Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.213.2023.1.AF

Możliwość zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego - PKWIU 74.90.13.0, 74.90.15.0, 74.90.20.0 oraz 85.59.19.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest :

-prawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 74.90.13.0, 74.90.15.0, oraz 74.90.20.0;

-nieprawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi BHP, jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym również jako podatnik VAT-UE, a prowadzona działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu Wnioskodawca złożył w 19 stycznia 2022 zgodnie z art. 9. pkt. 1. Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie Wnioskodawca złożył na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541). Wnioskodawca nie jest wspólnikiem żadnej spółki. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023.

Wnioskodawca podpisał z Klientem umowę na okresowe świadczenie usług BHP przy realizacji projektu (…). W zakresie obowiązków Wnioskodawcy związanych z realizacją umowy jest odpowiedzialność w zakresie opracowania i wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz Ochrony Środowiska (BHPiOŚ) dla Projektu, w tym:

1.Opracowanie strategii BHPiOŚ projektu, celów i kluczowych wskaźników wydajności (KPI) zgodnych z celami firmy,

2.Opracowanie i prowadzenie programu szkoleń i podnoszenia świadomości bezpieczeństwa w ramach projektu,

3.Opracowywanie i utrzymywanie programu audytów wewnętrznych projektu, przeprowadzanie audytów i zapewnianie wdrażania działań korygujących i naprawczych na całym projekcie i w szeroko pojętej działalności Spółki,

4.Zapewnienie, że rejestr ryzyka projektu został stworzony oraz regularnie przeglądany i aktualizowany,

5.Utrzymanie i aktualizacja baz danych BHP oraz systemów raportowania wskaźników bezpieczeństwa i analiza trendów,

6.Pełnienie roli eksperta w kwestiach BHPiOŚ związanych z projektem, w tym między innymi w zarządzanie ryzykiem BHPiOŚ, rozwojem kompetencji BHPiOŚ i szkoleniach, pracowników zarządzanie aspektami środowiskowymi, celami i inicjatywami BHPiOŚ,

7.Współpraca z wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi w kwestiach związanych z BHPiOŚ,

8.Zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach BHPiOŚ,

9.Wsparcie zespołu projektowego w procesie identyfikacji zagrożeń (HAZID), przeglądach gotowości procesów BHPiOŚ w ramach Projektu, prowadzenie warsztatów w zakresie zarządzania ryzykiem,

10.Odgrywanie wiodącej rolę w reagowaniu kryzysowym i zarządzaniu kryzysowym w ramach projektu,

11.Monitorowanie i wsparcie w prowadzeniu postępowań powypadkowych i weryfikacji raportów o niezgodnościach (NCR) ,

12.Koordynowanie skutecznego transferu ryzyka i kontroli między fazami cyklu życia projektu, np. (…).

Wymienione przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej usługi, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), są sklasyfikowane pod następującymi kodami PKWiU:

1.Kod 74.90.15.0 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa,

2.Kod 74.90.13.0 – Usługi doradztwa w sprawach środowiska,

3.Kod 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

4.Kod 85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na chwilę obecną jest to jedyny kontrahent Wnioskodawcy i Wnioskodawca nie przewiduje świadczenia w ramach zawartej umowy innych usług. W ocenie Wnioskodawcy ww. usługi mają charakter usług mieszanych i nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu wynikającej z Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie Usługi wymienione powyżej, które według Wnioskodawcy zaklasyfikowane są do następujących kodów PKWiU:

1. Kod 74.90.15.0 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa:

a.Opracowanie strategii w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) dla projektu, celów i kluczowych wskaźników wydajności (KPI) zgodnych z celami firmy w zakresie BHP,

b.Pełnienie roli eksperta w kwestiach BHP związanych z projektem, w tym między innymi w zarządzanie ryzykiem BHP, rozwojem kompetencji BHP i szkoleniach, pracowników zarządzanie aspektami środowiskowymi, celami i inicjatywami BHP, zarządzanie wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi, zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach BHP,

c.Współpraca z wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi w kwestiach związanych z BHPiOŚ,

d.Zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach BHPiOŚ,

e.Wsparcie zespołu projektowego w procesie identyfikacji zagrożeń (HAZID), przeglądach gotowości procesów BHP w ramach Projektu, prowadzenie warsztatów w zakresie zarządzania ryzykiem,

f.Odgrywanie wiodącej roli w reagowaniu kryzysowym i zarządzaniu kryzysowym w ramach projektu,

g.Zapewnienie, że rejestr ryzyka projektu został stworzony oraz regularnie przeglądany i aktualizowany,

2. Kod 74.90.13.0 – Usługi doradztwa w sprawach środowiska:

a.Opracowanie strategii w zakresie Ochrony Środowiska (OŚ) projektu, celów i kluczowych wskaźników wydajności (KPI) zgodnych z celami firmy,

b.Pełnienie roli eksperta w kwestiach OŚ związanych z projektem, w tym między innymi w zarządzanie ryzykiem OŚ, rozwojem kompetencji w zakresie OŚ i szkoleniach pracowników, zarządzanie aspektami środowiskowymi, celami i inicjatywami w zakresie OŚ, zarządzanie wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi, zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach OŚ,

c.Współpraca z wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi w kwestiach związanych z BHPiOŚ,

d.Zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach związanych z Ochroną Środowiska,

e.Wsparcie zespołu projektowego w procesie identyfikacji zagrożeń (HAZID), przeglądach gotowości procesów OŚ w ramach Projektu, prowadzenie warsztatów w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z ochroną środowiska,

3. Kod 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane:

a.Opracowywanie i utrzymywanie programu audytów wewnętrznych projektu, przeprowadzanie audytów i zapewnianie wdrażania działań korygujących i naprawczych na całym projekcie i w szeroko pojętej działalności Spółki,

b.Utrzymanie i aktualizacja baz danych oraz systemów raportowania wskaźników bezpieczeństwa i analiza trendów,

c.Monitoring i wsparcie w prowadzeniu postępowań powypadkowych i weryfikacji raportów o niezgodnościach (NCR),

d.Koordynowanie skutecznego transferu ryzyka i kontroli między fazami cyklu życia projektu, np. (…).

4. Kod 85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane:

a.Opracowanie i prowadzenie programu szkoleń i podnoszenia świadomości bezpieczeństwa w ramach projektu.

Działalność Wnioskodawcy nie jest działalnością wytwórczą, w tym również wobec prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym w szczególności zawarte w art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: 1. Wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub 2. Wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, Podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie osiąga i nie będzie osiągał dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł przychodów. W poprzednich latach Wnioskodawca uzyskiwał przychód dużo niższy niż kwota 2 000 000 euro i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty. W związku z powyższym Wnioskodawca spełnia wymogi wymienione w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Informacje dodatkowe:

1.Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT,

2.Wnioskodawca nie uzyskał/nie uzyskuje, ani nie planuję uzyskiwać innych dochodów oprócz działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 r.,

3.Wnioskodawca świadczy i będzie świadczyć usługi w Polsce,

4.Wnioskodawca nie występował do GUS z wnioskiem o nadanie numeru PKWiU dla świadczonych usług.

Pytanie

Czy przychody z usług wyżej wymienionych działalności w zakresie symboli PKWiU o sygnaturach:

·74.90.15.0 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa,

·74.90.13.0 – Usługi doradztwa w sprawach środowiska,

·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

Wnioskodawca może rozliczać - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie symboli PKWiU:

1.Kod 74.90.15.0 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa,

2.Kod 74.90.13.0 – Usługi doradztwa w sprawach środowiska,

3.Kod 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

4.Kod 85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi nie mają i nie będą miały charakteru usług wymienionych w poszczególnych przepisach art. 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, za wyjątkiem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. Ustawy - w stosunku do których stosuje się stawkę 8,5%. Co więcej, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mają charakteru usług finansowych, marketingowych czy zarządczych, bowiem ich charakter ma na celu doradztwo w zakresie szkoleń, kontroli oraz koordynacji poszczególnych działów zespołu projektowego Kontrahenta w ramach działań projektowych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem: pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego, świadczone przez Wnioskodawcę usługi kwalifikuje do następujących kodów PKWiU:

1.Kod 74.90.15.0 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa,

2.Kod 74.90.13.0 – Usługi doradztwa w sprawach środowiska,

3.Kod 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

4.Kod 85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zakres tych usług jest związany bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w ramach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska u kontrahenta dla którego Wnioskodawca świadczy usługi. Zdaniem Wnioskodawcy usługi opisane we wniosku w wykonywanej działalności nie są związane bezpośrednio z usługami finansowymi, zarządczymi, marketingowymi - tylko z koordynacją działań projektowych/usprawnieniu działalności przedsiębiorstwa poszczególnych działów) pod względem BHPiOŚ i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Stanowisko takie potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in.:

1.Interpretacja podatkowa z dnia 10 lutego 2023 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.1.AG

2.Interpretacja podatkowa z 14 kwietnia 2022 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR.

3.Interpretacja podatkowa z 27 września 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG.

4.Interpretacja podatkowa z 16 lipca 2021 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB,

5.Interpretacja podatkowa z 18 maja 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.169.2021.1.MR,

6.Interpretacja podatkowa z 5 maja 2020 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.165.2020.1.MR;

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest :

-prawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 74.90.13.0, 74.90.15.0 oraz 74.90.20.0;

-nieprawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1c. Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Z kolei, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawyo zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu;

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi BHP. Złożył Pan na podstawie przepisów ustawy o CEiDG oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przychody z Pana działalności gospodarczej nie przekroczyły i nie przekroczą limitu 2 000 000 mln euro. Działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 i art. 8 tej ustawy. Nie uzyskuje Pan innych przychodów i nie świadczy innych usług poza opisanymi we wniosku.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem Pana działalności są usługi realizowane dla jedynego kontrahenta - zaklasyfikowane do następujących kodów PKWiU:

1. Kod 74.90.15.0 - Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa:

a.Opracowanie strategii w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) dla projektu, celów i kluczowych wskaźników wydajności (KPI) zgodnych z celami firmy w zakresie BHP,

b.Pełnienie roli eksperta w kwestiach BHP związanych z projektem, w tym między innymi w zarządzanie ryzykiem BHP, rozwojem kompetencji BHP i szkoleniach, pracowników zarządzanie aspektami środowiskowymi, celami i inicjatywami BHP, zarządzanie wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi, zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach BHP,

c.Współpraca z wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi w kwestiach związanych z BHPiOŚ,

d.Zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach BHPiOŚ,

e.Wsparcie zespołu projektowego w procesie identyfikacji zagrożeń (HAZID), przeglądach gotowości procesów BHP w ramach Projektu, prowadzenie warsztatów w zakresie zarządzania ryzykiem,

f.Odgrywanie wiodącej roli w reagowaniu kryzysowym i zarządzaniu kryzysowym w ramach projektu,

g.Zapewnienie, że rejestr ryzyka projektu został stworzony oraz regularnie przeglądany i aktualizowany,

2. Kod 74.90.13.0 – Usługi doradztwa w sprawach środowiska:

a.Opracowanie strategii w zakresie Ochrony Środowiska (OŚ) projektu, celów i kluczowych wskaźników wydajności (KPI) zgodnych z celami firmy,

b.Pełnienie roli eksperta w kwestiach OŚ związanych z projektem, w tym między innymi w zarządzanie ryzykiem OŚ, rozwojem kompetencji w zakresie OŚ i szkoleniach pracowników, zarządzanie aspektami środowiskowymi, celami i inicjatywami w zakresie OŚ, zarządzanie wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi, zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach OŚ,

c.Współpraca z wykonawcami/podwykonawcami/związkami zawodowymi w kwestiach związanych z BHPiOŚ,

d.Zarządzanie zdarzeniami wypadkowymi i zapewnienie i przestrzeganiu przez Spółkę polskich wymagań prawnych w kwestiach związanych z Ochroną Środowiska,

e.Wsparcie zespołu projektowego w procesie identyfikacji zagrożeń (HAZID), przeglądach gotowości procesów OŚ w ramach Projektu, prowadzenie warsztatów w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z ochroną środowiska,

3. Kod 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane:

a.Opracowywanie i utrzymywanie programu audytów wewnętrznych projektu, przeprowadzanie audytów i zapewnianie wdrażania działań korygujących i naprawczych na całym projekcie i w szeroko pojętej działalności Spółki,

b.Utrzymanie i aktualizacja baz danych oraz systemów raportowania wskaźników bezpieczeństwa i analiza trendów,

c.Monitoring i wsparcie w prowadzeniu postępowań powypadkowych i weryfikacji raportów o niezgodnościach (NCR)

d.Koordynowanie skutecznego transferu ryzyka i kontroli między fazami cyklu życia projektu, np. (…),

4. Kod 85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane:

a.Opracowanie i prowadzenie programu szkoleń i podnoszenia świadomości bezpieczeństwa w ramach projektu.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług:

1)sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.13.0 „Usługi doradztwa w sprawach środowiska”,

2)sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.15.0 „Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa”

3)sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”

są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” są opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, pomimo, że uznaje Pan prawidłowo, że przychód z usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 powinien zostać opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5% – z uwagi na błędną podstawę prawną takiego stanowiska – uznano je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji wskazujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00