Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.185.2023.3.DS

Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na nagrody z logo i bez logo firmy oraz na poczęstunek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

- prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nagród opatrzonych logo i bez logo Spółki oraz poczęstunku (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) – jest nieprawidłowe,

- podlegania opodatkowaniu czynności przekazania nagród w ramach konkursów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nagród opatrzonych logo i bez logo Spółki oraz poczęstunku i podlegania opodatkowaniu czynności przekazania nagród w ramach konkursów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2023 r. (wpływ 29 maja 2023 r.) oraz pismem z 15 czerwca 2023 r. (wpływ 16 czerwca 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w piśmie z 29 maja 2023 r.)

Gospodarka komunalna w (…) (określana dalej Spółką) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Spółka świadczy usługi zbierania i zagospodarowania nieczystości stałych. W drodze przetargu Spółka została wyłoniona do obsługi zbierania odpadów z pięciu gmin zrzeszonych w (…). W podpisanej umowie oprócz świadczonych usług zbierania odpadów, (…) zobowiązał Spółkę do przeprowadzania kampanii edukacyjnych odnośnie ekologii. Spółka zamierza przeprowadzać kampanie edukacyjne w szkołach i na piknikach gminnych.

W ramach kampanii zostaną przeprowadzone konkursy na tematy ekologiczne, aby zachęcić młodych jak i starszych do wzięcia udziału w konkursach. Zakupione zostaną nagrody. Niektóre nagrody będą posiadały logo Spółki, ale niektóre nie. W akcji (…) uczniowie będą zbierać śmieci w lasach, przydrożnych rowach. Spółka w tym celu zakupi dla uczestników mały poczęstunek (drożdżówki, pierogi, soczki).

Zakupione towary Spółka będzie wykorzystywać do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące zakup nagród i prowiantu będą wystawiane na Spółkę. Spółka dokonując zakupów będzie miała prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, tj. będzie nabywała te towary we własnym imieniu i na własny rachunek. Nagrody i poczęstunek mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT (zobowiązuje do tego umowa zawarta z (…)).

Przekazywane nagrody czasami przekroczą wartość 20 zł.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

1. Zwycięzcom będą przekazywane np. słuchawki do komputera, książki, piłki oraz zgniatarki do śmieci. Jedynie zgniatarka będzie związana z profilem działalności Spółki.

2. Przekazanie nagród czy poczęstunku odbywa się w ramach konkursów ekologicznych oraz akcji sprzątania świata (również w celach ekologicznych). Z racji tego, że Wnioskodawca jest Spółką, która zbiera śmieci i je sortuje, sprzedaje wodę i odbiera ścieki, zadaniem Spółki jest również edukacja ekologiczna. Prawidłowe zagospodarowanie i posegregowanie śmieci przyczyni się do zwiększenia przychodów w Spółce (posegregowane surowce nadające się do recyklingu Spółka przedaje). Jest to związek pośredni.

3. Nagrody i poczęstunek wykorzystywane będą przez Spółkę tylko w celu prowadzonej działalności.

4. Nagrody i poczęstunek nie będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza Spółki.

5. Spółka nie prowadzi działalności zwolnionej od podatku VAT. Gdyby taka sytuacja wystąpiła, Spółka ma możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi.

6. Charakter prowadzonej działalności przez Spółkę zawęża grono kontrahentów do społeczności lokalnej. Im lepiej Spółka wyedukuje mieszkańców tym bardziej zabezpieczy źródła przychodów. Śmieci posegregowane Spółka może odsprzedać jako surowiec do recyklingu. Natomiast śmieci zmieszane trafią na wysypisko obciążając koszty Spółki.

7. Konkursy i przyznawane nagrody oraz poczęstunek nie są strategią na zwiększenie obrotów. (…) w umowie na wywóz nieczystości stałych zawarł punkt zobowiązujący Spółkę do edukacji ekologicznej mieszkańców. Natomiast Spółka uważa, że taka edukacja przyczyni się do wzrostu obrotów w sposób, jaki pisano wyżej.

8. W umowie ze Spółką na zbieranie odpadów (…), który zrzesza (...) gmin (z tych gmin Spółka wywozi śmieci), zawarł punkt, w którym zobowiązuje Spółkę do przeprowadzania kampanii ekologicznych. Nie wywiązanie się grozi karą za nienależyte wykonanie kontraktu. Prezentacje nt. ekologii wyświetlane są w szkołach (ok. 40 szkół), w szczególności Spółka uczy dzieci segregacji śmieci. Po takiej prezentacji Spółka zadaje pytania, ile zapamiętali z prezentacji, najbardziej aktywne dostają upominki składające się z gadżetów z logo Spółki (do 20 zł). Wg Spółki, takie konkursy mają pośredni związek z prowadzoną działalnością opodatkowaną (sprzedaż surowców wtórnych), im więcej prawidłowo przesegregowanych śmieci, tym większa sprzedaż.

9. Spółka świadczy usługi wywozu śmieci, nie ma produktów do sprzedaży. Wnioskodawca ma nadzieję, że poprzez konkursy z nagrodami mieszkańcy wdrożą się w temat segregacji śmieci i tym samym Spółka będzie miała więcej przesegregowanego surowca do sprzedaży (działalność opodatkowana).

10. Konkursy i nagrody nie przyczynią się do wzrostu konkurencyjności Spółki. Charakter prowadzonej działalności uniemożliwia pozyskiwanie nowych klientów. Spółka nie może wywozić śmieci w innych rejonach kraju.

11. Nagrody będą przekazywane na cele osobiste.

12. Organizacja i uczestnictwo w akcji (…) oraz zakup Nagród i poczęstunku nie przełoży się na cele marketingowe Spółki.

13. Prezenty za udział w prezentacjach stanowią prezenty o małej wartości (te są z logo firmy). Jedynie prezenty za 3 pierwsze miejsca w konkursie plastycznym będą w wysokości do 150,00 zł (słuchawki, książki-albumy) bez logo.

14. Łączna wartość towarów przekazanych jednej osobie nie przekroczy 100 zł. Jedynie tylko 3 nagrody w konkursie plastycznym przekroczą kwotę 100 zł. Ewidencja nie jest prowadzona (od przekazania prezentów powyżej 20 zł zostanie naliczony VAT należny).

15. Pojedyncze towary złożone na nagrody za udział przekazywane jednej osobie nie przekraczają 20 zł.

16. Przekazywane przez Spółkę zwycięzcom nagrody nie są próbkami.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 29 maja 2023 r.)

1.Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu nagród opatrzonych logo i bez logo?

2.Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu poczęstunku?

3.Czy w związku z wydaniem przez Spółkę nagród w ramach konkursów, spoczywa na niej obowiązek opodatkowania tego przekazania podatkiem VAT należnym na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 15 czerwca 2023 r.)

1. Zdaniem Spółki, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu Zakupu nagród niezależnie czy posiadają logo firmy czy też nie, na podstawie art. 86 ust. 1 i art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.Zdaniem Spółki, przysługuje jej odliczenie VAT od zakupu poczęstunku na podstawie art. 86 ust. 1 i art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

3. Zdaniem Spółki, spoczywa na niej obowiązek opodatkowania tego przekazania podatkiem VAT należnym na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

- prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nagród opatrzonych logo i bez logo Spółki oraz poczęstunku (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) – jest nieprawidłowe,

- podlegania opodatkowaniu czynności przekazania nagród w ramach konkursów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Dla prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Przy tym podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu nagród opatrzonych logo i bez logo Spółki oraz zakupu poczęstunku.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymipodatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën. W wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C 32/03 Fini H, Zb.Orz. str. I 1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C 16/00 Cibo Participations, Rec.str. I 6663, pkt 31).

Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W konsekwencji, z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

Przenosząc tezy płynące z powyższego orzeczenia C-435/05 na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że nie można zakładać, iż w każdym przypadku ten związek pośredni zakupów uprawnia do odliczenia podatku. Oznacza to, że wydatki związane z określonymi działaniami mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, ale nie muszą.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Odpowiadając na Państwa pytania należy w stosunku do wydatków opisanych we wniosku przeanalizować, czy istnieje pomiędzy tymi wydatkami, a opodatkowaną działalnością gospodarczą Państwa Spółki bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Państwa Spółkę obrotów) związek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Mając na uwadze całokształt ocenianej sprawy należy wskazać, że wydatki poniesione w związku z zakupem nagród z logo i bez logo Spółki oraz poczęstunku na przeprowadzenie kampanii edukacyjnych – konkursów na tematy ekologiczne pomimo, że – jak wynika z opisu sprawy – konkursy mają pośredni związek z prowadzoną działalnością opodatkowaną, to jednakże taki związek nie jest wystarczający, by przyznać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami na zakup nagród z logo i bez logo Spółki oraz poczęstunku a zwiększeniem obrotów Spółki jest zbyt nikły, aby można było mówić o faktycznym wpływie tych czynników na działalność opodatkowaną Spółki w tym zakresie.

Jak bowiem wynika z przedstawionego opisu sprawy, przedmiotem działalności Spółki jest zbieranie i zagospodarowanie nieczystości stałych, sprzedaż wody oraz odbiór ścieków. W związku z podpisaną umową zobowiązali się Państwo do obsługi zbierania odpadów z pięciu gmin zrzeszonych w (…) oraz do przeprowadzenia kampanii edukacyjnych w szkołach i podczas pikników gminnych. W ramach ww. kampanii zostaną przeprowadzone konkursy na tematy ekologiczne, zachęcających młodych jak i starszych do wzięcia udziału w konkursach. Spółka przeprowadzi prezentacje nt. ekologii w szkołach (40 szkół), ucząc dzieci segregacji śmieci. Po prezentacji zostaną zadane pytania związane z ww. prezentacją i rozdane gadżety z logo Spółki. Dla zwycięzców konkursów zostaną zakupione nagrody, tj. słuchawki do komputera, książki, piłki, zgniatarki do śmieci, niektóre będą posiadały logo Spółki, a niektóre nie. W akcji (…) uczniowie będą zbierać śmieci w lasach i przydrożnych rowach. Planujecie Państwo w tym celu zakupić dla uczestników mały poczęstunek (drożdżówki, pierogi, soczki). Wg Spółki, konkursy mają pośredni związek z prowadzoną działalnością opodatkowaną. Konkursy i przyznawane nagrody oraz poczęstunek nie są strategią na zwiększenie obrotów. (…) w umowie na wywóz nieczystości stałych zawarł punkt zobowiązujący Spółkę do edukacji ekologicznej mieszkańców. Konkursy i nagrody nie przyczynią się do wzrostu konkurencyjności Spółki. Charakter prowadzonej działalności uniemożliwia pozyskiwanie nowych klientów, a Spółka nie może wywozić śmieci z innych regionów kraju. Organizacja i uczestnictwo w ww. akcji oraz zakup nagród i poczęstunku nie przełoży się na cele marketingowe.

Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi zatem do wniosku, że wbrew Państwa twierdzeniu, zakupione nagrody z logo i bez logo Państwa Spółki czy poczęstunek dla uczestników konkursów edukacyjnych nt. ekologii nie są pośrednio związane z profilem działalności wykonywanej przez Spółkę i nie wiążą się z jej funkcjonowaniem w taki sposób, by przyznać Wnioskodawcy prawo do odliczenia od tych zakupów. W opinii Organu, powiązanie działań związanych z realizacją kampanii edukacyjnych ze wzrostem przychodów Państwa Spółki jest zbyt daleko idące i niedające się zracjonalizować.

Jak Państwo wskazują, konkursy i przyznawane nagrody oraz poczęstunek nie są strategią na zwiększenie obrotów, nie przyczynią się do wzrostu konkurencyjności Państwa Spółki i nie przełoży się to na cele marketingowe. Zatem w przedmiotowej sprawie brak jest racjonalnego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wręczanymi nagrodami czy otrzymanym poczęstunkiem, a zwiększeniem sprzedaży opodatkowanej Państwa Spółki. Związek ten nie może być bowiem jakikolwiek, lecz wyraźny, ścisły i racjonalny, jak również wydatek powinien mieć cenotwórczy charakter. Tym samym brak jest podstaw do odliczenia podatku od ww. wydatków.

Podsumowując, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu nagród opatrzonych logo i nie oraz z tytułu zakupu poczęstunku.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 jest nieprawidłowe.

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy w związku z wydaniem przez Spółkę nagród w ramach konkursów, spoczywa na niej obowiązek opodatkowania tego przekazania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Wskazany przepis jest odpowiednikiem art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym, za dostawę towarów uznaje się wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Jak wynika z art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu. Nie ma w tym przypadku również znaczenia ilość przekazywanych przez podatnika jednemu podmiotowi towarów.

W analizowanym przypadku mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazywaniem przez Państwa nagród w ramach konkursu. Jak wynika z opisu sprawy zakupione zostaną nagrody. Niektóre nagrody będą posiadały logo Spółki, ale niektóre nie. Nagrodzeni dostaną upominki składające się gadżetów z logo Państwa Spółki (o wartości do 20 zł). Prezenty za udział w prezentacjach stanowią prezenty o małej wartości (te z logo firmy). Przekazane nagrody (o wartości 20 zł) są zatem prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy. Z kolei wartość prezentów za 3 pierwsze miejsca w konkursie plastycznym nie przekroczy kwoty 150 zł (słuchawki, książki-albumy) bez logo.

Mając na względzie powyższe wskazać należy, że nagrody, o których mowa w rozpatrywanej sprawie – o wartości do 20 zł (te z logo Spółki) – za udział w prezentacjach stanowią prezenty o małej wartości i będą przekazywane – jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy – na cele osobiste nagradzanych, w konsekwencji ich przekazanie nie nastąpi na cele związane z Państwa działalnością gospodarczą. Nie zostanie zatem spełnione wyłączenie od opodatkowania wynikające z art. 7 ust. 3 ustawy.

Jednakże jak wykazano wyżej, w związku z nabyciem ww. nagród nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym należy wskazać, że przekazywanie przez Spółkę ww. nagród z logo Spółki (prezenty o małej wartości) obdarowanym, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Wskazali Państwo także, że za 3 pierwsze miejsca w konkursie plastycznym będą wydawane nagrody w wysokości do 150 zł, tj. słuchawki, książki – albumy, piłki – bez logo Państwa Spółki.Jak wynika z powołanego powyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru.

Warunkiem uznania powyższych czynności, tj. dostawy prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy oraz prezentów o wartości do 150 zł, za odpłatną dostawę towaru jest przysługujące podatnikowi w części lub w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które mają być przekazane. Jeżeli zatem podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów – zarówno tych o małej wartości jak i przekraczających koszt 20 zł, pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Zatem jak stwierdzono powyżej, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu nagród, w konsekwencji przekazywanie przez Państwa nagród w ramach konkursów nie będzie podlegać opodatkowaniu jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Podsumowując, w związku z wydaniem przez Spółkę nagród z logo i bez logo Spółki w ramach konkursów, nie będzie spoczywał na niej obowiązek opodatkowania tego przekazania podatkiem należnym VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00