Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.163.2023.2.MF

Dotyczy ustalenia, czy fakt, że Akcjonariusze będą jednocześnie założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej, spowoduje naruszenie przez Spółkę warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a co za tym idzie, utratę przez Spółkę prawa do rozliczania jej dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy fakt, że Akcjonariusze będą jednocześnie założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej, spowoduje naruszenie przez Spółkę warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a co za tym idzie, utratę przez Spółkę prawa do rozliczania jej dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2023 r. (wpływ 15 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z siedzibą w W. (dalej: „Wnioskodawca”) posiada siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest sprzedaż (…), w tym produktów (…). Spółka rozlicza się na zasadach określonych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, podlegając opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.

Akcjonariuszami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne: B. S. i P. S. (zwani dalej: „Akcjonariuszami” lub „Fundatorami”, a z osobna „Akcjonariuszem” lub „Fundatorem”).

Wskazane osoby fizyczne będące Akcjonariuszami rozważają obecnie utworzenie Fundacji Rodzinnej, przy czym może to być Fundacja Rodzinna z siedzibą w Liechtensteinie (utworzona zgodnie z tamtejszymi przepisami prawa) albo Fundacja Rodzinna utworzona zgodnie z przepisami prawa polskiego, tj. fundacja, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.; dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”) (dalej jako: „Fundacja Rodzinna”).

Zamiarem Fundatorów jest wyposażenie Fundacji Rodzinnej w środki pieniężne, z przeznaczeniem na finansowanie przyszłych wydatków związanych z zaspokojeniem potrzeb edukacyjnych wnuków Fundatorów, a w przypadku niezdolności któregokolwiek z nich do podjęcia lub kontynuowania edukacji ze względów zdrowotnych - na pokrycie wydatków związanych z opieką zdrowotną. Środki pieniężne, w które zostanie wyposażona Fundacja Rodzinna, są środkami własnymi Fundatorów, które podlegały już - jako dochód osiągnięty przez Fundatorów - opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z oczekiwaniami Akcjonariuszy, Fundatorzy będą wyłącznie założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej. Nie będą oni natomiast posiadać statusu beneficjentów Fundacji Rodzinnej (przepisy prawa w obu rozważanych jurysdykcjach pozwalają na to, by beneficjentami były wyłącznie osoby inne niż fundatorzy - w przedmiotowym przypadku będą to wnuki Fundatorów).

Beneficjentami Fundacji Rodzinnej będą zatem jedynie osoby trzecie, tj. wnuki Fundatorów, a celem Fundacji Rodzinnej będzie wyłącznie zabezpieczenie środków pieniężnych na pokrycie kosztów utrzymania beneficjentów, w szczególności kosztów związanych z ich edukacją oraz ewentualnie opieką zdrowotną.

Statut Fundacji Rodzinnej będzie przy tym precyzyjnie regulował, w jakich okolicznościach i pod jakimi warunkami beneficjent będzie mógł domagać się wypłaty świadczenia pieniężnego przez Fundację Rodzinną na zaspokojenie potrzeb, o których mowa powyżej.

Sami Fundatorzy nie będą natomiast uprawnieni do otrzymywania jakichkolwiek świadczeń ze strony Fundacji Rodzinnej. Planowane jest potwierdzenie tych ustaleń w statucie Fundacji Rodzinnej, z którego będzie wynikać w szczególności, że:

- w trakcie funkcjonowania Fundacji Rodzinnej Fundatorzy nie będą uprawnieni do otrzymywania jakichkolwiek świadczeń od Fundacji Rodzinnej;

- w razie rozwiązania Fundacji Rodzinnej za życia Fundatorów, osobami wyłącznie uprawnionymi do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej będą beneficjenci (przy czym, jak już wskazano powyżej, do beneficjentów Fundacji Rodzinnej nie będą się zaliczać Fundatorzy).

Ponadto Fundatorzy nie będą otrzymywać od Fundacji Rodzinnej wynagrodzenia na podstawie umowy o pracę lub jakiejkolwiek innej umowy cywilnoprawnej.

Pytanie

Czy fakt, że Akcjonariusze będą jednocześnie założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej, spowoduje naruszenie przez Spółkę warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a co za tym idzie, utratę przez Spółkę prawa do rozliczania jej dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że Akcjonariusze, będąc założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej, nie będą posiadali praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia od Fundacji Rodzinnej, nie zostanie naruszony - wynikający z art. 28just. 1 pkt 4 ustawy o CIT - warunek zastosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT).

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem (od dochodów spółek - zwanym w dalszej części wniosku także „ryczałtem”) może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli spełnia między innymi warunek polegający na prowadzeniu działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki (w niniejszej sprawie - spółki akcyjnej) ryczałtem jest nieposiadanie przez akcjonariuszy tej spółki (osoby fizyczne) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Brzmienie tego przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółki chcącej korzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorami fundacji (w tym fundacji rodzinnej - czy to utworzonej na gruncie przepisów prawa obcego, czy to w rozumieniu przepisów prawa polskiego, tj. ustawy o fundacji rodzinnej), pod warunkiem, że osoby te nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Fundacja Rodzinna będzie osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundatorzy określą w statucie szczegółowy cel Fundacji Rodzinnej, którym będzie wyłącznie zabezpieczenie środków pieniężnych na pokrycie kosztów utrzymania beneficjentów, w szczególności kosztów związanych z ich edukacją lub opieką zdrowotną. Środki pieniężne, w które zostanie wyposażona Fundacja Rodzinna, są zaś środkami własnymi Fundatorów, które podlegały już - jako dochód osiągnięty przez Fundatorów - opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Statut Fundacji Rodzinnej przyjęty przez Fundatorów będzie określać beneficjentów oraz zakres przysługujących beneficjentom uprawnień, a także przeznaczenie mienia Fundacji Rodzinnej po jej rozwiązaniu, w tym określenie beneficjentów uprawnionych do mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej.

Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Przepisy regulujące zasady tworzenia i funkcjonowania fundacji rodzinnych, zarówno w Liechtensteinie, jak i w Polsce, pozostawiają Fundatorom możliwość ukształtowania zasad funkcjonowania i rozwiązania Fundacji Rodzinnej w taki sposób, by podmiotami wyłącznie uprawnionymi do: (i) otrzymywania świadczeń w toku funkcjonowania Fundacji oraz (ii) otrzymania mienia po jej rozwiązaniu byli beneficjenci, przy czym grono beneficjentów fundacji - tak jak będzie to miało miejsce w niniejszej sprawie - nie musi obejmować założycieli Fundacji Rodzinnej (Fundatorów).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, beneficjentami Fundacji Rodzinnej będą wyłącznie osoby inne niż Fundatorzy. Mają nimi być wnuki Fundatorów, a celem Fundacji Rodzinnej będzie wyłącznie zabezpieczenie środków pieniężnych na pokrycie kosztów utrzymania beneficjentów, w szczególności kosztów związanych z ich edukacją lub opieką zdrowotną.

Fundatorzy nie będą zatem posiadać jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci Fundacji Rodzinnej.

Potwierdzać to będą - dla uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości - postanowienia statutu Fundacji Rodzinnej, z których będzie wynikało w szczególności, że:

- w trakcie funkcjonowania Fundacji Rodzinnej Fundatorzy nie będą uprawnieni do otrzymywania jakichkolwiek świadczeń od Fundacji Rodzinnej;

- w razie rozwiązania Fundacji Rodzinnej za życia Fundatorów, osobami wyłącznie uprawnionymi do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej będą beneficjenci (przy czym, jak już wskazano powyżej, do beneficjentów Fundacji Rodzinnej nie będą się zaliczać Fundatorzy).

Taki sposób redakcji postanowień statutu Fundacji Rodzinnej nie pozostawi zatem wątpliwości co do tego, że posiadanie przez Fundatorów praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci Fundacji Rodzinnej będzie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wykluczone.

Mając powyższe na uwadze, w niniejszej sprawie nie ma podstaw do uznania, że Spółka mogłaby być wyłączona z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. ze względu na fakt, iż Akcjonariusze będą jednocześnie założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej. Pomimo posiadania tego statusu, nie będą oni bowiem posiadać jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci Fundacji Rodzinnej.

W niniejszej sprawie nie będzie więc spełniona przesłanka wykluczająca, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W konsekwencji, przy założeniu, że zostaną spełnione wszystkie pozostałe przesłanki określone w art. 28j ustawy o CIT, Spółce będzie przysługiwać prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytanie). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim przedmiotem interpretacji nie była ocena, czy w istocie spełnione są/będą pozostałe przesłanki do korzystania z zasad opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przez Państwa – Organ przyjął powyższe jako opis zdarzenia przyszłego.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

 3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Z wniosku wynika m.in., iż osoby fizyczne będące Akcjonariuszami rozważają obecnie utworzenie Fundacji Rodzinnej, przy czym może to być Fundacja Rodzinna z siedzibą w Liechtensteinie (utworzona zgodnie z tamtejszymi przepisami prawa) albo Fundacja Rodzinna utworzona zgodnie z przepisami prawa polskiego, tj. fundacja, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.; dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”) (dalej jako: „Fundacja Rodzinna”).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy fakt, że Akcjonariusze będą jednocześnie założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej, spowoduje naruszenie przez Spółkę warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a co za tym idzie, utratę przez Spółkę prawa do rozliczania jej dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT).

Odnosząc się zatem do sytuacji, w której Akcjonariusze Wnioskodawcy będą fundatorami Fundacji Rodzinnej utworzonej zgodnie z przepisami prawa polskiego, tj. fundacji, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.; dalej: „ufr”) wskazać należy:

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ufr:

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Zauważyć należy, że art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT został zmieniony przez art. 133 pkt 8 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.) ustawy o fundacji rodzinnej, która weszła w życie z dniem 22 maja 2023 r. Do powyższego przepisu dodano sformułowanie „z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej”.

Zatem przepis art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 22 maja 2023 r., wyraźnie wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli spełnia między innymi warunek polegający na prowadzeniu działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

W związku z powyższym w sytuacji opisanej we wniosku, w przypadku gdy Akcjonariusze Wnioskodawcy będą fundatorami polskiej Fundacji Rodzinnej, Wnioskodawca będzie spełniał warunek do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem Akcjonariusze Wnioskodawcy będący osobami fizycznymi, będą fundatorami Fundacji Rodzinnej.

W świetle powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe, jednak z innych względów niż wskazane przez Państwa we własnym stanowisku w sprawie.

Odnosząc się natomiast do sytuacji, gdy Akcjonariusze Wnioskodawcy będą fundatorami Fundacji Rodzinnej mającej siedzibę w Liechtensteinie (utworzonej zgodnie z tamtejszymi przepisami prawa) wskazać należy, że pkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jego wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że również w sytuacji gdy Akcjonariusze Wnioskodawcy będą fundatorami Fundacji Rodzinnej z siedzibą w Liechtensteinie warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie spełniony, bowiem we wniosku zostało wskazane, iż:

Zgodnie z oczekiwaniami Akcjonariuszy, Fundatorzy będą wyłącznie założycielami (fundatorami) Fundacji Rodzinnej. Nie będą oni natomiast posiadać statusu beneficjentów Fundacji Rodzinnej (przepisy prawa w obu rozważanych jurysdykcjach pozwalają na to, by beneficjentami były wyłącznie osoby inne niż fundatorzy - w przedmiotowym przypadku będą to wnuki Fundatorów). Beneficjentami Fundacji Rodzinnej będą zatem jedynie osoby trzecie, tj. wnuki Fundatorów, a celem Fundacji Rodzinnej będzie wyłącznie zabezpieczenie środków pieniężnych na pokrycie kosztów utrzymania beneficjentów, w szczególności kosztów związanych z ich edukacją oraz ewentualnie opieką zdrowotną. Statut Fundacji Rodzinnej będzie przy tym precyzyjnie regulował, w jakich okolicznościach i pod jakimi warunkami beneficjent będzie mógł domagać się wypłaty świadczenia pieniężnego przez Fundację Rodzinną na zaspokojenie potrzeb, o których mowa powyżej. Sami Fundatorzy nie będą natomiast uprawnieni do otrzymywania jakichkolwiek świadczeń ze strony Fundacji Rodzinnej. Planowane jest potwierdzenie tych ustaleń w statucie Fundacji Rodzinnej, z którego będzie wynikać w szczególności, że:

- w trakcie funkcjonowania Fundacji Rodzinnej Fundatorzy nie będą uprawnieni do otrzymywania jakichkolwiek świadczeń od Fundacji Rodzinnej;

- w razie rozwiązania Fundacji Rodzinnej za życia Fundatorów, osobami wyłącznie uprawnionymi do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej będą beneficjenci (przy czym, jak już wskazano powyżej, do beneficjentów Fundacji Rodzinnej nie będą się zaliczać Fundatorzy).

Ponadto Fundatorzy nie będą otrzymywać od Fundacji Rodzinnej wynagrodzenia na podstawie umowy o pracę lub jakiejkolwiek innej umowy cywilnoprawnej.

Wskazane osoby fizyczne będące Akcjonariuszami pomimo, że będą fundatorami Fundacji Rodzinnej nie będą posiadały jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundatorzy) lub jako beneficjent fundacji.

Zatem w sytuacji utworzenia Fundacji Rodzinnej z siedzibą w Liechtensteinie, Wnioskodawca będzie spełniał warunek do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem Akcjonariusze Wnioskodawcy będący osobami fizycznymi, nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci Fundacji Rodzinnej.

W świetle powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00