Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.348.2023.1.AWO

Możliwość uwzględnienia straty podatkowej z lat ubiegłych przy ustalaniu wysokości daniny solidarnościowej

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 17 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uwzględnienia strat z lat ubiegłych na potrzeby obliczenia daniny solidarnościowej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W 2020 r. osiągnęła Pani dochody z następujących tytułów stanowiących podstawę do wyliczenia tzw. daniny solidarnościowej, o której mowa art. 30h ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawa o PIT”):

z działalności gospodarczej (deklarowanych deklaracją PIT-36L),

z działów specjalnej produkcji rolnej (deklarowanych deklaracją PIT-36L)

ze stosunku pracy (PIT-37),

z kapitałów pieniężnych (PIT-38).

Osiągnęła Pani w latach poprzednich stratę ze źródeł przychodów opodatkowanych na podstawie art. 30c ustawy o PIT, z działalności gospodarczej oraz stratę z działów specjalnej produkcji rolnej, w wysokości którą uwzględniła Pani w deklaracji PIT-36L za rok 2020.

Złożyła Pani w 2021 r. deklarację o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1), o której mowa w art. 30h ustawy o PIT. Na potrzeby obliczenia daniny solidarnościowej wskazała Pani dochody ujęte w deklaracjach PIT-36L oraz PIT-37 (opodatkowane zgodnie z art. 30c, art. 30b oraz 27 ustawy o PIT), lecz nie uwzględniła Pani straty podatkowej osiągniętej i wskazanej w deklaracji PIT-36L, złożonej za rok 2020.

W 2022 r. osiągnęła Pani dochody z następujących tytułów, stanowiących podstawę do wyliczenia tzw. daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

z działalności gospodarczej (deklarowanych deklaracją PIT-36L),

z działów specjalnej produkcji rolnej (deklarowanych deklaracją PIT-36L),

ze stosunku pracy (PIT-37),

z kapitałów pieniężnych osiągnęła Pani stratę.

Złożyła Pani w roku 2023 deklarację o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1), o której mowa w art. 30h ustawy o PIT. Na potrzeby obliczenia daniny solidarnościowej wskazała Pani dochody ujęte w deklaracjach PIT-36L oraz PIT-37 (opodatkowane zgodnie z art. 30c, art. 30b oraz 27 ustawy o PIT), lecz nie uwzględniła Pani straty podatkowej osiągniętej i wykazanej w deklaracji PIT-36L za rok 2022 oraz nie uwzględniła Pani straty z kapitałów pieniężnych poniesionej w 2022 r. Powzięła Pani wątpliwość, czy na potrzeby obliczania daniny solidarnościowej za 2021 r., za 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, jest Pani uprawniona do uwzględnienia poniesionych strat podatkowych.

Pytania

1)Czy na potrzeby ustalania wysokości daniny solidarnościowej za rok 2021 oraz za rok 2023, mogła Pani uwzględnić straty podatkowe z lat ubiegłych, które uwzględnione zostały w deklaracjach PIT-36L za rok 2020 oraz w deklaracjach PIT-36L za rok 2022?

2)Czy na potrzeby ustalenia wysokości daniny solidarnościowej w przyszłości będzie Pani mogła pomniejszyć podstawę jej obliczenia o straty podatkowe?

Pani stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie w zakresie pierwszego z pytań wskazała Pani, że na potrzeby ustalenia wysokości daniny solidarnościowej za rok 2021 mogła Pani uwzględnić stratę podatkową poniesioną w latach ubiegłych.

Wskazała Pani, że zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy o PIT, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy o PIT po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 - odliczone od tych dochodów.

Z powyższego, Pani zdaniem wynika, że ustalenie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej polega na zsumowaniu dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy o PIT.

Podkreśliła Pani, że w 30h ust. 2 ustawy o PIT, ustawodawca zdecydował się na posłużenie sformułowaniem „sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych (...)”. Zatem, w Pani ocenie, odsyłając do konkretnych jednostek redakcyjnych ustawy o PIT (art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f), na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, ustawodawca zdecydował się, aby poszczególne jej elementy składowe były ustalane na zasadach dedykowanych tymże elementom składowym.

W Pani opinii oznacza to, że ustalając, np. podstawę obliczenia daniny solidarnościowej dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz z działów specjalnych produkcji rolnej, powinno stosować się zasady opodatkowania tych dochodów wyrażone w art. 30c ustawy o PIT, a zatem całość zasad ukonstytuowanych w powołanym artykule.

Zaznaczyła Pani, że w myśl art. 30c ust. 1 ustawy o PIT, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W art. 9 ust. 2 ustawy o PIT wskazano, że dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z kolei, w myśl art. 9 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o PIT, o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5.000.000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Zatem, uważa Pani, że dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 9 ust. 1, 2-3b i 5-6 to dochód, od którego można odliczyć stratę.

Wobec powyższego, ustalając podstawę obliczania daniny solidarnościowej dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej (art. 30c ustawy o PIT) opodatkowanych podatkiem 19%, w Pani opinii, należy uwzględnić odliczenie strat z lat ubiegłych z tego samego źródła przychodów.

Pani zdaniem, świadczą o tym w szczególności następujące fakty:

1)odwołanie się w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT do całego art. 30c tej ustawy,

2)brak zastrzeżenia w odwołaniu, o którym mowa w pkt 2, że na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie stosuje się np. art. 9 ust. 3 ustawy o PIT.

Nadto, zwraca Pani uwagę, że zgodnie z art. 30h ust. 3 pkt 2 ustawy o PIT, przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa - których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Zatem, twierdzi Pani, że przepis ten stanowi, że przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej należy uwzględnić zarówno dochody, jak i kwoty pomniejszające te dochody - zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy o PIT, które to zasady przewidują możliwość odliczenia straty.

Zaznacza Pani, że w podobnej sprawie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 lipca 2022 r., II FSK 452/22.

W przytoczonym wyroku Sąd stwierdził między innymi, że:

‒użycie w art. 30h pkt 2 updof sformułowania: „sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1,9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f, pozwala na zastosowanie przy określaniu dochodu stanowiącego podstawę wyliczenia daniny solidarnościowej wszystkich zasad opodatkowania zawartych w art. 30c updof, a nie tylko konkretnej jednostki redakcyjnej,

‒w art. 30h ust. 2 updof mowa jest o pomniejszeniu sumy dochodów podlegających opodatkowaniu o kwoty wymienione w tym przepisie. Natomiast z art. 9 ust. 3 wynika, że o wysokość straty obniża się dochód uzyskany z danego źródła.

‒pomniejszenie, o którym mowa w art. 30h ust. 2, jest obligatoryjne (użyto sformułowania „po ich pomniejszeniu”), a obniżenie dochodu o wysokość straty ze źródła przychodów jest fakultatywne („podatnik może”).

Ponadto, podkreśliła Pani, że w podobnej sprawie - w ostatnim czasie - zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, z 8 marca 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 2/23 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, z 2 marca 2023 r., sygn. akt I SA/Ke 423/22.

W przytoczonym wyroku z 8 marca 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 2/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, orzekł, że:

Ustawodawca regulując kwestię sposobu ustalania dochodu przy obliczaniu daniny solidarnościowej odwołał się bowiem do całego art. 30b u.p.d.o.f. regulującego opodatkowanie dochodów kapitałowych (w tym z papierów wartościowych), do których - na zasadzie odesłania zawartego w art. 9 ust. 6 u.p.d.o.f. - stosuje się również art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f. traktujący o możliwości odliczenia straty. Brak jest zatem podstaw do wyłączenia zastosowania poszczególnych regulacji odnoszących się do opodatkowania dochodów kapitałowych. Gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej to taka regulacja zostałaby wprost wskazana w przepisach u.p.d.o.f. Takiego zastrzeżenia ustawodawca jednak nie zawarł określając zasady opodatkowania daniną solidarnościową. Rolą ustawodawcy jest natomiast respektowanie zasad prawidłowej legislacji, w tym tworzenie przepisów klarownych i zrozumiałych dla ich adresatów oraz unikanie zbędnych powtórzeń, których dokonanie nie może stanowić podstawy do stosowania wykładni zawężającej art. 30h ust. 2 u.p.d.o.f. (na niekorzyść podatnika). Niezbędnym elementem zasady demokratycznego państwa prawnego jest zasada jednoznaczności prawa. Podatnik nie powinien ponosić negatywnych skutków prawnych niejasności przepisów.

Natomiast w wyroku z 2 marca 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, sygn. akt I SA/Ke 423/22, stwierdził, że:

Organ analizując treść art. 30h ust. 2 i 3 ustawy o PIT pominął jego wykładnię językową oraz jego korelację z art. 30c ust. 1 i 2 w zw. z art. 9 ust. 2 i 3 tej ustawy. Bezpodstawnie zatem zawęził zakres przedmiotowych regulacji wbrew ich literalnemu brzmieniu. Gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, to taka regulacja zostałaby wprost wskazana w przepisach ustawy podatkowej. Takiego zastrzeżenia ustawodawca jednak nie zawarł określając zasady opodatkowania daniną solidarnościową. Rolą ustawodawcy jest zaś respektowanie zasad prawidłowej legislacji, w tym tworzenie przepisów klarownych i zrozumiałych dla ich adresatów oraz unikanie zbędnych powtórzeń, których dokonanie nie może stanowić podstawy do stosowania wykładni zawężającej art. 30h ust. 2 ustawy o PIT (na niekorzyść podatnika). Niezbędnym elementem zasady demokratycznego państwa prawnego jest zasada jednoznaczności prawa. Podatnik nie powinien zaś ponosić negatywnych skutków prawnych niejasności przepisów.

Podsumowując, uważa Pani, że na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej za rok 2021 r. i rok 2023 mogła/może Pani uwzględnić straty z lat ubiegłych.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie w zakresie drugiego z pytań wskazała Pani, że na potrzeby ustalenia wysokości daniny solidarnościowej w przyszłości będzie Pani mogła pomniejszyć podstawę jej obliczenia o straty podatkowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 9 ust. 2 tej ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 3 wskazanej wyżej ustawy:

O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Na podstawie art. 9 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2022 r.:

Przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat:

1)z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8;

2)z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;

3)z niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da;

4)ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Na podstawie art. 9 ust. 3a cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2022 r., ww. przepis na podstawie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1265) stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.:

Przepis ust. 3 nie ma jednak zastosowania do strat:

1) z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,

2) z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;

3) z niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da;

4) ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego, z wyjątkiem strat:

a) z odpłatnego zbycia akcji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 105a,

b) związanych z przychodami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Zgodnie z art. 30h ust. 2 cytowanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

‒odliczone od tych dochodów.

Natomiast, od 1 stycznia 2022 r. przepis ten brzmi następująco:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,

2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

‒odliczone od tych dochodów.

Stosownie do treści art. 30h ust. 3 tej ustawy:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1) rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2) zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

‒których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Na podstawie art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Do zapłaty daniny solidarnościowej obowiązane są więc osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty daniny.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in.: ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),

art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%), oraz

art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania) oraz od 1 stycznia 2022 r. o kwoty składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem pierwszego z Pani zapytań jest kwestia, czy na potrzeby ustalania wysokości daniny solidarnościowej za rok 2021 oraz za rok 2023, mogła Pani uwzględnić straty podatkowe z lat ubiegłych, które uwzględnione zostały w deklaracjach PIT-36L za rok 2020 oraz w deklaracjach PIT-36L za rok 2022.

Wskazuję więc, że na podstawie art. 30c ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 czerwca 2022 r.:

1. Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

2. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został zmieniony ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 lipca 2022 r., stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.:

1.Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

2.Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o:

1)składki na ubezpieczenia społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a;

2)składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone w roku podatkowym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

a)z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej zgodnie z ust. 1,

b)za osoby współpracujące z podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w ust. 1

‒przy czym łączna wysokość tych składek zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów lub odliczonych od dochodu nie może przekroczyć w roku podatkowym 8700 zł;

3)wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b;

4)darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się m.in. do art. 9 ust. 2 i 3 tej ustawy. Treść art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwala więc na przyjęcie, że ustalając podstawę obliczenia daniny solidarnościowej dla dochodów uzyskanych ze źródła przychodów, nie można tego dochodu obniżyć o stratę z tego samego źródła z lat poprzednich.

Artykuł 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera szczególnych zasad ustalania dochodu z poszczególnych źródeł przychodów przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej. Nie można zatem przyjąć, że przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, stanowią:

‒przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i zarazem,

‒autonomiczne regulacje, odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Innymi słowy, jeżeli podstawę obliczenia daniny solidarnościowej ustala się na podstawie zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - co ma miejsce w opisanych przez Panią okolicznościach - to zastosowanie (do obliczenia tej podstawy) znajduje również art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazała Pani we wniosku, ustalając podstawę obliczania daniny solidarnościowej dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej (art. 30c ustawy o PIT) opodatkowanych podatkiem 19%, należy uwzględnić odliczenie strat z lat ubiegłych z tego samego źródła przychodów.

Tym samym - ustosunkowując się do pierwszego z Pani pytań - stwierdzam, że dochody ze źródeł przychodów, które opodatkowuje Pani w oparciu o liniową stawkę podatku, może Pani obniżyć o wysokość straty z tych źródeł z lat poprzednich.

Jak słusznie Pani zauważyła, w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę obliczenia daniny solidarnościowej uwzględnia się również straty z lat poprzednich. W ocenie sądów administracyjnych, gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, to taka regulacja zostałaby wprost wskazana w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższych ustaleń, podzielam Pani stanowisko również w zakresie drugiego z zadanych pytań i stwierdzam, że na potrzeby ustalenia wysokości daniny solidarnościowej w przyszłości, będzie Pani również mogła dochody z poszczególnych źródeł pomniejszyć o straty podatkowe z tych źródeł (art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznaczam, że pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy wniosku. W związku z powyższym informuję, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani zapytań.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00