Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.285.2023.2.TR

Obowiązki płatnika z tytułu wygranych w konkursie.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2023 r. (wpływ 12 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Zainteresowany (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. (…) W zakresie swojej działalności Spółka dokonuje sprzedaży produktów poprzez sieć sklepów firmowych oraz centrów dystrybucji.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności jest Organizatorem konkursu (dalej „Konkurs”), którego celem jest promowanie produktów przetworzonych oraz mięsnych marki. Konkurs organizowany jest w centrach dystrybucji lub za pośrednictwem zewnętrznych operatorów, u których dostępne są produkty Organizatora.

Konkurs przeznaczony jest wyłącznie dla pracowników podmiotów z grupy, z zastrzeżeniem, iż pracownikiem podmiotu z grupy jest zarówno osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, jak i osoba współpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej (w szczególności na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia).

W Konkursie nie mogą uczestniczyć: pracownicy Organizatora, a także członkowie najbliższej rodziny tych osób. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się: wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, rodziców małżonków oraz osoby pozostające z nimi w stosunku przysposobienia, a także osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym z tymi osobami.

Uczestnikiem Konkursu jest pracownik każdego podmiotu z Grupy, który wyraził chęć uczestnictwa poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia w Konkursie, zaakceptował warunki Regulaminu oraz w imieniu takiego podmiotu zamówił u Organizatora i zrealizował jeden z progów zakupowych. Organizator wyznaczył dziewięć kategorii konkursowych w zależności od wysokości obrotów osiągniętych przez dany podmiot z Grupy oraz osiągniętego Progu, jak również dwie kategorie konkursowe specjalne w zależności od wysokości obrotów oraz dynamiki z linii asortymentowej Organizatora, uprawniające do wzięcia udziału w Konkursie. Ilość Zamówień dokonanych przez podmiot z Grupy w okresie trwania Konkursu jest sumowana na potrzeby ustalenia spełnienia przez taki podmiot warunków Konkursu.

Uczestnik Konkursu w momencie przekroczenia wymaganego obrotu oraz osiągnięcia Progu uprawniony jest do otrzymania nagrody. W przypadku przekroczenia przez Uczestnika kilku Progów jest uprawniony do otrzymania wyłącznie jednej nagrody, przypisanej do najwyższej kategorii konkursowej. Przedmiotem nagrody w konkursie są bony podarunkowe, kwoty nagród w poszczególnych kategoriach oscylują w wartościach od 300,00 zł do 2.500,00 zł w zależności od przekroczonego progu zakupowego.

Przekazanie nagrody nastąpi pod warunkiem wypełnienia oraz podpisania protokołu potwierdzenia przyznania nagrody przez Uczestnika oraz upoważnienia do odbioru nagrody przez jednego z pracowników sklepu. Uzupełniony i podpisany skan dokumentu należy dostarczyć w określonym terminie do wyznaczonego pracownika. Przekazanie nagrody nastąpi podczas Konferencji przygotowanej przez Organizatora, o której terminie i lokalizacji laureaci konkursu zostaną powiadomieni nie później niż trzy miesiące po zakończeniu Konkursu.

W przypadku nagród o wartości 2.000,00zł i powyżej Spółka przyzna Pracownikom będącym jednocześnie Laureatami Konkursu Organizator dodatkową nagrodę pieniężną; która zostanie przeznaczona na pokrycie podatku od łącznej wartości uzyskanych nagród i nie będzie podlegała wypłacie. Dodatkowa nagroda pieniężna zostanie przyznana w wysokości odpowiadającej równowartości 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od łącznej wartości nagrody. Przykładowo, dodatkowa nagroda pieniężna (stanowiąca również wartość podatku) wynosi 222,40 zł w przypadku uzyskania nagrody rzeczowej o wartości 2.000.00 zł.

Organizator Konkursu jako płatnik potrąci 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od łącznej wartości nagrody rzeczowej oraz dodatkowej nagrody pieniężnej, a następnie tak wyliczony i pobrany podatek Spółka przekaże na rachunek bankowy właściwego Urzędu Skarbowego.

W przypadku, gdy wartość nagrody nie przekroczy wartości 2.000,00 zł Organizator Konkursu nie przyzna dodatkowej nagrody pieniężnej na pokrycie podatku, ponieważ nagroda podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f.

W uzupełnieniu wniosku podali Państwo, co następuje.

W rozumieniu prawnym przedmiotowy Konkurs jest Konkursem z własnym regulaminem, zasadami określającymi współzawodnictwo oraz wyłonieniem zwycięzców. Konkurs ogłaszany będzie drogą e-mail. Uczestnikiem Konkursu będzie pracownik każdego podmiotu z Grupy (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej), który wyraził chęć uczestnictwa poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia w Konkursie, zaakceptował warunki Regulaminu oraz w imieniu takiego podmiotu zamówił u Organizatora i zrealizował jeden z progów zakupowych.

Organizator wyznaczył dziewięć kategorii konkursowych w zależności od wysokości obrotów osiągniętych przez dany podmiot z Grupy oraz osiągniętego Progu i, jak również dwie kategorie konkursowe specjalne w zależności od wysokości obrotów oraz dynamiki z linii asortymentowej Organizatora, uprawniające do wzięcia udziału w Konkursie.

Ilość Zamówień dokonanych przez podmiot z Grupy w okresie trwania Konkursu jest sumowana na potrzeby ustalenia spełnienia przez taki podmiot warunków Konkursu. Uczestnik Konkursu w momencie przekroczenia wymaganego obrotu oraz osiągnięcia Progu uprawniony jest do otrzymania nagrody. W przypadku przekroczenia przez Uczestnika kilku Progów Zakupowych Uczestnik jest uprawniony do otrzymania wyłącznie jednej nagrody, przypisanej do najwyższej kategorii konkursowej.

Przedmiotem nagrody w konkursie są bony podarunkowe, kwoty nagród w poszczególnych kategoriach oscylują w wartościach od 300,00 zł do 2.500,00 zł w zależności od przekroczonego progu zakupowego.

Przekazanie nagrody nastąpi pod warunkiem wypełnienia oraz podpisania protokołu potwierdzenia przyznania nagrody przez Uczestnika oraz upoważnienia do odbioru nagrody przez jednego z pracowników sklepu. Uzupełniony i podpisany skan dokumentu należy dostarczyć w określonym terminie do wyznaczonego pracownika. Przekazanie nagrody nastąpi podczas Konferencji Handlowej przygotowanej przez Organizatora, o której terminie i lokalizacji laureaci konkursu zostaną powiadomieni nie później niż trzy miesiące po zakończeniu Konkursu.

Główne założenia konkursu dla Partnerów Handlowych zostały przedstawione w poniższej tabeli.

(…)

Przedmiotowe nagrody stanowią wygraną w ramach konkursu, którego przedmiotem czynności jest osiągnięcie najlepszych wyników zakupowych.

Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest realizacja progów wzrostowych ustalonych dla każdej kategorii klientów. Spółka na podstawie przedziałów realizacji obrotów przyjmując bazę okres wybranego kwartału danego roku przez daną spółdzielnię wyznaczy zadanie Konkursowe dla najlepszych uczestników z każdego przedziału obrotów, którzy zakupili najwięcej produktów - łącznie 9 nagród.

Najlepszy uczestnik Konkursu z każdego z przedziałów realizacji obrotów uzyskując dynamikę sprzedaży od 110 % > 115%, od 115 % > 120% oraz od 120 % i powyżej otrzymuje nagrodę - bony o określonej wartości. Wartość nagród jest różnicowana w zależności od zajętego miejsca.

Charakter dodatkowej nagrody pieniężnej stanowi odrębne świadczenie pieniężne, którego celem jest „odciążenie podatkowe” uczestnika Konkursu (zryczałtowany 10% podatek dochodowy), które zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT Wnioskodawca zobowiązany będzie pobrać.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiot wypłacający w ramach konkursu nagrody pieniężne (organizator konkursu) zobowiązany jest – jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych – do potrącenia z wartości przyznanej nagrody kwotę 10% zryczałtowanego podatku i odprowadzenia go do właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku jednak nagrody innej niż pieniężna obowiązuje inna reguła. Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem wydania nagrody niepieniężnej jest wpłacenie płatnikowi przez podatnika (zwycięzcę konkursu) równowartości zryczałtowanego podatku od tej nagrody, co oznacza, że obowiązek uiszczenia podatku został przerzucony na zwycięzcę konkursu.

Zgodnie z powszechnie przyjętą praktyką Organizator konkursu chcąc uniknąć obciążania zwycięzcy konkursu koniecznością dokonywania transferów pieniężnych na swoją rzecz, może przyznać mu dodatkową nagrodę pieniężną na pokrycie zryczałtowanego podatku od nagrody niepieniężnej.

Zatem Wnioskodawca jako organizator konkursu jest w stanie, przed wydaniem nagrody, pobrać zryczałtowany podatek od łącznej wartości nagrody (rzeczowej i pieniężnej).

Ciężar ekonomiczny związany z organizacją i udzielaniem przedmiotowych świadczeń ponosi Wnioskodawca.

Konkurs przeznaczony jest wyłącznie dla pracowników podmiotów z grupy, z zastrzeżeniem, iż pracownikiem podmiotu z grupy jest zarówno osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, jak i osoba współpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej (w szczególności na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia).

Pytania

1)Czy nagrody o wartości 2.000,00zł i powyżej przekazywane w ramach konkursu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach przewidzianych w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Czy Wnioskodawca dodatkową nagrodę pieniężną dla nagród powyżej 2.000,00 zł, stanowiącą wartość zryczałtowanego podatku dochodowego od nagrody powinien przekazywać na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego, zgodnie z art. 42 ust. 4 oraz art. 41 ust. 7 pkt 1 Ustawy o PIT?

2)Czy nagrody o wartości nieprzekraczającej wartości 2.000,00 zł przekazywane w ramach konkursu podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowiska w sprawie

Ad. 1.

W Państwa ocenie, Konkurs którego są Państwo organizatorem spełnia przesłanki definicji „Konkursu”. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. W pierwszej kolejności następuje ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu podejmują stosowne działania, które powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, które jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu jest ogłoszenie wyników i rozdanie nagród, a wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. Zatem Konkurs winien zostać zaklasyfikowany jako konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Zgodnie z założeniami regulaminu Konkurs przeznaczony jest wyłącznie dla osób fizycznych pracujących, czyli osób nie prowadzących działalności gospodarczej. W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy od nagrody przyznanej Uczestnikom Programu, której wartość jest równa bądź przekracza kwotę 2.000,00 zł, a więc w sytuacji braku zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT, na Wnioskodawcy, jako na płatniku podatku, ciążyć będzie obowiązek obliczenia, pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 42 ust. oraz art. 41 ust. 7 pkt 1 Ustawy o PIT.

W takim też przypadku zryczałtowany podatek w wysokości 10% będzie przyznany jako dodatkowa nagroda pieniężna przeznaczona na pokrycie podatku od łącznej wartości uzyskanych nagród, której celem jest niejako „odciążenie podatkowe” uczestnika Konkursu, która nie będzie podlegała wypłacie, a pobrany podatek zostanie przekazany na rachunek bankowy właściwego Urzędu Skarbowego zgodnie z art. 42 ust. 1 oraz art. 41 ust. 7 pkt 1 Ustawy o PIT.

Płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Z treści wniosku w sposób jednoznaczny wynika, że organizatorem konkursu będzie Wnioskodawca, ponieważ to Wnioskodawca planuje zorganizowanie konkursu i Wnioskodawca będzie przyznawał nagrody. W rezultacie Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych laureatom konkursu będącymi osobami fizycznymi.

Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego Urzędu Skarbowego, natomiast do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym nagroda będzie przekazana Wnioskodawca zobowiązany będzie, zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy PIT do złożenia we właściwym dla niego (płatnika) Urzędzie Skarbowym deklaracji PIT-8AR ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego

Ad. 2.

W Państwa ocenie, nagrody w organizowanym przez Spółkę Konkursie, których wartość jednostkowa nie przekracza 2.000.00 zł, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

W myśl Ustawy o PIT zwolnione z podatku są wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000,00 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności (zob. art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f.).

Zdaniem Wnioskodawcy aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, a co za tym idzie, aby w związku z przekazaniem nagrody Spółka nie była zobowiązana potrącać zryczałtowanego 10% podatku dochodowego muszą zostać spełnione łącznie trzy warunki, które w ocenie Spółki w przedstawionym we Wniosku stanie przyszłym zostały spełnione zgodnie z poniższymi zapisami:

1)nagroda musi być nagrodą przekazaną w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług,

2)jednorazowa wartość nagrody nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2.000,00 zł,

3)nagroda nie będzie mogła być przekazana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą i stanowić przychodu z tej działalności.

W konsekwencji Spółka jako Organizator Konkursu nie będzie mieć obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku i złożenia PIT-8AR w przypadku przekazywanych nagród, których wartość nie przekracza 2.000,00 zł.

Konkurs spełnia założenia art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f, otrzymane świadczenia w ramach przedstawionego Konkursu podlegać będą zwolnieniu nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000,00 zł.

W konsekwencji, w przypadku, gdy wartość pojedynczej nagrody, jaką Pracownik podmiotów Zrzeszonych będzie mógł otrzymać w zamian za dokonanie konkretnej czynności konkursowej określonej przez Spółkę w Regulaminie Konkursu nie będzie przekraczała kwoty 2.000,00 zł, będzie wypełniał warunek konieczny do jego zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 z u.o.p.d.o.f.

W pozostałych przypadkach – wydając Nagrody o wartości powyżej kwoty 2.000,00 zł Spółka, jako płatnik przyzna dodatkową nagrodę pieniężną, której równowartość stanowić będzie 10% nagrody głównej niepodlegającej wypłacie oraz przekaże ją do właściwego Urzędu Skarbowego w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 u.o.p.d.o.f. Należy zwrócić uwagę, iż powyższy przepis w powiązaniu z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., wprowadza istotne zastrzeżenie, stanowiąc, że podatku zryczałtowanego nie pobiera się w przypadku, gdy jednorazowa wartość wygranych w konkursach, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - nie przekracza kwoty 2.000,00 zł.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0113-KDIPT2- 3.4011.899.2022.3.SJ. która wskazuje że zwolnieniu podlega „Wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000,00 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w przykładowej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0112-KDIL2-1.4011.868.2022.1.TR. w której organ jednoznacznie wskazuje, że „na gruncie opisanego zdarzenia, w przypadku wydania przez Państwo niezwiązanej z działalnością gospodarczą nagrody, której jednorazowa wartość nie przekroczy wspomnianych 2.000,00 zł, nagroda ta będzie wolna od podatku dochodowego na mocy zwolnienia uregulowanego w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

W związku z powyższym, o ile po stronie Spółki dojdzie do przekazania świadczenia kwalifikowanego, jako konkursu, zasadne będzie zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f. i po stronie Spółki nie powstanie obowiązek poboru podatku zryczałtowanego.

W związku z powyższym Nagroda uzyskana w „Konkursie, której jednostkowa wartość nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., (tj. 2.000,00 zł), w ocenie Spółki, wypełnia przesłanki decydujące o zwolnieniu przedmiotowej Nagrody wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 z u.o.p.d.o.f.

Ocena stanowisk

Stanowiska, które przedstawili Państwo we wniosku są nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1) obliczenie,

2) pobranie,

3) wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika/informacyjne związane z przyznawaniem wygranych w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „wygrana/nagroda”. Wobec tego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

We wniosku wskazali Państwo, że są polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w prowadzi ubój bydła, trzody chlewnej, produkcję wyrobów, przetwórstwo oraz sprzedaż mięsa. Dodatkowo prowadzi również działalność w zakresie produkcji tłuszczów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wytwarzania gotowych posiłków i dań, produkcji gotowych pasz i karmy dla zwierząt oraz magazynowania i przechowywania towarów. Funkcjonują Państwo jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi 8 nowoczesnych zakładów produkcyjnych, posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu. W zakresie swojej działalności dokonują Państwo sprzedaży produktów poprzez sieć sklepów firmowych oraz centrów dystrybucji.

W ramach prowadzonej działalności są Państwo Organizatorem konkursu (dalej „Konkurs”), którego celem jest promowanie produktów. Konkurs organizowany jest w Centrach Dystrybucji Organizatora lub za pośrednictwem zewnętrznych operatorów, u których dostępne są produkty Organizatora. Konkurs przeznaczony jest wyłącznie dla pracowników podmiotów z grupy, z zastrzeżeniem, iż pracownikiem podmiotu z grupy jest zarówno osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, jak i osoba współpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej (w szczególności na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia). W Konkursie nie mogą uczestniczyć: pracownicy Organizatora, a także członkowie najbliższej rodziny tych osób. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się: wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, rodziców małżonków oraz osoby pozostające z nimi w stosunku przysposobienia, a także osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym z tymi osobami. Uczestnikiem Konkursu jest pracownik każdego podmiotu z Grupy, który wyraził chęć uczestnictwa poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia w Konkursie, zaakceptował warunki Regulaminu oraz w imieniu takiego podmiotu zamówił u Organizatora i zrealizował jeden z progów zakupowych.

Uczestnik Konkursu w momencie przekroczenia wymaganego obrotu oraz osiągnięcia Progu uprawniony jest do otrzymania nagrody. W przypadku przekroczenia przez Uczestnika kilku Progów Uczestnik jest uprawniony do otrzymania wyłącznie jednej nagrody, przypisanej do najwyższej kategorii konkursowej. Przedmiotem nagrody w konkursie są bony podarunkowe, kwoty nagród w poszczególnych kategoriach oscylują w wartościach od 300,00 zł do 2.500,00 zł w zależności od przekroczonego progu zakupowego. Konkurs ogłaszany będzie drogą e-mail. Uczestnikiem Konkursu będzie pracownik każdego podmiotu z Grupy (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej), który wyraził chęć uczestnictwa poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia w Konkursie, zaakceptował warunki Regulaminu oraz w imieniu takiego podmiotu zamówił u Organizatora i zrealizował jeden z progów zakupowych. Organizator wyznaczył dziewięć kategorii konkursowych w zależności od wysokości obrotów osiągniętych przez dany podmiot z Grupy oraz osiągniętego Progu, jak również dwie kategorie konkursowe specjalne w zależności od wysokości obrotów oraz dynamiki z linii asortymentowej Organizatora , uprawniające do wzięcia udziału w Konkursie.

Ilość Zamówień dokonanych przez podmiot z Grupy w okresie trwania Konkursu jest sumowana na potrzeby ustalenia spełnienia przez taki podmiot warunków Konkursu. Uczestnik Konkursu w momencie przekroczenia wymaganego obrotu oraz osiągnięcia Progu Dynamiki Tonażowej Sprzedaży uprawniony jest do otrzymania nagrody. W przypadku przekroczenia przez Uczestnika kilku Progów Zakupowych Uczestnik jest uprawniony do otrzymania wyłącznie jednej nagrody, przypisanej do najwyższej kategorii konkursowej.

Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest realizacja progów wzrostowych ustalonych dla każdej kategorii klientów. Spółka na podstawie przedziałów realizacji obrotów przyjmując bazę okres wybranego kwartału danego roku przez daną spółdzielnię wyznaczy zadanie Konkursowe dla najlepszych uczestników z każdego przedziału obrotów, którzy zakupili najwięcej produktów - łącznie 9 nagród.

Najlepszy uczestnik Konkursu z każdego z przedziałów realizacji obrotów uzyskując dynamikę sprzedaży od 110 % > 115%, od 115 % > 120% oraz od 120 % i powyżej otrzymuje nagrodę - bony o określonej wartości. Wartość nagród jest różnicowana w zależności od zajętego miejsca.

Charakter dodatkowej nagrody pieniężnej stanowi odrębne świadczenie pieniężne, którego celem jest „odciążenie podatkowe” uczestnika Konkursu (zryczałtowany 10% podatek dochodowy).

Jak wynika z powyższego, celem organizowanego przez Państwo „Konkursu” jest zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów, w ramach których najlepsi uczestnicy otrzymają wygrane. Państwo są organizatorem przedsięwzięcia i finansują te wygrane. Przedsięwzięcie kierowane jest do ww. grup uczestników w różnych kombinacjach.

Trudno jest jednak doszukać się w takim działaniu pierwiastka rywalizacji i współzawodnictwa – jak przy typowych konkursach z wygranymi. Trudno określić jakie uczestnicy „konkursu” winni podjąć działania, które z samej natury konkursu – winny zawierać w sobie element rywalizacji. Bez „rywalizacji” nie można bowiem dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.). Organizowane przez Państwa przedsięwzięcie nie przewiduje obiektywnych kryteriów dla wyłonienia najlepszego uczestnika. Wynik organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

Analiza „charakteru” organizowanego przez Państwa „Konkursu” prowadzi natomiast do wniosku, że przedsięwzięcie to jest w istocie działaniem motywacyjnym skierowanym do uczestników w celu zwiększenia sprzedaży, poprawienia wyników oraz pozyskania nowych klientów. Sami Państwo wskazali, że celem „Konkursu” jest promowanie produktów.

Owszem, uczestnicy będą dążyć do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, by spełnić zamierzony przez Państwa cel – zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów – by w ten sposób zrealizować zamierzoną przez Państwo strategię biznesową, tj. zwiększyć udział w niektórych obszarach prowadzonej przez Państwo działalności. Motywem działania dla uczestników będzie natomiast możliwość uzyskania dodatkowej gratyfikacji, tj. dodatkowego quasi wynagrodzenia – w szczególności przysporzenia majątkowego w postaci bonów. Nie będzie to jednak wygrana w konkursie, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która dodatkowo opodatkowana jest niższym – zryczałtowanym 10% podatkiem. Redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny (a nie regularny), a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku płatnikowi.

Zatem błędnie ocenili Państwo charakter organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia nazwanego „Konkursem” i charakter udzielanych w jego ramach świadczeń w kontekście tego przepisu, a w efekcie – nieprawidłowo ocenili problem swoich obowiązków w związku z udzielaniem wygranych w odniesieniu do osób, do których są kierowane (uczestników). Jeszcze raz podkreślić należy, że samo nazwanie organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia konkursem, czy też nawet spełnienie pozostałych warunków formalnych, jak np. stworzenie regulaminu i przyznanie wygranych – nie spowoduje zmiany kwalifikacji otrzymywanych przez uczestników świadczeń.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przyznawanie uczestnikom wygranych – w opisanych przez Państwa warunkach, tj. zarówno tych w postaci bonów, jak i tych jako dodatkowej „nagrody pieniężnej” – stanowi w istocie dla uczestników – którzy co ważne, nie są ani Państwa pracownikami, ani nawet podmiotami związanym z Państwem umowami cywilnoprawnymi, jak np. umowa zlecenia czy umowa o dzieło – świadczenie za zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników czy pozyskanie nowych klientów, które należy zakwalifikować do źródła określonego jako „inne”, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

To bowiem nic innego jak przyjęty przez Państwa sposób na stymulowanie i kształtowanie zachowań uczestników zgodnie z przyjętymi przez Państwa celami. Organizowane przez Państwa przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmotywowanie uczestników do zwiększenia sprzedaży oraz zwiększenia liczby klientów. Państwa narzędziem do osiągnięcia tego celu jest nagradzanie wybranych uczestników, które przyjmuje formę świadczenia rzeczowego (bony), a czasami nawet pieniężnego („dodatkowa wygrana”). Osoby te wyłaniane są na podstawie stworzonego przez Państwo regulaminu, jednak w każdym przypadku jest to skorelowane ze zwiększeniem sprzedaży.

Należy podkreślić, że przedsięwzięcia motywacyjne tworzone przez konkretny podmiot uwzględniają jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania pracowników/zleceniobiorców czy innych podmiotów współpracujących jak w niniejszej sprawie, zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ wygranych. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań pracowników/zleceniobiorców czy osób współpracujących oraz praw rządzących wartością wygranych. Motywowanie – jako element zarządzania – polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie pracowników/zleceniobiorców czy osób współpracujących zajmujących się świadczeniem usług na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców przedsięwzięcia (pracowników/zleceniobiorców) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi, jakości), poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.

Niewątpliwie więc działaniami takimi jest organizowane przez Państwo przedsięwzięcie, którego celem jest i będzie zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów. Wygrane przekazywane w ramach organizowanego przez Państwo przedsięwzięcia są i będą stanowiły więc dla uczestników dodatkową gratyfikację (premię/nagrodę) za realizację wyznaczonych przez Państwo celów. Jak już wskazano – w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustawodawca użył sformułowania „w szczególności”. Umożliwia to odpowiednio zaliczenie do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, również innych, niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 przychodów osobom, z którymi nie łączy Państwa żadna umowa i nie prowadzą działalności gospodarczej.

Z powyższych względów organizowane przez Państwa przedsięwzięcie nie stanowi konkursu, a opisane przysporzenia majątkowe dla uczestników nie mają charakteru wygranych w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zaś przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest konkursem, a udzielone przez Państwa świadczenia nie stanowią wygranych w konkursie, to w niniejszej sprawie nie może też znaleźć zastosowania dotyczące właśnie wygranych w konkursach – przywołane przez Państwa – zwolnienie od podatku uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Podsumowując: przy udzielaniu uczestnikom przedmiotowych należności nie mają Państwo obowiązków płatnika podatku, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym uniemożliwia to zastosowania przez Państwa do przyznawanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

W stosunku do ww. uczestników – osób, z którymi nie łączy Państwa żadna umowa i nie prowadzą działalności gospodarczej – nie mają Państwo obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy. Ciążą na Państwu jedynie obowiązki o charakterze informacyjnym. Uzyskane przez te osoby przychody z tytułu ww. wygranych w organizowanym przez Państwa przedsięwzięciu należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie znajduje tu bowiem art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po myśli którego:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Odniesienie się do podanych przez Państwa rozstrzygnięć

Podane przez Państwa rozstrzygnięcia dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia Państwa wniosku, miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00