Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.347.2023.1.JKU

Czy, w świetle art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o PDOP, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów ze zbycia pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (również akcji odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w okresie dwóch lat przed ich zbyciem do podmiotu niepowiązanego)?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy, w świetle art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o PDOP, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów ze zbycia pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (również akcji odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w okresie dwóch lat przed ich zbyciem do podmiotu niepowiązanego).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polską spółką kapitałową, podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów. Spółka prowadzi działalność gospodarczą (głównie sprzedaż detaliczna towarów i usług), jak również jest bezpośrednim i pośrednim udziałowcem spółek kapitałowych z siedzibą w Polsce (prowadzących działalność operacyjną i/lub inwestycyjną).

Spółka jest (…) akcjonariuszem spółki operacyjnej z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółka zależna”). Akcje Spółki zależnej są od kilku lat notowane na giełdzie papierów wartościowych. Spółka objęła większościowy pakiet akcji Spółki zależnej w wyniku zakupu ich od podmiotów niepowiązanych, jak również w wyniku objęcia akcji nowej emisji w zamian za wkład niepieniężny w postaci udziałów spółki zależnej (…).

Aktualnie Spółka jest właścicielem ponad 98% akcji Spółki zależnej i jest w procesie wykupu akcji od pozostałych mniejszościowych akcjonariuszy (…). Po wykupie mniejszościowych akcjonariuszy, Spółka planuje wycofać akcje Spółki zależnej z giełdy papierów wartościowych (…).

Spółka rozważa możliwość sprzedaży pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (…) na rzecz podmiotu niepowiązanego kapitałowo i/lub osobowo, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP. Taka sprzedaż mogłaby zostać zrealizowana nie wcześniej niż na koniec 2023 r. lub w trakcie 2024 r. (zapewne będzie ona wymagała zgody organu antymonopolowego, co może opóźnić proces przeniesienia akcji Spółki zależnej na rzecz niepowiązanego kupującego).

Sytuacja Spółki

Spółka funkcjonuje w formie spółki akcyjnej od ponad dwóch lat (…) i stan ten będzie trwał dalej, do momentu sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka jest rezydentem podatkowym w Polsce i podatnikiem PDOP, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP. Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka nie korzysta ze zwolnień z PDOP określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub 34a ustawy o PDOP, tj. nie prowadzi działalności w Specjalnej Strefie Inwestycyjnej i/lub Polskiej Strefie Inwestycji (uzyskując z tego tytułu dochód zwolniony z PDOP). Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka nie jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej, wskazanej w art. 1a ustawy o PDOP. Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w Polsce (działalność operacyjną, w szczególności sprzedaż detaliczną; spełnienie warunków określonych w art. 24a ust. 18 ustawy o PDOP, w przypadku działalności Spółki w Polsce, nie powinien budzić wątpliwości). Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka ma informację o swoich bezpośrednich i pośrednich udziałowcach (…).

Informacje w tym zakresie będą sięgać okresu ostatnich dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej. Co istotne, żadnej z tych udziałowców nie jest podmiotem mającym siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub nie jest położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o PDOP,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.; dalej: „Ordynacja podatkowa”);

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółka jest (…) akcjonariuszem Spółki zależnej (…) od ponad dwóch lat (…) i stan ten będzie trwał co najmniej dwa lata na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Sytuacja Spółki zależnej

Spółka zależna funkcjonuje w formie spółki akcyjnej od ponad dwóch lat (…) i stan ten będzie trwał dalej, do momentu sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka zależna jest rezydentem podatkowym w Polsce i podatnikiem PDOP, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP. Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka zależna nie jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej, wskazanej w art. 1a ustawy o PDOP. Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka zależna nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (…) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze. Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Spółka zależna nie jest polską spółką nieruchomościową, (…), (bezpośrednio lub pośrednio) nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości (Spółka zależna w ogóle nie prowadzi działalności nieruchomościowej, a działalność dotyczącą wartości niematerialnych i prawnych chronionych w Polsce; działalność ta nie wymaga własności czy praw do nieruchomości położonych w Polsce). Zakłada się, że wskazany stan będzie trwał od co najmniej dwóch lat na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej.

Rozważana sprzedaż akcji Spółki zależnej

Spółka zakłada, że może dokonać sprzedaży pełnego pakietu akcji Spółki zależnej w ciągu kilku lub kilkunastu miesięcy od dnia złożenia niniejszego wniosku (…). Sprzedaż nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego. Należy przyjąć, że moment sprzedaży akcji Spółki zależnej będzie stanowić moment uzyskania przychodu (dochodu) z kapitałów pieniężnych, podlegającego opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o PDOP.

Na co najmniej pięć dni przed sprzedażą akcji, Spółka zamierza złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z PDOP dla dochodu ze zbycia akcji (zwolnienie, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP). Oświadczenie to będzie zawierało elementy wskazane w art. 24o ust. 2 ustawy o PDOP, w tym:

- imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy sprzedaży akcji Spółki zależnej,

- nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej Spółki zależnej, której akcje będą zbywane,

- udział w kapitale Spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia,

- planowaną datę zawarcia umowy sprzedaży akcji Spółki zależnej.

Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP, dla dochodu ze zbycia pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (również akcji odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w okresie dwóch lat przed ich zbyciem do podmiotu niepowiązanego).

Pytanie

Czy, w świetle art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o PDOP, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów ze zbycia pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (również akcji odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w okresie dwóch lat przed ich zbyciem do podmiotu niepowiązanego)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o PDOP, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów ze zbycia pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (również akcji odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w okresie dwóch lat przed ich zbyciem do podmiotu niepowiązanego).

Jak stanowi art. 24m ust. 1 ustawy o PDOP, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP;

2) spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP, spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o PDOP,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 ustawy o PDOP stosuje się odpowiednio,

e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o PDOP,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

 3) spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

 c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o PDOP, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o PDOP są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej pięć dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia. Art. 24o ust. 2 ustawy o PDOP określa warunki wskazanego powyżej oświadczenia.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24o ust. 3 ustawy o PDOP, wskazane powyżej zwolnienie nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (innymi słowy zwolnienie nie obejmuje dochodów ze sprzedaży udziałów czy akcji polskich spółek nieruchomościowych).

Powyższe przepisy (art. 24m i art. 24o ustawy o PDOP) zostały wprowadzone (zmodyfikowane) na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 2180 ze zm.; dalej: ustawa nowelizująca). Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy nowelizującej, przepisy zmieniane tą ustawą a dotyczące regulacji z zakresu opodatkowania spółek holdingowych, należy stosować do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r. Zatem celem zmian doprecyzowujących, wprowadzonych przez ustawodawcę była możliwość zastosowania przepisów z Rozdziału 5b ustawy o PDOP do przychodów osiąganych przez spółkę holdingową już od 1 stycznia 2023 r.

Jak wskazano w stanie faktycznym (winno być: w zdarzeniu przyszłym), na dzień rozważanej sprzedaży akcji Spółki zależnej przez Spółkę, wszystkie warunki dla uznania Spółki za spółkę holdingową (w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP), zaś Spółki zależnej za (krajową) spółkę zależną (w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o PDOP) będą spełnione i były spełnione przez okres co najmniej dwóch lat przed datą sprzedaży akcji Spółki zależnej przez Spółkę (osiągnięciem dochodu ze sprzedaży akcji).

Z tej przyczyny, jeśli Spółka zależna nie jest spółką nieruchomościową, sprzedaż jej akcji nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, a Spółka złoży właściwe oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego (na co najmniej pięć dni przed sprzedażą), to dochód Spółki ze sprzedaży pełnego pakietu akcji Spółki zależnej może korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 24o ust. 1 ustawy o PDOP. Takie zwolnienie będzie mieć zastosowanie do dochodu z pełnego pakietu akcji (również z tych odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w 2023 r.) i również wtedy, jeśli sprzedaż zostanie zrealizowana w trakcie 2023 r. (co będzie równoznaczne z rozpoznaniem dochodu ze sprzedaży akcji w 2023 r. przez Spółkę).

Powyższe stanowisko jest spójne z praktyką interpretacyjną organów skarbowych.

Zostało ono potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.242.2022.1.SP: „(...)

W powyższej sprawie dojdzie do:

- zbycia udziałów przez Spółkę spełniającą warunki do uznania Jej za spółkę holdingową nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;

- zbycia udziałów spółek spełniających warunki do uznania ich za Spółkę Zależne nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;

- zbycia udziałów w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotów niepowiązanych;

- złożenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przez Spółkę Holdingową;

- spełnienia warunku, zgodnie z którym zbywane udziały nie będą dotyczyć krajowej spółki zależnej, w której co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Realizacja pierwszych transakcji zbycia udziałów będzie miała miejsce najwcześniej w 2023 r., przy czym zawsze Zbycie Udziałów lub Zbycie Części Udziałów będzie dotyczyło Spółek Zależnych, w których udziały Spółka Holdingowa posiadała nieprzerwanie przez okres dłuższy niż dwa lata. A zatem, w przypadku dokonania przez Państwa transakcji Zbycia Udziałów lub Zbycia Części Udziałów w Spółkach Zależnych dochód uzyskany (…) z transakcji Zbycia Udziałów lub Zbycia Części Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT ponieważ na moment planowanych transakcji będą Państwo spełniać warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a Spółki Zależne w których sprzedawane będą udziały (lub część udziałów) spełniać będą warunki posiadania statusu krajowych spółek zależnych nieprzerwanie przez okres 2 lat, a także nie będą posiadać aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, zaś Spółka holdingowa dokona złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed planowanym Zbyciem Udziałów lub Zbyciem Części Udziałów (...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „ustawa o PDOP”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych (rozdział 5b ustawy o CIT), które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180 dalej jako „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

W aktualnym stanie prawnym (od 1 stycznia 2023 r.), w myśl art. 24m ust. 1 pkt 1-3 ustawy o CIT:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2) spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

 3) spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b) (uchylona),

c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e) (uchylona));

 4) zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a) ma osobowość prawną,

b) podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c) nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT,

przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4) planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zwolnienie wynikające z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej. Pozostałymi warunkami uprawniającymi do skorzystania z ww. zwolnienia są:

1. zbycie udziałów krajowej albo zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT,

2. spółki zależne nie mogą posiadać co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio w nieruchomościach położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio,

3. zbycia udziałów musi dokonać spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, a spółka zbywana musi spełniać warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT albo art. 24m ust. 1 pkt 3-4 ustawy o CIT,

4. Zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia, o zamiarze skorzystania ze zwolnienia,

5. Spełnianie, na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów (akcji), warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Aktualnie reżim holdingowy uprawnia podatników CIT, posiadających status spółek holdingowych, do skorzystania z preferencyjnej formy opodatkowania w postaci zwolnienia z CIT:

-dywidend, otrzymanych przez spółkę holdingową od spółki zależnej oraz

- zysków ze zbycia udziałów lub akcji spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego.

Dla celów uznania danego podmiotu za spółkę holdingową albo spółkę zależną konieczne jest spełnienie szeregu warunków, przy czym za kluczowy należy uznać wymóg posiadania przez spółkę holdingową, nieprzerwanie przez okres min. 2 lat, bezpośrednio na podstawie tytułu własności, min. 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

Zgodnie z przepisami przejściowymi do nowelizacji ustawy o CIT w zakresie reżimu holdingowego, zmienione przepisy o reżimie holdingowym mają zastosowanie do przychodów i dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2023 roku. Jednakże, zarówno w przypadku wprowadzenia, jak i nowelizacji reżimu holdingowego, ustawodawca nie wprowadził żadnych przepisów przejściowych, wskazujących sposób obliczania w/w okresu 2 lat (1 roku do 31 grudnia 2022 roku) nieprzerwanego posiadania 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

Odnosząc się do zaistniałych wątpliwości istnieją uzasadnione przesłanki interpretacyjne do stwierdzenia, że przepisy ustawy o CIT uprawniały do skorzystania z reżimu holdingowego w 2022 roku przy założeniu spełnienia wymaganych warunków, w tym rocznego nieprzerwanego posiadania udziałów/akcji spółki zależnej, przed wejściem w życie przepisów wprowadzających to rozwiązanie - tj. przed 1 stycznia 2022 roku. Analogicznie możliwe jest skorzystanie ze zmienionego reżimu holdingowego już w 2023 roku przy założeniu spełnienia zmodyfikowanych warunków, w tym dwuletniego posiadania udziałów/akcji, przed wejściem w życiem przepisów nowelizujących - tj. przed 1 stycznia 2023 roku.

Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy wprowadzającej reżim holdingowy, reżim ten ma zapewnić polskim przedsiębiorcom korzystne warunki zakładania i kontroli grup holdingowych oraz stworzenie konkurencyjnego otoczenia podatkowego, które ma zachęcić rodzimych przedsiębiorców do powrotu z jurysdykcji zagranicznych. Celem ustawodawcy jest także stworzenie dla inwestorów zagranicznych korzystnego środowiska do lokowania w Polsce spółek holdingowych, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do wzrostu inwestycji. Co więcej, w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej ustawodawca podkreśla, że zmiany mają służyć doprecyzowaniu i udoskonaleniu tych regulacji w sposób, który uczyni je bardziej prostymi i efektywnymi z punktu widzenia ich stosowania i celu wprowadzenia. Jednocześnie, zmiany te mają umożliwić skorzystanie z tej preferencyjnej formy opodatkowania przez większą grupę przedsiębiorców.

W kontekście celu nowelizacji ustawodawca wyraźnie stwierdza, iż:

Zmiana ta ma na celu umożliwienie tworzenia w Polsce struktur holdingowych na potrzeby rozbudowywania działalności w Polsce. W konsekwencji, będzie przekładać się to na tworzenie miejsc pracy oraz wzrost kapitału obecnego w Polsce. Ponadto, w celu zapobieżenia ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów, przepisy art. 24m zostały odpowiednio doprecyzowane. W konsekwencji, dywidendy lub zyski ze zbycia udziałów/akcji będą zwolnione, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów warunki, określone w ust. 1 pkt 1–4, będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Mając na uwadze założenia ustawodawcze dla wprowadzenia/nowelizacji reżimu holdingowego, okres nieprzerwanego posiadania udziałów/akcji przez spółkę holdingową powinien być ustalany (obliczany) również w oparciu o stan faktyczny, który wystąpił odpowiednio przed wejściem w życie/nowelizacją reżimu holdingowego. Przyjęcie bowiem odmiennego poglądu stałoby w sprzeczności z celem ustawodawcy, którym jest przypływ kapitału inwestycyjnego, przyczyniający się do wzrostu gospodarczego w Polsce.

Należy zaznaczyć, że konsekwencją uznania, iż za moment rozpoczynający bieg nieprzerwanego okresu posiadania udziałów/akcji jest odpowiednio 1 stycznia 2022 roku i 1 stycznia 2023 roku, byłoby odroczenie możliwości skorzystania przez podatników ze zwolnienia podatkowego, co może być uznane za sprzeczne z celem ustawodawcy, który przyświecał przy wprowadzaniu omawianego rozwiązania.

Zatem należy stwierdzić, że do okresu „co najmniej 2 lat”, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu dwuletniego, nieprzerwanego okresu spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 mógł mieć miejsce wcześniej, przykładowo w 2021 r.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w świetle art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów ze zbycia pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (również akcji odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w okresie dwóch lat przed ich zbyciem do podmiotu niepowiązanego).

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz uzasadnienie do zmian regulacji dotyczącej spółek holdingowych, należy stwierdzić, że skorzystanie ze zwolnienia, o którym jest mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT do dochodu osiągniętego po 1 stycznia 2023 r. wymaga spełnienia warunków określonych w Rozdziale 5b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Warunkiem do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT jest m.in. uznanie, czy spełniacie Państwo wszystkie warunki posiadania statusu spółki holdingowej opisane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT i czy posiadana przez Państwa Spółka Zależna (Spółka) będzie spełniać warunki posiadania statusu spółki zależnej określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT na moment planowanej transakcji Zbycia Udziałów oraz spełnienie warunku posiadania co najmniej 10% udziałów nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo polską spółką kapitałową, podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów. Spółka nie korzysta ze zwolnień określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i/lub 34a ustawy o CIT, tj. nie prowadzi działalności w Specjalnej Strefie Inwestycyjnej i/lub Polskiej Strefie Inwestycji (uzyskując z tego tytułu dochód zwolniony z PDOP). Spółka nie jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej, wskazanej w art. 1a ustawy o CIT. Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w Polsce (działalność operacyjną, w szczególności sprzedaż detaliczną; spełnienie warunków określonych w art. 24a ust. 18 ustawy o CIT, w przypadku działalności Spółki w Polsce, nie powinien budzić wątpliwości). Spółka jest większościowym akcjonariuszem Spółki zależnej (tj. jest właścicielem ponad 50% akcji Spółki zależnej) od ponad dwóch lat (licząc od dnia złożenia wniosku) i stan ten będzie trwał co najmniej dwa lata na moment sprzedaży udziałów Spółki zależnej. Spółka zależna nie jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej, wskazanej w art. 1a ustawy o CIT. Spółka zależna nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze. Spółka zależna nie jest polską spółką nieruchomościową, tj. mniej niż 50% wartości jej aktywów stanowią (bezpośrednio lub pośrednio) nieruchomości położone na terytorium Polski lub prawa do takich nieruchomości (Spółka zależna w ogóle nie prowadzi działalności nieruchomościowej, a działalność dotyczącą wartości niematerialnych i prawnych chronionych w Polsce; działalność ta nie wymaga własności czy praw do nieruchomości położonych w Polsce).

Z powyższego wynika, ze Wnioskodawca spełnia przesłanki do uznania za spółkę holdingową, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, natomiast Spółka zależna spełnia przesłanki do uznania ją za spółkę zależną, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów, Wnioskodawca będzie spełniał warunek określony przepisem art. 24m ust. 2 w związku z art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT. Wnioskodawca będzie właścicielem co najmniej 10% udziałów w spółce zależnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Mimo więc tego, że w odniesieniu do części udziałów Wnioskodawca nie spełni warunku 2 lat ich posiadania (Wnioskodawca jest w trakcie procesu wykupu akcji od pozostałych mniejszościowych akcjonariuszy) zwolnieniu na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, może podlegać dochód ze sprzedaży wszystkich udziałów posiadanych w spółce zależnej.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT nie wynika, że w odniesieniu do wszystkich zbywanych udziałów spełniony powinien być warunek 2 lat ich posiadania na własność. Niezbędne jest jedynie, by na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów spółka holdingowa posiadała bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów w kapitale spółki zależnej (nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat) i ten warunek w odniesieniu do Wnioskodawcy będzie spełniony na dzień zbycia wszystkich udziałów w 2023 r. lub 2024 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dla dochodów ze zbycia pełnego pakietu akcji Spółki zależnej (również akcji odkupionych od akcjonariuszy mniejszościowych w okresie dwóch lat przed ich zbyciem do podmiotu niepowiązanego) jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00