiem działalność usługowa w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o ZPDOF.

Działalność ta obejmuje sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, tj. palet drewnianych. Jednocześnie działalność ta nie stanowi działalności opisanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ani pkt 3 ustawy o ZPDOF.

Podsumowując przychody z poszczególnych rodzajów działalności prowadzonych przez Wnioskodawcę winny być opodatkowane według następujących stawek:

1)według stawki 5,5% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ZPDOF w przypadku produkcji nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży,

2)według stawki 5,5% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ZPDOF w przypadku zakupu uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży,

3)według stawki 3% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o ZPDOF w przypadku zakupu w pełni sprawnych używanych palet drewnianych i ich dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.

Dla pełności wywodu należy dodać, że zgodnie z art. 12 ust. 3 zd. 1 ustawy o ZPDOF jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie prowadził, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego z ww. rodzajów działalności. Dlatego do Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania przepis art. 12 ust. 3 zd. 2 ustawy o ZPDOF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Natomiast zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:

§wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

§wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie towary oznacza towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Ponadto użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy podatkowej sformułowanie „sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

W komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:

Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym, przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej.

Z kolei w odniesieniu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ww. autorzy zaznaczają, że:

W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.

Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).

Z kolei A. Bartosiewicz w komentarzu praktycznym „Stawki podatkowe w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych” (lex 70591) wskazuje, że:

Uznać trzeba, że wytworzony wyrób powinien w sposób istotny różnić się od materiału, z którego powstał. Nie można uznać za działalność wytwórczą czynności polegających na konfekcjonowaniu zakupywanych produktów, czy też dzieleniu zakupywanych towarów na mniejsze części. Jest to bowiem w istocie – w zależności od okoliczności – albo działalność usługowa (opodatkowana stawką 8,5%), albo działalność handlowa (dla której stawka właściwa wynosi 3%). Efektem działalności wytwórczej powinno być powstanie całkiem nowego – co do cech jakościowych i charakteru – wyrobu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lubkażdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) uchylony.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wyjaśniam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych czynności w ramach tej działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 czerwca 2020 r. Prowadzi Pan działalność gospodarczą samodzielnie i ponosi ryzyko gospodarcze z nią związane a także odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat podejmowanych w ramach działalności czynności. Przychody z Pana działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 nie przekroczą kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 i ust. 8 w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pana nie zachodzą i nie będą zachodzić okoliczności stanowiące wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ww. ustawy. Rozważa Pan dokonanie, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych począwszy od roku podatkowego 2024. Jako osoba opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie Pan prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą, w której wykonywane przez Pana czynności będą sklasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w następujący sposób:

1)produkcja nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży – PKWiU 16.24.11.0 Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna;

2)zakup uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawa i odnawianie tych palet, a następnie ich odsprzedaż – PKWiU 16.24.11.0 Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna. W celu naprawy i odnowienia palet, planuje Pan zespalać poluzowane lub obłupane elementy palet za pomocą odpowiednich mocowań, a także wymieniać uszkodzone (połamane, zawilgocone, zaolejone, zabrudzone) elementy drewniane palet na elementy nieuszkodzone wytworzone we własnym zakresie z zakupionej tarcicy lub pochodzące z rozbiórki zakupionych palet. W wyniku tej działalności powstaną nowe wyroby, tj. palety drewniane. W każdym przypadku naprawiona lub odnowiona paleta drewniana będzie nowym wyrobem, o cechach użytkowych, których nie posiadały zakupione przez Pana uszkodzone oraz wymagające naprawy i nienadające się do użytku palety drewniane;

3)zakup w pełni sprawnych używanych palet drewnianych i ich dalsza odsprzedaż w stanie nieprzetworzonym – PKWiU 46.73.12.0 Sprzedaż hurtowa wyrobów z drewna wstępnie obrobionego (dla sprzedaży hurtowej dokonywanej przez Pana) oraz PKWiU 47.00.57.0 Sprzedaż detaliczna wyrobów z drewna, korka i wikliny (dla sprzedaży detalicznej dokonywanej przez Pana).

Palety będzie Pan sprzedawał przedsiębiorcom, dokumentując tę sprzedaż przy pomocy faktur. Będzie Pan prowadzić, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego z ww. rodzajów działalności. Sprzedaż palet drewnianych wytworzonych lub zakupionych w ramach czynności opisanych w ww. pkt 1-3 może być dokonywana m.in. na rzecz podmiotów powiązanych z Panem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym podmiotów w których pozostaje Pan wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem albo członkiem organów kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, bądź prokurentem lub pełnomocnikiem. W takim przypadku (Pana i podmiotów powiązanych) w związku z art. 17 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w szczególności będą ustalane ceny transferowe na warunkach, które ustaliłby między sobą podmioty niepowiązane.

Na mocy art. 17 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

W przypadku nieprowadzenia ewidencji lub prowadzenia jej niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania jej za dowód w postępowaniu podatkowym, a także w przypadku stwierdzenia istnienia powiązań, o których mowa w art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym, organ podatkowy określi wartość niezewidencjonowanego przychodu, w tym również w formie oszacowania, i określi od tej kwoty ryczałt zgodnie z ust. 2.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ww. ustawy:

W przypadku stwierdzenia powiązań, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 23m-23u ustawy o podatku dochodowym oraz przepisy wydane na podstawie art. 23v tej ustawy stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 23m ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o cenie transferowej – oznacza to rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych w wyniku istniejących powiązań, w tym cenę, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy.

W myśl art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

– ten sam inny podmiot lub

– małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. e, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład.

Jak stanowi art. 23m ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach – oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zgodnie z art. 23m ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiocie - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład.

Z kolei, stosownie do art. 23o ust. 1 ww. ustawy:

Podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Na podstawie opisu przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu stwierdzam, że w przypadku prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie

1)produkcji nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży – PKWiU 16.24.11.0 – Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna;

2)zakupu uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawy i odnawiania tych palet, a następnie ich odsprzedaży – PKWiU 16.24.11.0 – Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna,

mamy do czynienia z działalnością wytwórczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ w wyniku działalności wytwórczej powstaną nowe wyroby, które następnie Pan będzie sprzedawać. Przychody z tej działalności podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody, które będzie Pan uzyskiwać z działalności polegającej na:

1)produkcji nowych palet drewnianych z zakupionej tarcicy drewnianej i ich sprzedaży, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 16.24.11.0 – Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna oraz

2)zakupie uszkodzonych oraz wymagających naprawy i nienadających się do użytku palet drewnianych, naprawie i odnawianiu tych palet, a następnie ich odsprzedaży, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 16.24.11.0 – Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna,

należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z opisu sprawy wynika także, że zamierza od 2024 r. Pan w ramach działalności gospodarczej dokonywać zakupu w pełni sprawnych używanych palet drewnianych w celu ich dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Działalność ta – jak Pan wskazał – w zakresie sprzedaży hurtowej dokonywanej przez Pana została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 46.73.12.0 – Sprzedaż hurtowa wyrobów z drewna wstępnie obrobionego, natomiast w zakresie sprzedaży detalicznej, została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 47.00.57.0 – Sprzedaż detaliczna wyrobów z drewna, korka i wikliny.

Skoro nie będzie podejmował Pan czynności, w wyniku których będzie dochodzić do przetwarzania sprzedawanych w pełni sprawnych używanych palet drewnianych, to czynności te należy potraktować jako usługi w zakresie handlu. W konsekwencji przychody z tego tytułu będą mogły być opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) w związku z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody, które będzie Pan uzyskiwać z tytułu działalności polegającej na zakupie w pełni sprawnych używanych palet drewnianych w celu ich dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym, sklasyfikowanej w zakresie sprzedaży hurtowej pod symbolem PKWiU 46.73.12.0 – Sprzedaż hurtowa wyrobów z drewna wstępnie obrobionego, a także w zakresie sprzedaży detalicznej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 47.00.57.0 – Sprzedaż detaliczna wyrobów z drewna, korka i wikliny, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

-Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

-Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00