Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.279.2023.1.ZK

W zakresie ustalenia, czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku: - realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, - realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, - realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, - realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, - realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, - realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2023 r., wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku:

- realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) z siedzibą w A jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”), prowadzącym działalność gospodarczą na terenie całej Polski.

Spółka jest częścią X, stanowiącego regionalną jednostkę działającą w ramach (…) (dalej: „XXX”) - firmy świadczącej wiodące w branży usługi audytorskie, konsultingowe, podatkowe i doradcze (...). Opierając się na ponad xxx latach pracy, sieć firm członkowskich XXX obejmuje ponad xxx krajów i terytoriów.

X w Polsce (dalej: „X”) znajduje się wśród (…).

Spółka prowadzi swoją działalność w A (dalej: „biuro w A”), gdzie oprócz biura regionalnego działa również Centrum Usług Wspólnych, świadczące usługi na rzecz innych podmiotów z Grupy X w zakresie m.in. usług finansowo-księgowych, wsparcia IT, HR oraz audytu wewnętrznego.

Na rzecz Wnioskodawcy została wydana przez Specjalną Strefę Ekonomiczną „(…)” Decyzja o Wsparciu nr (..) z dnia (...) r. (dalej: „DoW”), uprawniająca do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z PDOP, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP.

DoW została wydana na prowadzenie działalności gospodarczej objętej poniższymi kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

- 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;

- 58.29.1 Pakiety oprogramowania systemowego;

- 58.29.2 Pakiety oprogramowania użytkowego;

- 58.29.3 Oprogramowanie komputerowe pobierane z internetu;

- 58.29.4 Oprogramowanie komputerowe on-line;

- 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;

- 62.03 Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi;

- 62.09 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;

- 63.11.1 Usługi przetwarzania danych; Usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) oraz pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych;

- 69.20.1 Usługi w zakresie audytu finansowego;

- 69.20.2 Usługi rachunkowo-księgowe;

- 70.1 Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;

- 70.2 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem;

- 71.1 Usługi architektoniczne i inżynierskie oraz związane z nimi doradztwo techniczne;

- 71.2 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych;

- 74.1 Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania;

- 74.90.13 Usługi doradztwa w sprawach środowiska;

82.2 Usługi centrów telefonicznych (call center);

95.1 Usługi naprawy i konserwacji komputerów i sprzętu komunikacyjnego.

Celem Inwestycji Spółki w oparciu o DoW jest utworzenie w A Centrum, realizującego projekty z obszaru Information and Communications Technology oraz analizy i transformacji biznesowej dla klientów.

Do kluczowych stanowisk dla nowych pracowników, zgodnie z europejską klasyfikacją kompetencji będą należeć m.in.:

- Business Analyst;

- Data Scientist;

- Developer;

- Devops Expert;

- Systems Architect;

- Product Owner;

Project Manager.

Natomiast do usług, które będą realizowane przez wyżej wskazanych pracowników zaliczyć można m.in. usługi z zakresu cyfrowej transformacji, analizy i transformacji biznesowej, integracji procesów czy konfiguracji rozwiązań chmurowych oraz migracji systemów/danych on-premises do chmury.

Nowi pracownicy, zatrudnieni w ramach inwestycji Spółki, będą mieli do dyspozycji rozbudowaną infrastrukturę biurową zlokalizowaną w biurze w A znajdującym się w wielkopowierzchniowym biurowcu w klasie A. Przedmiotowa infrastruktura jest niezbędna do świadczenia wysoko zaawansowanych procesów biznesowych oraz zawiera innowacyjne rozwiązania przeznaczone dla działalności Spółki.

W tym miejscu, Spółka zwraca uwagę na istotną kwestię związaną ze zmianą okoliczności prowadzonego biznesu. Mianowicie, ogłoszona 11 marca 2020 r., przez Światową Organizację Zdrowia pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie sfery życia społecznego, w tym także na stosunki pracy. Obostrzenia związane z utrzymywaniem dystansu społecznego w czasie pandemii COVID-19 przyśpieszyły działania wielu przedsiębiorstw w zakresie informatyzacji i automatyzacji pracy. Przykładem takich działań jest przestawienie się zarówno na pracę zdalną, jak i hybrydową. Tym bardziej, że wybuch pandemii COVID-19 spowodował, że pożądane społecznie stało się wykonywanie przez jak największą ilość osób pracy poza zakładem pracy, optymalnie z miejsca zamieszkania.

Pandemia wywarła wpływ na różne obszary działalności przedsiębiorców, w tym także spółek xxx, takie jak: zmiany w otoczeniu zewnętrznym, rentowność, wyniki finansowe, płynność, a także ocenę sytuacji na rynkach, na których funkcjonuje. Działania, jakie podjęła firma X, aby ograniczyć wpływ pandemii na sytuację finansową, majątkową i płynnościową to przede wszystkim zadbanie o bezpieczeństwo pracowników i klientów.

Celem zadbania o życie i zdrowie pracowników wprowadzono model elastycznej formy pracy, polegający na połączeniu pracy zdalnej z pracą z biura, w zależności od rodzaju zadań jakie pozostają do wykonania przez poszczególnych pracowników.

W konsekwencji, istotna (zmienna w czasie) liczba pracowników X w Polsce wykonujących uprzednio pracę z biura świadczyła, a także ze względu na obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego, nadal świadczy pracę w całości w formie pracy zdalnej, tj. pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (niniejsza definicja została wskazana w art. 3 w art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (w wersji przed nowelizacją, tj. Dz.U. z 2021 poz. 2095 z późn. zm.; dalej: „ustawa o COVID-19”) lub w formie pracy hybrydowej tj. w formie świadczenia pracy w części z domu (w formie pracy zdalnej) i w części z biura. Wdrożony system pracy zdalnej lub hybrydowej będzie funkcjonował również po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego i ostatecznym ustaniu stanu epidemii COVID-19 w Polsce - niniejsze rozwiązanie zostało wprowadzone w X i dotyczyć będzie również działalności Spółki prowadzonej na podstawie DoW. Spółka pragnie jednak podkreślić, że niezależnie od wskazanych powyżej okoliczności miejscem prowadzenia działalności Wnioskodawcy niezmiennie pozostaje biuro w A - tam też będą odbywać się spotkania, a pracownicy będą dysponować przestrzenią do wykonywania pracy.

Na marginesie, Spółka zaznacza również, że już podczas ubiegania się o wsparcie na mocy DoW wskazywała, że będzie realizowała usługi w elastycznym modelu pracy, tj. poprzez pracę zdalną oraz pracę z biura we wskazanej lokalizacji. Jednocześnie jednak, Spółka zamierza utrzymać oraz powiększać posiadane zasoby materialne, które są niezbędne do prowadzenia działalności w A. W przedmiotowej lokalizacji funkcjonują recepcje, w ramach których realizowana jest m.in. obsługa korespondencji, przyjmowani są goście, organizowane są regularne spotkania zewnętrzne i wewnętrzne. Część procesów związanych z organizacją pracy będzie miała miejsce na terenie przestrzeni biurowych, jak np. wsparcie techniczne, procedura wdrożenia nowych pracowników itp.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka dąży do potwierdzenia, jak należy traktować dochody uzyskiwane z tytułu wykonywania przez pracowników pracy w całości zdalnej oraz hybrydowej, z zastrzeżeniem, że wszyscy pracownicy nieprzerwanie wykonują działalność na rzecz biura w A. Z formalnego punktu widzenia bowiem Spółka przewiduje, iż mogą zdarzyć się następujące sytuacje:

1. Pracownicy świadczący pracę na rzecz Spółki zatrudnieni będą w oparciu o umowę o pracę, w której miejscem wykonywania pracy wskazane będzie biuro w A oraz miejsce pracy zdalnej będzie zlokalizowane na terenie woj. (…), przy czym świadczenie pracy w większości będzie miało formę zdalną bądź hybrydową (dalej: „Pracownicy z grupy 1”),

2. Pracownicy świadczący pracę na rzecz Spółki zatrudnieni będą w oparciu o umowę o pracę, w której miejscem wykonywania pracy będzie wskazane biuro w A oraz miejsce pracy zdalnej będzie zlokalizowane poza terenem woj. (…), przy czym świadczenie pracy będzie miało formę zdalną bądź hybrydową (dalej: „Pracownicy z grupy 2”),

3. Pracownicy świadczący pracę na rzecz Spółki zatrudnieni będą w oparciu o umowę o pracę, w której miejscem wykonywania pracy będzie formalnie biuro inne niż biuro w A (co do zasady będzie to biuro najbliższe miejscu zamieszkania danego pracownika) oraz miejsce pracy zdalnej będzie zlokalizowane poza terenem woj. (…), przy czym świadczenie pracy będzie miało formę zdalną bądź hybrydową (dalej: „Pracownicy z grupy 3”) - pracownicy ci wciąż będą wykonywać pracę na rzecz działalności prowadzonej przez biuro w A.

Wnioskodawca podkreśla, że inwestycja objęta DoW związana jest z dwuletnimi kosztami pracy nowo zatrudnionych pracowników. W ramach powyższego Spółka zadeklarowała utworzenie 100 nowych miejsc pracy.

Pytania

1. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

2. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

3. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

4. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

5. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

6. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

Państwa stanowisko w sprawie

Poniżej Spółka przedstawia wspólne uzasadnienie dla prezentowanych przez nią stanowisk w zakresie pytań 1-6.

Na wstępie Spółka pragnie podkreślić, że tożsame stanowisko jak przedstawione w treści niniejszego wniosku, zostało potwierdzone w drodze wydanych interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej „DKIS”), tj. interpretacjach indywidualnych:

- z 8 lutego 2023 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2023.1.PC,

- z 9 stycznia 2023 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.908.2022.1.PC,

- z 17 listopada 2022 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.711.2022.1.APO,

- z 11 kwietnia 2022 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2022.1.PC.

Odnosząc się do podstaw prawnych uzasadnienia stanowiska Spółki, należy wskazać, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 UPDOP, zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

Spółka wskazuje, że od 30 czerwca 2018 r., do polskiego porządku prawnego wprowadzono nowe zasady korzystania z preferencji związanych z realizacją przez przedsiębiorców nowych inwestycji. Zgodnie z ustawą o WNI został wprowadzony nowy instrument wsparcia - tzw. „Polska Strefa Inwestycji” (dalej: „PSI”), który niejako zastąpił system preferencji udzielanych w ramach specjalnych stref ekonomicznych. PSI umożliwia korzystanie z preferencji w postaci zwolnienia z PDOP w dowolnej lokalizacji na terenie całej Polski.

Ustawodawca w uzasadnieniu do ustawy o WNI podkreślił, że:

„Istotną barierą w korzystaniu ze zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji, w szczególności dla przedsiębiorców planujących mniejsze inwestycje i przedsiębiorców polskich, jest powiązanie możliwości pozyskania zwolnienia z inwestycją realizowaną na określonym, wcześniej wyodrębnionym organizacyjnie, terenie, czyli w specjalnej strefie ekonomicznej;

Intencją projektodawcy (...) jest (...) stworzenie mechanizmu umożliwiającego korzystanie przez przedsiębiorców ze wsparcia na obszarze całego kraju;

W odpowiedzi na zidentyfikowane (...) problemy powstałe na gruncie obowiązującej ustawy o SSE proponuje się wprowadzenie następujących rozwiązań: a) Całkowite odejście od ograniczeń terytorialnych dotyczących możliwości uzyskania wsparcia w formie zwolnienia od podatku dochodowego;

W przeciwieństwie do rozwiązań przewidzianych w ustawie o SSE ograniczonych do inwestycji realizowanych w konkretnych lokalizacjach, o wsparcie przewidziane w ustawie będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy z terenu całego kraju, niezależnie od miejsca prowadzonej działalności gospodarczej.”

Należy również zwrócić uwagę, że jednym z obszarów strategicznych Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (dalej: „Strategia”) do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) - stanowiącej podstawy ustawy o WNI - jest rozwój zrównoważony terytorialnie, który polega na uznaniu różnorodności i specyfiki terytorialnej oraz włączeniu w procesy rozwojowe wszystkich obszarów. Jest on ukierunkowany na aktywizację gospodarczą, rozwój lokalnych rynków pracy i mobilizacji zawodowej mieszkańców - w efekcie dysproporcje w poziomie rozwoju gospodarczego podregionów (mierzone poziomem PKB na mieszkańca) mają się nie pogłębiać. W Strategii podkreślono także nacisk na rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach najbiedniejszych i borykających się z problemami strukturalnymi, co ma przyczynić się do niwelowania dysproporcji w poziomie rozwoju ekonomicznego podregionów.

W ocenie Wnioskodawcy, zmiany dokonane na podstawie ustawy o WNI potwierdzają, że celem ustawodawcy jest, aby zwolnienie podatkowe zależne było nie tyle od prowadzenia działalności na określonym terenie, co od spełnienia warunków na jakich udziela się preferencji (poziomu zatrudnienia, przeprowadzonych i zakończonych inwestycji).

Tym samym, cele utworzenia instrumentu jakim jest PSI, przemawiają za umożliwieniem realizacji inwestycji w oparciu o pracę zdalną, gdyż przyczyniać się ona będzie do np. zwalczania dysproporcji na rynku pracy i w poziomie wynagrodzeń oraz zwiększać możliwości podjęcia pracy przez pracowników zamieszkałych w różnych lokalizacjach.

Również, artykuł 6 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.UE.L.2014.187.1 z późn. zm.; dalej: „GBER”) wskazuje, że wniosek o przyznanie pomocy musi zawierać m.in. informacje o lokalizacji projektu - nie zawarto zatem obowiązku wskazania numerów działek czy obrębów ewidencyjnych. Z kolei w przewodniku do GBER (pytanie 43) wskazano, że lokalizacja powinna być możliwie jak najbardziej precyzyjna, włącznie ze wskazaniem miejscowości, jeśli jest ona znana. Z brzmienia przepisów GBER nie wynika zatem konieczność wskazywania konkretnych obrębów czy działek dla lokalizacji inwestycji, a tym samym nie zabraniają one objęcia wsparciem projektów, których elementem jest również praca zdalna.

Ustawa o WNI oraz przepisy UPDOP, wskazują na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu, natomiast Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r.; dalej: „Rozporządzenie WNI” - wersja rozporządzenia obowiązująca w momencie uzyskania przez Spółkę DoW) w § 9 ust. 2 pkt 2, stanowi o utrzymaniu zatrudnienia określonej liczby pracowników przez okres 3 lub 5 lat, licząc od dnia utworzenia danego miejsca pracy.

Przedmiotem DoW jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Z językowego (gramatycznego, literalnego) brzmienia przepisów wynika, że korzystanie ze zwolnienia uzależnione jest od prowadzenia działalności na terenie wskazanym w DoW, co niewątpliwie w przypadku Spółki będzie miało miejsce - Spółka prowadzi i nadal będzie prowadzić swoją działalność poprzez posiadane zasoby biura w A znajdujące się na obszarze wskazanym w DoW. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie pracy w formie w całości zdalnej/hybrydowej przez pracowników zatrudnionych w ramach Inwestycji, zarówno w trwającym okresie zagrożenia epidemicznego, jak i po ustaniu pandemii, spełnia warunek prowadzenia działalności na terenie wskazanym w DoW. Spółka zaznacza również, iż przewiduje możliwość świadczenia przez część pracowników pracy zdalnej z dowolnego obszaru na terenie kraju oraz praca zdalna może być stałą formą świadczenia pracy przez większość pracowników.

Takie stanowisko, potwierdzają m.in.: wypowiedzi przedstawicieli KPT „Krakowski Park Technologiczny w piśmie skierowanym do Ministerstwa stoi na stanowisku, że wykonywanie pracy w formie zdalnej, bądź telepracy przez pracowników zatrudnionych przez pracodawców strefowych, spełnia warunek prowadzenia działalności na terenie strefy, w miejscu wskazanym w decyzji o wsparciu (...). Pracownicy ci bowiem są zatrudniani przez podmioty posiadające siedzibę wraz z całą lub częściową infrastrukturą na terenie strefy, w miejscu wskazanym w decyzji o wsparciu i tym samym spełniają warunek zwolnienia z podatku dochodowego (...)” [podkreślenia Spółki] (Baza wiedzy|Krakowski Park Technologiczny (kpt.krakow.pl))

Należy również zwrócić uwagę, że wykonywanie działalności na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu nie powinno być utożsamiane z nieprzerwaną, fizyczną obecnością pracowników na tym obszarze. Obsługa biznesowa, a nawet standardowa działalność produkcyjna, częstokroć oznacza wykonywanie przez pracowników części czynności poza wskazanym terytorium. Podkreślenia wymaga bowiem, że naturalnymi zjawiskami w każdym przedsiębiorstwie są delegacje pracowników, jak również praca zdalna części załogi. Żadne z tych zjawisk nie oznacza jednak przeniesienia miejsca prowadzenia przez dany podmiot (w tym także Spółkę) działalności gospodarczej poza obszar określony w decyzji o wsparciu.

Powyższe, w ocenie Spółki pomocniczo potwierdzają również interpretacje indywidualne wydane na gruncie przepisów dotyczących zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych, stanowiących uregulowania analogiczne do tych odnoszących się do PSI. Organy podatkowe, w wydawanych rozstrzygnięciach, wskazują, że przeniesienie pewnych czynności funkcjonalnie związanych z działalnością strefową poza teren specjalnej strefy ekonomicznej nie uniemożliwia korzystania ze zwolnienia podatkowego przewidzianego dla dochodu z działalności strefowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP. Stanowisko to potwierdzają poniższe interpretacje indywidualne:

- interpretacja indywidualna wydana przez DKIS z 6 października 2020 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.380.2020.1.PC, w której organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że: „przeniesienie Wyrobów strefowych, wyprodukowanych przez Spółkę na terenie Strefy, oraz Surowców do magazynu pozastrefowego (z którego Spółka będzie korzystać na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych np. na podstawie umów najmu, czy dzierżawy), nie będzie stanowić prowadzenia działalności gospodarczej poza terenem SSE”;

- interpretacja indywidualna wydana przez DKIS z 1 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.178.2017.1.JKT), w której wskazano, że „Fakt składowania surowców przeznaczonych do ich produkcji, jak również samych wyrobów w magazynach zlokalizowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy”;

- interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 stycznia 2017 r., o sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1036.2016.1.JKT, w treści, której organ stwierdził, że: „Fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy”;

- interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 listopada 2008 r., o sygn. IPPB3/423-1195/08-4/KB, w której wskazano, że: „Korzystanie z magazynów usytuowanych poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, należących do innych spółek z grupy albo od podmiotów trzecich, nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej poza obszar strefy”.

Spółka ponownie wyraźnie uwypukla, że wprowadzenie systemu pracy zdalnej w X początkowo wymuszone zostało okolicznościami od niej niezależnymi, tj. wywołanymi globalną epidemią wirusa COVID- 19. Na podkreślenie zasługuje również stanowisko OECD w tym przedmiocie - w myśl pkt 36 Zaktualizowanych wytycznych OECD w zakresie umów podatkowych i skutków pandemii COVID-19 (Updated guidance on tax treaties and the impact of the COVID-19 crisis - OECD.), ograniczenia związane z epidemią COVID-19 oraz przemieszczaniem się pracowników nie powinny mieć samoistnie wpływu na potencjalną zmianę rezydencji podatkowej podmiotów. Aby określić rezydencję podatkową podmiotów należy zbadać wszystkie istotne fakty i okoliczności w celu określenia „zwykłego” miejsca efektywnego zarządzania, a nie tylko te, które dotyczą wyjątkowego okresu, takiego jak pandemia COVID-19. Mechanizmy dotyczące świadczenia pracy w X w formie zdalnej/hybrydowej wypracowane w trakcie obowiązywania najpierw stanu pandemii, a obecnie stanu zagrożenia epidemicznego wpłynęły na fakt, że taka forma świadczenia pracy będzie kontynuowana również po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego.

Jak wskazano w opisie zawartym we wniosku, obecnie zatrudnieni w związku z inwestycją Spółki pracownicy realizują swoją pracę w sposób zdalny/hybrydowy. Spółka chciałaby utrzymać formę zdalnego/hybrydowego systemu świadczenia pracy również po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego w kraju, gdyż w rzeczywistości charakter usług świadczonych w imieniu Spółki przez ich pracowników nie wymaga bezwzględnej obecności w biurze w A przez cały czas realizacji obowiązków pracowniczych - wystarczająca jest ograniczona fizyczna obecność pracownika.

Niemniej jednak, Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku Spółki, jej pracownicy mają do wykorzystania zaplecze w postaci infrastruktury biurowej w A która znajduje się na terenie określonym w DoW. Na tym terenie znajduje się też miejsce pracy, w którym na każde wezwanie pracodawcy pracownik powinien się stawić. Spółka zaznacza, że mimo stosowania modelu pracy zdalnej/hybrydowej, biuro może pozostawać sposobem nawiązywania kontaktów z przełożonymi i współpracownikami. W założeniu bowiem podstawowym modelem pracy jest taki sposób wykonywania pracy, w którym pracownicy elastycznie równoważą świadczenie pracy z biura oraz świadczenie pracy z domu. W większości przypadków jest to ustalane indywidualnie w oparciu o bieżące potrzeby biznesowe.

Niemniej jednak, Spółka bierze pod uwagę możliwość świadczenia przez część pracowników pracy wyłącznie w formie zdalnej.

Spółka zwraca także uwagę na fakt, iż wszelkiego rodzaju spotkania zespołowe, biznesowe oraz formy integracji pracowniczej będą odbywały się w miarę możliwości bez wykorzystywania urządzeń komunikacji na odległość, ze względu na fakt, iż głównym miejscem prowadzenia działalności cały czas pozostaje biuro w A.

Dodatkowo, Spółka wskazuje, że w żadnym z obecnie obowiązujących przepisów nie zostało wskazane, że nowe miejsca pracy, z tytułu utworzenia których przedsiębiorca jest uprawniony do rozpoznania kosztów kwalifikowanych, powinny zostać utworzone na terenie realizacji nowej inwestycji. Wskazane uregulowania pomijają kwestię miejsca utworzenia miejsca pracy, czy też wykonywania pracy, wskazując wyłącznie, że powinno ono zostać utworzone „w związku z realizacją nowej inwestycji”, co jednocześnie nie wyklucza sytuacji, w której pracownik będzie wykonywał pracę na rzecz utworzonego w miejscu wskazanym w decyzji zakładu przebywając w innym miejscu.

Reasumując, w ocenie Spółki wykonywanie przez jej pracowników pracy w trybie zdalnym bądź w formie hybrydowej, podobnie jak świadczenie pracy z innego biura, nie oznacza przeniesienia miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Spółki poza teren określony w DoW oraz nie powinno mieć wpływu na zakres zwolnienia. Nawet bowiem w takim przypadku, podstawowym miejscem prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej pozostaje - wyposażone w niezbędną infrastrukturę - biuro w A. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest przy tym wyłącznie prowadzenie przez Spółkę działalności na terenie określonym w DoW - przepis nie wymaga bowiem, aby wszyscy pracownicy przebywali na terenie określonym w wydanej decyzji. Należy podkreślić, że bez względu na formę świadczonej przez pracowników pracy będzie ona w całości wykonywana na rzecz biura w A mieszczącego się na terenie wskazanym w wydanej DoW i na tym terenie będzie również powstawał dochód objęty zwolnieniem z PDOP.

Przyjęcie stanowiska odmiennego byłoby nieracjonalne w szczególności biorąc pod uwagę skutki gospodarcze pandemii COVID-19, a ponadto pozostawałoby w sprzeczności z interesem gospodarczym, a w szczególności celom, w jakim została utworzona PSI.

Powyższe stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna z 11 kwietnia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2022.1.PC), w której DKIS potwierdził, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w decyzji o wsparciu w przypadku realizacji przez pracowników pracy w systemie zdalnym lub w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego. W podobny sposób wypowiedział się DKIS w kolejno wydanych interpretacjach indywidualnych, tj.: z 17 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.711.2022.1.APO), 9 stycznia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.908.2022.1.PC), oraz 8 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2023.1.PC).

Końcowo, na podkreślenie zasługuje również fakt, że w wyniku rozpowszechnienia modelu pracy zdalnej w dyskursie publicznym pojawiły się postulaty, by do ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2022 poz. 1510 z późn. zm.; dalej: „Kodeks pracy”) wprowadzić warunki wykonywania pracy zdalnej, które stosowane byłyby po ustaniu epidemii COVID-19. Efektem zgłoszonych postulatów było rozpoczęcie przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii we wrześniu 2020 r. negocjacji trójstronnych z organizacjami pracodawców i pracowników w sprawie projektu ustawy dotyczącej pracy zdalnej oraz wejście w życie nowych regulacji wraz z dniem 7 kwietnia 2023 r. Nowelizacja Kodeksu pracy uchyliła ówcześnie obowiązujące przepisy dotyczące telepracy i wprowadziła przepisy kompleksowo regulujące pracę zdalną.

Nowelizacja przewiduje prawo do częściowego lub całkowitego wykonywania pracy w sposób zdalny, a w przypadku pracowników znajdujących się w szczególnej sytuacji, nakłada ona obowiązek uwzględnienia przez pracodawcę wniosku pracownika o świadczenie pracy o wykonywanie pracy zdalnej. Nowe przepisy wprowadzają konieczność formalnego zatwierdzenia miejsca, z którego będzie wykonywana praca zdalna również w Spółce. Powyższe będzie ustalane w oparciu o indywidualne uzgodnienia pracowników z pracodawcą, przy czym zakładaną, najczęstszą praktyką stosowaną w ramach Spółki będzie określanie w umowie miejsca pracy jako biura najbliższego dla miejsca zamieszkania pracownika oraz wskazanego przez niego miejsca pracy zdalnej.

Podsumowując, zdaniem Spółki, powyższe świadczy za prawidłowością stanowiska prezentowanego przez Spółkę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI:

przez nową inwestycję należy rozumieć:

 a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

 b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Podkreślenia wymaga fakt, że prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w Decyzji o wsparciu i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej: „rozporządzenie o WNI”):

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

 1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

 2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia o WNI:

przez nowe miejsca pracy tworzone w związku z nową inwestycją, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć liczbę miejsc pracy utworzonych po dniu wydania decyzji o wsparciu, w związku z realizacją nowej inwestycji, jednak nie później niż w okresie 3 lat od zakończenia nowej inwestycji. Liczba miejsc pracy oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie jednego roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy, w tym pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę na czas określony w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym.

Stosownie do § 5 ust. 6 rozporządzenia o WNI:

zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją przysługuje, począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Podkreślić należy, że aby dany wydatek będący kosztem zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek ten musi:

- stanowić koszty inwestycji,

- zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu,

- być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu.

Ad. 1 - 4

Odnosząc się do pytań oznaczonych we wniosku 1 - 4, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że:

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

Ad. 5 i 6

Przedmiotem pytań oznaczonych nr 5 i 6 jest kwestia ustalenia, czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku:

- realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego,

- realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego.

Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów, stwierdzić należy, że w okolicznościach przedstawionych we wniosku nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie zdalnym i hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, którzy to Pracownicy świadczący pracę na rzecz Spółki zatrudnieni będą w oparciu o umowę o pracę, w której miejscem wykonywania pracy będzie formalnie biuro inne niż biuro w A (co do zasady będzie to biuro najbliższe miejscu zamieszkania danego pracownika) oraz miejsce pracy zdalnej będzie zlokalizowane poza terenem woj. (…).

Analizując ww. dochody nie można uznać że są to dochody związane z nową inwestycją, uzyskane zostały bowiem w związku z wykonywaniem obowiązków przez pracowników w innej lokalizacji a nie w biurze na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu.

Bez znaczenia w tym przypadku pozostaje to, że pracownicy ci wciąż będą wykonywać pracę na rzecz działalności prowadzonej przez biuro w A.

Należy mieć na względzie, że jak wskazano wyżej regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy. Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

- prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

- uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

Tym samym, należy uznać, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie zdalnym i hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, którzy to Pracownicy świadczący pracę na rzecz Spółki zatrudnieni będą w oparciu o umowę o pracę, w której miejscem wykonywania pracy będzie formalnie biuro inne niż biuro w A (co do zasady będzie to biuro najbliższe miejscu zamieszkania danego pracownika) oraz miejsce pracy zdalnej będzie zlokalizowane poza terenem woj. (…), gdyż dochód ten nie spełnia warunków wskazanych w decyzji o wsparciu nowych inwestycji.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy  w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 5 i 6 należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, należy uznać za prawidłowe,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 1 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, należy uznać za prawidłowe,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, należy uznać za prawidłowe,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 2 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, należy uznać za prawidłowe,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie zdalnym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, należy uznać za nieprawidłowe,

- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, będzie podlegał cały dochód uzyskany z realizacji działalności wskazanej w DoW w przypadku realizacji przez Pracowników z grupy 3 pracy w systemie hybrydowym, nawet po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłymi tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00