Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-2.4011.241.2023.2

Ulga prorodzinna

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2023 r. (wpływ 19 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Zgodnie z wyrokiem sądu z dnia 29 listopada 2019 r. zostało rozwiązane małżeństwo pomiędzy (…), a (…). Od 2019 roku, w wyniku rozwiązania małżeństwa Pani córki (…) oraz (…) zamieszkują z Panią w domu przy (…). Ojciec Pani córek, (…) płaci od 2019 r. alimenty oraz realizuje kontakty zgodnie z ustalonym wyrokiem rozwodowym oraz wydanym postanowieniem sądowym z dnia 23.03.2023 r.

Od 2019 r. jest Pani sama, nie jest Pani w żadnym związku formalnym ani nieformalnym. Od 2019 r. nie ma ustanowionej opieki (pieczy) naprzemiennej. Od 2019 r. posiłki, podstawowe potrzeby, tj. odzież, obiady szkolne, środki higieny i czystości, opłaty szkolne, zajęcia pozalekcyjne w szkole oraz zajęcia poza szkołą (zajęcia z j. angielskiego, zajęcia z j. hiszpańskiego oraz lekcje gry na keyboardzie) są zapewniane przez Panią. Dojazdy Pani córek do szkoły, zakup odpowiednich mundurków szkolnych, dodatkowego obuwia, dodatkowych ćwiczeń i książek są również kosztami jakie ponosi Pani w związku ze szkołą. Od 2016 r. Pani starsza córka (…) (ur. 29.10.2011 r.) cierpi na nietolerancję glutenu i pozostaje na diecie bezglutenowej dlatego od 2016 r. dokonuje Pani zakupu dla córki odpowiednich produktów żywieniowych. Wszystkie wizyty lekarskie, kontrolne i specjalistyczne np. stomatologiczne, okulistyczne, badania krwi, moczu, leki, witaminy są pokrywane również przez Panią.

Od momentu rozwodu, a także w latach 2020, 2021, 2022, 2023 zgodnie z wyrokiem sądu ojciec realizował kontakty w sposób:

 a) I i II weekend miesiąca od soboty od godziny 12:30 do niedzieli do godziny 18:00 poza miejscem zamieszkania córek;

 b) w dni powszednie raz w tygodniu od 16:00 – 18 00 po uzgodnieniu terminu;

 c) w Wigilię od 10:00 do 18:00, w pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia od 18:00 do drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia do 18:00; od soboty świąt Wielkanocnych od godziny 10:00 do pierwszego dnia świąt Wielkanocnych do godziny 18:00 – w latach nieparzystych poza miejscem zamieszkania Pani córek;

 d) w Wigilię od 18:00 do pierwszego dnia świąt Bożego Narodzenia do godziny 18:00; od pierwszego dnia świąt Wielkanocnych od godziny 18:00 do drugiego dnia świąt Wielkanocnych do godziny 18:00; w latach parzystych poza miejscem zamieszkania Pani córek;

 e) w okresie przerwy zimowej – w ustalonym jednym tygodniu ferii dla województwa (…);

f) w okresie wakacji letnich – w dwa tygodnie lipca i dwa tygodnie sierpnia;

 g) naprzemiennie w urodziny córek, tj. (…) od 16:00 – 19:00 poza miejscem ich zamieszkania (jeden rok z Panią, kolejny z ojcem);

 h) w dzień ojca od 16:00 – 19:00;

i) w dzień urodzin ojca, tj. (…) od godziny 16:00 do godziny 19:00.

W dniu 23.03.2023 r. sąd wydał postanowienie zmieniające kontakty ojca (…) w ten sposób, że będą odbywały się poza miejscem zamieszkania Pani córek w następny sposób:

 a) I i II weekend miesiąca od piątku od godziny 19:00 do niedzieli do godziny 18:00;

 b) raz w tygodniu w dzień powszedni, przy czym jeśli nie ustalą Państwo inaczej to w środę po zajęciach lekcyjnych do 18:30;

 c) w latach nieparzystych w Wigilię od 10:00 do godziny 18:00 i w pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia od 17:00 do drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia do godz. 18:00; od Wielkiej Soboty od godz. 10:00 do pierwszego dnia świąt Wielkanocnych do godz. 18:00;

 d) w latach parzystych w Wigilię od godz. 17:00 do pierwszego dnia świąt Bożego Narodzenia do godz. 18:00; od pierwszego dnia świąt Wielkanocnych do godz. 17:00 do drugiego dnia świąt Wielkanocnych do godz. 18:00;

 e) dwa tygodnie w lipcu, dwa tygodnie w sierpniu;

f) naprzemiennie, począwszy od 2024 r. w urodziny Pani córek tj. (…) od godz. 16:00 do godz. 19:00;

 g) w dzień ojca od 16:00 do 19:00;

 h) w dzień urodzin ojca, tj. (…) od 16:00 do 19:00;

i) naprzemiennie, począwszy od 2023 roku w Sylwestra od 17:00 do 16:00 następnego dnia;

j) ustalony przez strony jeden tydzień ferii zimowych.

Kontakty, które wyznaczył sąd nie zawsze są realizowane w 100%, ponieważ ojciec dzieci nieraz rezygnuje sam z widzeń.

W piśmie z 19 lipca 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że:

 1) Daty urodzenia Pani córek to:

- (…)

- (…)

2) Pani córki (…) mieszkały, mieszkają i będą mieszkać z Panią. Od urodzenia mieszkają z Panią w (…).

3) Ojciec zabiera dzieci, realizuje kontakty poza miejscem zamieszkania zgodnie z wyrokiem sądu. Potrzeby zdrowotne i edukacyjne zapewniał sporadycznie. Pan (…) pod względem edukacyjnym sporadycznie pomagał Państwa córkom. Dwa lub trzy razy pomagał córce w lekcjach. Zdarza się, że Pani córki wracając od ojca, nie są przygotowane do szkoły, lekcji. (…) nie chodzi z córkami do lekarza, na wizyty kontrolne, specjalistyczne, szczepienia. Wszystkie leki dla córek w czasie choroby kupuje Pani. Na co dzień potrzeby bytowe zapewnia Pani, ojciec je zapewnia tylko w czasie pobytu na weekendy lub w okresie wakacji (2 tygodnie lipca i 2 tygodnie sierpnia, 1 tydzień ferii). Ojciec nie wspiera i nie ponosi wydatków związanych z realizacją hobby córek. Zajęcia z keyboardu, dodatkowe lekcje z j. angielskiego, z j. hiszpańskiego są wspierane przez Panią. Sporadycznie ojciec zabiera córki na łyżwy, basen (2 lub 3 razy w ciągu roku). W czasie wakacji u ojca, również dostarcza i wspiera Pani córki pod względem potrzeb materialnych – ubrania, lekarstwa.

4) W okresie będącym przedmiotem wniosku Pani córki uczyły, uczą i będą uczyć się w szkole. Szkoła spełnia wymogi, o których mowa w przepisach o systemie oświaty.

5) Pani córki od urodzenia są z Panią. Nie zostały umieszczone w żadnej z instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

6) Nie ustalała Pani z ojcem córek proporcji według których rozliczą Państwo ulgę na dzieci. Pani były mąż nigdy nie rozmawiał z Panią na ten temat, z jego strony nie padła żadna propozycja rozliczenia ulgi prorodzinnej.

7) Orzeczenie sądu o rozwodzie między Panią, a byłym mężem uprawomocniło się w grudniu 2019 roku.

8) W okresie 2022 roku nie prowadziła Pani działalności gospodarczej. Obecnie również nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej i nie zamierza Pani jej prowadzić.

9) W okresie będącym przedmiotem zapytania uzyskała, uzyskuje i będzie Pani uzyskiwać dochody zgodnie z art. 27 z tytułu umowy o pracę. Nie uzyskuje Pani dochodów, co do których mają zastosowanie art. 30b lub art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

10) W okresie, którego dotyczy wniosek do Pani i Pani dzieci nie miały, nie mają i nie będą miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym ani ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

11) Prawo do skorzystania z ulgi na dzieci, w okresie którego dotyczy wniosek nie było przedmiotem postępowania podatkowego ani kontroli podatkowej.

Pytanie

Czy ma Pani prawo w rozliczeniu rocznym za rok 2022 oraz w latach kolejnych odliczyć w całości ulgę na dzieci?

Pani stanowisko w sprawie – zawarte we wniosku i jego uzupełnieniu z 19 lipca 2023 r.

Pani zdaniem, ma Pani prawo do rozliczenia ulgi prorodzinnej w całości.

Uważa Pani, że w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Pani w całości ulga na córki, ponieważ ośrodkiem życiowym córek jest miejsce zamieszkania przy Pani, jako matce. Od 2019 roku zgodnie z orzeczeniem sądu córki są na stałe z Panią. Wszystkie potrzeby od żywienia, leki, wyżywienie w szkole, ubrania, wydatki szkolne pokrywa Pani w znaczącym stopniu jako matka.

Poza alimentami ojciec dzieci uczestniczy w wydatkach w czasie pobytu u niego w ramach wyznaczonych przez sąd kontaktów. Przez cały rok 2022 nie byliście Państwo w związku małżeńskim (rozwód 2019 r.). Nie mają Państwo ustalonej opieki naprzemiennej, oboje mają Państwo nieograniczoną władzę rodzicielską. Mieszkacie Państwo oddzielnie. Od 2019 roku jest Pani sama a córki (…) mieszkają z Panią. W zebranych materiałach dowodowych sąd w 2023 roku podwyższył alimenty na obie córki. Codzienna opieka nad córkami to nie tylko pranie, gotowanie, utrzymanie domu, ale również codzienna pomoc w odrabianiu lekcji, dostarczanie i opłacanie wszystkich materiałów na lekcje np. techniki, plastiki, opłacanie składek szkolnych, wycieczek, uczestniczenie w zebraniach szkolnych, wspieranie wszechstronnego rozwoju córek np. zakup materiałów plastycznych, książek, gier planszowych itp. zaspokojenie potrzeb kulturalno-rozwojowych np. wyjazd na wycieczkę szkolną, opłaty za kino, teatr, wyjazdy szkolne, dbanie o rozwój duchowy córek: przygotowanie do komunii starszej córki (…), wspólne msze, modlitwy; troska o fizyczny rozwój córek, zawożenie na zajęcia dodatkowe, zawożenie na wizyty lekarskie (wizyty stomatologiczne, okulistyczne, kardiologiczne). W czasie choroby córki są również pod Pani opieką. Od momentu rozwodu opiekuje się Pani nimi codziennie, wspiera córki, troszczy się o byt materialny i emocjonalny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku i jego uzupełnieniu jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Zatem zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom przysługuje ulga na dzieci małoletnie, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b) 166,67 zł na trzecie dziecko,

c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Na podstawie art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Stosownie art. 27f ust. 2b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Na mocy art. 27f ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Stosownie do art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.)

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1) odpis aktu urodzenia dziecka;

2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Zgodnie z art. 6 ust. 4e ww. ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1) dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2) przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy:

Przepisy art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

W myśl art. 97 § 1 tej ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Zgodnie z art. 106 ww. ustawy:

Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd opiekuńczy może zmienić orzeczenie o władzy rodzicielskiej i sposobie jej wykonywania zawarte w wyroku orzekającym rozwód, separację bądź unieważnienie małżeństwa, albo ustalającym pochodzenie dziecka.

Zgodnie z treścią art. 107 ww. Kodeksu:

§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

Należy podkreślić, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, z uwagi na dobro dziecka, sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.

Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”.

W pierwszej kolejności - przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej - wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 tej ustawy.

Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku:

a) w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b) w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

- zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub

- gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani matką dwóch córek, (…).

W grudniu 2019 roku uprawomocniło się orzeczenie sądu o rozwodzie między Panią a Pani byłym mężem. Córki na stałe mieszkają z Panią. Ojciec ma ustalone kontakty z dziećmi. Nie mają Państwo ustanowionej opieki naprzemiennej.

Na co dzień, to Pani zapewnia córkom realizację potrzeb bytowych, tj. posiłki, odzież, zakup odpowiednich mundurków szkolnych, dodatkowego obuwia, środków higieny i czystości. Organizuje Pani dojazdy do szkoły, kupuje dodatkowe ćwiczenia i książki, uiszcza opłaty szkolne, wspiera w zajęciach pozalekcyjnych w szkole oraz poza szkołą, m.in. z j. angielskiego, j. hiszpańskiego oraz lekcje gry na keyboardzie. Wszystkie wizyty lekarskie, kontrolne oraz specjalistyczne np. stomatologiczne, okulistyczne, badania krwi, moczu, witaminy są pokrywane również przez Panią. Wszystkie leki dla córek w przypadku choroby kupuje Pani.

Od 2016 r. Pani starsza córka (…) cierpi na nietolerancję glutenu i pozostaje na diecie bezglutenowej. W związku z tym kupuje Pani dla córki odpowiednie produkty żywieniowe. W czasie wakacji u ojca, również dostarcza i wspiera Pani córki pod względem potrzeb materialnych np. zakup ubrań i lekarstw.

Ojciec realizuje kontakty poza miejscem zamieszkania zgodnie z wyrokiem sądu. Kontakty te nie zawsze są realizowane w 100%. Pani były mąż nieraz rezygnuje z widzeń. Ojciec sporadycznie realizuje potrzeby zdrowotne i edukacyjne córek. Dwa lub trzy razy pomagał w lekcjach. Zdarzało się, że dzieci wracając od ojca, nie były przygotowane do szkoły. Ojciec dzieci nie chodzi z nimi do lekarza, na wizyty kontrolne, specjalistyczne lub szczepienia. Potrzeby bytowe zapewnia tylko w czasie ich pobytu na weekendy lub w okresie wakacji (2 tygodnie lipca i 2 tygodnie sierpnia oraz 1 tydzień ferii). Ojciec nie wspiera i nie ponosi wydatków związanych z realizacją hobby Państwa córek. Zajęcia z keyboardu, dodatkowe lekcje z j. angielskiego, z j. hiszpańskiego są finansowane wyłącznie przez Panią. Sporadycznie ojciec zabiera córki na łyżwy, basen (2 lub 3 razy w ciągu roku).

W świetle zacytowanych wyżej przepisów - na tle przedstawionego opisu sprawy - uznać należy, że skoro to Pani na co dzień zapewnia potrzeby bytowe, edukacyjne i zdrowotne małoletnich córek, tzn. zapewnia posiłki, odzież, środki higieny i czystości, wspiera w zajęciach pozalekcyjnych oraz dzieci cały czas mieszkają z Panią, a Pani były mąż poza realizacją wyznaczonych przez sąd kontaktów nie pełni nad nimi stałej opieki, nie wspiera w realizacji hobby, a potrzeby zdrowotne i edukacyjne zapewnia sporadycznie, to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym ma Pani prawo do dokonania odliczenia 100% kwoty ulgi prorodzinnej za 2022 rok oraz lata kolejne na zasadach określonych w art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00