Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.266.2023.4.IK

Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT świadczonych przez Klub sportowy usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, w zakresie:

- zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych przez Klub sportowy usług organizacji zajęć sportowych (ppkt a pytania) i organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich (pkt b pytania) – jest prawidłowe,

- zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych przez Klub sportowy usług organizacji wydarzeń sportowych dla firm i instytucji (ppkt c pytania) - jest nieprawidłowe,

- braku zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych przez Klub sportowy usług wynajmu boiska na rzecz osób trzecich (ppkt d pytania) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT świadczonych przez Klub sportowy usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 maja 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie (dalej: Stowarzyszenie lub Wnioskodawca) jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym …. Siedziba Wnioskodawcy znajduje się …. Stowarzyszenie jest polskim rezydentem podatkowym w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tzn. podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Stowarzyszenie jest klubem sportowym w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Do głównych celów statusowych Wnioskodawcy, wynikających ze statutu Stowarzyszenia z dnia xxx r., należą m.in. prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców całego kraju, w tym młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem województwa … oraz upowszechnianie aktywnego stylu życia i czynnego wypoczynku; stwarzanie właściwych warunków do uprawniania piłki nożnej, oraz innych sportów w tym specjalistycznego szkolenia sportowców, w tym piłkarzy, doskonalenia ich umiejętności; propagowanie rozwoju piłki nożnej i innych dziedzin sportu, otwartości i tolerancji społecznej.

Cele statutowe Stowarzyszenie realizuje przede wszystkim poprzez prowadzenie szkółki piłkarskiej, w ramach której prowadzone są zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 15 lat w zakresie gry w piłkę nożną.

Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie może realizować swoje cele statutowe zarówno w ramach działalności nieodpłatnej jak również odpłatnej, przy czym działalność odpłatna ogranicza się do:

1) organizacji zawodów sportowych oraz turystyczno-rekreacyjnych i kulturalnych;

2) organizacji szkoleń, prelekcji, pokazów slajdów i spotkań z zawodowymi zawodnikami sportowymi mających na celu propagowanie piłki nożnej i innych dyscyplin sportowych;

3) organizowania kursokonferencji dla trenerów;

4) prowadzenia młodzieżowej ligi piłki nożnej na boisku trawiastym i na hali;

5) organizowania i uczestnictwo w obozach piłkarskich dla dzieci i młodzieży;

6) organizowania i prowadzenie ligi piłkarskiej w różnych grupach wiekowych, w tym dla dzieci w przedszkolach i szkołach podstawowych;

7) prowadzenie dodatkowych zajęć sportowych piłkarskich w formie indywidualnej;

8) organizowania wydarzeń sportowych dla firm i instytucji.

Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, stąd jednym ze źródeł powstania majątku Stowarzyszenia są dochody z własnej działalności gospodarczej. Podstawą organizacyjną prowadzonych zajęć sportowych jest regulamin Szkoły w brzmieniu obowiązującym od 1 sierpnia 2021 r.

Prowadzenie zajęć sportowych jest odpłatne - obecnie rodzice / opiekunowie dzieci uczestniczących w treningach wpłacają składki członkowskie, których wysokość wynosi: 1) 80 zł/miesięcznie (za wyjątkiem lipca) - dla dzieci w wieku 2 - 5 lat; 2) 120 zł/miesięcznie (od kwietnia do czerwca oraz od sierpnia do października) oraz 140 zł/miesięcznie (od listopada do marca), za wyjątkiem lipca - dla dzieci w wieku 6 - 7 lat; 3) 140 zł/miesięcznie (od kwietnia do czerwca oraz od sierpnia do października) oraz 160 zł/miesięcznie (od listopada do marca), za wyjątkiem lipca - dla dzieci w wieku 8 - 15 lat, począwszy od miesiąca, w którym dziecko zostało zapisane do szkółki. Jednym z warunków przystąpienia do szkółki piłkarskiej jest także uiszczenie jednorazowej opłaty wpisowej w wysokości 100 zł (dla dzieci w wieku 2 - 5 lat) bądź 250 zł (dla dzieci w wieku 6 - 15 lat), w ramach której zawodnik otrzymuje od szkółki sprzęt sportowy - koszulkę, spodenki, worek na sprzęt, dwie koszulki treningowe w kolorze białym i niebieskim, spodenki, 2 pary geter, worek na sprzęt oraz strój meczowy adidasa. Z uwagi na duże zainteresowanie zajęciami sportowymi (treningi piłkarskie) prowadzonymi przez Stowarzyszenie, rozważana jest zmiana formy pobierania opłat z tytułu uczestnictwa dzieci i młodzieży w zajęciach. Obecną formę - składki członkowskie ma zastąpić zawieranie indywidualnych umów z rodzicami / opiekunami dzieci i młodzieży, z tytułu czego Wnioskodawca będzie wystawiał comiesięcznie faktury VAT.

Oprócz podstawowej działalności związanej z organizowaniem treningów, w ramach szkółki piłkarskiej Stowarzyszenie organizuje także:

a) obozy wyjazdowe i półkolonie stacjonarne dla dzieci i młodzieży;

b) ligi i turnieje piłkarskie dla dzieci i młodzieży.

Z tytułu organizacji ww. wydarzeń, Stowarzyszenie pobiera od uczestników opłaty, które przeznaczane są na pokrycie kosztów, m.in.: a) w przypadku obozów i półkolonii wyjazdowych - przejazd, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, wynagrodzenie opiekunów i trenerów; b) w przypadku turniejów i lig piłkarskich - medale, puchary, dyplomy, nagrody rzeczowe dla uczestników, wynagrodzenia pracowników, poczęstunek).

Stowarzyszenie zawarło odpłatną z gminną spółką umowę dzierżawy boiska piłkarskiego, na terenie którego odbywają się treningi piłkarskie. Z tego tytułu Stowarzyszenie płaci czynsz dzierżawy, opłaty za media, koszty pracowników (obsługa obiektu). Jako podmiot zarządzający obiektem, Stowarzyszenie odpłatnie wynajmuje boisko na rzecz osób trzecich, w tym w szczególności dla klubów sportowych - młodzieżowych i seniorskich.

Stowarzyszenie osiąga także dochody z tytułu organizowania wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propaguje sport wśród pracowników i ich rodzin. Wszystkie dochody Stowarzyszenia przeznaczane są na realizację opisanej powyżej działalności statutowej - sportowej, szczególnie związanej ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży, prowadzeniem działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców całego kraju, upowszechnianiem aktywnego stylu życia i czynnego wypoczynku, tj. m.in. na: opłatę czynszu dzierżawy, mediów i kosztów obsługi (pracowników) w zakresie dzierżawnego boiska, wynagrodzenia osób prowadzących treningi piłkarskie, w tym składek na ubezpieczenia społeczne, organizację wyjazdów, turniejów i lig w ramach treningów, zakup niezbędnego sprzętu sportowego (piłki, bramki, pachołki itp.). Dochody przeznaczane są na realizację celów statutowych w roku, w którym zostały wypracowane lub najpóźniej w kolejnym roku podatkowym. Na dzień wniesienia niniejszego wniosku Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT - korzysta ze zwolnień przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1) Stowarzyszenie jest / posiada statut klubu sportowego, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

2) Usługi, które Wnioskodawca świadczy i które są przedmiotem wniosku, świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem, tj.:

a) organizacja zajęć sportowych (treningów piłkarskich) - usługi świadczone są dla dzieci i młodzieży, które uprawiają sport - grają w piłkę nożną. Usługi organizacji zajęć sportowych (piłka nożna / treningi piłki nożnej) to zajęcia ściśle związane ze sportem;

b) organizacja obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich - uczestnikami ww. wyjazdów, w tym turniejów i lig sportowych są dzieci i młodzież uprawiające sport (zawodnicy, którzy grają w piłkę nożną). Usługi organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich to usługi ściśle związane ze sportem. W trakcie obozów i półkolonii uczestnicy trenują, doskonalą umiejętności gry w piłkę nożną oraz poprawiają ogólną sprawność fizyczną w wyniku różnych ćwiczeń fizycznych, ogólnorozwojowych, siłowych itd. W trakcie natomiast turniejów i lig piłkarskich odbywają się mecze piłkarskie, gdzie dzieci i młodzież rywalizują sportowo.

Z uwagi na brak pełnoletności dzieci i młodzieży, za ww. usługi wskazane w pkt a i b Wnioskodawcy płacą rodzice i opiekunowie prawni uczestników, a nie sami uczestnicy.

c) organizowanie wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propagowany jest sport wśród pracowników firm / instytucji i ich rodzin - uczestnikami wydarzeń sportowych są pracownicy i ich rodziny, które uczestniczą w różnych atrakcjach i zabawach sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę. Atrakcje i zabawy sportowe wiążą się z aktywnością fizyczną, polegają na wykonaniu rożnych ćwiczeń fizycznych np. na czas, na ilość itd., wygrywa najlepszy uczestnik lub jego drużyna. A więc usługi te są związane ściśle ze sportem.

Za ww. usługi organizacji wydarzeń sportowych Wnioskodawcy płacą firmy / instytucje, które zatrudniają pracowników, a nie pracownicy i ich rodziny (uczestnicy atrakcji i zabaw sportowych).

d) wynajem boiska na rzecz osób trzecich - boisko jest wynajmowane bezpośrednio na rzecz osób uprawiających sport - grających w piłkę nożną. Usługa jest ściśle związana ze sportem - wynajmowane jest boisko do gry w piłkę.

3) Wnioskodawca z tytułu świadczonych usług nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągania, są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Wnioskodawca przeznacza osiągane zyski na wydatki wskazane we wniosku związane ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży.

4)Usługi organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów lig piłkarskich świadczone są wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport, tj. dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport (zawodnicy, którzy grają w piłkę nożną).

Powyższe usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Podczas obozów piłkarskich i półkolonii zawodnicy doskonalą swoje umiejętności w gry w piłkę. Takie wyjazdy mają na celu zintensyfikowanie zajęć sportowych (na wyjazdach treningi odbywają się każdego dnia 2-3 razy dziennie, podczas gdy normalnie poza wyjazdami - raz dziennie / kilka razy w tygodniu). Na wyjazdach budowana jest forma i kondycja piłkarzy - w krótkim okresie czasu odbywa się bardzo dużo jednostek treningowych, które są urozmaicone - odbywają się nie tylko treningi i sparingi piłkarskie, ale też treningi siłowe i ogólnorozwojowe.

Z kolei w przypadku turniejów i lig piłkarskich są one również niezbędne do uprawiania sportu. Elementem sportu jest bowiem rywalizacji sportowa. Podczas turniejów i lig piłkarskich mają miejsce mecze piłkarskie - drużyny rywalizują ze sobą o wygraną.

5) Uczestnikami obozów sportowych są/będą tylko dzieci i młodzież, które są trenowane przez Wnioskodawcę.

6) Usługi organizacji wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych świadczone są wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport, tj. pracowników firm / instytucji i ich rodzin, które uczestniczą w różnych atrakcjach i zabawach sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę. Atrakcje i zabawy sportowe wiążą się z aktywnością fizyczną. Usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu w takim sensie, że podczas tych wydarzeń uczestnicy mogą uprawiać sport, wzmacniać swoją tężyznę fizyczną, rywalizować sportowo, budować swoją świadomość sportową i wiedzę na temat sportu.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy usługi świadczone przez Stowarzyszenie za odpłatnością, tj.:

a) organizacja zajęć sportowych (treningów piłkarskich);

b) organizacja obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich;

c) organizowanie wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propagowany jest sport wśród pracowników i ich rodzin;

d) wynajem boiska na rzecz osób trzecich

- są zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Dostawa towarów oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na inną osobę, co nie będzie miało miejsca w przypadku świadczeń realizowanych przez Stowarzyszenie. Wobec tego, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą stanowiły dostawy towarów, będą stanowiły natomiast świadczenie usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwolnione z opodatkowania są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;

b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków;

c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Odpłatne usługi świadczone przez Wnioskodawcę, a więc organizacja i prowadzenie szkółki piłkarskiej (treningów piłki nożnej), organizacja sportowych obozów wyjazdowych i półkolonii sportowych, organizacja turniejów i lig piłkarskich, organizowanie wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propagowany jest sport wśród pracowników i ich rodzin, wynajem boiska do uprawiania sportu na rzecz innych podmiotów są usługami ściśle związanymi ze sportem.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, przez sport należy rozumieć wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu art. 3 ustawy o sporcie, spełnia bowiem przesłankę prowadzenia działalności sportowej oraz posiadania osobowości prawnej. Wnioskodawca ponadto jest organizacją społeczną, która nie działa w celu osiągnięcia zysku. W przypadku osiągnięcia dochodów Wnioskodawca przeznacza je w całości na cele statutowe związane z prowadzoną szkółką piłkarską / działalnością sportową.

Ponadto, odpłatne usługi świadczone przez Stowarzyszenie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, bowiem bez tych usług nie zaistniałaby zorganizowana forma nauki i doskonalenia umiejętności gry w piłkę nożną, zarówno w trakcie codziennych treningów, sportowych półkolonii czy obozów szkoleniowych oraz w ramach organizowanych turniejów i lig sportowych.

Organizowanie wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych są natomiast konieczne do tego, aby w ich w trakcie Stowarzyszenie mogło propagować aktywny wypoczynek, sport wśród uczestników - pracowników i ich rodzin.

Podobnie również w przypadku wynajmu boiska na rzecz osób trzecich - brak świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę oznaczałby brak możliwości uprawiania sportu przez podmioty zainteresowane.

Wnioskodawcy świadczy odpłatne usługi bezpośrednio na rzecz osób uprawiających sport - przede wszystkim na rzecz dzieci i młodzieży od 2 do 15 lat, które uczestnicząc w treningach, obozach i półkoloniach, doskonalą naukę gry w piłkę nożną oraz rywalizują między sobą w ramach turniejów i lig. Co do zasady, z uwagi na brak pełnoletności, wszelkie czynności związane z zapisami i obowiązkiem dokonania opłat za udział ww. zajęciach sportowych wykonują rodzice / opiekunowie prawni. Jednak, to dzieci i młodzież uczestniczące w zajęciach oferowanych i prowadzonych przez Wnioskodawcę są bezpośrednimi beneficjentami świadczonych usług.

W zakresie organizowanych wydarzeń sportowych dla firm i instytucji - bezpośrednimi beneficjentami są pracownicy i ich rodziny (osoby zainteresowane i chcące uprawiać sport).

Podobnie w przypadku usługi wynajmu boiska, świadczeniobiorcami są osoby bezpośrednio zainteresowane uprawianiem sportu poprzez grę w piłkę nożną.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT, do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania VAT pobieranych wpłat. W przypadku usług w zakresie organizacji i prowadzenia treningów, organizacji obozów i półkolonii, które mają na celu nabywanie i doskonalenie umiejętności gry w piłkę nożną, a także turniejów i lig mających na celu weryfikację umiejętności i rywalizację pomiędzy poszczególnymi zespołami, w ocenie Wnioskodawcy nie występują również przesłanki negatywne wskazane w ww. przepisie, bowiem nie są to usługi tam wskazane, przede wszystkim nie są to usługi wstępu na imprezę sportową, dotyczą one bowiem biernych uczestników imprez (kibiców), nie zaś czynnych uczestników (zawodników).

Fakt, iż usługi takie mogą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT potwierdza m.in. indywidualna interpretacja Dyrektora KIS z dnia 20 grudnia 2019 r., nr: 0111- KDIB3-1.4012.667.2019.2.MSO, w której organ wskazał: wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane wskazanym wyżej przepisem [...] skoro Wnioskodawca świadczy/będzie świadczyć usługi organizacji obozów sportowych wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport i są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, a uczestnikami obozów sportowych są/będą tylko dzieci i młodzież, które są przez Wnioskodawcę trenowane, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podobny pogląd został również przedstawiony w indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS z dnia 22 września 2017 r., nr: 0111-KDIB3-2.4012.2017.2.SR, w której organ zgodził się z podatnikiem, iż świadczone przez Wnioskodawcę odpłatnie usługi w postaci prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami klubu sportowego, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę jako usługodawcę od przedstawicieli ustawowych członków klubu sportowego jako usługobiorców opłaty, tj. jednorazowa opłata członkowska oraz miesięczne opłaty za udział w zajęciach sportowych, korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług o którym mowa w art 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

W przypadku natomiast usługi odpłatnego wynajmu boiska na rzecz osób trzecich, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, usługa ta wyłączona jest z możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. Ustawodawca wprost przewidział bowiem, że usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością nie mogą korzystać z preferencji podatkowej. Potwierdza to m.in. indywidualna interpretacja Dyrektora KIS z dnia 6 lipca 2021 r., nr: 0112-KDIL3.4012.87.2021.2.AW jak również indywidualna interpretacja Dyrektora KIS z dnia 27 maja 2019 r., nr: 0114-KDIP4.4012.152.2019.2.AK.

W związku z powyższym, usługi świadczone przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem w zakresie:

1)prowadzonych zajęć sportowych (treningi piłkarskie), organizacji obozów i półkolonii, organizacji turniejów i lig oraz organizacji wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propagowany jest sport wśród pracowników i ich rodzin są zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT;

2) wynajmu boiska piłkarskiego nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie:

- zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych przez Klub sportowy usług organizacji zajęć sportowych (ppkt a pytania) i organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich (pkt b pytania) – jest prawidłowe,

- zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych przez Klub sportowy usług organizacji wydarzeń sportowych dla firm i instytucji (ppkt c pytania) - jest nieprawidłowe,

- braku zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla świadczonych przez Klub sportowy usług wynajmu boiska na rzecz osób trzecich (ppkt d pytania) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

 W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi,

że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.

Należy zauważyć, iż świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy. Świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy,

zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W art. 43 ust. 17 ustawy wskazano, że

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

 1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

 2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy,

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą,

państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy wynika, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z powyższego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ponadto zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Odnosząc się do kwestii ustalenia, czy świadczenia opisane we wniosku podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 tej ustawy, należy wskazać, że zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie,

sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy,

działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

W sprawie znaczenie mają kryterium podmiotowe, niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy o VAT, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Zatem w odniesieniu do kwestii uznania, czy świadczone usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).

W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia „sportu” w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.

Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C 284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C 22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).

Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z 21 lutego 2013 r., Žamberk, C 18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C 144/13, C 154/13 i C 160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).

Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.

W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż „Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy(10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych(11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Z kolei w wyroku TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, Trybunał wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.

Jesteście Państwo Stowarzyszeniem i posiadacie statut klubu sportowego. Do głównych Państwa celów statutowych, należą m.in. prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców całego kraju, w tym młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem województwa … oraz upowszechnianie aktywnego stylu życia i czynnego wypoczynku; stwarzanie właściwych warunków do uprawniania piłki nożnej, oraz innych sportów w tym specjalistycznego szkolenia sportowców, w tym piłkarzy, doskonalenia ich umiejętności; propagowanie rozwoju piłki nożnej i innych dziedzin sportu, otwartości i tolerancji społecznej. Cele statutowe Stowarzyszenie realizuje przede wszystkim poprzez prowadzenie szkółki piłkarskiej, w ramach której prowadzone są zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 15 lat w zakresie gry w piłkę nożną.

Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, stąd jednym ze źródeł powstania majątku Stowarzyszenia są dochody z własnej działalności gospodarczej. Prowadzenie zajęć sportowych jest odpłatne. Oprócz podstawowej działalności związanej z organizowaniem treningów, w ramach szkółki piłkarskiej Stowarzyszenie organizuje także:

a) obozy wyjazdowe i półkolonie stacjonarne dla dzieci i młodzieży;

b) ligi i turnieje piłkarskie dla dzieci i młodzieży.

Z tytułu organizacji ww. wydarzeń, Stowarzyszenie pobiera od uczestników opłaty, które przeznaczane są na pokrycie kosztów, m.in.: a) w przypadku obozów i półkolonii wyjazdowych - przejazd, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, wynagrodzenie opiekunów i trenerów; b) w przypadku turniejów i lig piłkarskich - medale, puchary, dyplomy, nagrody rzeczowe dla uczestników, wynagrodzenia pracowników, poczęstunek).

Stowarzyszenie zawarło odpłatną z gminną spółką umowę dzierżawy boiska piłkarskiego, na terenie którego odbywają się treningi piłkarskie. Z tego tytułu Stowarzyszenie płaci czynsz dzierżawy, opłaty za media, koszty pracowników (obsługa obiektu). Jako podmiot zarządzający obiektem, Stowarzyszenie odpłatnie wynajmuje boisko na rzecz osób trzecich, w tym w szczególności dla klubów sportowych - młodzieżowych i seniorskich.

Stowarzyszenie osiąga także dochody z tytułu organizowania wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propaguje sport wśród pracowników i ich rodzin. Wszystkie dochody Stowarzyszenia przeznaczane są na realizację opisanej powyżej działalności statutowej - sportowej, szczególnie związanej ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży, prowadzeniem działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców całego kraju, upowszechnianiem aktywnego stylu życia i czynnego wypoczynku, tj. m.in. na: opłatę czynszu dzierżawy, mediów i kosztów obsługi (pracowników) w zakresie dzierżawnego boiska, wynagrodzenia osób prowadzących treningi piłkarskie, w tym składek na ubezpieczenia społeczne, organizację wyjazdów, turniejów i lig w ramach treningów, zakup niezbędnego sprzętu sportowego (piłki, bramki, pachołki itp.). Dochody przeznaczane są na realizację celów statutowych w roku, w którym zostały wypracowane lub najpóźniej w kolejnym roku podatkowym. Na dzień wniesienia niniejszego wniosku Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT - korzysta ze zwolnień przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi, które Państwo świadczą i które są przedmiotem wniosku, świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem, tj.:

a) organizacja zajęć sportowych (treningów piłkarskich) - usługi świadczone są dla dzieci i młodzieży, które uprawiają sport - grają w piłkę nożną. Usługi organizacji zajęć sportowych (piłka nożna / treningi piłki nożnej) to zajęcia ściśle związane ze sportem;

b) organizacja obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich - uczestnikami ww. wyjazdów, w tym turniejów i lig sportowych są dzieci i młodzież uprawiające sport (zawodnicy, którzy grają w piłkę nożną). Usługi organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich to usługi ściśle związane ze sportem. W trakcie obozów i półkolonii uczestnicy trenują, doskonalą umiejętności gry w piłkę nożną oraz poprawiają ogólną sprawność fizyczną w wyniku różnych ćwiczeń fizycznych, ogólnorozwojowych, siłowych itd. W trakcie natomiast turniejów i lig piłkarskich odbywają się mecze piłkarskie, gdzie dzieci i młodzież rywalizują sportowo.

c) organizowanie wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propagowany jest sport wśród pracowników firm / instytucji i ich rodzin - uczestnikami wydarzeń sportowych są pracownicy i ich rodziny, które uczestniczą w różnych atrakcjach i zabawach sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę. Atrakcje i zabawy sportowe wiążą się z aktywnością fizyczną, polegają na wykonaniu rożnych ćwiczeń fizycznych np. na czas, na ilość itd., wygrywa najlepszy uczestnik lub jego drużyna. A więc usługi te są związane ściśle ze sportem. Za ww. usługi organizacji wydarzeń sportowych Wnioskodawcy płacą firmy / instytucje, które zatrudniają pracowników, a nie pracownicy i ich rodziny (uczestnicy atrakcji i zabaw sportowych).

d) wynajem boiska na rzecz osób trzecich - boisko jest wynajmowane bezpośrednio na rzecz osób uprawiających sport - grających w piłkę nożną. Usługa jest ściśle związana ze sportem - wynajmowane jest boisko do gry w piłkę.

Wnioskodawca z tytułu świadczonych usług nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągania, są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Wnioskodawca przeznacza osiągane zyski na wydatki wskazane we wniosku związane ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży.

Usługi organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów lig piłkarskich świadczone są wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport, tj. dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport (zawodnicy, którzy grają w piłkę nożną).

Powyższe usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Podczas obozów piłkarskich i półkolonii zawodnicy doskonalą swoje umiejętności w gry w piłkę. Takie wyjazdy mają na celu zintensyfikowanie zajęć sportowych (na wyjazdach treningi odbywają się każdego dnia 2-3 razy dziennie, podczaj gdy normalnie poza wyjazdami - raz dziennie / kilka razy w tygodniu). Na wyjazdach budowania jest forma i kondycja piłkarzy - w krótkim okresie czasu odbywa się bardzo dużo jednostek treningowych, które są urozmaicone - odbywają się nie tylko treningi i sparingi piłkarskie, ale też treningi siłowe i ogólnorozwojowe.

Z kolei w przypadku turniejów i lig piłkarskich są one również niezbędne do uprawiania sportu. Elementem sportu jest bowiem rywalizacji sportowa. Podczas turniejów i lig piłkarskich mają miejsce mecze piłkarskie - drużyny rywalizują ze sobą o wygraną. Uczestnikami obozów sportowych są/będą tylko dzieci i młodzież, które są trenowane przez Państwa.

Usługi organizacji wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych świadczone są wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport, tj. pracowników firm / instytucji i ich rodzin, które uczestniczą w różnych atrakcjach i zabawach sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę. Atrakcje i zabawy sportowe wiążą się z aktywnością fizyczną. Usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu w takim sensie, że podczas tych wydarzeń uczestnicy mogą uprawiać sport, wzmacniać swoją tężyznę fizyczną, rywalizować sportowo, budować swoją świadomość sportową i wiedzę na temat sportu.

Jak wskazano wyżej, zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli: są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Państwa usług polegających na:

a) organizacji zajęć sportowych (treningów piłkarskich),

b) organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich.

z tytułu których pobierane są przez Państwa opłaty, należy stwierdzić, że w przedstawionych okolicznościach sprawy, spełniają Państwo zarówno przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe, o których mowa w tym przepisie.

W opisanej sytuacji są Państwo klubem sportowym, nie są Państwo podmiotem nastawionym na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia, przeznaczają je Państwo na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Ponadto organizacja zajęć sportowych (treningów piłkarskich) i organizacja obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich świadczone są na rzecz osób uprawiających sport.

W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Państwa usług polegających na

a) organizacji zajęć sportowych (treningów piłkarskich),

b) organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich

zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane wskazanym wyżej przepisem, z uwzględnieniem art. 43 ust. 18 ustawy.

Z kolei usługa organizowania wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Pomimo faktu, że spełniają Państwo przesłanki podmiotowe, to przesłanki przedmiotowe nie są spełnione. Usługę tę bowiem świadczą Państwo dla firm i instytucji, nie zaś dla osób uprawiających sport. Pikniki sportowe organizowane przez firmy i instytucje dla pracowników i ich rodzin za Państwa pośrednictwem mają charakter rekreacji, bowiem w ramach pikniku oferowane są różne atrakcje i zabawy sportowe.

Tym samym warunek zastosowania zwolnienia wynikający z art. 43 ust. 1 pkt 32 nie został spełniony.

Natomiast odnosząc się do wynajmu boiska na rzecz osób trzecich (pkt d pytania) należy zauważyć, że jak wynika z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 zwolnieniu nie podlegają m.in. usługi wynajmu obiektów sportowych za odpłatnością. Zatem, świadczone przez Państwa usługi wynajmu boiska na rzecz osob trzecich nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 z uwagi na ww. wyłączenie w tym przepisie.

Reasumując usługi świadczone przez Państwa polegające na:

a) organizacji zajęć sportowych (treningów piłkarskich),

b) organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich

korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Natomiast usługa:

c) organizowania wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych,

d) wynajem boiska na rzecz osób trzecich

nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Podsumowując stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla Państwa działalności polegającej na:

a) organizacji zajęć sportowych (treningów piłkarskich),

b) organizacji obozów piłkarskich i półkolonii oraz turniejów i lig piłkarskich,

oraz braku ww. zwolnienia dla usług:

c) wynajmu boiska na rzecz osób trzecich

jest prawidłowe.

Natomiast stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 dla Państwa działalności polegającej na organizowaniu wydarzeń sportowych dla firm i instytucji w formie pikników sportowych, w trakcie których propagowany jest sport wśród pracowników i ich rodzin jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00